Дорина Василева: „Орфей и неговата мисия за развитието на човечеството“

„В шестата епоха песента на Аполон ще стигне до своята цел. [...] Повторението на втората епоха на земното развитие в шестата епоха ще бъде на една по-висока степен.“ — Рудолф Щайнер, GA-113, осма лекция,

Рудолф Щайнер в редица свои цикли описва древните мистерийни центрове, изживяванията на посвещаваните в тях, особеностите на човешката конституция и задачите през различните епохи, промените на връзката с духовните светове, която хората в далечните времена са осъществявали… до промените в наши дни. Стъпвайки на всичко това, и вече познавайки гледната точка на Духовната наука към Орфей като човек и в същия момент като Миров Учител с висок духовен ранг, можем да се запитаме — под каква форма той е оставил мъдростта и знанията, които е носел в себе? Как те са достигнали до нас, можем ли да ги разпознаем и да работим съзнателно с тях?

Защото носеният от него импулс, той, бодхисатвата, влага не само в хората от следващата епоха, на която е предвестник — чрез облагородяване и овладяване на сетивно-чувствената душа и развитието ѝ в разсъдъчна душа, но и индиректно посява семената на следващите следатлантнски културни епохи — развитието на съзнателната душа и т.н. Знаем, че в древните мистерийни центрове тези знания и посвещения са се добивали по таен начин. Това е било тайно познание.

Д-р Щайнер по един забележителен и всеотдаен начин, в своя съзнателно посветен на Антропософската духовна наука живот, в своите всекидневни лекции и срещи из цяла Европа, разкрива пред човешките души възможността да се докоснат до това знание, подобно на един съвременен бард на Духа! Човечеството вече е готово, узряло за него — благодарение на свободния избор, който всеки от нас има. От тази свобода зависи, дали да предприеме крачки към съзнателна работа със и за Духовния свят, или напълно да потъне в тъмния свят на материята.

Човечеството вече е достигнало това ниво на развитие на собственото си същество, на собствената си физическо-земна конституция, и оттук-нататък, ако това пълно втвърдяване не бъде преодолявано по съзнателен начин, то еволюцията би тръгнала в грешната посока.

„Нищо чудно, че в най-стари времена, когато човек все още е усещал тези неща, за най-голям човек на изкуството са смятали Орфей, който наистина е бил с такава душевна мощ, че е могъл не само да използва вече формираното човешко тяло като инструмент, а дори да излива неоформената материя във форми, съответстващи на тоновете.“ (Събр. съч. 283)

Цялата статия (PDF | 2.9MB)

Материалът се разпространява в „От Извора“ с изричното писмено разрешение на автора. Декларацията носи дата 16.9.2018 г. Ако имате възражение към така описаните авторски права, изпратете го на is@otizvora.com. Администраторът на „От Извора“и спомосъществувателите на инициативата за некомерсиално разпространение на такива публикации не носят отговорност за евентуални неуредени въпроси между авторите и други издателства.

Споделете публикацията

Google1

За Сътрудници

В този раздел са поместени интересни преводни или авторски материали, писани или намерени от сътрудници и читатели на „От Извора“. Вие също можете да направите своя принос, като изпратите предложение за авторска публикация или собствен превод на is@otizvora.com.

Всички публикации

9 коментара за "Дорина Василева: „Орфей и неговата мисия за развитието на човечеството“"

  1. Милко Гърчев  19.09.2018 г. | 09:29 ч.

    Дорина, поздравления и благодарности за интересния текст. Изтеглих статията ти, зачетох се… и открих една визия за Орфей, която ми липсваше. Проучвал съм Орфей като исторически и културен феномен и съм писал за влиянието му върху писмеността и ранното християнство… но това, което откривам в работата ти е ново и по-различно за мен… Бързам да те поздравя, преди да съм прочел цялата ти работа, защото имам един „недостатък“ при четенето – чета, така да се каже, целенасочено и строго тематично, само това върху което съм се фокусирал в момента и ми е не само трудно, но и сега не бих искал да отделя необходимото време за задълбочено изчитане и осмисляне на целия текст. Но непременно ще се върна отново към него, защото в съзнанието ми стои един въпрос, свързан с влиянието на Орфей върху Питагор и неговите проучвания за хармонията. Р. Пенроуз поставя тези проучвания в основите на съвременната наука, защото в резултат от тях Питагор формулира първите физически закони, изразени като строги количествени отношения, като математически формули… Но Пенроуз няма и идея, че в основите на цялата тази магия стои орфизма на Питагор… Та още един път – Поздравления и Успехи!

  2. Дорина Василева  19.09.2018 г. | 10:12 ч.

    Благодаря ти много, Милко, и се радвам, че с нещо мога да вдъхновява и теб! 🙂

    Аз просто следвам стъпките на Рудолф Щайнер в това изследване, осмислям ги, давам им нов прочит и светоусещане, и ги насочвам към бъдещето, като виждам и мястото на самата Антропософия в него. Той говори всъщност твърде малко за Орфей, няколко цитата в 350 тома. А от опит знам, че там където само е споменал за нещо, там трябва да търся. За нещо не сме били готови преди 100 год., да го чуем в пълнотата му и да го осмислим.

    Със сигурност основни космически сили, енергии, принципи е трябвало да бъдат инкарнирани и и приземни в науките и научните достижения в новите времена. Но тези връзки са били „забравени“, за да се развием като свободни от Духа същества. С идеята днес отново да го търсим във и чрез науките, оплодени от духовния ни мироглед. В друго мое изследване „Хармонията и дисхармонията в човешкото същество“ си спомням за цитат на Щайнер именно за връзката на Музиката на сферите и Питагор. Щайнер е знаел тези неща!

    Желая ти от сърце нови вдъхновения и на теб! Насреща сме – ориентираните в томовете на Щайнер да ти съдействаме!

  3. Стопанина  19.09.2018 г. | 10:23 ч.

    „В шестата епоха песента на Аполон ще стигне до своята цел. […] Повторението на втората епоха на земното развитие в шестата епоха ще бъде на една по-висока степен.“

    Поздравления и от мен. Без да омаловажавам останалото в лекцията, горният цитат за мен беше най-важен, затова си позволих да го изведа и като подзаглавие. Щайнер споменава в различни курсове, че музиката ще има качествено различна роля в Шестата културна епоха, дава и някои примери, но досега не правех връзка с изминалата втора, въпреки че съм наясно със своеобразните повторения на епохите.

    Скоро темата за Аполон ще продължи с една статия на Петко Атанасов, която подготвям за публикуване. Тя обаче е за Аполон и имп. Константин Велики. И разглежда нещата по-скоро исторически. Доста е голяма, но вероятно ще успея да я приключа до петък или най-късно за понеделник.

    Харесва ми, когато „случайно“ в блога се срещат тематични „съвпадения“, въпреки че авторите на статиите не се познават. 🙂

  4. Светльо  19.09.2018 г. | 11:52 ч.

    Благодаря Дори за труда и откровенията с които ме запозна. Музиката и нейните бъдещи проявления и съзнателната работа над нас самите чрез нея.

    Изследването ти ме накара да се замисля и върху думите „Който пее зло не мисли“ като напълно съзнателно проявление у човека, което за бъдеще ще се проявява все по-силно.

    Колкото за бъдещето на Антропософията – нямам никакво съмнение дори и чрез малцина хора, проявила се, то е сигурно, така както и че утре Слънцето пак ще изгрее.

    Благодаря 🙂

  5. дана  19.09.2018 г. | 13:17 ч.

    *Изказвам благодарността си към Зорница Вълкова, Нели
    Хорински и Сергей Викентиев от Естония, за възможността да
    обменяме идeи по темата и за вярата, че има смисъл в работата ми!?

    Дори, присъединявам Благодарностите си! В инспирираното от Духа винаги се намира истинския смисъл. Благодаря!

  6. Дорина Василева  19.09.2018 г. | 19:17 ч.

    Благодаря ви, Светльо и Роси (Дана)!

    Интуитивно усещам, че моментът да се появи това изследване е много важен, защото като във фокус се случват три от коментираните във втората част на изследването антропософски направления: в края на август имаше семинар по пеене по метода на Валборг Вербек, в началото на септември имаше семинар по Говорно формиране, d след броени часове започва Първи модул от обучение по Евритмия. А най-вероятно от зимата предстои и въвеждащ семинар по антропософска музикотерапия. Да кажем, че Аполоново-Орфеевите импулси, които по нов начин идват към нас чрез Антропософията, правят първите си стъпчици и се опитват да се инкарнират и в България! 🙂

    Искам да благодаря на Иван Стаменов за избора на двете изключително съзвучни с изследването илюстрации – не става въпрос само за красотата им. Те носят скрита за обикновеното око семантика, която обаче може да се осмисли в космически аспект. Дали е търсена или не, но тази връзка се е получила.

  7. Ивелина  20.09.2018 г. | 17:25 ч.

    Дорина, древногръцките митове и легенди, в частност мита за Орфей започват да се изучават в 5-ти клас. Синът ми е в 5-ти клас и лятото чете изданието на Ал. Кун като задължителна литература. Не знам как си обяснява слизането в подземното царство и всички „налуничави“ неща, които са в митовете, как предлагаш да му обяснявам мистерии, имагинации, инспирации и т.н.? Имат да четат и една библия за деца и аз наистина се чудя каква каша се заформя в душата му. Още по-фрапиращ е случая с дъщеря ми, която е 8-ми клас и също имаше да чете, но този път старогръцки епос. Тя прочете, че хубавата Елена е дъщеря на Леда и Зевс, като по същото време Леда е женена за смъртен и също му ражда деца. И ме пита „Мамо, как така?“

  8. Дорина Василева  20.09.2018 г. | 20:55 ч.

    Здравейте,
    Изследването ми е езотерично и не е за деца, т.е. понятията имагинация, инспирация и интуиция са от Духовната наука и са дадени от Рудолф Щайнер.

    Ако действително искате да помогнете на децата си, в изследването има едно място, в което само маркирам основни неща за трите периода, през които преминава всяко дете според Духовната наука. Повече разяснения ще намерите във Валдорфската педагогика, която пак идва от Щайнер. Децата ви са в периодите 7-14 год. и 14-21 год.. Подходящите легенди, митове и приказки, както и Библейските сказания, се представят на децата според периода, в който са, и в никакъв случай по начина, по който вероятно днес се случва повсеместно: „Прочетете…, разкажете…положителни герои, отрицателни герои и дъра-бъра…“. Рисуват се настроения, чувства, преживявания на героите, играят се пиеси, децата сами правят декорите, родителите помагат…Учителят е много важно да разкаже, не да прочете, текста, с чувства, с искреност… Децата са истински радари дали аз като учител говоря с възторг за Орфей или гледам да си предам урока, за да отбия номера. Всъщност наистина съм учител!

    Защо не поговорите с учителите на вашите деца, споделете трудностите си в тази област, предложете дори помощ, нови идеи…

    Друго, което може да ви помогне на вас, ако ви е трудно с Щайнер, е да се запознаете с идеите на К.Г.Юнг за архетипите. Със сигурност ще намерите по темата за „подземното царство“ и за още много други интересни архетипи в митовете и легендите. Това е може би по-достъпно за мисленето на съвременния човек. Щайнер е висш пилотаж.

    Желая успех на вас и децата!

  9. Ивелина  21.09.2018 г. | 09:38 ч.

    Благодаря за отговора, знам, че сте учител, затова попитах. Не съм чела Юнг, ще потърся, благодаря!

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.