30 обиди за интелекта в Star Wars: Последните джедаи

Райън Джонсън и Дисни плюят върху обещаващото начало в „Силата се пробужда“ и закопават сагата без право на обжалване

Внимание: Spoiler-и! Статията описва ключови елементи от сюжета на The Last Jedi („Последните джедаи“). Ако не сте гледали филма, продължете четенето на ваша отговорност.

Трябва да напиша това, което следва, за да го изкарам от себе си. То ме трови през последните няколко дни и ми пречи да работя върху значително по-важно начинание. Въпреки че поводът за публикацията е новият Star Wars, ще стане дума и за други неща — холивудски тенденции, корпоративни монополи и политически коректности. Може би след време ще изтрия тази статия, но сега ми трябва като психотерапия — чрез нея да изкарам мисловната отрова на Дисни от етерното си тяло.

Ако някой НЕ е фен на SW или харесва сагата, без да инвестира размисли и чувства в нея, има право да харесва ПД — нямам проблем с това. Но, ако харесва ПД и се смята за стар фен на SW (и познавач на този фентъзи свят), лъже преди всичко себе си!

ПД е скъп продукт с лъскава опаковка, но без смислено съдържание

Филмът е безсмислица от началото до края.1 Сценарият е най-важното за един филм, а този на сценариста и режисьор Райън Джонсън е безумен:

1. Още в първите уроци за сценаристи учим: Решението на сюжетен проблем с deus ex machina2 е безидеен и слаб похват. Авторите на скъп и амбициозен филм не трябва да си го позволяват. Мързеливият писателски пиниз се среща в ПД по-често, отколкото порговете в острова, обитаван от Люк.

Енциклопедичен пример за ex machina: Затварят Фин и Роуз зад решетките. Решението за бягството им от пандиза ги очаква в същата килия — нов герой, разполагащ с необходимите качества. Колко удобно!

2. Като стана дума за пухкавите поргове, не знам как е прието да се наричат на български. А не знам, защото името им не се споменава нито веднъж в самия филм! Трябва да науча името на расата им от рекламните кампании на Дисни… или от коледните играчки за деца, заради които изобщо са вкарани във филма.

Ако са споменати някъде, не съм забелязал. Явно е било заради неадекватен превод. О, има го и този проблем! В сцената, където По разжалва адмирал Холдо, казва на хората си да държат на мушка предателите и да ги зашеметят (stun them!), ако се наложи. Това в субтитрите беше преведено като „застреляйте ги“. Разликата от „зашеметяване“ до „застрелване“ е огромна — въпрос на живот и смърт!

3. Друг от първите уроци за сценаристи настоява: Постарайте се да не оставяте тъй наречените дупки в сюжета. Тук не става въпрос за отговори на мистерии, които могат да се отговорят на по-късен етап — в следващ епизод или когато драмата го изисква. Става дума за недомислици в сценария или монтажа.

Пример? — Къде отива Рей след конфронтацията със Сноук, бодигардовете му и Кайло Рен? Как се измъква от кораба, разцепен на две след самоубийствената свръхсветлинна атака на Холдо? Никой не намира за нужно да обясни. Или ако е било обяснено и има заснета сцена, тя е била изрязана при монтажа и се губи във финалната версия на филма.

Резултатът е, че Рей се появява по-късно, буквално от нищото, заедно с Чубака и „Сокола“. Когато е необходимо и където е необходимо — поредна ex machina!

4. И като говорим за героичната саможертва на адмирал Холдо срещу кораба на Сноук, тя не е единствената. Всъщност филмът започва с такава — с Пейдж, сестрата на Роуз, която пет минути риташе една подпора, за да се докопа до дистанционното, с което да пусне бомбите. Всъщност филмът (в известен смисъл и при определено тълкуване) завършва с такава — с Люк, който използва всичките си сили, за да се „сражава“ с Кайло чрез „астрална проекция“.

Дотук са три такива саможертви. Твърде много за един филм, тъй като всяка следваща омаловажава предишните. И всяка следваща саможертва от този тип има все по-слабо въздействие върху зрителя. (Това също се учи в първи курс за сценаристи.) Ето защо странната кончина на Люк на финала е задължителен минус в ревютата на повечето зрители.

Но имаше и… четвърта саможертва. Тази на Фин, устремил се като камикадзе срещу огромното оръдие на Първия ред. Не се стигна до смърт, защото, сещате се, Роуз го спаси в последния момент и при поредна ex machina. Колко оригинално!

5. В любовната история между Фин и Роуз, които се познават от броени часове, има толкова смисъл, колкото в детинския отговор „защото така!“.

6. Цялата връзка между Фин и Роуз се основава на изсмукано от пръстите приключение. Тази сюжетна нишка в крайна сметка се оказва напълно излишна за цялостния сюжет. Но пък оправдава присъствието на един герой от предишната серия и въвеждането на нов герой заради политическата коректност на Дисни. Целенасочено и изнасилено натрапване на героиня с азиатски характеристики, за да могат азиатците (особено китайските зрители, на които Холивуд разчита в последните години) да се чувстват „представени“ в историята. Самите Дисни го признават, сякаш е нещо, заслужаващо аплодисменти.3

7. Извинявам се… Всъщност страничната и излишна история разреши конфликта между Фин и Фазма. По ефектен, но тъп начин. Защото така и не разбрахме нищо смислено за Фазма. Ако разберем нещо в следващия епизод, вече ще бъде късно, излишно и без значение за зрителя, защото героинята е история.

И това се учи в курсовете за сценаристи

8. Горното важи в още по-голяма степен за Сноук. Кой е той? Откъде е? Как се е сдобил със сили, пред които бледнеят тези на Дарт Вейдър и Император Палпатин? Каква е крайната му цел?

Вече е все едно. Героят е мъртъв, след като му се случва нещо, което влиза в пълно противоречие с нещата, които Сноук говори, докато нещото му се случва. Но пък получаваме ефектна сцена, заради която трябва да изключим мозъците си и да се задоволим с балсама за сетивата.

9. Кои са бодигардовете на Сноук, с които Кайло и Рей се биха? Това ли са Рицарите на Рен, споменати в предишния епизод? — Интересен въпрос, оставен без отговор. Но и това е вече все тая.

10. Помните ли Маз от предишната серия? — Очилатата приятелка на Хан Соло, която пазеше светлинния меч на Люк. Е, тя се завръща за 2 минути като холограма (сякаш вдъхновена от видео игра). Но вместо да направи нещо смислено в тази серия, тя просто въвежда поредния нов герой с неговото 1-минутно присъствие. Колкото да я има в ПД и да баламоса зрителите, които са се прецакали да купят играчки с нейния образ, мислейки, че Маз е важна героиня в новата трилогия.

11. Със сигурност пластмасовите маски на Кайло Рен в търговската мрежа не се продават добре, защото екранният им оригинал става на парчета още в началото на ПД. Защото така! И защото е много „умно“ да представиш наследника на Сноук — върховният злодей в новата трилогия — като импулсивен келеш, действащ емоционално и преди да мисли.

Каква тръпка да имам за следващата серия, ако си представям, че злодеят би ревнал след шамар зад врата?

12. Политическата коректност на Дисни, целяща натрапване на феминистката доктрина, най-ясно личи в отношенията между адмирал Холдо и По Дамерон. Всички реплики на госпожата могат да се обобщят по следния начин:

„Хей, ти си глупав и импулсивен мъж. Аз пък съм силна и властна жена. Не съм длъжна да ти давам никакви обяснения. Защото така! И защото историята го изисква, за да се получи изкуствена драма и изкуствено развитие на сюжета. Но пък те намирам за секси, както ще призная на приятелката си Лея в един разговор, който ще кара феновете да спекулират дали двете с нея не сме лесбийки.“

Тази феминистична линия беше основание за една трета от събития във филма.

Сюжетните елементи, загатващи за социопатичните наклонности на сценариста:

13. Люк показва по-добро отношение към робота R2-D2, отколкото към живото същество Чубака, което на всичкото отгоре му носи и вестта за съдбата на Хан Соло.

14. Същата странна любов към роботите (но не и към приятелите от кръв и кръв) се засвидетелства от По Дамерон. „Къде ми е роботът?“ — пита той с нетърпение, след като без особено вълнение разбира, че Фин и Роуз са живи.

15. Ако предишният епизод ме накара да повярвам, че новият робот BB-8 има обещаващо бъдеще, ПД доказва, че този робот БУКВАЛНО е касичка за пари — да, говоря за сцената в казиното. И източник на насилени тъпи шеги — чет и брой нямат. И ex machina — да, говоря за сцената със спасяването на Фин и Роуз.

Всичко дотук обаче са дребните (!) проблеми

Те могат да се преглътнат, тъй като и някои от предишните епизоди не са съвсем лишени от тях. Но, съчетани с главните проблеми, за които ще пиша по-нататък, превръщат ПД в отвратителен бълвоч.

16. Сценаристът и режисьор Райън Джонсън не зачита нито една от идеите, заложени от сценариста и режисьор Дж. Дж. Ейбрамс в предишната серия. Сноук е мъртъв, преди да стане каквото и да било от него. Вродените и продължаващи да се умножават умения на Рей си остават без отговори. Научаваме, че тя е дъщеря на отрепки, продали я за пиячка. И откъде идва тази овладяна мощ, след като дори не е обучена от Люк или друг?

Самата идея, че всеки епизод от новата трилогия трябва да се пише от различен сценарист, отваря широки врати за дупки в сюжета, несъстоятелности в образите на героите и грешни акценти за грешни места. В крайна сметка трите епизода трябваше да бъдат ЕДНА ИСТОРИЯ в три части. Това може да се постигне само от ЕДИН СЦЕНАРИСТ, независимо от колко други е подпомаган.

Елементарна логика.

17. Ако очаквате да видите познатия Люк или нещо, което наподобява Люк, ще има да почакате. Това, което виждаме в ПД, е някакво чучело на Люк, което носи неговото име и прилича на него, но е съвсем различен персонаж.

18. Псевдо-Люк захвърля светлинния меч в момента, в който го получава от Рей. За да предизвика тъпа смешка у зрителите. И за да стане основа за още една смешка с порговете, които си играят със светлинния меч.

19. Тренировките на Рей, ако можем да ги наречем така, включват гъделичкане на пръсти със стръкове треви — за още тъпи смешки. „Затвори очи. Медитирай върху Силата“. Рей следва съвета и разбира какво е Силата, без да имаме нужда от Люк.

Ама как? — Защото така!

20. Голямото разкритие! Люк е създал Кайло Рен. Как? Защо? — Защото е усетил мрака в ученика си Бен Соло. Но, вместо да се опита да го върне към светлината, както направи с баща си Дарт Вейдър в Епизод 7, най-лесното е да… посече собствения си племенник, докато спи беззащитен в леглото си.

Това… не е… Люк Скайуокър.

Може би — подчертавам: може би — сцената, в която Люк се колебае дали да убие племенника си, щеше да бъде донякъде реалистична, ако знаехме как и с какво Бен е разочаровал или изплашил Люк до такава степен, че да предизвика (намерение за) такива действия. Но защо да навлизаме в такива детайли, които биха обяснили иначе безумното поведение на познат персонаж?

По-важното е да извадим Люк Скайуокър от сагата, като по-напред представим ежедневието му в доене на мляко от бозките на чудовища, а след това го върнем като първокласник в джедайското училище на Йода.

21. Да, Йода се завръща за една сцена, в която изглежда ту като компютърна анимация, ту като куклата от Епизод 5, но задължително зле. И важният урок, който преподава на Люк, е, че… учим от грешките си. Главозамайваща мъдрост. Ако този житейски урок се изнасяше на 6-годишен падауан и бъдещ джедай, щеше да бъде на мястото си. Но когато се изнася на 60-годишен джедайски учител, какъвто уж е Люк, е обида и за двамата обичани герои, пък и за зрителския интелект.

22. Въпреки че Йода е призрак, вече може да предизвиква гръмотевици в сетивния свят. Как, откога?… Защото така! Нищо че противоречи на установеното в предишните серии (чрез една реплика от Оби-уан), че това е невъзможно.

23. Принцеса (или Генерал) Лея може да се носи без специален костюм в открития космос. Досущ като Супермен. Как, откога?… Защото така! Нищо че в предишни серии изрично е уточнено: колкото и мощно да се проявява Силата у някого, той се нуждае от обучение. Каквото Лея няма. Или поне не е загатвано да е била обучавана.

И защото е „много умно решение“ да оставиш героинята Лея жива, въпреки че актрисата вече е мъртва.

24. И защото е гениално да убиеш Люк Скайуокър, въпреки че актьорът е жив. И то как? — Като по-напред го представиш като страхливец и неудачник, а дори финалната му битка се изчерпва с астрална проекция, избягваща вражеския светлинен меч в стил Нео от „Матрицата“.

Защо Люк не отиде в плът и кръв да се дуелира с Кайло? Та нали в началото на филма показаха, че X-wing-ът му е потопен до острова? Нямаше ли да бъде по-добре за героя и за цялата сага, ако последният джедай беше загинал там, в битката, а не като медитиращ льольо, загледан в залеза.

Но понеже сценаристът е чувал някъде, че зрителите смятат Люк за пич, той разбира това, като кара Люк да намига на Трипио и демонстративно да изтръсква прах от… астралната си проекция, сякаш е каратист от второразреден екшън филм.

Райън Джонсън не е гледал Star Wars. Ако е, не е разбрал нищичко. Но пък прави „най-добрият епизод след Империята отвръща на удара“… Друг път!

25. Това е първият Star Wars, в който няма нито един истински дуел със светлинни мечове. В нито една сцена светлинен меч не се докосва до друг светлинен меч. Да, има светлинни мечове, които се използват по всякакви ефектни начини, даже се трошат на две, но личи натрапчивото търсенето на оригиналност, оставяща празнота в зрителя.

Защо? Защото… Райън Джонсън.

26. Невероятно, но факт: цялата завръзка в основната история е, че корабите на Първия ред проследяват корабите на бунтовниците дори при свръхсветлинна скорост. Как, откога? – Ами защото така!

За пръв път в Star Wars се говори за горивото на корабите и че то може да бъде проблем. Какво гориво, откога това е проблем? – Защото така!

Защо корабите на Първия ред не могат да настигнат тези на бунтовниците, ами ги следват на твърде удобно разстояние, вместо да ги довършат? – Защото Райън Джонсън е преценил така.

27. Когато спекулациите на феновете за ПД бяха по-интересни от предложеното в самия филм, това е проблем. Защото филмът на Райън Джонсън е като пародия на Star Wars. Или като фенска история, много слаба фенска история…

Следващата крачка в бъдещето на Star Wars ще бъде тоталното забравяне на светлинните мечове и джедаите. За да могат синовете и щерките на Силата да изстрелват балистични ракети от задниците си. Звучи абсурдно? След суперменските изпълнения на Лея в открития космос и гръмовержеца Йода?

28. В предишен материал за спирачките на фантазията писах колко мразя истории, които не се вписват в ограничен свят с определени закони. Законите на Star Wars бяха установени в по-ранните серии. Не може призраците на джедаите да въздействат на физическия свят. Не може принцесите да летят като Супермен в космоса, само защото Силата е с тях. Не може Рей да прави каквото си иска без обучение, само защото в кръвта ѝ има мидихлориани или нещо от сорта.

Когато тези канони се нарушават, историята ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да обясни какво се е случило, за да се променят правилата на играта. В „Последните джедаи“ няма такива обяснения. Отговорите на въпросите или са разочароващи, или повдигат още повече въпроси. Не може да се пренебрегне и факта, че създателите на този филм се подиграват на фенските спекулации, за да предложат нещо по-тъпо и от най-тъпите фенски истории.

Обрати заради самите обрати? — Късат те на изпита за сценарист.

29. Същността на Рей и финалната сцена с момчето (онова с метлата), което използва Силата като джедай, без да бъде подготвено, насочва Star Wars в посока, типична за Дисни и комиксите на Марвъл. Ще гледаме нещо като мутанти с вродени суперсили, които могат да правят нещо или да не правят нещо — защото така! И когато сюжетът го изисква — ex machina-a-a на килограм.

Ще изглежда чудесно на голям екран. Но няма да бъде Star Wars, колкото и заглавието на филма да го твърди.

Посланието е ясно. Децата могат да получават всичко наготово, без да се трудят за него. Те са чудесни такива, каквито са, и не се налага да работят, за да се развиват. С какво Рей заслужи уменията си, светлинния меч, Хилядолетния сокол или книгите на джедаите? – С нищо.

30. Убийството на Star Wars, извършено от Райън Джонсън, е толкова успешно, че няма НИКАКЪВ ШАНС следващата серия да поправи щетите. Тя пак ще бъде дело на Дж. Дж. Ейбрамс. И единственият начин добрите идеи от Епизод 7 да продължат по интересен и обещаващ начин в Епизод 9 е да се окаже, че Епизод 8 е бил един лош сън за някой от героите.

Или сън на зрителя, тъй като наистина ПД изглежда като един от онези сънища, които те карат да ги приемаш за реалност, докато участваш в тях. Но след събуждането си осъзнаваш, че са хаос, в който няма смисъл.4

Ейбрамс дори няма да опита да поправи непоправимото. Той е нает от Дисни. А Дисни купи 20th Century Fox,5 както преди години купи Star Wars. Тази компания просто пазарува установена фенска база, без да влага усилия да си създава такава. Освен че се получава монопол на развлекателната индустрия, тази Империя на злото успешно убива джедаите и установява закона си:

Гледай, хили се на тъпизми и не разсъждавай!

Щастлив съм, че феновете масово отхвърлят ПД, като оборват платените рецензии и правят петиции срещу участието на Р. Джонсън и К. Кенеди в следващи серии от сагата. В галактиката наистина има искрица надежда.

Иван Стаменов
17.12.2017 г.


Бележки:

  1. Имах големи очаквания, така че не мога да бъда упрекнат в предразсъдъци. []
  2. Някой или нещо се появява внезапно и неочаквано, за да осигури удобно решение на привидно сложен или нерешим проблем. []
  3. Същата политическа коректност и стремеж за задоволяване на китайските зрители бяха проблем в последния „Ден на независимостта“. []
  4. Изброяването на проблемите с този нефелен филм може да продължи до 1300 точки. Но просто няма смисъл. Ще добавя само, че това е първият SW, в който нямаше открояващи се нови мелодии. Направиха ми впечатление само рециклираните версии на познатите мотиви от предишните серии. Дори композиторът не е могъл да се вдъхнови от сцени, лишени от истинска емоция и изпълнени с напъни за евтин хумор и нескопосано оригиналничене. []
  5. Значението на това корпоративно сливане трудно може да се подцени и чудовищната му същност тепърва ще дава гнили плодове. []

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

9 коментара за "30 обиди за интелекта в Star Wars: Последните джедаи"

  1. Telemag  18.12.2017 г. | 15:50 ч.

    Ще добавя още 5 ситуации, които забелязах, но ги няма в списъка:
    – Нека се абстрахираме от факта, че Лея оцеля в космоса(тя е Скайуокър, нали). Би трябвало при скоростта с която се движат корабите когато, Лея, започва да се „придърпва“, тя вече трябва да се „придърпва“ към кораба на Сноук (ако вече е не била подмината от всички).
    – Лея, се „самопридърпва“ до кораба, добри хора отварят вратата и издърпват, Лея, вътре. А къде е космическия вакум???? Няма го в сценария, ли???
    – Представете си ситуацията. Фин и китайката катастрофират, някой идва, спира, качва ги, потегля и ги връща в базата без да бъде свален…?.?.?.?.?..(пропуснал ли съм когато ги спасяват или Фин се е телепортирал в базата?). След минута-две(след като катастрофират), Фин, вече бяга с останалите из пещерите.
    – Вратата на базата се вижда от 10 километра(с невъоръжено око), с уреди сигурно се вижда от орбита. Говорим за същата база, която наричат „тайна база“. Без коментар.
    – Няма да питам, как Хилядолетния сокол, пристига на планетата, без да бъде засечен(и съответно изненадва, Кайло Рен). Въпроса е, защо никой не издава заповед за преследването му? …….. И гледам в сценария пише – за да има епизод 9, Кайло Рен, трябва да забрави да даде заповед за преследване(почти във всеки американски филм или книга, има отворен край). Отговорът на този въпрос беше очакван. Не го включвайте в списъка.
    – Към кораба на Сноук (намиращ се в боен режим – стрелба по всеки чужд обект) се приближава чужда капсула, но никой не стреля(защото, Рей, е вътре). Можеха да добавят за 5 секунди, как се дава заповед да не се стреля по капсулата. Станаха ли, 5 ситуациите.

    Правилото – спец ефектите и екшъна, могат да заместят сюжета, важи все повече в Холивуд. В епизод 9, от сюжета ще останат имената на героите (и кой с кого ще се бие).

  2. Стопанина  18.12.2017 г. | 17:18 ч.

    за да има епизод 9, Кайло Рен, трябва да забрави да даде заповед за преследване

    За да има нещо като битка в епизод 8, Кайло Рен трябва да даде глупавата заповед всички AT-AT да се стоварят (откъде изобщо дойдоха?) на голямо разстояние от вратата на тайната база. Защо? – В тази база има само някакви окопи отвън. В базата на епизод 5 имаше и топове, които са заплаха за врага и обясняват приближаването му отдалече. Но в епизод 8 нямаше нищо такова. Всяко AT-AT можеше да се стовари на пет метра от вратата. Защо не се случва това? – Атаката трябва да почне отдалече, за да имаме ефектни сцени в солната пустиня, тъп опит за саможертва, странна битка на Люк с Кайло, чисто носталгична препратка към сцените на Хот и т.н.

    Убеден съм, че в един бъдещ по-добър свят сценарият на епизод 8 ще се преподава в кинаджийските училища като нагледен пример за тъпизъм след грешен похват. Толкова неща не съм описал в статията горе! Едно от тях е правилото за Четвъртата стена. Под Четвърта стена се разбира една условна преграда между случващото се на екрана и зрителя. Например, актьорите не трябва да гледат в камерата, защото това създава дискомфорт у зрителя. Но също така зрителят не трябва да чувства, че диалозите са насочени директно към него.

    Това правило във втората си част беше нарушено на поне 4 места. Сценарият буквално се подиграваше на феновете: „Вижте сега, аз съм Райън Джонсън и съм изчел всичките ви спекулации в интернет. На това място очаквате да се случи това или онова. Е, няма да се случи нито едно от предположенията ви. Ще се случи нещо различно и неочаквано, независимо колко безсмислено е. Screw you, fans.“

    Няма абсолютно никакъв проблем историята да бъде предвидима. Феновете отгатват сюжета на последните два сезона от „Игра на тронове“. И все пак хората го гледат и се радват, защото предвидимото обикновено е реалистичното и нормалното да се случи. Не е толкова важна изненадата, колкото действието да е обяснимо и представено по добър начин. SW TLJ опитва да налага свои правила, които няма как да минат.

    Отделно, и в рекламните кампании, и в самите филми, Дисни имат навика да казват на феновете кой герой да харесват и кой не. Нормалното е да имат добре написани персонажи и да оставят феновете сами да се ориентират в обстановката. Честно, произволна видео игра и произволен фенски разказ продължава историята на Люк по-добре и по-вярно с образа му от небивалиците в TLJ.

  3. Стопанина  18.12.2017 г. | 17:44 ч.

    Дисни си обяснява огромната разлика в оценките на платените рецензенти и тези на феновете с „фалшива новина“:

    https://movieweb.com/rotten-tomatoes-last-jedi-audience-score-fake-news/

    Но не е фалшива новина, че филмът спечели за уикенда толкова, колкото Дисни си бяха поставили за цел:

    https://movieweb.com/star-wars-last-jedi-450-million-box-office-opening-weekend/

    Явно логиката е, че щом филмът печели, значи е добър. О-о-окей.

  4. С.Б.  19.12.2017 г. | 22:23 ч.

    Мислех, че Епизод 7 беше слаб. Сега разбирам, че съм грешал. 7 е доста по-добър от 8 във всяко отношение. Щеше да е триста пъти по-добре да си бяха викнали самия Лукас отколкото Р.Джонсън. Дано Епизод 9 оправи малко нещата!

  5. Швепс  21.12.2017 г. | 18:39 ч.

    мерси за статията ,току що спестих около 10 лв, които да вложа в далеч по-смислено нещо като дюнери или пиячка

  6. Йордан  21.12.2017 г. | 22:30 ч.

    Мисля, че реакцията е малко прекалена (не че няма за какво да се критикува).
    Ако се гледа още един-два пъти, някои от малките забележки сигурно ще отпаднат, а ако се гледа с човек с чувство на хумор – още няколко (който да обясни примерно вица с гъделичкането с тревичката).
    По конкретно:
    3. … Пример? — Къде отива Рей след конфронтацията със Сноук, бодигардовете му и Кайло Рен?
    Кайло попита генерала, и той му каза, че Рей е избягала с личната капсула на Сноук

    18. Псевдо-Люк захвърля светлинния меч в момента, в който го получава от Рей
    Това трябваше да подчертае основната идея на серията, че трябва да се преосмисли подхода за пряк сблъсък, че оръжието само по себе си не е решение на проблема.

    20. Голямото разкритие! Люк е създал Кайло Рен. Как? Защо? — Защото е усетил мрака в ученика си Бен Соло. Но, вместо да се опита да го върне към светлината, както направи с баща си Дарт Вейдър в Епизод 7, най-лесното е да… посече собствения си племенник, докато спи беззащитен в леглото си.
    Може би точно затова се е замислил да го убие, защото като се е опитал с Дарт Вейдър, се е провалил, и се е опасявал да не стане пак така?

    26. Невероятно, но факт: цялата завръзка в основната история е, че корабите на Първия ред проследяват корабите на бунтовниците дори при свръхсветлинна скорост. Как, откога? – Ами защото така!
    Че това е нова технология, се разбра от разговора на генерала със Сноук (след като унтовниците избягаха), където той му каза, че ги държи „на каишка“

    За пръв път в Star Wars се говори за горивото на корабите и че то може да бъде проблем. Какво гориво, откога това е проблем? – Защото така!
    Някой се е сетил да внесе реалистична нотка, и това е лошо? Освен това съм почти сигурен, че Сокола в първите серии трябваше да кацне някъде да зареди.

    Защо корабите на Първия ред не могат да настигнат тези на бунтовниците, ами ги следват на твърде удобно разстояние, вместо да ги довършат? – Защото Райън Джонсън е преценил така.
    Това също беше обяснено – корабите на бунтовниците са по-малки и развиват по-голяма скорост, затова успяха да се отдалечат от корабите на Първия ред.

    Това е един от въпросите, показващ неразбиране на физичните закони. Също и този:
    – Нека се абстрахираме от факта, че Лея оцеля в космоса(тя е Скайуокър, нали). Би трябвало при скоростта с която се движат корабите когато, Лея, започва да се „придърпва“, тя вече трябва да се „придърпва“ към кораба на Сноук (ако вече е не била подмината от всички).
    Лея „излита“ от кораба в космоса но продължава да се движи със скоростта, която е имала в кораба, плюс скоростта, с която е издухана при взрива. Все едно да подскочиш във влак – той няма да мине покрай теб.

    – Лея, се „самопридърпва“ до кораба, добри хора отварят вратата и издърпват, Лея, вътре. А къде е космическия вакум???? Няма го в сценария, ли???
    Всички совалки и изстребители кацат и излитат от големите кораби директно (без шлюз) от хангара, където пилоти и войници ходят без скафандри – т.е. може да се предположи, че атмосферата в кораба се контролира с някакакво поле примерно.

    – Вратата на базата се вижда от 10 километра(с невъоръжено око), с уреди сигурно се вижда от орбита. Говорим за същата база, която наричат „тайна база“. Без коментар.
    Тайна е на коя планета е, изглежда.

    – Няма да питам, как Хилядолетния сокол, пристига на планетата, без да бъде засечен (и съответно изненадва, Кайло Рен). Въпроса е, защо никой не издава заповед за преследването му? …….. И гледам в сценария пише – за да има епизод 9, Кайло Рен, трябва да забрави да даде заповед за преследване(почти във всеки американски филм или книга, има отворен край). Отговорът на този въпрос беше очакван. Не го включвайте в списъка.
    Ако става дума за преследване през хиперпространството – тракера беше взривен с кораба на Сноук.

    – Към кораба на Сноук (намиращ се в боен режим – стрелба по всеки чужд обект) се приближава чужда капсула, но никой не стреля(защото, Рей, е вътре). Можеха да добавят за 5 секунди, как се дава заповед да не се стреля по капсулата. Станаха ли, 5 ситуациите.
    Сноук изрично каза, че той е контролирал връзката между Рей и Кайло, а Кайло очакваше капсулата лично, т.е. той е знаел, че идва.

    Това със свалянето на АТ-тата също е въпрос, показващ липса на елементарна военна подготовка.
    От 10 км се вижда, че има огромна врата, която е защитавана отблизо. За да бъде разбита, трябва огромно оръдие, и чак тогава ат-тата могат да свалят десанта. Кацането е най-уязвимата част в една операция, затова е нормално всичката техника и хора да се свалят извън обсега на защитата, където да се приведат в бойна готовност и да се придвижат на огнева позиция. Затова се наложи да пратят ръждясалите хвърчилки в атака – за да се опитат да унищожат оръдието преди да е готово.

    Феминизма също се преекспонира – според мен искаха да посочат разликата между „мъжкото начало“ – първо стреляш, после мислиш, и „женското начало“, или „новия подход“ – живота на хората е по-важен от победа на всяка цена. Освен това всеки по-висш чин във всяка военизирана структура щеше да реагира така на подобно отношение/неподчинение.

  7. Стопанина  21.12.2017 г. | 23:44 ч.

    Няма да коментирам всичките точки, а само първите три – колкото да подчертая, че за кой ли път се изказваш неподготвен, логиката ти куца и защитаваш незащитимото:

    Кайло попита генерала, и той му каза, че Рей е избягала с личната капсула на Сноук

    Само че следващата сцена с Рей не е в капсулата на Сноук, а в Сокола.

    Това трябваше да подчертае основната идея на серията, че трябва да се преосмисли подхода за пряк сблъсък, че оръжието само по себе си не е решение на проблема.

    Измисляш си. Няма такава основна идея в серията.

    Светлинният меч символизира джедаите и действието на Псевдо-Люк подчертаваше тезата му, че джедаите са арогантни егоисти, които трябва да останат в миналото.

    Може би точно затова се е замислил да го убие, защото като се е опитал с Дарт Вейдър, се е провалил, и се е опасявал да не стане пак така?

    Провалил се е? Гледай „Завръщането на джедаите“ и се върни подготвен.

  8. Telemag  22.12.2017 г. | 09:52 ч.

    Ще направя пояснение, по две от ситуациите (но не с цел да се заяждам). Просто искам да подчертая какво ми привлече вниманието:
    – Когато, Лея, стига до мостика, там има космически ваккум и не видях да се затваря врата или да минава през силово поле.
    – Преследване може да се извърши и преди Сокола да извърши хиперскок. Няколко пъти, Кайло, заповядва: убийте ги, застреляйте всички, без пленници и т.н. Желанието да победи съпротивата(по този начин да си отмъсти за отказа на Рей) е ясно изразено, но внезапно решава да не издава заповед за преследване (дори за опит за преследване). Това е странното (ако се отказва толкова лесно, не би могъл да избяга от Люк или да убие Сноук).

  9. centurio  27.12.2017 г. | 03:44 ч.

    Жалко!!! Отиде си един мой детски спомен, една легенда, с която съм израснал…. Почивай в мир!
    П.П. Единственото попадение на филма беше “Антонио Бандерас“…

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.