Петър Георгиев — „Мадарският конник е античен паметник“

Встъпление от автора: Тотално не му върви на Мадарския конник — разрушаван от земетресения, водни потоци и религиозни посегателства — в наше време не му върви на стопанин. За науката го открива Феликс Каниц през 1872 г, през 1879 г. австрийците Борман и Калинка дават идея за копие, която се оказва фатална. При направата на гипсовото копие през 1905 г. пораженията върху надписите са такива, че в разрез с всякакви правила за работа с археологически обекти, са правени… възстановки и корекции.

След катастрофата от копирането, вместо обект на археологията, релефът се превръща в аргумент в споровете за произхода на българите. През 1954 г. колектив на БАН прекъсва всякакви изследвания чрез победоносното обявление — паметникът е триумф на българския владетел Тервел, убил лъва. Същият, от герба на България. Константацията на Андрей Протич за непреходния интерес към конника се оказа невярна. Само проф. Д. Крънджалов възропта против „фалшивите четения на Мадарските надписи“. Оттогава насам, вече 60 години, вместо изследвания, имаме свободни есеистични упражнения за сметка на конника — гола комерсиализация на случайни хрумвания, която си съперничи със сувенирната пред паметника.

Няма спорове, няма дискусии: и какви спорове може да има — паметникът е недостъпен. Не се използват съвременни методи за изследване — 3D сканиране и програмно осигуряване за възстановяване на образи, достъпно реално 3D материално копие тук, на „кота нула“. Можем и да наричаме обекта „Глобален символ на България“, но глобална е само глупостта и бездействието, а реално обектът е скала, потънала в лишеи, които рушат не нещо малко, а нещо голямо, останало от нашите предци.

Петър Георгиев — „Мадарският конник е античен паметник“

ИЗТЕГЛИ:
Петър Георгиев — „Мадарският конник е античен паметник“
(PDF | 3.5 MB | 19 стр.)

„Античният Мадарски конник“ (Ново издание, ноември 2016)
(PDF | 24 MB | 70 стр.)

Когато заявих, че паметникът е античен, бях изумен от въпроса на археолог:

„А какво остава за българите?“

На корицата на книгата „Бендида“1 написах:

„На въпроса, кой е народът, който създаде релефа, отговорът е еднозначен: българският. Няма по-голяма характеристика и отговор на въпроса „кои сме ние?” от характеристиката и отговора, който ни дава Мадарският конник.“

Ще се отречем ли сега и от Мадарския конник, както се отрекохме от траките? Ние създадохме Мадарския конник, ние го рушихме, сега продължаваме; една еднозначна характеристика за нас, българите.

Веднъж високопоставен представител от гилдията на археолозите ме попита: „Защо вие, инженерите, не си гледате своите работи, ами се занимавате с нашите?“ На простия въпрос отговорът е прост: заради отговорите. Които липсват.

Силно съм против йерархичния принцип, прилаган в академичното историческо пространство, възпроизвеждащ единствено себе си: вместо знания, възпроизвежда звания. Изтегляне на „Мадарският конник е античен паметник“.
Бележки:

  1. Очаквайте книгата „Бендида“ скоро в „От Извора“. [^]

Споделете публикацията

Google1

За Сътрудници

В този раздел са поместени интересни преводни или авторски материали, писани или намерени от сътрудници и читатели на „От Извора“. Вие също можете да направите своя принос, като изпратите предложение за авторска публикация или собствен превод на is@otizvora.com.

Всички публикации

3 коментара за "Петър Георгиев — „Мадарският конник е античен паметник“"

  1. Светльо  22.05.2015 г. | 16:36 ч.

    Благодаря на Петър Георгиев за труда който е споделил с нас.

    Ето някои мои размишления по темата

    Коня като символ на мъдростта. обязден – усвоена мъдрост от ученика – вече посветен – седнал на една страна, а защо жена – символа на човешката Душа – търсеща Жениха!
    Дали може ли лъва и кучето под нея да са символ на животинското, което вече е изчистено от човека, долу в нозете му, на посветения? Кучето и котката (лъва) – като най-близки до човека и коня разбира се от една страна и от друга страна като съпътстващи го царства – животинското по пътя към тяхната обща еволюция?

  2. Стопанина  22.05.2015 г. | 17:06 ч.

    Важното е да се търси истината. Въпроси, като…

    „А какво остава за българите?“

    …показват угодническо мислене, а не истинолюбие.

  3. Стопанина  09.11.2015 г. | 16:31 ч.

    Добавено обновено издание на изследванията върху Мадарския конник.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.