Автор Тема: Сексуалност и любов  (Прочетена 44634 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Сексуалност и любов
« -: Февруари 04, 2013, 01:04:03 pm »
Вчера прочетох стара тема от 20.02. 2012: Порнографията и вредата от нея и се почувствах заговорена от следния въпрос:
Похотта е опасен порок, наистина.
Някой знае ли дали Щайнер е говорил по въпроса? Защото например аз му намерих една лекция за алкохола и вредата от него, може и за това да е обяснявал.

Извадих цитати от Щайнер за сексуалността. Ще ги помествам постепенно, защото трябва да ги преведа или да ги извадя от вече преведени книги.
Действително има  малко обяснения от големите посветени относно сексуалността. Дадени са предимно правила и указания. Тя е забулена с тайна, понеже за някои неща дори и на посветените не е разрешено да говорят.
От една страна тя стои в основата на човешките отношения – брак, семейство, деца. Тя е велик свещен акт изобщо за пораждането и съществуването на човека на Земята. От друга страна е толкова експлоатирана и водеща до най-низши проявления на човешката същност, че човек не може да се ориентира как да си изработи най-правилното отношение спрямо нея.
Понеже постепенно изчитам старите бисери в отдавна обсъждани теми, едва сега мога да внеса малко информация от страна на духовната антропософска наука.

Сексуалност
...В средата на лемурската раса на физическия план слиза кама-манас (земното съзнание) в двуполовостта. Богът, който внася кама-манас* е Йехова или Яхве. Затова Елена Петровна Блаватска го нарича лунен бог; той с право е наречен бог на плодородието. Ако проследим назад сексуалността, която се появява през лемурийската епоха, и все повече прозираме нейната по-висша природа, достигаме до втория Логос. Слизайки чрез принципа кама-манас надолу, той се проявява като Йехова, а издигайки се нагоре чрез принципа будхи е Христовият принцип.
*Кама-манас в теософската терминология отговаря приблизително на това, което означаваме като его, низшия аз на човека, както живее в разсъдъчната душа. Когато манас, висшето себе се свърже с астралната субстанция на желанията, страстите и нагоните, чрез кама-манас се поражда азът на човека.
Но ако изцяло се отдадем на страстите на предземния период, ще бъдем повлечени надолу от азуричните същества. Висшите сили на нашите духовни предци са свързани със силите на нашата собствена низша природа. Човешките страсти стоят в окултно отношение с висшите сили на предшестващите ни духовни същества. Навсякъде, където има прекомерно отдаване на насладата, разпуснатост и безпътство, е дадена материя в която рафинираната интелектуалност на могъщи азурически сили се внася в света. Такива мощни азурически сили се срещат при отдадени на пороците, изостанали човешки племена. Черният магьосник черпи своите най-силни помощни сили именно от блатото на чувствеността, на прекалената и извратената сексуалност. Сексуалните ритуали са затова, за да въвличат в тези кръгове. На Земята съществува непрекъсната борба, като от една страна има непрекъснат стремеж да се просветлят и овладеят страстите, а от друга страна да се засили чувствеността и сексуалността. Съществата, които имат за водач Христовия принцип, искат да спечелят Земята в техен смисъл, но другите, враждебните им същества искат да обсебят Земята. Въплъщаванията на азурически същества в излъчванията на изпълнените със страсти мисли на хората, са единият вид астрални същества. Те са наричани изкуствени елементарни същества, понеже изкуствено се създават от човека. СС 93a, Основни елементи на езотериката (1905) стр. 149, Берлин, 17. октомври, издание 1972 год.

...А сега нека да си представим този процес малко по-напреднал; или по-скоро, нека да си представим описаното в Хрониката Акаша, като обгърнем с поглед един по-късен момент. Луната се е отделила от Земята. Чрез това се е извършило радикално преустройство. Голяма част от топлината се оттегля от нещата, които се намират около човека. Чрез това те преминават в по-груба, по-гъста форма на материята. Човекът трябва да живее в изстудената заобикаляща го среда. Той може да стори това, ако измени своята собствена материя. Но с това сгъстяване на материята е свързано също и изменение на формата. Защото състоянието на огнената мъгла на Земята отстъпва място на съвършено друго състояние. Последствието от това е, че гореописаните по-висши същества вече не могат да разгръщат своята дейност в огнената мъгла. Поради това те не могат също и да оказват влияние върху душевните жизнени прояви на човека, които по-рано са били главното им поле за действие. Те обаче запазват властта си над формите на човека, които по-рано сами са създали от огнената мъгла. Тази промяна върви ръка за ръка с преобразуването на човешката форма. Едната част от тялото, с двата органа на движението, се превръща в долна половина, като чрез това става носител на храненето и размножението. Другата половина е един вид обърната нагоре. От другите два органа на движението се получават зачатъците на ръцете. А такива органи, които по-рано също са участвали в храненето и размножението, се преобразяват в органи на говора и мисленето. Човекът добива изправено положение. И заедно с Луната, от тялото на Земята изчезват всички сили, чрез които човекът през времето на огнената мъгла е можел да се самоопложда и създава себеподобни същества без външно влияние. Цялата му долна половина – онова, което често пъти се нарича по-нисшата природа – попадна сега под разумното формиращо влияние на по-висшите същества. Това, което тези същества още могат да регулират в човека, благодарение на това, че отделилите се заедно с Луната сили преди са били съединени със Земята, трябва сега да го организират чрез съвместното действие на двата пола. От това става понятно, защо посветените считат Луната за символ на размножителните сили. Тези сили са свързани с нея. И гореописаните по-висши същества имат родство с Луната, те са, така да се каже, лунни богове. Преди отделянето на Луната те са действали в човека чрез нейните сили, след това нейните сили действат върху размножението на човека отвън. Можем също да кажем, онези благородни висши духовни сили, които по-рано са действали посредством огнената мъгла върху още висшите инстинкти на човека, сега са слезли, понижили са се, за да развиват своята сила в областта на размножението. Фактически в тази област благородни висши божествени сили действат регулиращо и организиращо. С това се описва един важен принцип на окултното учение, който гласи така: По-висшите, благородни божествени сили имат родство с – привидно – по-нисшите сили на човешката природа. Тук думата “привидно” трябва да бъде разбрана в пълното ? значение. Защото би означавало пълно незачитане на окултните истини, ако в силите на размножението бихме искали да виждаме нещо низше. Само когато човек злоупотреби с тези сили, като ги постави в служба на своите страсти и егоистични желания, в тези сили се появява нещо покваряващо, не обаче, когато той ги облагородява чрез разбирането, че в тях се крие божествена духовна сила. Тогава той ще постави тези сили в служба на земното развитие и ще изпълни намеренията на охарактеризираните висши същества чрез размножението. Това, което духовната наука учи, е облагородяване на цялата тази област и поставянето ? под божествените закони, а не нейното умъртвяване. Последното може да бъде последствие само на външно схванати и криво разбрани, изопачени окултни принципи, които водят до погрешен аскетизъм... СС 11: Хрониката Акаша (1904/1908), глава Отделянето на Луната. Изд. Даскалов 2009

...Материализмът днес достига в областта на любовта дори – което никога преди не се е случвало на Земята – до една позорна научност. Най-лошото, което днес се прави, е смесването на любов и сексуалност. Това е най-позорното проявление на материализма, най-дяволското на съвремеността... СС 143, стр. 184, немско издание 1970 год.

...Епохата, в която цари егоизмът е представена чрез Юда Искариотски. Който разглежда световните явления без предубеждение, вижда как сексуалността в човека е в състояние да го предаде като дух, да го умъртви. Но човекът, както днес създава своето най-висше проявление – словото, някога ще действа творчески, когато сърцето му стане неговия духовен орган. Както чрез сексуалността човекът е станал по-егоистичен, така чрез отпадането на сексуалността той отново ще стане несебичен... СС 96 Зародишните импулси на духовната наука. Християнската езотерика в светлината на новото духовно познание, Берлин 1906-1907, стр. 293 и сл. немско издание 1974 год.


Стопанина

  • Чистач
  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 3780
  • Вечно на Път...
    • Профил
    • От извора
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #1 -: Февруари 04, 2013, 01:26:09 pm »
Нели, някъде Щайнер дава ли насоки и/или препоръки за отказа от полово общуване още в наши дни (т. нар. абстиненция)?
« Последна редакция: Февруари 04, 2013, 01:29:17 pm от Стопанина »
„Важно е било и ще бъде винаги важно само онова, което е необходимо за благото не на един човек, а на всички хора.“ - Лев Толстой

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #2 -: Февруари 04, 2013, 01:39:46 pm »
Всъщност Щайнер по принцип не дава препоръки. Той обяснява същността на нещата, а всеки човек взима сам своите решения, според стремежите му за по-бързо или по-бавно развитие. Ще се опитам бързо да поместя цитатите, в тях ще се намерят необходимите обяснения.
« Последна редакция: Февруари 04, 2013, 01:51:50 pm от nellih »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #3 -: Февруари 04, 2013, 01:45:08 pm »
...Нека се завърнем назад до лемурийците. При лемурийците още не съществува това, което днешният човек нарича любов. Не е съществувала любов между мъж и жена. Сексуалността се е появила, но любовта по-късно е следвало да направи сексуалността свещена. Любовта в днешен смисъл не е съществувала също и при атлантците. Чак когато личният елемент придобива важност, чак тогава може да се развие любовта. В края на лемурийската епоха в известни области е имало една своеобразна система. Живеещите в определена област хора били разделяни на четири групи. Един човек от едната група, да кажем група А, не бивалода се жени за някой от група В. Хора от група А са можели да се женят само за хора от група С, а хора от група В, само за хора от група Д. С това се е осуетявала личната воля, това ще рече, с това личното е било изключвано. Това разделяне е правено в служба на цялото човечество. Някога е нямало място за лична любов. Личната воля само бавно се развива и в любовта, която напълно слиза на физическия план, а по това време това вече е започнало да се подготвя.*  Колкото по-назад отивате във времето, толкова повече ще откриете, че еротиката играе нищожна роля. Също и в първите прояви на гръцките поети тя не играе почти никаква роля. Но особена роля играе в немската поезия на Средновековието. Там виждате любовта в двустранен образ. Виждате любовта представена като Minne и като страст. Съдбата, която е трябвало да изстрада Зигфрид, е последица от вмъкването на личното.
Отидете ли назад до Рим, ще видите, че бракът там е сключван въз основа на съвсем други принципи. Също и в Гърция личната любов не се е познавала в началото; тя се появява по-късно...  СС 92 I Германска митология, Берлин 15 юли 1904.

*В древните легенди и митове, които се отнасят за по-ранна епоха от споменатата тук и се говори за любов между героите на мита, не става въпрос за любов между мъж и жена, защото самите герои са картинни образи на дадени процеси в еволюцията на културното развитие на човечеството, или на посветени, които трябва да наложат някакъв нов елемент. Бел. пр.

... Нека се завърнем назад във времето, когато човечеството още не е било разделено на два пола; тогава човекът още не е притежавал способността да мисли, да си създаде самосъзнание чрез своето мислене. Всичко, което той създава, е създадено чрез любовта. Човекът е трябвало да изкупи по-висшата си духовност чрез това, че се отказа от половината на продуктивната сила, че става еднополов... СС 92 II Берлин, 5. Май 1905

Сексуалност и хранене
...Ако някой посмее да се заеме с разрешаването на трудния проблем – овладяването на половите страсти, онези страсти, които ако бъдат проявени по низш начин, деградират човека под животното, но ако се преобразят го издигат най-близо до неговата божественост, би трябвало колкото е възможно по-малко да употребява богата на белтъчини храна. При поемането на белтъчини се предизвиква преобладаване на субстанциите за възпроизвеждането и с това много се затруднява овладяването на половите нагони... СС 266/1 От съдържанията на езотеричните уроци, том I (1904-1909), стр. 558 издание 1995


« Последна редакция: Февруари 04, 2013, 01:48:41 pm от nellih »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #4 -: Февруари 04, 2013, 02:07:55 pm »
Сексуалност и духовно развитие
...Издигането и прогресивното развитие се състои в преодоляването на физическата любов. Разделянето на два пола е било необходимо, за да може да се развие интелектът в човека. Поради това човекът е раздвоен в низша и висша природа. Степен в издигането е, ако човекът жертва силите на физическата любов и ги преобрази в по-висши сили. Ако той може да пожертва тези низши сили, в него може да се прояви по-висшето... СС 266/1 От съдържанията на езотеричните уроци, том I (1904-1909), стр. 152 немско издание 1995 г.

Сексуалност и богове
...Царството на човеко-животните се разделя на две царства и на два пола. С това при човека се поражда физическата любов, която отново създава връзката между двата пола и от друга страна възможността за по-висше развитие, за духовно познание. Поради това, че човешкото царство се разцепва и се поражда физическата любов, боговете са могли да се развият към по-висшето за сметка на хората, понеже за боговете физическата любов на хората е била също така жизнено необходима, както за хората и животните кислородът на растенията, както за растението е необходима отразената от минералното царство светлина. В гръцките саги се разказва, че боговете са живели от нектар и амброзия. Това е мъжката и женската любов на хората... СС 266/1 От съдържанията на езотеричните уроци, том I (1904-1909) стр. 151, немско издание 1995 г..



Стопанина

  • Чистач
  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 3780
  • Вечно на Път...
    • Профил
    • От извора
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #5 -: Февруари 04, 2013, 02:44:44 pm »
Цитат
преодоляването на физическата любов

и

Цитат
но ако се преобразят

Някакви методи или поне насоки за преодоляването и преобразяването дадени ли са?
„Важно е било и ще бъде винаги важно само онова, което е необходимо за благото не на един човек, а на всички хора.“ - Лев Толстой

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #6 -: Февруари 04, 2013, 05:00:03 pm »
Виж например по-горе за храненето.
Самата аз не съм изчела цитатите, а само ги извадих по темата. Някои неща са ми вече известни, но не всичко, и аз ще продължа да уча. Но продължава да ме занимава твоят въпрос.
Някога чрез религиите, а и обучението, учителите са давали правила и препоръки, и за учениците е бил достатъчен авторитетът на учителя. Сега това време е отминало и затова правила и препоръки нямат достатъчната сила, за да накарат хората да ги следват. Затова имаме и толкова скептицизъм и се налага дори да спорим, кой учител е по-велик, за да дадем сила на твърденията.
Днес правилата и препоръките трябва да са придружени с обяснения, понеже ние, хората, наистина сме станали умни и искаме сами да разсъждаваме и да извлечем истината. За всеки човек, за всяка ситуация, планове за бъдещо развитие и съдба, трябва индивидуално да се избере ПРАВИЛНОТО.
По принцип знаем, че в миналото много аскети, монаси, свещеници и учители са се отказвали от сексуалния живот, за да се издигнат морално и духовно.
Има обаче една много интересна книга: Занони от Булвер-Литтон.
В нея са представени двама посветени: Занони и Мейнур. И двамата са постигнали безсмъртието, т. е. непрекъснатото съзнание, което преодолява смъртта, понеже не се прекъсва с нея.
Занони среща  млада обикновена жена, която се влюбва в него, боготвори го, но не разбира нищо от неговата същност, стремежи и висота. Той също я обиква и жертва  своето безсмъртие в името на човешката любов, в нейната най-човешка форма.
Мейнур остава на своята висота, но с известна студенина и недостъпност.
Много е интересно да се види как животът има безкрайно много аспекти и не може да се каже, че нещо е правилно за всеки отделен човек.
Романът е интересен и затова, че показва преждевременната среща с Пазача на прага, преди въпросният страстен млад човек да се е подготвил за такава среща и да е овладял низшата си страстна природа.

Освен това е интересен въпросът за целибата. Мисля, че днес никой не го разбира.
Някога посвещението и усъвършенстването е започвало с долните чакри, свързани със сексуалната сила. Въздържанието е водело до духовно издигане по много бърз начин. Днес посвещението е свързано предимно с горните чакри. Противодействащите сили са навлезли толкова много в долните чакри, че въздържанието е свързано с много силно изкушение и често, вместо човек да овладее половите си нагони, те го завладяват още повече и той започва да лицемери, както става в свещеническите среди, например в католичеството, където целибатът е задължителен, и някои свещеници тайно се отдават дори на полови развращения, а когато човек честно се стреми, тогава е изложен на много силни душевни борби и страдания, както е описано в Осъдени души на Д. Димов. А и има много случаи особено при мъже, които цял живот са се стремяли към такова преодоляване, а в края на живота си се предават, или пък изживяват по човешки физическата любов, свързана с душевната любов, както става при Занони.
Мисля, че пълното въздържание, ако е свързано с трудности относно преодоляването на сексуалния инстинкт, не би трябвало да е самоцел, а сексуалният живот все повече да се изпълва със саможертвеност и любов. При сексуалния акт всеки насочва взора си към собственото си изживяване, особено в сублимния момент. Но именно тук се проявява човешкият егоизъм, или пък може да се прояви любовта, която дори може да жертва своето изживяване, в стремежа да подари висше изживяване на партньора. Тук е подобно на дишането, като сексуалността и любовта се преплитат и любовта издига сексуалността на по-висше ниво.
Това бяха мои разсъждения и житейски изживявания.
А сега продължавам с цитатите:

Сексуалност и ясновидство
...Сведенборг не е можел да вижда с обикновените сетива съществата, които са обитатели на Марс. Виждал ги е в духовния свят. Той не е могъл да ги вижда със силите на очите, да ги чува със силите на ушите, както и с всички останали сетива и не е могъл да ги схване с обикновената си мисловна дейност. Обясних ви, че тази мисловна дейност всъщност е стар лунен дар, който е бил развит преди марсовата сила (виж: желязо). Следователно Сведенборг не е притежавал сила от познатите сили на познание в човека, за да може да опознае тези същества. Така пред нас имаме своеобразния факт, че той е възприемал духовни същества, които безсъмнено е познавал, но не ги е опознавал с по-висши сили. Виждал ги е с нещо, с което всъщност не би трябвало да може да ги вижда, понеже не е имал съзнанието за това. Защото обикновените сили на съзнанието на физическия план не са достатъчни, за да обяснят това, което той е виждал. Какво тогава е било това, с което е виждал?
Сведенборг е не само велик учен, но е бил и чист човек в живота си (виж предишната инкарнация в СС 240) и тази сила, която човекът има на физическия план и която представлява нещо подобно на ясновидската сила, само че тя не извършва ясновидска дейност, а има друга задача на физическия план, се е преобразила в него. С какво е виждал Сведенборг? Той е виждал с една сила, която възприема външното, без да го хваща, без да го докосне, която възприема без да задейства очите. Коя е тази сила? На Земята, на физическото поле тя е силата, която се проявява в сексуалния живот, в правилния сексуален живот; онази тайнствена сила, която събира хората в земната любов, която се различава от всички останали познавателни сили. Сведенборг е консервирал тази сила, съхранил я е, и в определена възраст тя се е преобразила в него, но е останала в известен смисъл сексуална сила. Той е виждал духовния свят чрез сексуалната сила. Това означава, че в основата на ясновидството на Сведенбог наистина лежи сексуалната сила. Оттук ще можете да си извадите заключението, че на човека е дадена една сила през времето на развитието му, която се изживява като сексуалност в земното развитие, която обаче някога ще се прояви в преобразена форма и няма повече да бъде обвързана с физическото (виж Крияшакти). Но от друга страна вие ще можете да си извадите също и заключението, че силите, които водят до образното ясновидство, са сродни със силите, които понастоящем са свързани с най-низшите нагони в човешката природа и, така да се каже, едната сфера може да бъде привлечена от другата сфера. Оттам следва, че с ясновидството не бива да се играе. Разбира се, че това, което казвам сега, не се отнася до духовната наука като такава, но се отнася до всеки стремеж за неправомерно постигнато ясновидство (например чрез дроги, трансови състояния чрез въртене, екстремно гладуване и малтретиране на физическото тяло, бел. пр.) Действително трябва да се вземе на сериозно, че не бива да се стремим така, че нагоре да бъде издигната само преобразената форма на възприемането на физическото поле, а да се стремим към нов вид съзерцание на висшите планове, нов начин на съзерцание на духовния свят, който няма да има нищо общо със сексуалната сила, защото тя е физическа, предназначена само за физическия свят. Да се внесе в духовните светове същият начин на съзерцание както във физическия свят, като човек си каже: Аз възприемам там както на физическия свят, предизвиква в човека наклонност да изгради мост между ясновидството и сексуалните сили... СС 253 Проблеми на взаимния живот в Антропософското общество. За Дорнахската криза от 1915 година, стр. 93 и сл., немско издание 1989 г.

Така именно Сведенборг е добър пример за това, което следва да се избягва по пътя към духовните светове в сегашната епоха. Защото такъв стремеж, който по някакъв начин прилича на този на Сведенборг, носи опасност за човека да се възбуди сексуалната сфера по време на ясновиждането, към което той се стреми, и двете сфери да се смесят една с друга... СС 253, Проблеми на взаимния живот в Антропософското общество. За Дорнахската криза от 1915 година, стр. 96 немско издание 1989 г.


« Последна редакция: Февруари 06, 2013, 09:09:01 pm от nellih »

Мислещ (Оги)

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 2583
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #7 -: Февруари 04, 2013, 08:46:13 pm »
Нели, това което даваш от Щайнер за началото на двуполовостта е добре и хубаво за нашето просветление  :), но не дава отговор на въпроса, от който се интересува Стопанина. Доколкото разбирам, Стопанина се интересува за нещо казано  от Щайнер, което да се отнася за днешните времена на сексуална "Свобода" и евентуалното въздържание.

Цитат
преодоляването на физическата любов

и

Цитат
но ако се преобразят

Някакви методи или поне насоки за преодоляването и преобразяването дадени ли са?

Стопанино, мъчно и трудно за изпълнение ти е намерението.  :)
Надявам се, това което ще цитирам да ти е от полза. Преди време в една друга тема бях пуснал материал, но някак си не му бе обърнато достатъчно внимание. Имам усещането, като че ли, не всичко казано от Михаил Иванов (Омраам Микаел Айванхов)  приемаш за истинно, може и да бъркам.

Сексуалната сила или крилатият дракон
Михаил Иванов (Омраам Микаел Айванхов) 

Високият Идеал - Преобразовател на Сексуалната Енергия

Често при мен идват хора и ме питат, кое е по-добро: да живеят в целомъдрие или да водят редовен сексуален живот. В действителност този въпрос не може да се поставя така, тъй като е невъзможно да се отговори в един най-общ план, кое е добро и кое е лошо. Всичко зависи от личността. Целомъдреният живот, животът във въздържание, може да доведе както до много лоши, така и до много добри резултати. Въздържанието може да разболее някои хора, да ги направи нервни, истерични, а у други да влее сили, да ги направи уравновесени и самоуверени. Освобождаването на сексуалните инстинкти може да донесе много добрини на едни и много злини на други. Така че не бива да делим нещата на добри и лоши. Доброто и лошото зависят от един друг фактор, а именно, как се из¬ползват и как се управляват тези сили от хората. По начало не съществува добро и лошо! Нещата стават в последствие добри или лоши.

Въпросът, преди всичко, е да познавате вашия идеал, това което искате да постигнете. Ако искате да правите големи открития в духовен план, очевидно вие сте длъжни да намалите и дори да се откажете съвсем от някои удоволствия, за да се научите да сублимирате вашата сексуална енергия. Но ако нямате този висок идеал, тогава е съвсем глупаво да се въздържате и да пазите вашето целомъдрие и девственост. Нещо повече, вие ще се разболеете, защото вашите усилия няма да са съгласувани с определена цел. В тази област е неразумно да се дават едни и същи съвети и да се определят едни и същи правила за всички.

Обяснете  например  на една  котка, че тя трябва да стане вегетарианка и да не яде мишки. Тя, разбира се, ще ви изслуша и веднага  ще  ви отговори с  "Мяу!",  което ще рече: "Да, разбирам ви... Обещавам!..." И  докато   вие   все  още  четете  вашата проповед,  ето че от ъгъла се разнася  ня¬какво  шумолене,   някакво  гризане...   Мигновено котката ви зарязва и без всякакво угризение на съвестта се хвърля върху мишката. При това тя съвсем внимателно ви бе изслушала  и дори  обещала.   След това  се връща  облизвайки се  на  мястото си и ви казва: "Мяу!", - което, преведено буквално, този път ще рече: "Това е по-силно от мен! Аз не мога за един ден да променя котешката си природа, така че, докато съм котка,  ще ям мишки."

От това не следва обаче, че вие не трябва да полагате усилия да сублимирате вашата сексуална енергия, но както ви обясних вече, вие не можете да се борите с нея. Колкото и да се опитвате, тя винаги ще ви побеждава. Вие трябва да имате един могъщ съюзник, към когото да отпращате тази сила, а той, благодарение на познанията си по алхимия, ще я превръща в здраве, красота, светлина и в божествена любов. Мощният съюзник, това е един висок идеал, една основна идея, с която да живеете, да обичате нежно, страстно, и която да ви храни. Именно тази идея ще преобрази силата, а не вие!
Онзи, който няма духовен идеал, не може да успее. На него може да му се даде само един съвет: колкото може по-скоро да намери някого и да създаде семейство. В противен случай той става опасен за обществото и може да причинява неприятности на целия свят.

Както виждате, аз не ви водя към съмнителни приключения, а ви представям съвсем ясно въпроса. Ако вие нямате желание да станете едно великолепно същество, един проводник на светлината и благодетел на човечеството, никога няма да успеете да сграбчите за гърлото тази сила. Така че осигурявайте произход, създавайте семейство, отглеждайте деца. Но ако имате високия идеал, тогава ще бъде престъпление да се отвърнете от Небето, само за да задоволявате един съпруг или една съпруга, което впрочем не сте в състояние да направите, каквото и да сторите. Напротив, по-добре е да работите за един прекрасен  идеал  и тази енергия да отива за подхранването и подсилването на този идеал. Да, когато почувствате някакъв сексуален импулс, вие се концентрирате във вашия идеал, енергията се устремява към мозъка, за да го подхранва и само след минути вие ще се чувствате освободени и победители.

Аз много пъти съм ви говорил колко е важно да имате висок идеал! Ето още едно неочаквано негово приложение в областта на секса. Насочвайте всички енергии към една сублимна идея. а не към удоволствието. Тези енергии ще ви послужат и ще доведат осъществяването на тази идея. Аз ви говоря за високия идеал, но вие все още нямате понятие какъв преобразовател на енергия представлява той. Тук обаче възниква въпросът, как да наме¬рим този висок идеал, как той да се роди в нас и как да го откърмим.

В действителност това е съвсем просто. Вие желаете да се усъвършенствате, да станете по-мъдри, по-озарени, почисти, по-силни?... Тогава трябва да посветите времето си на това желание и на изработването на визуални представи за тези качества. Представяйте си, че сте обгърнати от светлина и че излъчвате любов към целия свят. Постепенно представите, които изграждате,  ще започнат да оживяват, да въздействат върху вас, да ви преобразяват, защото те привличат от вселената съответни частици, които проникват във вас. Разбира се, необходимо е много време и труд, за да постигнете някакъв резултат, но когато той се появи, всякакви съмнения във вас ще изчезнат. Вие ще чувствате над себе си едно живо същество, което ще ви пази, просвещава, пречиства, освещава в трудни моменти и ще ви носи онова, от което се нуждаете. Това съвършенство трябва да създадете преди всичко в ментален план, след което то ще слезе и ще се осъществи в материалните сфери.
Разберете ме правилно, аз не съм нито тесногръд, нито фанатик, както може да си помислите.
Любовта е най-ценното, основното, но за да я засилваме, да я правим по-трайна и да я съхраняваме, трябва да намаляваме нейните физически изяви. Но хората трябва да знаят, че е много опасно, когато се отказват от една радост, без да я заместват с друга. Това се отразява болезнено върху нервната система и ако не искат да страдат от лошите последствия, трябва винаги да заместват едно удоволствие с друго,  по-духовно.

В Науката на посвещението се казва, че отричането не е лишаване, а заместване, пренасяне в друг свят. Същата дейност продължава, но със съвсем други, почисти, по-светли материали. Когато казваме, че трябва да се лишим, да се откажем, да се посветим, това е само един начин за изразяване. В действителност ние не се лишаваме, не се отказваме, а само се пренасяме, сиреч правим горе онова, което сме правили долу или вместо да пием вода от пълната с микроби локва, ние пием от чистия, кристалния извор. Ако не пием, чака ни смърт. Един истински Учител не се лишава от нищо! Той яде, пие, диша, обича, но в непознато за обикновените хора състояние на съзнанието и в неизвестни за тях области.

Начините, които хората най-често прилагат, когато решат да се откажат от пушенето, от пиенето или от търчането подир жените, без да заместят навика с нещо друго, са крайно опасни. Отказът ги изкарва от релси и те изпадат във вакуум. Необходима е компенсация, заместване на низшите желания с висши. Ето защо размисляйте много добре всеки път, когато имате намерение да се откажете от нещо, което се е сраснало здраво с вас. Вземането на подобно решение е нещо сериозно. Това нещо трябва да бъде заместено. По такъв начин вие ще се чувствате удовлетворени,   ще  продължавате да ядете, да пиете, да любите или изобщо да живеете на едно безопасно за вас ниво. Ако не замествате нуждите си, вие се обричате  на  провал.

Ако един Посветен не намира радост и удоволствие много по-горе, в своите медитации и съзерцания, в своя начин на живот, в обичта си към хората, той не може да бъде убедителен, тъй като и той е човек, както всички хора. Но благодарение на своята огромна любов към един висок идеал, той може да сублимира своите енергии.

Не се борете срещу сексуалния инстинкт, въоръжени само с вашата собствена воля. За да победите, трябва да повикате небесните сили, сиреч високия идеал, силната любов към съвършенството, към чистотата и към красотата. Ако вие нямате този висок идеал, ако не обичате божествения, съвършения живот, не се опълчвайте срещу сексуалната сила, тя ще ви разгроми. Пренебрегването на сексуалната сила не е разрешение на проблема. Това е отказ да й се даде нормален изход без наличието на някаква идея, на един идеал, който да работи във висш план за сублимирането на тази сила.

Ето още една книга по въпроса са сексуалността -„Любов и сексуалност” - Михаил Иванов (Омраам Микаел Айванхов)

« Последна редакция: Февруари 04, 2013, 09:15:22 pm от Огнян (Мислещ) »
"В свободата на душата, въ силата на духа, въ свѣтлината на ума и въ доброто на сърдцѣто седи смисълътъ на живота."
Учитѣля

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #8 -: Февруари 04, 2013, 09:19:02 pm »
Оги, това за великият идеал всички го знаем, а и се стремим към този идеал, но Стопанинът, ако го разбирам правилно, всъщност се интересува от конкретните действия, които могат да се предприемат.
Според мен първото условие е да се разбере същността на сексуалността и затова помествам обясненията от Рудолф Щайнер. И М. Иванов не дава подробни обяснения за самата сексуалност и  духовните сили, които са свързани с нея в положителен смисъл и като противодействащи сили. Сексуалността би трябвало да се разглежда и в нейната поява, развитие и упадък.
След като разберем нейната същност, роля, развитие и значение, следващата стъпка всъщност е същата, както общо взето при духовното развитие – постепенно преобразяване. Методите са дадени като медитации, преобразяване изобщо на чувствата, чрез главните и второстепенни упражнения от Р. Щайнер в Езотеричното обучение, и методите на Учителя. Мисля че те са достатъчни и не би следвало да се обръщаме към ориенталските методи на медитации и събуждане на спящата Кундалини, понеже те са били правилни за предишни епохи, а и хората от Ориента имат друга физическо-душевно-духовна конституция.
Освен това, пак според моето скромно мнение, споделянето на чужда опитност също е от значение. Затова е хубаво да се разгледа тази тема тук във форума, а и в тази връзка да се погледнат старите теми, отнасящи се към сексуалността.
Изхождайки от моята гледна точка, мога да кажа, че едва когато съм разбрала същността на нещата, се запалва волята ми да постигна едно или друго и именно разбирането ми дава сили да не се изпари бързо, бързо първоначалното ми вдъхновение. А и когато съм разбрала нещо, следващото като че ли си идва по-естествено, отколкото ако само подражавам на нещо, което се смята за добро.
За мен познанието е първата крачка. Разбира се други хора имат друг път.
« Последна редакция: Февруари 06, 2013, 07:42:11 pm от nellih »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #9 -: Февруари 04, 2013, 09:34:10 pm »
Ще ви залея с цитати, дали няма да се отегчите??  Ако е така, само ми кажете и ще престана.


Крияшакти – силата на самопроизвеждането
...Преди грехопадението имаме работа с една сила на Земята, която притежава свойството за самопроизвеждането: Крияшакти. Тази сила днес все още се среща на Земята само в най-висшите мистерии. По онова време всеки я е имал в себе си. Чрез тази сила човекът е можел сам да се възпроизвежда, но по-късно се разделя на две половини, чрез което се пораждат двата пола на Земята. В шестата коренна раса човекът ще бъде толкова одухотворен, че отново ще притежава творческата репродуктивна сила крияшати. Той ще бъде в състояние отново да създава себеподобни... GA 93a Основни елементи на езотериката, (Берлин 1905), стр. 184 и сл. немско издание 1972 г.
...Когато човекът започне сам да се храни (без да взима от животинското и растителното царство, бел. пр.), ще постави основата за нещо по-висше, именно да се самопроизвежда. Той постепено ще създава живот за себе си от минералния свят... GA 93a Основни елементи на езотериката (Берлин 1905), стр. 248, немско издание 1972 г.
... Фантазията днес е заложбата за по-късното творчество. Сега човекът има най-много до имагинации. По-късно ще има магическа сила. Това е крияшакти. Тази сила се развива в същата степен, в която физически се развива епифизата. Както човекът възприема тонове с ушите и ги възпроизвежда с ларингса, така приема топлината на света в сърцето си и я излъчва отново чрез хипофизата в мозъка (виж етерни потоци, етеризация на кръвта). Ако тази способност се постигне, сърцето ще стане органът, който следва да стане. Тогава нашата етеризирана сърдечна кръв ще се излъчва както сега думите ни нахлуват в света. По-къно душевната топлина ще нахлува в хората.
Малко по-низко в еволюцията от топлинния орган, стои органът на виждането. Очите са още на степента, на която могат само да възприемат. Ушите вече възприемат вътрешната същност на тона. Топлината трябва да се излъчи към нас от съществата. Окото има само картина. Един орган също ще стане активен орган както окото. Това днес е заложено в епифизата, която като орган ще внесе действителност в образите, които създава окото. Двата органа – епифизата и хипофизата трябва да се развият и превърнат в: активен орган на възприемането към окото, и топлинен орган към сърцето... GA 93a Основни елементи на езотериката (Берлин 1905), стр. 48 и сл., немско издание 1972 г.

Сексуалност и психология


...Окултистът е сдържан относно тези неща, понеже в тях недоразумението е отделено от истината само с една паяжина и понеже се касае за цялата нагласа на душата, защото е опасно да се говори за тези неща. Въпреки това трябва да се говори за тях, понеже те се изследват от външната наука и ще играят известна роля в нея. Но трябва отново да се върнем в насоката, която душата трябва да поеме, за да може човекът да намери пътя към духовността. Във връзка с гротесктния факт, че произходът на светогледа се търси в психосексуалността, ще ви посоча един факт, който е свещен за всички ни. Това е фактът, че староеврейският израз, който стои на мястото в Библията, където се намира разказът за рая, правилно преведен на нашия език гласи: «И Адам позна жена си». Тук имате понятието за познанието свързано със сексуалността. Зад това се крие дълбока тайна. Едва когато хората достигнат по обратния път до нещата, които са верни, но само разглеждани от гледната точка на духовното – ако не следва да водят до погрешни пътища, – едва тогава отново ще бъде хвърлена светлина върху тях... СС 169 Същността на света и аза (1916), стр. 118, немско издание 1963 г.
...Все повече ще има стремеж човешкият социален живот да се лиши от неговия духовен характер и да се организира като чисто външно-сетивни и сетивно-природни отношения. Под въздействието на този стремеж се е зародила и психоанализата, тази наука, която си поставя за задача да изведе определени подсъзнателни силови комплекси от човешкия организъм, но всъщност съвсем естествено разчита главно на сексуалността и нагони, които повече или по-малко са сродни с нея. Изследването и вниманието биха могли да се насочат само към физическо-сетивните процеси. Но във физическо-сетивните процеси – които се представят като преобразяване и раждане, и има стремеж към блаженството и ползата, заради което там се проявяват окултни сили, – наистина лежи окултен стремеж. Но по начина по който хората се доближават с отричане на духовността към духовното, откъм тази страна се стига в близост до определени духовни същества, въпреки че хората не искат да ги видят, въпреки че не искат да се съобразяват с тях, които действат в стремежа на науката, в стремежа за издигането на социални идеали. Но това са същества, за които трябва да се каже, че техните висши способности имат известна прилика с низшите нагони на хората. Това са своеобразни духовни същества, в чиято близост се идва, чиито висши способности, т.е. мисловни, разсъдъчни и възприемателни способности имат връзка с човешката сексуалност и другите низши нагони. Затова низшата природа на човека се възбужда от това сродство и затова също и психоанализата, която е породена от материални възгледи, всъщност действа под влиянието на такива същества, които пощряват разглеждането и взимането под внимание главно живота на низшите нагони... СС 171 Вътрешните импулси за развитие на човечеството. Гьоте и кризата на XIX век (Дорнах 1916), стр. 265 и сл., немско издание 1964 г.

Сексуалност и народност
...Когато се говори за ганглийната нервна система, се посочва как в подсъзнанието на човека витаят импулсите на народностната душевност. Сега ще разберете, че повече отколкото се мисли обикновено, именно принадлежността към народността е свързана с определени свойства на човека, опиращи се на неговата ганглийна (симпатична) нервна система. Повече отколкото се вярва, проблемът за народността може да се свърже със сексуалността. Защото принадлежността към народността почива върху същата органова основа – симпатичната нервна система, – в основата на която лежи и сексуалността. Който има интерес към живота, ще открие невероятно много сродства между начина как човекът се държи, изхождайки от еротичното и как се проявява в неговата принадлежност към народността си. Вълненията от национален характер са много сродни със сексуалната възбуда... СС 174 Съвременно-исторически обзор. Част II (Дорнах 1917), стр. 142 и сл., немско издание 1966 г.

Сдържане на сексуалността и поезия
... Хубавите стихове на Мехтхилд от Магдебург, или на Света Тереза от Авила, са отражение, инспирационни рефлекси от това, което са процеси, породени от сдържана сексуалност. Естествено на хората не е приятно, когато човек им описва Мехтхилд от Магдебург или Света Тереза: Да, това са личности със силна сексуалност, които именно защото тя е станала много силна, са я сдържали. Поради това се пораждат определени веществообменно-циркулационни процеси, на които отговарят реакции, настъпващи така, че се фиксират в много хубави стихове. Да, феноменът, разглеждан във висш смисъл, води извънредно дълбоко навътре в тайните на битието. Но човек трябва да може да се добере до такова схващане. СС 315 Лечебна евритмия (1921/1922), стр. 94, немско издание 1966 г.

Сексуален живот и Ом (Аум)
...Когато това лечебно-евритмично упражнение с М се упражнява във времето на половата зрялост, то ще действа извънредно регулиращо също и върху това, което искам да нарека напиращата сексуалност. То действа регулиращо на напиращия сексуален живот, когато се упражнява от подрастващите младежи. Не напразно буквата М е смятана за извънредно важна буква по времето, в което още се е разбирало нещо от вътрешната същност на буквите, и е тази, която завършва сричката Ом в Ориента. Този завършек на ориенталската сричка Ом е затова, защото действително целият човек бива регулиран точно чрез този звук от страната на системата веществообмяна-крайници. А евритмичното движение е особено регулиращо. В някои древни култури наистина е било обичайно да се карат по-младите хора да извършват такива движения, за да бъдат възпитани като цял човек и същевременно като сдържани хора... СС 315 Лечебна евритмия (1921/1922), стр. 55, немско издание 1966 г.

Сексуални органи
...През първите седем години непрекъснато протичат течения, силови въздействия от останалия организъм към главата. Има и потоци от главата към останалия организъм, които в това време са по-слаби в сравнение със силните течения, идващи от тялото към главата. През втория жизнен период на човека, от 7 до 14 години, до половата зрелост става точно обратното: непрекъснато протичат сили от главата навътре в тялото към останалия организъм; тогава тялото се нагажда към главата. И едва чрез това течение надолу, засилване надолу, човекът става полово същество. Едва сега човекът става сексуално същество. И това, което превръща първоначално небесните или земните органи в полови органи, идва от главата, това е дух. Физическите органи – може спокойно да се каже направо така – съвсем не са определени за сексуалността, те биват нагаждани на сексуалността. Половият характер им се отпечатва чрез това, което идва от страна на главата... СС 170 Съвременно-исторически обзор. Част II (Дорнах 1917), стр. 46 и сл., немско издание 1964 г.

...Ако разгледаме човешкото развитие назад през цялата атлантическата епоха и част от лемурийската епоха и още по-назад, бихме видяли едно човешко тяло, което има растителни органи. Части от човешкото тяло вече са били преобразени в плът, когато други още са имали растителна природа. Всички органи на човешкото тяло, които по-слабо са носели в себе си страсти и желания, са били най-рано преобразени в плът; а тези, които най-силно са носели страсти и нагони, сексуалните органи са преобразувани най-късно. Дълго време те са имали растителна природа и най-рано отново ще се завърнат към растителната природа. Едва когато в развитието на човека азът вече е навлезъл дълбоко в астралното тяло и дълбоко са проникнали егоистичните страсти, някогашните растителни органи се преобразяват и стават органи от плът. Хермафродитът на античното изкуство се изправя така пред нас. Той е изобразяван така, както може да се опише ранният човек също и от духовното изследване. На мястото на сегашните възпроизводителни органи той е имал растителни органи и от гърба му израстват пълзящи растителни образувания. Сега разбираме – по друг начин отколкото е детският начин, по който обикновено се разбира, – защо древните митове и библейските истории говорят за смокиновия лист. Не за да прикрият нещо, да го скрият, а за да посочат действителен факт в човешкото развитие, това прадревно свещено състояние, за което древните още са знаели, а именно, че човекът тогава е стоял на по-висша степен и органите му на това място са били още с растителна природа... СС 101 Митове и саги. Окултни знаци и символи (1907), стр. 58, немско издание 1987 г.

« Последна редакция: Февруари 04, 2013, 09:36:11 pm от nellih »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #10 -: Февруари 05, 2013, 09:23:50 pm »
Една интересна гледна точка:

Окултно развитие и сексуален аскетизъм
...Окултният учител е принуден да каже, че пътят, който един аскетичен в сексуално отношение човек поема, е различен от онзи, по който върви друг човек, който в това отношение не се отдръпва от задачата да служи на човечеството. Каквото в тази насока се казва от окултния учител, често се тълкува, като че аскетизмът е условие за окултно развитие. Истината е нещо съвсем друго. Аскетизмът в сексуално отношение улеснява окултния път, в известно отношение го прави по-удобен. Който от чистия егоизъм за познание иска преди всичко да стане ясновидец, може да се надява скоро да стигне до целта си чрез аскетизъм в това отношение. Но не може да има задължение за такъв аскетизъм, а само право, което човек трябва да си спечели. То се състои единствено в това, че човек получава възможност, да даде на човечеството напълно равностоен заместител за това, че се отдръпва от задължението си да даде възможност за въплътяване на души. Виждате, че в тази насока аскетизмът не бива да бъде правило, а може да бъде признато право на някои окултисти при определени предпоставки... СС 264 За историята на езотеричната школа и от работата на нейната първа секция - 1904-1914, циркулярни писма, документи и лекции, стр. 40, немско издание 1984 г.


Тук сексуалността не се има предвид като източник за наслада или облекчение от сексуалното напрежение, а като задължение за подпомагане инкарнирането на кармично свързаните с нас души.

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 977
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #11 -: Февруари 06, 2013, 07:39:17 pm »
Сексуални символи
...Ако тялото на човека не би било вплетено в сетивната плът и ако пренебрегнем главата му, която е негова собственост от предишно развитие, всъщност човекът би бил външно проявление на елохим. И само чрез луциферическото изкушение неговата плът се е втвърдила до това външно проявление на елохим. Чрез това обаче се е получило нещо много забележително, че точно в органите, които обикновено се наричат органи на низшата му природа той е подобие на боговете. Само че това подобие е опорочено. Точно това, което е висше при човека, което от страна на космоса би трябвало да бъде духовно, точно това е станало неговата низша природа. Това е важна тайна на човека; Това, което сега е низша природа на човека, е низше чрез луциферическата намеса; всъщност то е определено да бъде негова висша природа. Би могло да се каже: Развитието на човека става така, че чрез луциферическата намеса това, което непрекъснато би следвало да се прояви в човека от страна на космоса, е превърнато в негова нисша природа. Дори много исторически явления ще ви станат ясни, ако вземете под внимание, каво са знаели водачите на древните мистерии, които не са били така леконравни, цинични и филистерски, както днешните хора. Определени символи на древните народи, които днес се схващат само в сексуален смисъл, символи, които са взети от низшата природа (например индийският лингам), могат да се обяснят чрез това, че тогавашните древни свещенослужащи на мистериите, които са ги употребявали, са искали с тези символи да покажат висшето в низшата природа на човека... СС 177 Окултните основи на видимия свят. Духовете на мрака и тяхното сваляне на Земята (Дорнах 1917), стр. 96 и сл., немско издание 1977 г.

...Онази поквара на човека, която се изразява в съвременното отношение към сексуалния проблем не е била позната на древните. За тях е било нещо съвсем друго, когато са имали усещането, че в човека се изливат сексуални есенции, когато гласът му и с това също и мислите му мутират. Убеждението на древните е било, че там божественото същевременно се разпростира в човека. Оттам е и това, което днес се разглежда само в покварен смисъл, което се среща при древните религиозни ритуали – сексуалните символи, така наречените сексуални символи, които насочват към тази взаимовръзка. Можем да го наречем взаимовръзката между въздух и въздушни процеси и онова, което в човека се извършва като познавателни процеси по времето на целия човешки живот между раждане и смърт. С очите, с ушите ми – така си казваха онези хора – съм свързан с това, което носи денят. Чрез по-дълбоки, лежащи навътре сили на човека съм свързан с нещо съвсем различно, което представлява тайните на въздуха, които обаче се възприемат само в имагинативното изживяване... СС 180, Мистерийните истини и импулси от Рождество Христово. Древните митове и тяхното значение (Базел, Дорнах 1917-1918), стр. 158 и сл., немско издание 1980 г.

Сексуална система и егоизъм
...Азът действа по зобиколни пътища чрез сексуалната система като най-често прониква човешкото същество с егоизъм... СС 313 Терапията от гледната точка на духовната наука (Дорнах 1921), стр. 22 немско издание 1984 г.

Сексуална система и сексуалност
...Физическото развитие на човека се разбира, само ако се осъзнава, че по време на израстването и узряването на физическия човек се извършва слизане и потъване дълбоко надолу в материалното на една духовна същност. Сетивните човешки органи сравнени с дихателните органи и др., са по-духовни органи. И понеже конкретното ясно познание, както все повече ще се убеждаваме, учи, че сексуалната система в известен смисъл заема най-долното положение, можем да извадим заключението, че всичко, което човекът има по отношение на физическата си природа, е по-духовно от тази система.
Психоаналитикът или изобщо материалистът, можем да кажем в този случай, изхожда от сексуалността и обяснява всичко, което иначе е в човека, като преобразувана, преформирана сексуалност. Посочих ви, как в теорията на Фройд всичко, което се проявява в човешкия живот се обяснява като преообразена сексуалност. Кое обаче е истината? Истината е, че всички неща, които ще намерите в човека са по-духовни от сексуалността и че, за да се стигне до правилната гледна точка, трябва да се тръгне по обратния път. Така че трябва да се каже: Всяко свързване на сексуалността, еротиката, с каквато и да било дейност на човека, за да бъде тя обяснена, е напълно погрешен път. Правилното е само когато сексуалността се обяснява, като се има предвид преобразяването на по-висшите устройства на човека в по-нисши на Земята... СС 253 Проблеми на взаимния живот в Антропософското общество. За Дорнахската криза от 1915 година, стр. 116 и сл., немско издание 1989 г.

...Правилната гледна точка е, когато се запита: Поради какво се поражда сексуалността в по-късния живот? Тя се поражда когато нещо духовно пада надолу. По-късната сексуалност е паднала надолу детска духовност. И правилната гледна точка е тази, когато преди всичко, това, което не е сексуално, по никакъв начин – нито съзнателно, нито несъзнателно – не се смесва с тази област; човек трябва да е наясно, че при детето не може да има още нищо сексуално. Едва когато напълно сме наясно по този въпрос, ще имаме правилната гледна точка за разглеждане... СС 253 Проблеми на взаимния живот в Антропософското общество. За Дорнахската криза от 1915 година, стр. 119, издание 1989 г.

Сексуална сила
...Както днес около нас и около Земята ни заобикалят огън, химични сили, магнетизъм и др., така ни заобикалят сили на Луната, които в хората, животните и растенията сега са възпроизводителни сили. Сегашните, заобикалящи Земята сили ще играят в бъдеще определена роля в човека. Каквото днес действа между мъжа и жената, някога на Луната е представлявало външни физически сили, подобно на земетресенията и вулканите днес. Тези сили са заобикаляли хората по време на лунното битие и той ги е всмуквал чрез лунните си сетива, за да ги разгърне днес. Каквото човекът е поел в себе си на Луната, на Земята се проявява навън като еволюция. Каквото след лемурийската епоха в човека се проявява като сексуална сила, е Изис, душата на Луната, която продължава да живее в човека. Това е сродството между човека и днешната Луна. Тя е оставила душата си в човека и затова самата тя се е превърнала в отпадък... СС 93a Основни елементи на езотериката (1905), стр. 109, издание 1972 г.

Сексуален живот и сънища

...Школата на Фройд наистина достигна до символичността на съня, но внесе в нея представите на материалистическата епоха. Сънят се схваща като символизиране на сексуалния живот, понеже нашето време е неспособно да разбере, че тази област е най-долното откровение на безбройни светове, които според своето духовно значение се издигат далеч над нашия свят... СС 130 Езотерично Християнство и духовното ръководство на човечеството - 1911-1912, стр. 144, немско издание 1962 г.

Любов и сексуалност
... По въпроса за любовта нашето време познава реално само еротиката. Само това познава от любовта потъналото в материализъм мислене. Това е отричане на духа, който превръща силата на любовта в еротична сила. В много области на живота мястото на гения на любовта, бих казъл, е заел не само неговият низш служител, еротизмът, но и неговата противоположност – демонът на любовта. Той обаче се поражда, когато това, което иначе действа в човека в смисъла на божественото, се обсебва чрез човешкото мислене, откъсва се от духовното чрез интелектуалността. Това, което първоначално е заложено в сексуалността, е проникнато от духовна любов. Но човечеството може да изпадне от проникнатата с духовност любов. И то пада най-лесно надолу през епохата на интелектуализма... СС 225 Феномени на културата. Три перспективи пред Антропософията (1923) Дорнах, стр. 181 и сл., немско издание 1990 г.

Любов и полова любов
...Точно в нашата епоха трябва правилно да се разгледа моралната страна на любовта. Защото материализмът постепенно извънредно силно превърна любовта в едностранна представа. И понеже материализмът вижда любовта предимно като полова любов, така той приравнява всички други прояви на любов до скрита полова любов. И дори при много психоаналитици имаме приравняване на извънредно много жизнени явления до сексуалния елемент, без те да имат абсолютно нищо общо с него.
Насреща на това, именно учителят и възпитателят трябва да разберат универсалното в любовта. Защото във възрастта между смяната на зъбите и половата зрялост се проявява не само половата любов, а изобщо способността да се обича, любовта към всичко. Половата любов е само част от любовта, която се изгражда в тази възраст. Тогава може да се види как се появява любовта към природата, как се изгражда изобщо човешката любов и чрез наблюдението трябва много категорично да се насочи вниманието на факта, че половата любов е само специална глава от голямата книга на живота, разказваща за любовта. Ако това се разбере, ще може по правилен начин да се насочи в живота също и половата любов. Днес за много теоретици половата любов е молохът, който постепенно поглъща всички кълнове на любовта.
Благодарността трябва да се увеличава с израстването на човека; затова трябва да се внедри в тази възраст, когато растителните сили са най-активни. Любовта трябва да се събуди. В развитието любовта действително е нещо като процес на събуждането. В нейното развитие тя трябва да се запази в по-душевни области. Това, в което човекът се враства, когато постепенно развива в себе си любовта, е бавно, постепенно събуждане, докато настъпи последният стадий на това събуждане... СС 306 Педагогическата практика от гледище на духовно-научното познание за човека. Възпитанието на детето и младия човек (1923) Дорнах, стр. 119 и сл., немско издание 1956 г.


« Последна редакция: Февруари 06, 2013, 08:14:29 pm от nellih »

inranxan2000

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 2179
  • IYI
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #12 -: Февруари 07, 2013, 10:28:07 am »
аз лично се дразня когато нещо вместо да се обясни просто и достъпно се разтегля слагат му се финтифлюжки, панделки и какво ли още не....
Човек, който, бидейки изобличаван, остава твърдоглав, неочаквано ще се съкруши, и не ще има за него изцеление

СМИРЕНИЕТО Е ЕДИНСТВЕНОТО НЕЩО, КОЕТО ДЯВОЛЪТ НЕ МОЖЕ ДА ИМИТИРА.

Йоан Малала пише „пристигна с атридите и самси Ахил със своя собствена войска, наричани някога мирмидоняни, а сега българи

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1363
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #13 -: Февруари 07, 2013, 10:40:38 am »
Нели, едно поздравче за теб !  :)

Wonderful Life by Lara Fabian (with lyrics)



Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1363
    • Профил
Re: Сексуалност и любов
« Отговор #14 -: Февруари 07, 2013, 10:44:41 am »
Ще си позволя  лирично отклонение за разнообразие
(преводът, който използвам е много стар):

Фауст

(оглежда се наоколо)

Привет, вечерен сладък зрак, разлян
в това свещено място в здрачината !
Гори, сърце, в любовен сладък блян,
с надежда плаха разцъфтял в душата !
Как тука ред и тишина царят
и задоволство всичко как изпълня !
Какво богатство в тоя беден кът,
в килията какво блаженство пълно !

(Отпуска се в коженото кресло до леглото)

О, приеми ме ти, що в радост и печал
за нейните деди разтварял си обятия !
Как често рой деца край тебе е шумял,
о, бащин тих престол ! Как често пред елхата
любимата ми тук на Коледния ден
 със пълни детски бузи, тъй щастлива,
целувала е с поглед умилен на дядо си ръката костелива !
Момиче, твоя дух аз чувствам- така,
във изобилие и ред цари той мило,
със обич учи твоята ръка
как чисто масичката да постила,
да глади пясъка, в нозете ти разстлан.
Богоподобна, мила длан !
Чрез тебе хижата превръща се в рай !
А тук ?

(Дръпва завесата пред леглото.)

Блаженство трепетно без край !
Тук искам дълго да стоя, в мечти унесен,
където ти, природо, в сън щастлив
лика на ангела небесен
въплъти в човешки образ жив.
Детето малко тука е лежало
със млад живот в нейните гърди
и свята сила е създала
богоподобните черти.

А ти ? Защо при нея си дошъл, кажи ?
Какво така дълбоко те затрогна ?
Що дириш тук ? Защо се натъжи ?
Да те позная, клети Фауст, не мога.

Магия ли трепти във въздуха здрачен ?
Аз исках да се насладя направо,
а тих любовен блян ме овладява-
нима едничък лъх по-силен е от мен ?

И ако в тоя миг тя влязла би през прага,
как бих изкупил своя грях !
Любовникът голям, тъй малък, ах,
пред нея коленичил би веднага !


...............................

Маргарита

(с лампа в ръка)

О, как е душно тук и тежко !

(Отваря прозореца.)

А никак днес не е горещо.
Не знам какво със мене става !
Защо се мама вън забавя ?
Студени тръпки ме побиват-
нали съм глупава, страхлива.

(Започва да пее и се съблича.)

На свойта мила верен
бил в Тула царят стар.
Умирайки, му дала
тя златна чаша в дар.

За нея той милеел
в тъгa и весел ден,
но пиел ли от нея,
бил с поглед овлажнен.

И свойте синове той
в предсмъртен час събрал,
раздал им градовете,
но чашата не дал-

в чертога стар пирувал
с боляри и князе
във древен бащин замък
край синьото море.

Със чашата в ръката
пил сетен жизнен плам
и тая чаша свята
в морето хвърлил сам.

Видял я как полита,
как пие мрак далече.
Обгърнал мрак очите,
не пил той нивга вече.

----------------------------------------------------------

Фалег (пред компютъра, лето 2013-о)

Във "Фауст" Гьоте много точно показва , че Мефистофел е противникът  на половата любов на земята,  опитва се да я възпрепятства по всякакъв начин . Достатъчно е да се прочетат внимателно сцените с Маргарита, за да се забележи, че  любовта между Фауст и Маргарита,  същинската земна човешка любов, Мефистофел не би искал да остави да се роди.
Нека имаме предвид, че именно разделението на половете дава възможност в света да се яви един нов елемент от огромно значение: любовта. Силата на любовното привличане носи в себе си огромна мощ и мистерия. Но Р.Щайнер изрично подчертава, че сексуалността и любовта не са два паралелни "коловоза"- единият ще трябва да внесе благородство, светлина и топлина в другия, ако мога така да се изразя . (Който желае може да попогледне и Платоновите диалози "Пирът" и "Федър").


-----------------------------------------------------------
На друго място Р. Щайнер добавя , че първото намерение на Луцифер е било да отхвърли сексуалността и да остави човешките същества изцяло да израстнат в духовността. Точно обратната е обаче тенденцията при Яхве- той изнася напред физическия живот; не би искал да остави човешките същества да се одухотворят твърде рано, по-добре е те да преминат постепенно отделните фази на земно разгръщане. Двамата заедно, Луцифер и Яхве, допринасят за това, човекът да се превърне в свободно същество. 



« Последна редакция: Февруари 07, 2013, 02:32:48 pm от Faleg »