Автор Тема: Слово в образи  (Прочетена 62522 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1636
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #135 -: Януари 01, 2019, 09:11:19 pm »
Поздрави и от един четириног приятел!

« Последна редакция: Януари 01, 2019, 09:16:51 pm от Петър »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1385
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #136 -: Януари 02, 2019, 12:50:59 am »
Здрасти, Петре !

Честита Нова Година и на теб !

Това предполагам е твоето кученце. Разбираш ли му езика ?

От слънчевите ти снимки най-вече ме впечатлиха позлатените върхове на планината- разкошотия; въздействащо.

И аз имах тези дни златни преживявания със Слънцето- като златен храм е...радващо /въздигащо душата.



Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1385
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #137 -: Януари 02, 2019, 12:57:14 am »
В новия брой на Антропософски вести е публикуван материал на г-н М.Атанасов, в който той се позовава на примери от латинското изкуство, касаещи изображения на Мадоната и Младенеца. Такива обаче има и в източното християнско изкуство (както на Балканите, така и в Русия) и те се считат за най-древни (водят началото си от VI век).
Аз съм намирала изключителни образци на фронтални погледи на Богородица и Младенеца, както в българската, така и в руската школа. Тук ви предлагам единствено като източник сайта на православието, има и два примера на Станислав Доспевски, разбира се, добре е предварително да сте чели въпросния материал на господина във вестника:
http://www.pravoslavieto.com/ikonopis/Bogorodica/hodegetria/odigitria.htm
http://www.pravoslavieto.com/ikonopis/Bogorodica/hodegetria/index.htm
http://pravoslavieto.com/art/shkoli/samokovska/1795_Stanislav_Dospevski.htm




 А това е любимата ми икона от творчеството на Йоаникий папа Витанов- забележителен български иконописец.
Тук хармоничното съответствие между образа на Богородица и Младенеца е не в погледа, а в жеста на ръцете.

----------------

В Антропософията оставам с впечатление, че антропософите търсят по-скоро връзката Михаил- Христос, отколкото връзката с Божията Майка в нейната висша космическа същност. Съдейки по моя опит, Тя обикновено се явява в жива картина в началото на духовния път на човека. Пазя за Нея два живи спомена от сънищата си.

« Последна редакция: Януари 02, 2019, 01:05:57 pm от Faleg »

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1636
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #138 -: Януари 02, 2019, 06:07:02 pm »
Цитат
И аз имах тези дни златни преживявания със Слънцето- като златен храм е...радващо /въздигащо душата.

Много стопляща снимка, благодаря!

А кучето е на сестра ми.

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1385
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #139 -: Януари 05, 2019, 08:19:45 pm »
Бих искала да отбележа нещо, което е важно за мен.
Отдавна съм забелязала, че антропософите, които по един или друг повод използват произведения на изкуството, често се правят на три и половина и не дават коректни насоки за използваните примери: наименование на произведението, година, автор, музея, в който се съхранява. Елементарната етика изисква прецизност от подобно естество, още повече, когато се излиза с претенции за научно изследване.

По-горе дадох една референция към Антропософски вестник и един материал в него с използвани картини от италианския Ренесанс. В този материал се дават само частични насоки за картините, пропускат се съществени данни- за мен това е необясннимо ...
Например: беломраморният барелеф на Донатело се нарича Madonne Pazzi, създаден е 1425-30 г., и се съхранява в групата от национални музеи в Берлин.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Madonna_Pazzi#/media/File:Donatello_Madonna_Pazzi.jpg

Негово копие, но доста различно, излязло от същото ателие, в което Донатело работи с Мichelozzo, е това в Лувъра.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Madonna_Pazzi#/media/File:Bottega_di_donatello,_madonna_Pazzi.JPG

То е изваяно с невероятна техника и изглежда почти триизмерно, предназначено е за молитва, в която молещият се е на колене,;фигурите на Мадоната и Детето са с ореоли- нещо все още неприето официално през 15 век.

Но има една още по-оригинална творба и тя е на Микеланджело: Дева Мария на стълбището, 1491, музея на Микеланджело във Флоренция.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Vierge_%C3%A0_l%27escalier#/media/File:Madonna_of_the_stairs.jpg

Тук Детето Исус е обърнато с гръб към зрителя и се е сгушило в гръдта на Майка си, сучещо от нея; стълбището символизира света с играещите на него деца, а зад двете фигури е небето, вижда се присъствието и на ангелче (невероятно майсторство на гения). Дева Мария е с ореол. Телцето на Детето е показано доста мускулесто, като на възрастен човек- вероятно търсен ефект.


И накрая ще завърша това спонтанно включване с една творба на Masaccio, Покръстването на начинаещите, около 1425г., фреска от църквата Санта Мария дел Кармине, Флоренция.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Bapt%C3%AAme_des_n%C3%A9ophytes#/media/File:Battesimo_dei_neofiti_2.jpg

Светецът, изливащ водата върху неофита, предполага се, е св. Петър. Но защо не забелязвам жени ?...

zaharia

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1003
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #140 -: Януари 05, 2019, 09:27:22 pm »
Цитат
Но защо не забелязвам жени ?

Вероятно художникът е смятал, че по онова време кръщаването е ставало поотделно за мъжете и за жените, тъй като е свързано все пак със събличане, потапяне...  :)

А може да се тълкува и по-различно: тъй като картината се казва "Покръстването на начинаещите", може би умишлено са изобразени само мъже, тъй като художникът може да е бил запознат с духовно-научния възглед, според който мъжете са много по-здраво затънали в материята, за разлика от жените, които са запазили до известна степен отношението си към духовния свят и затова не могат да се считат за "начинаещи".  :D

Мене пък в тази картина повече ме озадачава това, че самото покръстване е изобразено само с поливане с вода, а не с пълно потапяне под водата, както би трябвало да бъде. ???

---

Ето и от мен една картинна галерия: "Падналите"
"Ако можеш да си орел, не се напъвай да си пръв сред гаргите." - Питагор

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1385
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #141 -: Януари 05, 2019, 10:49:56 pm »
"Покръстването на начинаещите"-

От бързане съм пресолила превода с това "покръстване". Мисля, че по-точно е да се каже "Кръщението на начинаещите"...

Цитат
Мене пък в тази картина повече ме озадачава това, че самото покръстване е изобразено само с поливане с вода, а не с пълно потапяне под водата, както би трябвало да бъде. ???
Авторът е изразил акта символично и по-скоро набляга на вътрешното настроение на начинаещия, паднал на колене в преклонение към духовния свят във водата; зад него са многото духовни върхове, които го чакат...

Стопанина

  • Чистач
  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 3802
  • Вечно на Път...
    • Профил
    • От извора
Re: Слово в образи
« Отговор #142 -: Януари 05, 2019, 11:11:58 pm »
„Неофит“ не се превежда само като „начинаещ“ (с всевъзможни светски значения), а и като „посвещаван в тайнство“ и „новопокръстен“, какъвто е конкретният случай. По принцип „неофит“ е с гръцка етимология, но се използва предимно из източно-ортодоксалния и най-вече в славянския свят.

Точен английски аналог е "initiate", което също се превежда като „начинаещ“, но религиозното значение е „новопосветен“, „новопокръстен“, „въведен в тайнство, наука или изкуство“, „приет в общество след ритуал“...

В случая с картината, изобразяваща кръщение, преводът „начинаещ“ е очевидно неуместен и некоректен.

Цитат
които са запазили до известна степен отношението си към духовния свят и затова не могат да се считат за "начинаещи".

Тази работа си има две страни. :) Защото може да се каже основателно, че жените до известна степен са „изостанали“ в духовния свят, за сметка на еволюционните задачи в сетивния свят. И да - знам, че се шегуваш, но пояснявам за читателите, които могат да не схванат хумора на новопосветените. ;)
„Важно е било и ще бъде винаги важно само онова, което е необходимо за благото не на един човек, а на всички хора.“ - Лев Толстой

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1385
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #143 -: Януари 06, 2019, 12:04:45 am »
„Неофит“ не се превежда само като „начинаещ“ (с всевъзможни светски значения), а и като „посвещаван в тайнство“ и „новопокръстен“, какъвто е конкретният случай.

Да, става въпрос за духовно посвещение, но тук в религиозен аспект не е лесно да се нагласят точните думи... Нещо не ми допада словосъчетанието "кръщението на новопокръстените"...Струва ми се, че думата "неофит", която много харесвам и която има своята дъълбочина сама по себе си, трябва да остане непроменена. В заключение, превеждам заглавието на картината  като "Кръщението на неофитите".


Цитат
които са запазили до известна степен отношението си към духовния свят и затова не могат да се считат за "начинаещи".

Тази работа си има две страни. :) Защото може да се каже основателно, че жените до известна степен са „изостанали“ в духовния свят, за сметка на еволюционните задачи в сетивния свят. И да - знам, че се шегуваш, но пояснявам за читателите, които могат да не схванат хумора на новопосветените. ;)

Ох, добре, че мадам Блаватска в края на 19 век се появи, та възстанови до известна степен ролята на жената в духовните среди.  ;)

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1636
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #144 -: Януари 13, 2019, 10:24:24 pm »
Вчера имаше много впечатляващ залез над Варна. Ето няколко картинки.

Емо

  • Изворчанин
  • Постоянен
  • *
  • Публикации: 379
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #145 -: Януари 14, 2019, 02:12:26 am »
Втората снимка ми прилича на Грифон който тъкмо се приземява.  (inlove)
За да възкръснем, първо трябва да умрем.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1636
    • Профил
Re: Слово в образи
« Отговор #146 -: Януари 14, 2019, 08:25:03 pm »
Много интересно беше. На третата пък все едно излизат две огнени мълнии.