Автор Тема: Образование  (Прочетена 26735 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #135 -: Януари 11, 2016, 12:52:05 pm »
Интересно! А дали "демократично" е правилната дума за такъв тип училище и вземане на решения?

Светльо

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1345
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #136 -: Януари 11, 2016, 01:01:37 pm »
Интересно! А дали "демократично" е правилната дума за такъв тип училище и вземане на решения?

Съдържанието преди формата Петьо :)

Харесва ми подхода, много общи черти с Валфдорфската педагогика има. Най-вече това, че в образователния процес участват пряко заетите в него. Учител, дете, родител!
Aha

Светльо

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1345
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #137 -: Януари 11, 2016, 01:11:03 pm »
Още добри практики, които могат да се ползват и все повече ще навлизат, дай Боже в образованието на децата. Изпитан метод с прекрасни резултати и изграждане на чудесни мини общества.

Да си представим училище, в което децата отиват с радост и любопитство. Училище, в което се учи математиката с весели детски песни, а числата са главни герои от една невероятна история. Английският се изнася във вид на пиеса, а учителите са актьори. Децата научават имената на плодовете и зеленчуците, докато си ги купуват в импровизирания пазар в класната стая, посещават кралицата и неусетно влизат в кожата на аристократични британски граждани, наясно с правилата на чая в 5 часа следобед.

Да си представим класната стая като цветно място, приютяващо класическото изкуство. Да си представим образование, което следва естествената нужда на децата да учат, следвайки собственото си любопитство.

http://www.capital.bg/specialni_izdaniia/kids/2014/09/01/2369473_uchilishteto_kato_scena_ucheneto_kato_igra/?ref=rcmnd
Aha

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #138 -: Януари 11, 2016, 01:12:47 pm »
Именно. И на мен ми допадна съдържанието. А формата по съдържание ми е малко далече от (от моето разбиране за) демокрация. Повече се доближава до начина на вземане на решения в Холандия, т.нар. "overleg", което би се превело като обсъждане, но съдържа много повече от това - включване на всички заинтересовани страни, подробни обсъждания с всеки поотделно и всички заедно, добро планиране и обмисляне на нещата преди да се случат и т.н.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #139 -: Януари 11, 2016, 01:17:07 pm »
Този последният пример също се доближава и до моя опит в и разбиране за ученето, а то е, че трябва да е живо и вплетено в действителния живот.

Например, наистина човек може да научи език и от курсове, но най-добре се учи, когато е поставен в съответната среда и трябва да използва този език - дали ще е като участва в ученически обмен, ще замине за сътветната страна, ще общува с носители на този език, или ще участва в пиеси като гореописната.

И самите ученици също могат да решат да си упражняват езика, като в опрделени ситуации си говорят на него, с това, което са научили. Познавам такива примери ;-)
« Последна редакция: Октомври 05, 2016, 07:03:36 pm от Петър »

Agora

  • Постоянен
  • ****
  • Публикации: 269
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #140 -: Февруари 11, 2016, 03:08:58 am »
Поглед към едно училище в Япония...

https://www.youtube.com/watch?v=hL5mKE4e4uU
"Запазете правото си да мислите, защото дори да мислите погрешно е по-добре, отколкото да не мислите изобщо." - Хипатия

Teo

  • Изворчанин
  • Наминаващ
  • *
  • Публикации: 69
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #141 -: Октомври 05, 2016, 10:23:23 am »
Днес попаднах на едно интересно училище в с.Железница.
Ето и един репортаж за него:

http://imedia.bnt.bg/predavanyia/denyat-zapochva/kandidatat-za-prezident-na-gerb-tsetska-tsacheva-gost-v-studioto?614085

Все още не мисля къде да водя сина си на училище, понеже е само на 2 годининки, но песпективите не са много обнадеждаващи.

len

  • Наминаващ
  • **
  • Публикации: 52
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #142 -: Октомври 05, 2016, 09:43:35 pm »
Проблемите в образованието у нас идват от прекомерната централизация, регулация, бюрокрация. Тъй като съм учител от повече от 30 години, та имам поглед как нещата се променят и, за съжаление, от зле на по-зле. И колкото и странно да ви прозвучи, защото мнозина от форума са млади хора, но по време на соца учителите имахме повече свобода относно това какво правиш в училищната стая, това си го констатираме с тъга повечето колеги с много стаж като мен. Да оставим настрана идеологията тогава, но никога не са ни се месели в пряката работа така, както е сега. Сега учителят е затрупан много често от безумни изисквания, от задължения да спазва еди какви си насоки и указания., които някой си, който не е влизал в класна стая е измислил. Старите кримки като мен знаем много добре как да заобикаляме абсурдите /имаме опит от същия оня соц/, но младите учители, доколкото ги има, не винаги знаят как елегантно да заобиколят и елиминират някой спуснат им отгоре абсурд. Ще дам пример, преди повече от 20 години някой в министерството на просветата реши, че малките трябва да се ограмотяват не чрез четене на срички, а чрез буквуване. Само че опитните начални учителки намериха начин да не приложат това неработещо нещо. След година-две премахнаха този експеримент "умниците" от министерството. А ако не са опитни учителите, какво правят - следват абсурдите и дето се казва, осакатяват едно поколение....И друго има. Добро образование се постига освен с умно управление и със пари... А нашата държава отделя най-малко от бюджета си за образование. И една налагаща се тенденция - дайте да работим по проекти! Това чудесно училище в Железница е чудесно освен заради ентусиазма на работещите в него и заради проекта, който е финансирал нещата. Е не може само с проекти. Не могат всички училища да печелят проекти. И като не могат - дайте да има лоша материална среда! Какво са виновни дечицата? Бях в Щатите на обучение. Посещавахме държавни и частни училища. Държавното беше прекрасно оборудвано, нищо че бе в не особено престижен квартал. Но нивото на образование под всякаква критика. Спуснати един тон безумни изисквания, бумащина, която учителите щат не щат трябва да спазват, макар че и там намират начини да се измъкнат. Впрочем, безумията които въвежда сега нашето министерство с новия закон явно са почерпени и от щатско. В частното училище - мечта! И за ученици, и за учители. Независимо училище, такива има в Щатите. Програми, методики - определят се от училището. Високи изисквания спрямо учениците, независимо от това, че таксите са почти равни на тези в университет. Не са задължителни крайните изпити /както нашите матури/. Училището е едно от най-елитните в Ню Йорк. Създателката на училището Хелън Паркхърст е работила с Мария Монтесори! Има дух, има всичко. Мечта. Dalton School. Методите на организация на обучението в това училище се прилага в много други държави.С голяма изненада установих, когато ни запознаха с начина на организация, че някогашната Сендовска система е била на практика базирана върху този начин на организация на образованието. И тъй като съм работила по тази система, и дъщеря ми се учи по нея, всички учители бяхме във възторг. Имахме свобода, програмата беше разчупена. Когато започнахме работа ни помолиха учителите да си водим дневник относно учебника - какво работи и какво не - в самата класна стая. На следващата година учебниците се променяха според нашите препоръки! Това днешно време е немислимо! Никой нямаше право да влиза без разрешение в класната стая на един учител - нито директорът, нито разни инспектори! Няма да забравя думите на Сендов - две неща не трябва да допускате в класната стая - да се говори за политика и на децата да им е скучно! Но, тази система раждаше свободомислещи учители и деца и затова бе толкова критикувана и лека полека закрита...

Agora

  • Постоянен
  • ****
  • Публикации: 269
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #143 -: Октомври 31, 2016, 01:59:23 pm »
Не съм сигурна, че е много подходящо място, но предвид това, че форумът е посещаван от доста хора ежедневно споделям линк към петицията за оставката на министъра на образованието - http://www.peticiq.com/158742
"Запазете правото си да мислите, защото дори да мислите погрешно е по-добре, отколкото да не мислите изобщо." - Хипатия

Agora

  • Постоянен
  • ****
  • Публикации: 269
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #144 -: Март 01, 2017, 01:43:31 am »
Доц. Олга Четверикова: Зад реформите в образованието стоят спецслужбите на САЩ

http://bultimes.com/dots-olga-chetverikova-zad-reformite-v-obrazovanieto-stoyat-spetssluzhbite-na-sasht/
"Запазете правото си да мислите, защото дори да мислите погрешно е по-добре, отколкото да не мислите изобщо." - Хипатия

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #145 -: Март 01, 2017, 11:31:52 am »
Безспорно много начетената професорка добре вижда треските в Западното, и в частност американското образование, но като цяло напълно ѝ убягват гредите в руското (разбирай съветското).

За мен това интервю е много интересен пример за лутането между Луцифер и Ариман. Като няма и помен от Христовия импулс. Отличен пример за това са следните думи:

Цитат
Сега ние виждаме, че в процеса на образование е възможно тотално да се променя съзнанието на хората, на младежите и фактически отново да се формира съзнанието на децата до училищната възраст. И като имаме предвид, че нашето предучилищно образование сега е включено в процеса на непрекъснатото образование – а това са деца от два месеца до седем години, когато те поставят нашето образование под свой контрол, ние много добре разбираме, че фактически губим децата си.

Все едно болшевишкото образование в СССР не е правило точно това. Само, че по друг начин. И дори самата професорка го знае, без да го разбира, обаче:

Цитат
О.Ч.: Точно така. За това откровено заяви професорът от Московската школа за управление на „Сколково“ Павел Лукша по време на официалното откриване на форсайта „Глобалното образование на бъдещето“. „Класическото образование не удовлетворява нуждите на постиндустриалното общество… расте изискването не за набор от общи знания и умения, а за строго определени навици.“ Тоест всичко, което не носи доходи, както са хуманитарното и историческото образование например, просто не е нужно.

Аха, обаче пък бил нужен набор от общи знания и умения. Нужно било "формиране на образованата, развита личност, служеща на отечеството"

А къде остана развитието на човешките заложби и способността на за разумно ползване от благата на природата? Такова нещо не виждам в разсъжденията на Че(рт)тверикова. И не може и да се очаква, докато постоянно се търси чуждия враг. Съвременна Русия не може да предложи качествено нов модел за развитие. Единици са тези, които имат разбиранията и вижданията за постигане на това. И ако и все пак да са доста единици, техният глас е глас в пустиня.

А новото ще дойде в Русия отвън. От същото място, от което светлината на познанието се е изливала върху тези земи и преди. Само, че това място първо трябва да го развие и приложи. И едва тогава оттатък ще го прегърнат и развият до небивали висоти. Защото имат потенциала. Огромен и почти безграничен. И дълбоко спящ. А дотогава ще продължава лутането между Луцифер и Ариман, чудесно илюстрирано от това интервю.




Agora

  • Постоянен
  • ****
  • Публикации: 269
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #146 -: Март 02, 2017, 12:31:08 am »
А новото ще дойде в Русия отвън. От същото място, от което светлината на познанието се е изливала върху тези земи и преди. Само, че това място първо трябва да го развие и приложи. И едва тогава оттатък ще го прегърнат и развият до небивали висоти. Защото имат потенциала. Огромен и почти безграничен. И дълбоко спящ.

Какво по-точно имаш предвид :-\?

"Запазете правото си да мислите, защото дори да мислите погрешно е по-добре, отколкото да не мислите изобщо." - Хипатия

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #147 -: Март 02, 2017, 12:48:36 pm »
Смятам, по исторически и вътрешни причини, че новите импулси в образованието ще дойдат отвън в Русия. Тя може да поеме много в търбуха си, но черният дроб трябва да ги смели, да ги преработи и едва тогава да станат достояние на тялото.

При сегашното устройство на руската държава това е невъзможно да стане. Още по-малко възможно е това да стане, ако се следва двуполюсното мислене на хора като Четверикова. Такова двуполюсно мнение, доста срещано и у нас, е особено характерно за хората по онези ширини. И само тези, които успеят да излязат извън неговите рамки, могат да направят качествената промяна. В Русия има хора, които могат да мислят различно. Има такива, които правят опити и постигат добри резултати.

Един такъв е бил руският педагог Шчетинин. Бих препоръчал неговата книга "Да обхванеш необятното: Записки на педагога".

Много по-интересно и полезно четиво от това на Четверикова. Последната е полезна, дотолкова, доколкото прави добри констатации. Има нужда и от такива хора, които отварят очите по дадени въпроси. Но, поне в това интервю, не предлага никакво решение, нито нещо качествено ново, нито загатва за нещо такова. Затова не е достатъчно само да се правят констатации и да се възхвалява някакво минало и неговите резултати, когато самото то е много спорно, а видимите резултати - не особено впечатляващи. Нужни са и хора като Шчетинин, които да виждат отвъд и да прилагат. Но колко училища в СССР приложиха методите му? Колко училища в Русия сега ги прилагат?

В сегашна Русия липсват условия за това. Липсва всеобхватно понятие за това. И един от главните виновници за това е именно възхваляваната от Четверикова съветска "класическа" образователна система. Русия може да се въпозлва от трудовете на хора като Шчетинин, едва когато някой отвън им ги преработи, смели ги и им ги предостави в удобен за усвояване вид. Това за мен е голямата трагедия на руския народ, че не може сам да си преработва храната, че не може директно да си използва импулсите. И докато се научи да го прави, ще трябва да използва "помощ от приятел". Мисля, че е ясно кой е този приятел. Само, че Русия първо трябва да го разпознае като такъв и да се отнася с него подобаващо. Защото "не е приятел онзи, който иска да се жертвате за някоя негова слабост. Приятел е само онзи, който е готов да се жертва за вашето повдигане!"*

И тъй, докато Русия изисква от приятелите си да се жертват за нейната слабост, за задоволяване на прищевките ѝ и за пълненето на тръбуха ѝ, тя няма да може да приеме и жертвите целящи нейното повдигане.

* Мисъл на Учителя от 5-та лекция от година първа на МОК - 1922.

***

Позволявам си да споделя българският предговор към книгата на Шчетинин:

Цитат
Това е велика книга. Мисля, че педагозите трябва да я препрочитат десетки, стотици пъти за да пречупят рутината си. Всички, които са родители или се надяват да бъдат, също трябва да я препрочитат. От усвояването написаното в тази книга зависи бъдещето на човечеството. Ще се опитам да обясня защо. Две са фундаменталните причини, които правят тази книга изключително важна. Първата се обуславя от еволюционния етап, на който се намира човечеството - много важен кръстопът. По различни причини през хилядолетията е загубено едно много важно знание - безсмъртието на човека. Тази загуба е променила изключително много мирогледа и манталитета на всеки един човек и на човечеството като цяло. Затова всички сме затънали в блатото, наречено илюзии. Педагогиката, конкретно, е поставена на илюзорна основа - че детето се ражда като бял лист, който тепърва трябва да се изпише. Но ако искаме да имаме реалистична престава за действителността, не трябва ли да престанем да унищожаваме богатството, което носи всяко едно дете със себе си и да го караме да събира фалшивите истини, които сме си въобразили, че са верни? Едно малко дете носи една голяма душа - бедно ни е въображението да си представим колко много знания има тя. Това, което трябва да научи детето е да управлява много добре материалното си тяло. Освен прецизното контролиране на мускулите трябва да усвои един или няколко езика, тъй като хората са забравили универсалния телепатичен език и внушават на всички деца, че това е нормално. За всичко това са подходящи различните видове изкуства, спорт, занаяти и всичко което изисква сръчност, като се набляга на свободната интерпретация и се избягва подражанието. Всички останали науки трябва да са свободно избираеми в зависимост от интересите на индивида.

Втората много важна причина, заради която трябва да се промени образователната система е загубената способност на човека да мисли. Всички си въобразяваме, че можем да мислим, но едва когато започнем да осъзнаваме този проблем, започваме да разбираме колко сериозен е той. Образователната система е построена на основата на внушението, че има по-умни хора, които знаят по-добре от всеки един от нас какво е добро и истина. И ние само трябва да ги слушаме и да изпълняваме. Така образователната система ни превръща в автомати, които се програмират (чрез зубрене) според системата и започват да живеят според вложената програма (ценностна система). Това не са пресилени думи - наблюдавайте поведението си. До седмата си година детето все още слабо е поразено от програмите на обществото, но започвайки училище, този процес се ускорява многократно. През пубертета вече са останали много малко протести срещу програмирането. А със завършването на висшето образование, програмирането е завършено почти напълно. Но докато младият човек все още се опитва да избира между няколко възможни програми, то с напредване на възрастта възможната програма остава само една. Когато програмираният човек не може да намери подходяща програма за съответния случай, той блокира, изпада в криза и не смее да вземе самостоятелно решение, защото му е втълпено от образователната система и обществото, че не е пълноценен за това. Ако все пак намирате решения на проблемите си, не се самозалъгвайте, че мислите - не може ли мотива за това решение да е, че така правят другите хора. А за да се научите или по-точно да съхраните способността си да мислите трябва да цените собствената си оригиналност и уникалност, като същевременно приемете много трудната задача да давате на другите хора правото да бъдат оригинални и уникални, а не да се стремите да ги преправяте според собствените си разбирания. Едва когато се научите да давате на другите хора да мислят, ще започнете да мислите самостоятелно и вие.

Този въпрос не е разгледан в тази книга, но животът на автора е прекрасна илюстрация на това, което трябва да е мислещия човек. Следователно, да се поучим от него, че в живота няма дребни и маловажни неща.
Два много важни фундаментални проблема на образователната система могат да започнат да се решават с прилагането на написаното по-долу, но не буквално. Търсенето на своето виждане е най-добрия личен пример. Но се пазете да не го правите на всяка цена. Наблюдавайте внимателно резултатите от усилията си и винаги бъдете готови да напаснете и промените това, което не дава или пречи на положителните резултати. Успех.

Йосиф Йоргов

Agora

  • Постоянен
  • ****
  • Публикации: 269
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #148 -: Март 04, 2017, 02:14:20 am »
Полезно! Благодаря за отговора!
"Запазете правото си да мислите, защото дори да мислите погрешно е по-добре, отколкото да не мислите изобщо." - Хипатия

cheetah

  • Странник
  • *
  • Публикации: 1
    • Профил
Re: Образование
« Отговор #149 -: Април 21, 2017, 07:30:19 pm »
Morena,
Това изглежда доста странно че те са искали хороскоп на детето за да го приемат. Възможно ли е да се свържа с вас за по-подробна информация относно Slav Slavov и жена му или да ми пишете по-конкретни впечатления за него.