Автор Тема: Антропософска медицина и лечение според антропософията.  (Прочетена 36371 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Благодаря, Нели!

Имаш ли представа къде мога да намеря повече по въпроса за лунните средства и сатурновите увреждания?

Цитат
божиите посланици могат необезпокоявани от Ариман и Луцифер да намерят лечебните средства, както ви казах последния път, че с лунните средства могат да се лекуват сатурновите увреждания и др.п.

Дали се има пред вид седма лекция от същия цикъл?

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 940
    • Профил
На това място и аз се замислих, мили Петър. Но той говори за минали времена, а тогава средствата вероятно са били други. Нали говори за разходка на лунната светлина и произнасяне на определени мантри. Сега сигурно може да се противодейства с антр. лекарства, в които са включени металите, а и с растения, в които се манифестират силите на отделните планети. В книгите на д-р Бот има сравнение и паралелно противопоставяне на отделни планети по двойки. Не съм се занимавала подробно с тях, защото не съм сигурна дали това разглеждане се основава на Р.Щ. или е по-нататъшно развитие от някои лекари. А и нямах време да вникна в него, страхувах се и да не ме обърка, преди да открия този метод при Р.Щ.

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
И все пак срещала ли си Щайнер да говори за тези неща на друго място ("както ви казах последния път")?

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 940
    • Профил
Помествам текста от предишната лекция, „последния път“. Там става въпрос, че в миналото, в определен период от развитието, хората са живели и осъзнавали най-вече етерното тяло и връзката си с духовните същества на планетите и на зодиака, и оттам и лечението е било различно.

...Човекът от предишните времена е знаел, че е свързан със звездния свят и зад него с духовния свят и е слязъл от тези светове в земното битие. Съвременният човек казва: «За живота аз се нуждая от месо, зеленчуци и яйца.» Това са продукти от физическия свят, с който ние имаме общо от раждането до смъртта. Не мислете, че изпитвам презрение към тези неща, те са много добри и необходими за живота, това трябва абсолютно да се признае в неговото пълно значение. Но аз искам само да кажа, че древният човек е знаел, че за този живот не се е нуждаел само от силата на Земята, която лежи в животните, в зелето и в яйцето, а към силата за живот той се нуждае и от Юпитер, Венера и Сатурн. Той е знаел: «Както тук на Земята трябва да ям например яйца, така, когато слизам от духовния свят, трябва да съм поел в себе си силата на Юпитер и Венера, иначе изобщо не бих могъл да бъда земен човек.» Както съвременният човек се чувства свързан със Земята и голямата му грижа е: «С какво да се храня, за да имам здраво тяло?» Така древният човек се е чувствал принуден да има отношения със звездите. Той си е казвал: «Ако тук, на Земята, не мога това или онова, значи че при слизането си не съм се държал както трябва спрямо звездите и трябва да се коригирам при следващия ми престой във времето между смъртта и новото раждане. В древни времена човекът е развивал нещо за живота, което може да се нарече духовна диета. В древните мистерии е имало водачи, които са били нещо подобно на съвременния лекар. Но съвременният лекар дава указания за тялото. Това е съвсем разбираемо и не бива да се оспорва. Древните водачи в мистериите, които са били и лекари в това отношение, са давали указания как, когато се страда от нещо, трябва да се промени отношението на човека например към Венера или Сатурн, като на хората са били давани душевни указания. Например, един такъв древен лекар в мистериите констатира, че човекът, потърсил помощ при него, има твърде силно привличане към физическото си тяло; то не му е само обвивка, облекло, а той много силно живее с него. Приблизително, както ако някой човек днес винаги спи в своето облекло, така е изглеждал за лекаря някой човек, който е имал някакъв недостатък и поради това е бил силно свързан с физическото си тяло. Лекарят му е казвал: «Опитай, когато вечер има пълнолуние, да отправиш поглед към Луната и същевременно да кажеш тази или онази мантра.»
Защо е правил така лекарят на древните мистерии? Той го е правил, защото е знаел, че когато човекът се разхожа на лунната светлина и си казва мантра, това действа срещу сатурновата сила, Сатурн има по-малко влияние над този човек. И този древен лекар от мистериите е знаел, че това силно свързване с физическото тяло, това пълно оставане в него, е причината човекът да се е придържал много по-силно към Сатурн, вместо да слиза от духовния свят през звездния свят в земното битие. От тази прекалена симпатия към сатурновия живот човекът е получил този недостатък. Луната и Сатурн са противоположно действащи едно на друго небесни тела. Така чрез лунните сили древният лекар е лекувал увредите от сатурновите сили. Той е предписвал една духовна диета. Така е било в древни времена.
Ние имаме физическа диета, която е напълно подходяща за нас. Но в древните времена е била необходима духовна диета. Тази духовна диета трябва да се научим да я прибавяме към нашата физическа диета. Задачата на настоящето е ние, хората, отново да си изработим чувство за духовна диета, прибавена към физическата. Тогава по отношение на сегашното време ще можем да решим своите задачи в земния си живот. Това е, което исках да ви кажа в първата част...



« Последна редакция: Септември 04, 2016, 04:51:59 pm от nellih »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 940
    • Профил
Re: Антропософска медицина и лечение според антропософията.
« Отговор #169 -: Септември 04, 2016, 04:28:12 pm »
Прикачвам на руски една книга за антропософски разширената стоматология и зъболекарски компендиум (кратка информация) на антр. зъболекари на немски.
« Последна редакция: Септември 04, 2016, 04:50:03 pm от nellih »

Петър

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 1508
    • Профил
Днес попаднах на статия, че според изследване на ирландски учени, мезентериумът е орган, а не както се смятало досега само обвивка на коремната кухина:

[ur=http://www.dnevnik.bg/zdrave/2017/01/05/2893861_irlandski_ucheni_otkriha_nov_organ_v_choveshkoto_tialo/?ref=yellow_fp] Ирландски учени откриха нов орган в човешкото тяло[/url]

"Откритието отваря много нови врати за учените, особено за ролята на мезентериума в гастроентерологичните заболявания. Подходът към него като към цялостен орган може да подскаже за лечения, които досега са били невъзможни, или пък да се установи, че е източникът на някои типове коремни болести."

Зачудих се дали Щайнер е казвал нещо по въпроса. Някой срещал ли е нещо?

zaharia

  • Изворчанин
  • Тукашен
  • *
  • Публикации: 991
    • Профил
Цитат
Зачудих се дали Щайнер е казвал нещо по въпроса. Някой срещал ли е нещо?

Да, всъщност не точно за мезентериума, но на много места съм срещала Щайнер да казва, че модерната медицинска наука е на съвсем погрешен път, когато разглежда едностранчиво процесите само от материална гледна точка, без да отчита духовните процеси, които са в основата на всяка материя. Например - изучават се 2 вещества как си взаимодействат в лабораторни условия и се забелязват някакви закономерности, правят се изводи, и след това се прилагат същите тези изводи към взаимодействието на тези вещества вече в човешкото тяло. Но това е съвсем погрешно, защото веществата - след като са попаднали в човека - вече са подложени на духовните сили на човека, на влиянията на вътрешните ритми на човешкия организъм, които пък са свързани с космическите ритми. И съответно - 2-те вещества вече съвсем по друг начин реагират помежду си, когато са в живото човешко тяло. Темата е много сложна и обширна, и аз съвсем не съм прочела и разбрала още всичко.

Препоръчвам СС128 - "Окултна физиология" - много интересни лекции по темата. Само един цитат да споделя:

"И така, ка­то вна­ся­ме външ­ни­те хра­ни­тел­ни ве­щес­т­ва в ор­га­низ­ма си и та­ка да се ка­же ги включ­ва­ме в на­ша­та вът­реш­на подвижност, то­ва съв­сем не означа- ва,  че хра­ни­тел­ни­те вещес­т­ва се по­да­ват без съп­ро­ти­ва на те­зи процеси, нап­ро­тив - от­на­ча­ло те се опит­ват да раз­гър­нат соб­с­т­вени­те си закони, соб­с­т­ве­ния си ри­тъм и соб­с­т­ве­ни вът­реш­ни фор­ми на движение. И ако чо­веш­ки­ят ор­га­низъм же­лае да пос­та­ви на свое раз­по­ло­же­ние хра­ни­тел­ни­те вещества, той тряб­ва да уни­що­жи в те­зи ве­щества соб­с­т­ве­на­та им подвижност, да уни­що­жи свойс­т­ве­на­та за ве­щес­т­ва­та вът­реш­на подвиж- ност. Той тряб­ва да ги разгради, и не са­мо да ги пре­вър­не в ин­ди­фе­рен­тен материал, но той тряб­ва да ра­бо­ти ак­тив­но сре­щу свойс­т­ве­на­та на ве­щес­т­ва­та соб­с­т­ве­на вът­реш­на подвижност. Че ве­щес­т­ва­та при­те­жа­ват соб­с­т­ве­на за­ко­номерност, то­ва чо­век мо­же да по­чув­с­т­ву­ва мно­го скоро, след ка­то нап­ри­мер при­еме през ус­та­та ня­коя сил­на отрова. Много ско­ро той ще се убеди, че соб­с­т­ве­на­та за­ко­но­мер­ност на ве­щес­т­ва­та взи­ма връх над него, и че имен­но тя на­ла­га се­бе си.
Но така, как­то от­ро­ва­та има своя вът­реш­на закономерност, чрез ко­ято пред­п­ри­ема ата­ка­та сре­щу ор­га­низма, та­ка е и с вся­ко ед­но вещество, с все­ки хра­ни­те­лен продукт, кой­то приемаме. Това не е не­що без­раз­лично, ве­щес­т­во­то про­явя­ва соб­с­т­ве­на­та си природа, соб­с­т­ве­на­та си същност; то, така да се каже, притежава своя собствен ритъм. И чо­ве­кът тряб­ва да се про­ти­во­пос­та­ви на то­зи ритъм, при ко­ето вът­решно­то ус­т­ройс­т­во на чо­ве­ка тряб­ва не прос­то да пре­ра­бот­ва ня­как­ви ин­ди­фе­рент­ни гра­див­ни материали, но пре­ди всич­ко тряб­ва да бъ­де пре­одо­ля­на соб­с­т­ве­на­та при­ро­да на те­зи гра­див­ни материали.

И та­ка мо­жем да кажем: в лицето на органите, с които се сблъскват хранителните вещества във вътрешността на човека, имаме инстру- менти, чрез които човекът се противопоставя на собствения живот на хранителните вещества - сега вече "живот" в по-широк смисъл – така че и привидно безжизнената природа със своите закони на дви- жение бива затворена в тази вътрешност. Собственият ритъм, кой­то хра­ни­тел­ни­те ве­щес­т­ва съ­дър­жат в се­бе си, и кой­то ри­тъм се про­ти­во­пос­та­вя на човешкия, тряб­ва да бъ­де променен. При то­ва та­къв ор­ган ка­то слез­ка­та дейс­т­ву­ва най-външно. Но в та­зи про­мя­на на ритъма, в то­ва пре­об­ра­зя­ва­не в та­зи от­б­ра­на учас­т­ву­ват и други­те спо­ме­на­ти органи, та­ка че в ли­це­то на слезката, чер­ния дроб и жлъч­ка­та виж­да­ме ед­на съв­мес­т­но действу­ва­ща сис­те­ма от органи, ко­ято в го­ля­ма сте­пен е пред­наз­на­че­на за това, при по­ема­не на хра­ни­тел­ни­те про­дук­ти от ор­га­низ­ма да от­б­лъс­к­ва онова, ко­ето пред­с­тав­ля­ва соб­с­т­ве­на при­ро­да на те­зи хра­ни­тел­ни продукти. И ця­ла­та дейност, ко­ято се раз­г­ръ­ща в стомаха, или до­ри още пре­ди хра­на­та да дос­тиг­не стомаха, и за ко­ято съ­дейс­т­ву­ва след то­ва из­лъ­че­но­то от жлъчката, и това, ко­ето пос­ле про­ти­ча чрез дейнос­т­та на чер­ния дроб и слезката, ето то­ва пред­с­тав­ля­ва съп­ро­ти­ва­та сре­щу соб­с­т­ве­на­та при­ро­да на хра­ни­тел­ни­те вещества. Ето за­що хра­ни­тел­ни­те про­дук­ти са при­го­де­ни към вът­реш­ния ри­тъм на чо­веш­кия ор­га­ни­зъм ед­ва след ка­то им се е про­ти­во­пос­та­ви­ла дейнос­т­та на те­зи органи. И след ка­то по то­зи на­чин сме по­ели хра­ни­тел­ните про­дук­ти и сме ги пре­дос­та­ви­ли на дейнос­т­та на те­зи органи, ние има­ме ве­че не­що в се­бе си, ко­ето мо­же да бъ­де по­ето от она­зи ор­ган­на система, ко­ято се явя­ва носи- тел, ин­с­т­ру­мент на на­шия Аз. Преди да­де­но външно хра­ни­тел­но ве­щес­т­во да бъ­де по­ето от кръв­та ни, та­ка че та­зи на­ша кръв да до­бие спо­соб­нос­т­та да бъ­де ин­с­т­ру­мент на на­шия Аз в смисъла, в кой­то то­ва бе­ше ве­че изложено, всич­ки соб­с­т­ве­ни за­ко­но­мер­ности на външ­ния свят тряб­ва да бъ­дат отс­т­ра­не­ни и кръв­та тряб­ва да при­еме хра­ни­тел­ни­те ве­щес­т­ва във вид, кой­то да съ­от­ветс­т­ву­ва на соб­с­т­ве­на­та при­ро­да на чо­веш­кия организъм. Ето за­що мо­жем да кажем: в лицето на слезката, черния дроб и жлъчката и в обратното им действие върху стомаха имаме та- кива органи, които приспособяват законите на външния свят, от кой- то външен свят ние взимаме нужните ни хранителни вещества, към вътрешното устройство, към вътрешния ритъм на човека. "


И още нещо интересно пак от този том във връзка със слезката(далака). Щайнер обяснява, че някои органи са "по-духовни", а други са по-свързани към физическото ниво, и че колкото "по-физически" е един орган - толкова е по-жизнено важен. Далакът е от духовните органи и като такъв, дори да бъде отстранен физическия далак като орган, духовните му сили продължават да действат в тялото на човека и затова човек може да живее и без далака като орган. Далакът е Сатурн във вътрешната планетарна система на човешките органи, докато Слънцето е сърцето. И много други интересни неща има, препоръчвам да се прочете.
"Ако можеш да си орел, не се напъвай да си пръв сред гаргите." - Питагор

Светослав Йорданов

  • Изворчанин
  • Застояващ се
  • *
  • Публикации: 168
  • Щом аз обичам, колко повече Бог обича!
    • Профил
Линк за сваляне на "Ембриологията и световното развитие" на д-р Карл Кьониг на английски език.

http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/Embryology-and-World-Evolution.pdf
Щом аз обичам, колко повече Бог обича!

Светослав Йорданов

  • Изворчанин
  • Застояващ се
  • *
  • Публикации: 168
  • Щом аз обичам, колко повече Бог обича!
    • Профил
Експериментално изследване на Лили Колиско, което иска да покаже, че върху веществата действат космичните влияния. Помествам го в тази тема от гледна точка на отношението на веществата към здравето и болестта на човека.

https://www.youtube.com/watch?v=Ii7_csNbNsA&app=desktop
Щом аз обичам, колко повече Бог обича!

Kosi

  • Застояващ се
  • ***
  • Публикации: 131
    • Профил
Незнам дали тука е местото, но бях чел че Щайнер казва че къпането отнемало етерни сили, някой има ли повече информация по въпроса?
Да се пести вода е лесно ама миризмата е проблема :)

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 940
    • Профил
Re: Антропософска медицина и лечение според антропософията.
« Отговор #175 -: Септември 17, 2017, 09:05:11 pm »
Няколко цитати за епидемиите:

Епидемии

...Няма нищо веществено, което да не произлиза от духовното. Така здравето и болестите на хората също произлизат от душевната им нагласа, от техните мисли. Изцяло важи поговорката: „Каквото мислиш днес, това ще бъдеш утре.“ Трябва да сте наясно, че, когато една епоха е имала зли, покварени мисли, следващото поколение и следващата епоха трябва да ги изплащат физически. Смисълът на поговорката е, че греховете на бащите  си отмъщават до четвърто коляно. Не безнаказано хората от 19-ти век започват да мислят така грубо материално, да отвръщат разума си от всичко духовно. Това, кoeто хората са мислили тогава, ще се изпълни. И не сме така далеч от времето, когато сред човечеството ще се появят странни болести и епидемии! Това, което наричаме нервност, ще приеме тежки форми най-късно след половин столетие. Както някога в Средновековието е имало чума, холера и проказа, ще се появят епидемии, обхващащи душевния живот, болести на нервната система в епидемични форми. Това са истинските следствия на обстоятелството, че на хората им липсва духовният жизнен център. Където съществува съзнание за този духовен жизнен център, човекът ще бъде здрав под влиянието на здравословен, истински мъдър мироглед. Но материализмът отрича душата, отрича духа, изпразва човека, насочва го към периферията, към неговото обкръжение.
Здраве съществува само когато човешката вътрешна същност е духовна и праведна. Действителната болест, която е следствие от опразването на вътрешния живот, е духовната епидемия, която ни очаква... Събр. съч. 96, стр. 18, немско издание 1974 г.

...Средновековната проказа е резултат от ужаса, който е изживяло европейското население при набезите на хуните и азиатските орди. Монголските народи са потомци на атлантците. Те са били носители на зародиши на упадъка. Докосването с тях предизвиква първо ужаса в човешкото астрално тяло като морален дефект. Субстанцията на астралното тяло се разлага и това поле на душевно разложение става един вид хранителна среда, в която се развиват бактерии, които предизвикват на Земята болести като проказата.
Това от нас, което днес ние избутваме на астралния план, утре ще се появи на физическия план. Каквото посяваме днес на астралния план, ще го пожънем на Земята в бъдещи времена. Оттам днес жънем плодовете на тесногръдия материалистически манталитет, който нашите предци са посяли на астралния план. Човекът изпада под влиянието на заболявания на нервната система, които ще нараснат до истински психически епидемии. Каквото на Земята наричаме чувство и което се намира на астралния план, идва обратно на Земята като резултат, като действително събитие. От астралния план идват нервните нарушения, които изчерпват човека... Събр. съч. 94, стр. 65 и сл., немско издание 1979 г.

Епидемични болести и сън

...В живота виждаме да се появяват така наречени епидемии, болести, които обхващат голяма част от хората, които по същото време са изцяло един социален проблем. Обикновената материалистическа наука ги изследва в човешкия организъм. Тя не знае нищо за това, какво огромно значение именно за епидемиите и за предразположението към епидемични болести лежи в ненормалното отношение на човека към будността и съня. Това, което се случва в човешкия организъм по време на съня, е нещо, което, ако например се случва прекалено много, предразполага в голяма степен към така наречените епидемични болести. Хора, които подготвят чрез прекалено дълъг сън процеси в човешкия организъм, които не бива да са там, понеже сънят не бива да прекъсва така дълго будния живот, са предразположени по различен начин към епидемичните болести и се поставят в епидемиите по различен начин... Събр. съч. 73a, стр. 191, немско издание 2005 г.


nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 940
    • Профил
Re: Антропософска медицина и лечение според антропософията.
« Отговор #176 -: Септември 18, 2017, 05:38:13 pm »
Български сайт за антропософската медицина:

http://med.anthrobg.net/bg