Автор Тема: Гьотеанумът - Дом на Словото  (Прочетена 47704 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Гьотеанумът - Дом на Словото
« -: Март 22, 2014, 11:22:54 pm »
Идеята от "Слово в образи" пренасям като нова тема тук, защото смятам, че заслужава самостоятелност и повече пространство за разгръщане. Всъщност бях се "настанила" първоначално в "Слово в образи" по простата причина, че преди Коледа в темата споменахме накратко за забележителнaтa роля на Ася Тургенева в художествената реализация на проектите на Р. Щайнер.

Темата няма да има претенции за изчерпателност. Възможно е тя да остане доста кратка и дискретна. Но е възможно и в нея да се събере ценен материал в полза на всички истински духовни търсачи.

Пристъпвам като дете, водена единствено от силния импулс да проникна във вътрешността на Зданието, символ на живото мислене в контекста на Антропософията. Бих сравнила импулса си с желанието да открия/отворя повече прозорци за духовната Светлина в собствения си духовен храм. В този смисъл ще се съсредоточа преди всичко върху витражите в голямата зала на Гьотеанума.






"В благоговение се издигаме към Духа, за да станем единни с Духа, Който около нас се излива във форми, защото наоколо присъстват Духовете на Формата, и Който започва да се движи, защото зад Духо­вете на Формата стоят Духовете на Движението - та­кава е новата художествена строителна мисъл" - Р. Щайнер.




Тук ще използвам въведителните думи от поканата на антропософския арт курс :

Р . Щайнер създава дизайна и мотивите за витражите на Стария Гьотеанум . Въз основа на неговите индикации е изпълнен и проектът за новия Гьотеанум . Основен принос за художествената реализация има руската художничка Ася Тургенева . Мотивите на цветните прозорци изобразяват етапи от човешката еволюция и вътрешното развитие на човека – търсенето на себепознание , битката за постигане на душевно равновесие между силите на втвърдяване и разтваряне , правилното взаимодействие между мислене и воля , изживяване на граничните състояния на раждането и смъртта и перспективите за едно бъдещо развитие на света и човека . Потопени в цветната светлина струяща през прозорците се докосваме до природата на цветовете и формите , а посредством тях – до съответстващите им духовни същности .



-----------

Изключителна благодарност изразявам към моята приятелка Нели, която прегърна горещо импулса ми и преведе от немски (Източкник: www.anthrowiki.at.) обясненията към всеки витраж. Без тази помощ, струва ми се, не бихме могли да достигнем лесно до детайлите и правилното разбиране на образите от цветните прозорци.
Прегръщам те силно, Нели ! :)
« Последна редакция: Март 25, 2015, 05:50:54 pm от Стопанина »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #1 -: Март 22, 2014, 11:44:20 pm »


малкият купол на стария Гьотеанум с Представителя на Човечеството




 
малкият купол- цялостен поглед

"Малкият купол се е възприемал като духовен център, светая светих на цялото Здание, неговото действително сърце.От него следва връзката с етерното сър­це на човека, както и с разположения до него лото­сов цвят" -"Дванадесетте свети нощи и духовните йерархии".



За вътрешния Гьотеанум Сергей Прокофиев говори като път към изживяването на етерния Христос. Разбира се, за да възприемем вътрешното слово, струящо от вътрешното същество на този храм на новите мистерии, е необходимо да отворим вътрешните си сетива, да разчитаме на духовните си органи, с които бихме могли да проникнем в дадените ни духовни смисли и значения.

От  базиснитa книгa на духовната наука- „Как се постигат познания за висшите Светове", знаем, че в резултат на пренасянето на основните потоци на етерното тяло от областта на ларинкса в областта на сърцето, човек достига до съвършено нова способност - способността да възприема „вътрешното слово".

Ето как С. Прокофиев описва пристъпването в Гьотеанума:

„През западния портал на Гьотеанума ние влизаме в Зданието отна­чало с нашето обикновено дневно Аз-съзнание, което чрез съпреживяването на метаморфозите на формите в пространството на големия купол, прераства в имагинативно съзнание; по-нататък при прехода към пространството на малкия купол, то се пронизва от силите на инспирацията, когато на границата между двата купола от ораторския пулт започва да звучи сло­вото, изразяващо чрез звуците на човешката реч об­кръжаващите го форми (тук имагинативно-еволюционната вълна на движението, ставайки инспирация, получавайки едновременно ларинкс за своето изразя­ване, се превръща в Слово); и накрая, чрез съзерцаването на откриващото се на изток изображение на Представителя на Човечеството, у нас се пробужда ин­туицията, интуитивното изживяване на Христос ка­то Висш Аз на Човека и човечеството.

По такъв начин, за нас истинският храм на съв­ременното християнско посвещение става Гьотеанума, и навлизайки в него от запад, а по-нататък воде­ни през него от Духа на Меркурий, ние срещаме дейст­ващите срещу нас от изток посланици на Космичес­кия Христос - Духовете на втората Слънчева Йерар­хия: Духовете на Мъдростта (в малкия купол), Духо­вете на Движението (в големия купол) и Духовете на формата (в западния портал):
„Господства, Сили, Власти,
Нека от Изток се възпламени
Това, което чрез Запада себе си формира."
 

От сферата на тези Духове на Светлината е сля­зъл на Земята Гьотеанумът; от великото Слънчево царство на втората „Христова" Йерархия, за да ста­не на Земята Дом на Словото, видимото откровение на Самия Слънчев Логос."- С. Прокофиев "Дванадесетте свети нощи и духовните йерархии"


Рисунка на С.Прокофиев по ескиз на Ася Тургенева


 В последователността на витражите при представянето им тук, ще се ръководя именно от тази рисунка.
« Последна редакция: Март 23, 2014, 12:24:22 am от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #2 -: Март 22, 2014, 11:50:24 pm »


червеният витраж на западния портал

"На него виждаме взира­що се в духовните Светове човешко лице, с ясно изразена форма на двулистния лото­сов цвят на челото между очите; 16-листния лотосов цвят – в областта на ларинкса и образа на Михаил, побежда­ващ дракона и пречистващ етерната област на сърце­то за последващото действие на Христовото Същест­во в нея - в областта на 12-листния лотосов цвят. Най-добро пояснение към този образ на Михаил, по начи­на, по който е изобразен в долната част на червения витраж, намираме в следните думи на Рудолф Щайнер: „И тогава в тази човешка глава би станала види­ма действащата по направление надолу, към сърце­то, сила на Михаил, съкрушаваща дракона така, че неговата кръв се стича от сърцето към крайниците на човека." Защото, както казва Рудолф Щайнер в по-късна лекция: „Повече от която и да е друга битка, тази битка (на Михаил с дракона) е пренесена в чо­вешкото сърце. Тя е закотвена там, започвайки от последната третина на XIX век." Причината обра­зът на Михаил да заема толкова малко място в срав­нение с общата изобразителна площ на витража, се крие в това, че на него е изобразен не самият Михаил, а само неговото етерно отражение в човека: „В чове­ка живее етерното отражение на Михаил, което води в него битката (с дракона), благодарение на което чо­векът, в тази битка на Михаил, постепенно може да стане свободен. Защото не (самият) Михаил, а човеш­ката преданост (към Михаил) и породеното от нея отражение на Михаил води тази битка."
По този начин, още в самия „тричленен" компо­зиционен строеж на червения витраж имаме своего рода идеално художествено предусещане за цялото ду­ховно значение на по-нататъшното реално придвиж­ване напред в Гьотеанума, като преход от двулистния към 16-листния и 12-листния лотосов цвят. При това, тъй като червеният витраж е разположен в помеще­нието на западния портал, доминираща в цялото изображение остава областта на двулистния лотосов цвят, т.е. самото човешко лице, заемащо почти две трети от неговото изобразително поле. (Това особено отчетли­во се вижда в оригиналната фотография на витража на Първия Гьотеанум)."- С. Прокофиев "Дванадесетте свети нощи и духовните йерархии"




***


Още от анализа на червения витраж- проект на Рудолф Щайнер oт Първия Гьотеанум, който в образна форма показва същността на имагинацията.


Детайлна скица от Рудолф Щайнер (1913/14).



Пътят към имагинативното познание е показан в лявото витражно крило. Стоплящото червено, в което се проявява топлинният етер, прониква цялата картина. Вижда се началото на самопознанието – един светъл образ, който изкачва висока планина, насочва погледа си и протяга ръце напред към три гротескни животински същества.  Две от тях наподобяват птица и змия, а третото- човешко лице. Те като че ли се отправят застрашително нагоре. Така е представена низшата душевна природа на човека- тринитарността на още непросветлените душевни сили: мислене, чувстване и воля ;  в тях действат  низшите животински астрални сили. Същевременно тези образи представляват все още несъвършените душевни същности на човека: сетивната душа, разсъдъчно-чувстващата душа и съзнателната душа. Ако на стремящия се към духовно усъвършенстване човек се удаде да се отдели от низшата си природа и да я разгледа обективно като нещо външно, може да просветне в него имагинацията, имагинативното познание.
В проекта на Р. Щайнер под лявото крило е написано: ТО (СЕ) ПРОЯВЯВА(разкрива).

В средната част на витража е изобразена вече събудената способност за имагиниране.  Показаното тук човешко лице има на челото знака на двулистния лотосов цвят – активната вече чакра. Областта на очите е особено подчертана, силата на духовното ясновиждане, имагинацията, е събудена, понеже се отпечатват изживяванията на челната чакра в светлинната етерна същност на човешкото етерно тяло.
Отстрани- вляво и вдясно, както и oтгоре, се виждат две крилати ангелски същества, принадлежащи към първата йерархия. При левия ангел се вижда знакът на Луната, при десния–  символът на Слънцето, а над човешката глава – Сатурн. С това вниманието се насочва към предхождащите земното развитие планетни степени на развитието: Старият Сатурн, където човекът получава заложбите на физическото тяло; Старото Слънце, когато човекът получава етерното тяло и Старата Луна, планетата на мъдростта, през чието развитие човекът получaва астралното си тяло.
Отдолу, вляво и вдясно, се виждат два образа с животински глави, които очевидно прошепват нещо в ухото на човека. Тук се посочва звуковото изживяване. Звуковият етер прозвучава. Тези две същества принадлежат към втората йерархия. Лявото има лъвска глава, чрез която се символизират етерните сили; дясното има глава на бик- знак за физическия свят.
В областта на ларинкса се вижда гърлената чакра, която показва инспирираното познание, инспирацията. Душевните изживявания се отпечатват в звуковия и жизнения етер (области от етерния свят). Под тях е Михаил- най-важният представител на третата йерархия, помощникът, който заедно с човека участва в побеждаването и овладяването на дракона- низшата природа на човека.
Текстът под средата гласи: АЗ ВИЖДАМ

Върху дясното витражно крило е изобразен човекът, след като е постигнал имагинативното познание. Отново се вижда светло човешко същество на върха на високата планина. Ръцете и погледът му са насочени към духовното Слънце, което изпълва най-горната част от витража със своята блестяща светлина. Между човека и животните от пропастта се носят три ангелски двойки, подавайки си ръце. Те същевременно представят просветлените висши душевни сили на човека. В скута си носят също висшите бъдещи духовни части от същността на човека: дух-себе, дух-живот, човек-дух или манас, будхи, атма.
Заедно с човека на върха, трите ангелски двойки представят образа на свещеното число седем. Животинските образи от пропастта вече са потънали. Чрез духовното обучение съзнателната душа се е превърнала в имагинационна душа.
Надписът отдолу гласи: ТО (СЕ )  ПРОЯВИ (изяви, разкри)



***




Така изглежда днес гравираният прозорец (витраж) във Втория Гьотеанум.
« Последна редакция: Април 16, 2014, 07:53:56 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #3 -: Март 22, 2014, 11:52:25 pm »


зеленият южен витраж на първия Гьотеанум

Показва пътя към инспирираното познание.



За да се развие инспирираното познание, духовната светлина трябва да се свърже с душевната топлина. Това е показано в 11-та картина на първата мистерийна драма от Рудолф Щайнер, с жертвата на „другата Мария“, която чрез своите още несъзнателни сърдечни сили се свързва с будната духовна светлина на Теодосий. Виждаме го на лявото крило. Светлият образ от червения западен витраж се е превърнал в почиващия в себе си образ на зрял по-възрастен човек, който свързва силите си с носещия се над него космическо-духовен праобраз на добротата. Това събитие се изобразява чрез главата, намираща се в духовните висини. Тя „спи“ в процесите на света. Обградена е от дванадесет малки глави – мъдрите, изграждащи сили на Космоса. Човешките импулси на любовта се излъчват нагоре към Божествените такива и тук, в лоното на Божествената Любов, човекът изживява инспирацията.
В проекта на Рудолф Щайнер надписът долу гласи: Поражда се човешката любов.

Онова, което човекът изживява, когато в него се събуди инспиративното познание, е изобразено в средата на витражa. Егоизмът е преодолян. Самолюбието на Луцифер пламти встрани. Тричленната същност на човека е огряна отгоре от духовнaта слънчева светлина. В него заживяват преобразените душевни сили. Жестовете сочaт, че Христос е навлязъл и е постигната „инспиративната констелация“. Актът на благодатта може да се прояви в чистата душа.
Под средата на витража стои надписът: МИРОВАТА ЛЮБОВ ДЕЙСТВА

Върху дясното крило е представено как чрез инспиративните изживявания човекът може да води пълноценен живот на „Земята и небето“. Той се е превърнал в стълб, който стои твърдо върху Земята. Това тук се изразява чрез един от стълбовете на първия Гьотеанум. Отгоре слизат Божествените сили на любовта, излъчващи се от висшата същност на човека като могъща, кристално оформена светлинна аура. Само така човекът може духовно да свърже изживяното чрез инспирацията, с онова, което е необходимо да се направи на Земята. Само така той следва да действа по правилния път от инспирираното познание към свободното преобразуване на своето земно обкръжение.
Дясното крило носи надписa: И човешката любов го обхваща.

Този солиден стълб трябва да се изгради в самия човек, но това не е физически стълб, както костната система на гръбнака. A е онзи втори гръбначен стълб, за който Рудолф Щайнер говори, че ще бъде изграден чрез систематичното духовно обучение като етерен орган в човека. Този втори гръбначен стълб ще се изгради чрез организираното протичане и събиране на етерните потоци в предната част на човека и същевременно той ще се явява като един вид предстълб.
Етерният стълб, който се загатва в системата и разположението на чакрите, и се намира зад гръдната кост (с нея човекът няма повече да разполага ), през седмата следатлантска епоха ще бъде организиран чрез епифизата и хипофизата, които взимат съществено участие в изграждането на паметта.
Процесът, който ни отвежда до оформянето на етерния стълб, действително е сроден с изграждането на паметта. Този процес се дължи на това, че от сърцето протича поток етеризирана кръв, заобикаляща епифизата, която излъчва тези сили като фини светлинни лъчи. От друга страна обаче, с лимфната течност от долния организъм протича втори етерен поток, нагоре към хипофизата. Паметта се образува, като напрежението между тези два потока се уравновесява и това, което трябва да се запомни, се приема в дълбочината на организма. Същото важи и за силите, съхранявани в органите за следващото въплъщаване.
При образуването на паметта обикновено това, което първоначално се отпечатва в етерното тяло, се пренася по-нататък до физическото тяло. При духовното обучение не става така. Всички сили остават в етерното тяло, усилват се и чрез това правят етерното тяло подходящ жив, отразяващ орган, чрез който изживяванията могат да станат съзнателни чрез дейността на чакрите.




« Последна редакция: Април 16, 2014, 07:54:47 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #4 -: Март 22, 2014, 11:56:04 pm »
зеленият северен витраж на първия Гьотеанум
Показва пътя към интуитивното познание. 


Мотивът на колоната oт дясното крило на зеления южен витраж, свързан с вътрешнaта морална устойчивост и с формиращия се поради това етерен гръбначен стълб, отново е поет в лявото крило на зеления северен витраж, който изобразява същността на интуицията. Тук духовно стремящият се човек – малката светла фигура в горната част на картината – сам се е превърнал в стълб. Той стои устойчиво върху Земята и същевременно обгръща всички космически сили, показани над главата му – несъзнателните нощни сили на Луната в ляво (в картината огледално дясно горе, както правилно трябва да бъде) и напълно съзнателните сили на Слънцето отдясно (в картината горе в ляво). Човекът осъзнава как е включен в космическите сили, в което лежи същността на интуицията. Земният свят и действащите в него същества заемат широко пространство, те изпълват картината до две трети и ѝ предават тежест и неподвижност. Подобната на колона човешка фигура също изглежда застинала и неподвижна. Към този мотив Рудолф Щайнер добавя думите: „И духът на тежестта събра противоречията и стана съпротивата в човешката воля“. Трите земни същества, които се виждат в подземната област, са взаимно свързани, както помежду си, така и с човека.
В проекта на Рудолф Щайнер под лявото крило стои: Ражда се волята.

За да просветне имагинацията, човекът трябва да пожертва собственото си мислене и чувстване, той трябва да изпадне в мълчание, да не говори, за да прозвучи инспирацията. Човекът следва да пожертва и собствената си воля, за да се изпълни в интуицията с мировата воля. Но за да може човекът да жертва тези сили, трябва най-напред силно да е развил мисленето, чувстването и волята си. Човек може да пожертва само това, което притежава! Но ако бихме искали на тази степен на познанието да проявим собствената воля, бихме станали жертва на луциферическите сили. На това се противопоставя тежестта на космическите волеви сили, духът на тежестта.
В интуицията човек става фокусна точка на космическите волеви сили.  Показано е ясно в средния мотив на зеления северен витраж, където виждаме човека на върха на една планина, осветен от светлина и светкавици, в които се проявява действащата в човешката вътрешност космическа воля. Човекът вижда насреща си духа на тежестта, понесъл веригата от седем планети като израз на седемте планетни степени на развитието на света.
В проекта на Р. Щайнер отдолу стои надписът: СВЕТЪТ ИЗДЕЙСТВА ВОЛЯТА

Мотивът на дясното крило показва известна динамика, в която личната воля на човека отново става действена, но така, че съвсем съзнателно бива сътворена от интуицията. Затова човекът прекрачва от несъзнателната нощна област на лунното царство, в областта на Слънцето – светлото дневно съзнание; звездите, които в лявата картина стоят перпендикулярно, образуват мост, който води от подсъзнанието към съзнанието. Трите земни същества са се отделили от човека и са станали самостоятелни. Човекът е здраво заземен, но вече не е зависим от земните сили. В неговата собствена воля се разкрива космическата мирова воля. Тя действа непосредствено чрез човешкия аз по напълно индивидуален начин. Когато по този начин човекът реализира Божествената Воля в земното битие, той следва само себе си. Човекът действа така, както Рудолф Щайнер е описал още в своята « Философия на свободата »- изхождайки от моралната интуиция.
В проекта на Рудолф Щайнер под картината  стои надписът: Волята е родена.



« Последна редакция: Март 23, 2014, 01:09:49 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #5 -: Март 23, 2014, 12:04:00 am »

синият северен витраж на първия Гьотеанум

Показва посвещението в света на духа, в девахана. Това е първата крачка, която духовният ученик прави в макрокосмическия свят.


След като духовният ученик е постигнал степените на познанието: имагинация, инспирация и интуиция, разширявайки се постепенно, той изживява отражението на космическия свят, макрокосмоса, в собствените си душевни дълбини, в микрокосмоса.  В по-нататъшния си път на познанието човекът е поведен към посвещението в космическия свят. Той вече не го изживява като отражение в себе си, а съзнанието му непосредствено се събужда в космическите светове.

Върху лявото крило на синия северен витраж е изобразен духовният ученик, вървящ по земния си път. Той се е хванaл за главата, с което се загатва, че изживява космическия свят в себе си. Той вижда как звездните сили действат в земните дълбини и над него се носят духовни същества, които отварят очите на Космоса.  Каквото човекът така изживява в себе си, същото в действителност се случва и навън в Космоса.
В проекта на Рудолф Щайнер под лявото крило стои надписът: И той вижда.

Непосредственото изживяване на девахана е изобразено в средния мотив. Духовното възприятие на този свят не се разкрива само във вътрешни картини, а преди всичко като звучаща за «вътрешното ухо» хaрмония на сферите.  Тя се отразява в действията на звуковия етер и в отношенията на числата при химическите реакции. Като символ на това, в горната част на картината са изобразени трите ангелски същества с фанфарите. В техните образи същевременно са символизирани трите най-горни области на девахана. Деваханът обхваща седем области.  Взети заедно, трите най-висши области на духовния свят се наричат « висш девахан » ; според индийската теософска терминология – « арупа-девахан » (от санскр.  «арупа» , което означава  «неоформен»,  «безформен» ).
Тук във възходящ ред се намират още неоформените зародиши на душевното, живото и физическото. Над най-висшите йерархии се издига света на триединството, което горе в картината е представено чрез овала с трите черни кръга.
Под средата стои надписът: СВЕТЪТ МУ ДАВА ВИЖДАНЕТО (ясновидството).

В долната част на картината са изобразени същества, които излъчват духовната светлина и формират духовния праобраз на човека, който в случая  е показан чрез четирите сфинкса : орел, лъв, телец и човек. Това същевременно отговаря на четирите долни области на девахана. Тези четири долни области се обхващат с понятието « низш девахан ». Във възходящ ред се намират оформените духовни праобрази на физическия свят, праобразите на живото и на душевното. Четвъртата област на духовния свят е изворът на първичните мисли, прамислите. Понеже тук имаме работа с оформените праобрази, низшият девахан се означава като « рупа-девахан » (от санскр. « рупа» , което означава «форма» ).

Върху дясното крило на синия северен витраж човекът е изобразен в по-нататъшното му придвижване по земния път. Той опознава как звездните сили действат изграждащо в земната област. Звездите, които се виждат в Земята в лявото крило, са получили определени форми в дясното. Над човека се носят ангелски образи, но те повече не отварят очите, както в лявата картина, а носят ръце, за да покажат, че от познанието се е преминало към делата.
В проекта на Рудолф Щайнер под дясното крило стои надписът: И той се направи виждащ.





« Последна редакция: Март 26, 2014, 06:24:11 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #6 -: Март 23, 2014, 12:05:11 am »

синият южен витраж на първия Гьотеанум

Изобразява посвещението в космическия астрален свят.


Върху лявото крило горе се вижда Космическият Отец, Който поднася един орел на крилат младеж. Още невинният райски човек, получава от ръцете на Божествения Творец астралните сили, символизирани чрез орела. Долу на Земята земният човек е показан като ловец, въоръжен с пушка. Ловецът, който преследва животинския свят често е образ за астралните сили.
Под лявото крило в проекта на Рудолф Щайнер стои надписът: Взима решение

В средата на витражa човекът преминава през областта на Зодиака. Слънце и Луна се намират в знака на Риби, както е през нашата съвременна, пета следатлантска културна епоха.
Чрез движенията си човекът изразява силите, протичащи към него от съществата на Зодиака. Това са същите форми на движенията, които познаваме от уроците по говорно формиране, и които са във връзка с подредбата на зодиакалните знаци към различните части на тялото. Разделянето на четири групи по три зодии отговаря на деленето на четирите темперамента, които обаче като по-дълбоко лежащи, постоянни характерни свойства на човека, се намират в етерното тяло.

Зодиите могат да се подредят отгоре от Овен, който отговаря на главата, до Риби, принадлежащи към стъпалата. A също и да се обхванат в три групи, съответстващи  на мислене, чувстване и воля. Мисленето кореспондира с горния човек от Овен, през Телец и Близнаци, до Рак. Чувстването отговаря на средния човек и е във връзка особено със зодиите Лъв, Дева и Везни. С това стават седем горни светли знаци. Петте знаци след Везни, именно Скорпион, Стрелец, Козирог, Водолей и Риби, се отнасят към волята.
Според проекта на Рудолф Щайнер под средата на витража стои надписът: ВЪНШНИЯТ СВЯТ В РЕШЕНИЕТО.

Върху дясното крило на синия южен витраж се вижда как ловецът застрелва орела. Космическите астрални сили биват умъртвени и стават негова плячка. Вместо да получава астралните сили като дар от висшите сили, човекът ги насочва сам надолу. С това се загатва за грехопадението.
Под дясното крило стои надписът: Той пожела.



« Последна редакция: Март 23, 2014, 01:10:36 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #7 -: Март 23, 2014, 12:06:46 am »


виолетовият южен витраж на първия Гьотеанум

Изобразява посвещението в космическия етерен свят



Ася Тургенева по време на работа върху виолетовия южен витраж

Върху лявото крило се вижда дете, което до половина се издига от Земята. Над него е изобразено Слънцето, изпращащо етерните си сили надолу. Над Слънцето се виждат астрални форми, a над тях се носят главите на същества от висшите духовни йерархии. В самата Земя отново са загатнати действащите космически сили. Така се създават изграждащите сили, които формират земния живот. Изграждащите сили са етерни сили.  В тях действат висшите йерархии, нагоре до възвишените същества на Зодиака.
В проекта на Рудолф Щайнер под лявото крило стои надписът: Ще бъде.

В средата на витража се показва какво изживява човешката душа, когато сама проникне с будно съзнание в космическия етерен свят. Долу в дясно стоят двама души на Земята, които си подават ръце, така че лунният сърп изглежда като поемащ жертва съд. В левия долен ъгъл е изобразено Слънцето. За да може да се породи земният живот, Слънцето, Луната и Земята трябва да са в правилни съотношения. Над едната човешка фигура, която изглежда като мъж, се накланя голяма космическа капковидна форма. Другата фигура, женската, е обградена от лунни формиращи сили.
Горе се вижда Янусова глава, на която едното лице е обърнато към двойката долу, a другото лице гледа нагоре, към праобраза на това, което следва да става на Земята. Космическите праобрази трябва да се отразят в земните отпечатъци.

Вляво, три светли цветовидни растителни форми се стремят нагоре. Непосредствено над тях, под Янусовата глава, се виждат два житни класа. Падащата надолу капкообразна форма показва създаването на човека, а издигащите се нагоре форми показват образуването на растителния свят, чиято групова душа действа от центъра на Земята. Човекът е обърнато растение. Както растението се корени в Земята и оттам израства нагоре, така човекът се корени с главата си в Космоса и расте към Земята.
Надписът под средата гласи: ПОРАЖДА СЕ.

В дясното крило е изобразено как космическо-етерните слънчеви сили са се съединили с проникналите Земята лунни сили. Детето, изобразено върху лявото крило, се е освободило от Земята и носи блестящите слънчеви сили, както и закръглящите лунни сили в себе си. Oт тях се образува човешкият образ. Показани са също и действащите звездни сили над Земята; в самата Земя тe са оставили оформени отпечатъци от действието си.
В проекта на Рудолф Щайнер под дясното крило стои надписът: То е.


« Последна редакция: Март 23, 2014, 01:10:58 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #8 -: Март 23, 2014, 12:07:57 am »


виолетовият северен витраж на първия Гьотеанум

Изобразява посвещението в земния физически свят.

В лявото крило се вижда мъртвешки скелет вътре в Земята, a отдолу бик, символизиращ земните сили. Човекът изживява своето земно тяло, което е обградено от земните сили, като че ли лежи в гроб. Това отговаря на изживяването «полагане в гроба»-  шестата степен на християнското посвещение. Също и в смисъла на розенкройцерското посвещение, тук се изправяме пред прехода от петата към шестата степен, където опознаването на съответствието между микрокосмоса и макрокосмоса преминава във все по-дълбоко вживяване в макрокосмоса.
Над мъртвешкия череп се вижда етерната глава, a над нея следват триъгълник и петоъгълник, носени от ангел. Триъгълникът сочи астралността, а петоъгълникът-  духовността във физическия свят. Тук имаме земно въплътения човек с неговите четири същности: физическо, етерно, астрално тяло и аза. Ангелското същество и лъчите, които се събират във фокуса на аза, показват космически същества и сили,  въвеждащи човека в земния живот.
Под лявото крило стои надписът: Беше роден.

В средата на витража е показано  как действат космическите сили в протичането на земния човешки живот. Тук човекът, идващ със слънчевите лъчи от Космоса, навлиза в света на времето и миналото. Той поема жизнения си път по спираловидната пътека. Този път започва от два корена : от единия произхожда тялото на човека, от другия пристъпва духовността на човека ; двата корена се сливат във въплъщението, инкарнацията.
В младежките си години човекът е изобразен в луннообразната люлка. След това той намира своя партньор от другия пол, докато накрая като старец се обръща към гроба. На всеки един от тези четири земни, жизнени периоди има духовно съответствие. На стареца отговаря трупът. В края на жизнения път трупът остава на Земята. Съпружеската двойка съответства на тъмната човешка група, долу вляво; тя е изобразена също и на виолетовия южен витраж, който представя етерния свят. На младежа съответстват звездите, като знак на събудените астрални сили, напомнящи за синия южен витраж, който показва астралния свят. Люлката съответства на Голгота с трите кръста. Горе вдясно се виждат окото на Яхве и законникът на Мойсей, които подготвят земния живот на Христос.
В проекта на Рудолф Щайнер под средата стои надписът: БИЛО Е.

В дясното крило е изобразен човекът, затворен в Земята, т.е. в своето физическо тяло, със сключени за молитва ръце. Четири гарвана му донасят известие от външния свят. Това напомня легендата за цар Фридрих I, Барбароса (1122-1190), който проспива столетията в Кифхойзер или Унтерсберг, докато царството отново се нуждае от него. Тази легенда е образ за превъплъщението, подобно на приказката «Спящата принцесa». Според легендата царят ще бъде освободен тогава, когато около планината не летят вече гарвани, и едно старо изсъхнало крушево дърво отново се разлисти. В този момент той ще встъпи в последната голяма битка, след което ще намери вечния си покой.  Тук се загатва за последната земна инкарнация. След нея човекът няма повече да бъде затварян в скалистите бездни на физическия живот, той ще се издигне над сетивния свят. Гарваните няма повече да му носят вести от сетивния външен свят и човекът ще зaживее по-нататък в етерен образ, когато изсъхналото крушево дърво отново се разлисти. За това ново възхождане в етерния свят указва изображението на лъвa, долу вдясно. Лъвът е символ на етерното, докато бикът, който се вижда в лявото крило, е образ на физическото. Образите на виолетовия северен витраж описват по този начин пътя на човека през физическия свят, от неговата първа, до последната му инкарнация.
Под дясното крило стои надписът: Беше.





« Последна редакция: Март 23, 2014, 01:11:21 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #9 -: Март 23, 2014, 12:09:28 am »



розовият северен витраж на първия Гьотеанум 

Показва изживяванията на душата, когато насочи етерното си ясновидство към вътрешността на човека.


Пътят на познанието, изобразен на витражите, този път, който е водил надолу до земно-физическия свят, отново започва да се издига нагоре към етерния свят. Но по един нов, по-висш начин, отколкото това е показано в мотивите на виолетовия южен витраж.

Върху  двете странични крила на розовия северен витраж се вижда Голгота с трите кръста.  Върху лявото крило  е изобразено луциферическо същество,  стремящо се да се отдели от Земята. То е образ на луциферическите сили, намиращи се в самата човешка душа . Тук виждаме и Христовия образ като израз на вече проникнатaтa с части на Христос човешка душа. Чрез Него и чрез трите течения, идващи от Земята,  върху която стоят трите кръста, луциферическото същество е възпрепятствано напълно да се отдели от Земята. Трите течения са обективно въздействие от Мистерията на Голгота,  състояла се за всички хора на Земята. Изображението на Христос върху двете крила на витражa представлява силите, които човек получава, когато съзнателно и свободно се свързва с Христос.
Според проекта на Рудолф Щайнер под лявото крило стои надписът: Така той става благочестив.

Дясното изображение показва едно ариманическо същество. Човешката душа разпознава в него образа на ариманическите сили, действащи в самата нея. Това ариманическо същество бива завързано от слънчевите лъчи, идващи отгоре.  Така тo се държи пленено.  И тук също имаме обективно въздействие от Мистерията на Голгота. До ариманическотo същество отново се вижда Христос като образ на проникнатата с Него човешка душа.
Под дясното крило на витражa стои надписът: Благочестието въздейства.
 

В централната част на витражa, долу влявo, се вижда човешки образ.  Зад него се забелязват три ангелски същества, водещи човека. Те предизвикват в него новото етерно ясновидство, което в бъдеще все повече ще се проявява като естествена способност на човека.
Човешкият образ протяга ръце към своя собствен етерен образ, осветен, обгърнат и оживен от лъчите на Слънцето. Новите жизнени сили, които чрез това се събуждат в човека, които са силите на дървото на живота, са показани чрез растителните форми вдясно.
Над всичко това витаят космическите сили на планетните сфери, самото Слънце, Луната и петте други планети, показани като звезди.
В проекта на Рудолф Щайнер отдолу стои надписът:  СВЕТЪТ ИЗЛЪЧВА БЛАГОЧЕСТИВОСТ.





« Последна редакция: Март 23, 2014, 01:11:49 pm от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #10 -: Март 23, 2014, 12:12:27 am »

розовият южен витраж на първия Гьотеанум

Свързва се с изживяванията на душата, когато насочи етерното си виждане навън към външния космически свят.

Розовият южен витраж на първия Гьотеанум показва какво изживява душата, когато тя  насочва новото си етерно ясновидство към космическия свят.
Лявото крило ясно е разделено на светла половина вляво и тъмна- вдясно. Като твърда структура двете половини представят твърдата Земя.  В средата на картината, върху една издатина на планината, почива човешко същество. То е обърнало погледа си надолу към земните дълбини, където се намират един върху друг, три огромни, стоящи на темето си мъртвешки черепи. Те представляват земно-космическия свят.
В светлата лява половина е изобразен западният вход на първия Гьотеанум, a отгоре- четири инспириращи същества в профил. Етерната страна все още не се изживява будно от човека, както това е например във физическо-сетивния свят. Първоначално етерното изживяване е налице само по подсъзнателен начин в съня. Затова за мотивите на лявото крило Рудолф Щайнер пише: „Прагът се забулва“ .
В проекта на P. Щайнер под лявото крило на розовия южен витраж е изписано : Аз гледам строежа.

За образните мотиви на дясното крило Рудолф Щайнер пише : „Прагът се разкрива“.
Тук човекът се събужда за съзерцанието на Kосмоса. Той се е изправил и обръща духовния си поглед нагоре. Западният фронт на Гьотеанума се е превърнал в изпълнено със смисъл етерно лице, огряно и просветлено от Слънцето. Дясната страна, представляваща физическия свят е напълно просветлена.  Трите мъртвешки черепa са се превърнали в три инспириращи духa, действащи откъм земната област. Между тях се вижда лунният сърп. Тези инспириращи земни сили носят и подкрепят човека, чийто поглед изцяло е насочен към етерния свят.
Според проекта на Рудолф Щайнер долният надпис в дясното крило гласи: И строежът става човек.

Двете външни крила на витража стоят в огледално отношение едно към друго. Средата на витража съдържа оглеждането в самата себе си. Човекът почива седнал, потънал в медитация. Насреща си съзерцава своето космическо огледално отражение, чието лице е огряно от слънцето. Етерният човешки образ изглежда като огромен лунен сърп, отразяващ слънчевата светлина. Етерното тяло е станало отразяващ орган. В задната част на главата е изобразен малък лунен сърп, съответстващ на черепа долу вляво. Черепът представлява физическото тяло на човека, от което той се е развил чрез медитацията. Над цялата картина се простират звездите.
Под средната част на витражa стои надписът: СВЕТЪТ СТРОИ.




***

"Oкончателното разгадаване на тайнст­вените форми в центъра на западния портал нами­раме в двете странични части на южния „розов" витраж, където от лявата страна е изобразен запад­ният портал на Гьотеанума, а отдясно неговата мета­морфоза в човешко лице. При това неговият основен пластичен мотив се преобразява в образа на силно развит двулистен лотосов цвят, представен във вид на двойна растителна форма, израстваща непосред­ствено от областта между очите и откриваща се от­там като листенца на цвете под лъчите на духовното Слънце." - С. Прокофиев "Дванадесетте свети нощи и духовните йерархии"
« Последна редакция: Март 25, 2014, 12:06:56 pm от Faleg »

nellih

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 948
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #11 -: Март 23, 2014, 10:22:26 am »
Благодаря ти за милите думи, Faleg! Благодаря ти за идеята и за ентусиазма в изпълнението, благодаря ти за редакцията на превода! Една имагинация, една картина е много повече от описанието за нея, понеже непосредствено действа в човешката душа. В тези картинни образи е дадено цялото човешко развитие до постигането на висшите степени на познанието – имагинативното, инспиративното и интуитивното познание. Те могат да послужат като опора не само в сетивния ни живот тук на Земята, а и в живота ни след смъртта, за да не се намираме там в пълно безсъзнание за обкръжаващия ни духовен свят, а и придружени с мислите ни, породени от прочетеното за духовния свят, с възвишените чувства, с които душата ни се издига с копнеж към него, ще можем да имаме едно по-съзнателно възприемане на това, което ни очаква оттатък.
Благодаря  и на Стопанина, че предоставя възможност за споделяне на тези велики тайни и на всички участници, които с интереса си дават смисъл и импулс за поместването на подобни информационни материали!

Стопанина

  • Чистач
  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 3679
  • Вечно на Път...
    • Профил
    • От извора
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #12 -: Март 23, 2014, 10:25:06 am »
Много хубава и добре оформена тема. Благодаря и аз.
„Важно е било и ще бъде винаги важно само онова, което е необходимо за благото не на един човек, а на всички хора.“ - Лев Толстой

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #13 -: Март 24, 2014, 04:35:28 pm »
В книгата си "Основополагащият камък" Зеелманс ван Емиковен разказва, че когато човек влиза в Гьотеанума със смирение, очаквайки да се срещне с живия организъм на зданието, той достига до един нов вид преживяване на пространството.
Във вътрешността на Гьотеанума душата изобщо не среща съпротивата на стените. Формите на стените са като живи. Те просто поемат силите на душата, така че тя неусетно се разширява във всички посоки и може да се свърже с макрокосмоса. Сякаш душата е поканена да полети.
Такива живи форми, каквито са стените на Гьотеанума, възникват по етерните закони, както израстват например цветята. Впоследствие формите прерастват в органи, чрез които самият Дух може да се изрази. Затова Р. Щайнер казва, че такива форми се превръщат в един вид ларинкс, с който боговете си служат, за да говорят на хората.

В своите преливащи цветове витражите така са гравирани и шлифовани, че нахлуващите отвън светлинни потоци също пораждат определени форми. В този смисъл витражите също са замислени като своеобразен говорен апарат, от който боговете се нуждаят, за да предадат посланията си към нас от макрокосмоса. Сякаш прозвучават думите: "И така ти, човеко, намираш пътя към Духа".
В цветните изображения като цяло разкриваме  богатствата на самия етерен свят.


« Последна редакция: Март 25, 2014, 10:04:40 am от Faleg »

Faleg

  • Тукашен
  • *****
  • Публикации: 1290
    • Профил
Re: Гьотеанумът- Дом на Словото
« Отговор #14 -: Март 24, 2014, 04:43:30 pm »
 

Много топлина и ефирност  намираме тук; Радост.

Когато разглеждаме снимките oт голямата зала с витражите, в нас се поражда точно това усещане за разширение на душата, за топлина и естественост на средата, за интимна душевна връзка с вътрешността на сградата; витражите в Гьотеанума са лесно достъпни за погледа и наистина ще да внасят потоци светлина във вътрешното пространство.

***


Sainte Chapelle в сърцето на Париж, построена през XIII век

В средновековния готически храм витражите са 15-метрови, за да се разгледат човек трябва да държи главата си вдигната нагоре; душата като че ли остава в смирение, чакaща единствено посланието на боговете; силен е стремежът на душата да се свърже с небесата, но липсва чувството на близост, на интимност; действат силите на Отца .
 



"Навлизането на Христовия импулс в земното развитие преминава през три-етапно разгръщане във времето. Първият етап, когато Христовият импулс е изживяван и преработван от човешките души, продължава от Мистерията на Голгота до ХІІІ век. Вторият обхваща периода от ХІІІ до ХІХ век, а третият етап започва с основаването на духовната наука на Земята. И докато през първия период в развитието на този импулс все още действат силите на Отца, а във втория – силите на Сина, то от ХХ век в човечеството трябва да започне постепенното пробуждане на силите на Духа, които да позволяват на всеки човек с добра воля да намери новия съзнателен и свободен достъп към висшите светове." (брой 41 на Антр. вести, стр. 5 )


***

Вече съм споменавала, че за мен храмовата архитектура е от голямо значение, независимо кой век и кой архитектурен стил касае. В лекция Пета от GА- 236 намерих нещо ценно от Р. Щайнер, свързано именно с този мой интерес.
Той казва, че когато човек гледа навън в природата, погледът отива в безкрайността и никога не стига до края. Но човек може да ограничи погледa пред себе си, когато има действителна архитектурна творба, която е способна да улови погледа и да го денатурализира..
От друга страна вътрешното съзерцание на съвременния човек няма способността да достигне, да слезе действително до дълбоката вътрешност. Напротив, когато човек днес иска да упражнява себепознание, вижда кипеж от всевъзможни усещания и външни впечатления. Там обаче няма нищо ясно.
За да достигне до своето вътрешно естество, човек трябва да разполага със силата да долавя духовно образното. Когато човек се потопи във вътрешността си с образи, които правят душевните изживявания конкретни, той успява да проникне в нея (своята вътрешност). С отвлечени понятия и представи работата не върви. Според Щайнер човекът трябва да медитира в образи, за да проникне в своята вътрешност. Имаме едно чудесно обединение тук: от една страна човек прониква в своята вътрешност, от друга страна с насочения навън поглед, се спира на това, което съществува в архитектурата, в архитектурата на храмовете, на църквите. Между тези два потока, така да се каже, съществува едно междинно поле, което обаче човекът не вижда с обикновеното си съзнание. Това междинно поле може да се свърже с чувството, което древните хора са имали за ударите на съдбата.
Когато човек развие чувството за истински архитектоничното, както и чувстването на истински символичното, насочено към вътрешността, тогава в него се събужда чувството и способността да вижда кармата. Сградата на първия Гьотеанум е била именно възпитание за възприемане на кармата (не е случайно, че тя не е била осветенa, нито тържествено откритa).
Това възпитание за кaрмическото виждане трябва да проникне в съвременната цивилизация.




Първият Гьотеанум


« Последна редакция: Март 28, 2014, 12:01:13 am от Faleg »