Рецензия на книгата „От Гондишапур към Силициевата долина“

Антропософска книга, която заслужава повишеното ви внимание

Измина повече от месец, откакто един от приятелите1 на „От Извора“ ми даде копие от книгата From Gondishapur To Silicon Valley. Тъй като от десетина години имах предразсъдъци за нея, изградени от подигравките към автора в един американски теософски форум,2 не бързах да я разлистя. Както обаче често се случва, щом моментът за нещо назрее, то упорито напомня за себе си по „причудливи“ начини, докато не му обърнем внимание.

И стана така, че преди два дни, уморен от редакции върху лекциите на С. Прокофиев за злото, не изпитах просто физическо изтощение, ами странно и неустоимо желание да се махна по-далеч от компютъра.3 Тогава пак се сетих за книгата, в която се обсъжда естеството на съвременни машини,  задвижвани от електричество, и я зачетох.

Казах си:

„Ако човекът е написал повърхностни и псевдоантропософски послания, няма да я чета цялата и толкова. Нищо не губя.“

Пиша този текст, след като я „изядох“ от кора до кора и още съм под силното ѝ влияние. Измишльотини, каквито обсъждаха американците в онзи теософски форум, нямаше — нито на една страница. Определено имаше сведения, които ме завариха със свален гард, както несъмнено са повлияли и на теософите. Но моята реакция няма да бъде с първосигнални подигравки или отхвърляне, защото се отнасям най-сериозно към прочетеното. И бих искал да насоча съответното ви сериозно внимание върху него, защото го заслужава.

„Природата не търпи празни пространства“4

Винаги досега приемах този Закон повече или по-малко абстрактно. В най-добрия случай го свързвах със сведението, че Космосът не е вакуум (празнота), а изпълнен с етер, който е невидим за физическите сетива. Макар да ми е добре известно, не си давах сметка, че някои от компонентите на компютрите и други електрически уреди, които използваме в ежедневието си, също работят с вакуум и се лъжем, че там е „празно пространство“.

В книгата From Gondishapur To Silicon Valley обаче попаднах на сведения от Рудолф Щайнер, че празнотата, която по Закон не се толерира, в съвременната техника се изпълва от ариманични духове. Всъщност това става по такъв начин, че според поместените цитати,5 ариманичните същества извършват своеобразна инкарнация в тези технологични продукти.6

Неутрални ли са машините?

До днес смятах, че отговорът е: „О, да!“. Убеден съм, че горе-долу на същото мнение са някои от съмишлениците, с които се говорили по тези теми, но и повечето от читателите ми. Книгата обаче обърна представите ми (или ги намести). А с този текст се надявам да замисля и вас, та даже и да ви разубедя — след като проучите темата и сами.

Чет и брой нямат случаите, когато съм сравнявал компютрите и интернет с… да речем, кухненски нож. С един такъв нож можем да нарежем хляба за себе си и ближните си, което е добро. Но със същия този нож можем да убием човек или животно, което приемаме за зло.7

Аналогично, вярвах, че компютрите могат да се използват и за добро. Ако (самомнително) определя „От Извора“ като нещо добро, бих казал, че това добро не би съществувало без машините, с които създаваме публикациите, и сървърите (също машини), които денонощно поддържат сайта онлайн. И нямаше да бъде нещо добро, ако чрез още повече машини не идваха други хора, за да се ползват от доброто. Заедно правим заедно още повече добро, като тук и сега, макар и с доста дефекти, все пак създаваме прототип на общностите, необходими за далечното бъдеще.

Но това, че използваме компютрите и за добро, и за зло,8 означава ли, че са неутрални? — Не и според обсъжданата книга! И съм склонен да приема становището на автора. Ако се вярва и на други цитати от Щайнер, които тепърва ще проверя, не може техника, работеща с електричество, да бъде неутрална. Тя е тялото за инкарнацията на ариманичен дух.

В ред на тези мисли, когато използваме компютрите или друга електроника за добро, реално ние преобразуваме злото!9 Макар и само временно. Или частично, доколкото ние влияем само на едно царство (домейн, сайт или блог) от Мрежата. Но, ако трябва да бъдем обективни, електрониката е зла, а не неутрална.

Естествено, в книгата са дадени и други аргументи, най-значимият от който е относно произхода и същността на тъй наречената бинарна информация. В наши дни, когато всеки сегмент на електрониката е цифровизиран, мислите и познанията на човеците се превеждат в единици и нули, а това по интересен начин обслужва интересите не само на Ариман, но и на самия Анти-Аз, известен като Сорат.10

Ако електрониката е зла, коя е добрата техника?

Последният раздел на книгата ни занимава с тъй наречените „морални машини“, за които Щайнер е говорил в лекциите си. За разлика от сегашната електроника, която се инспирира от влиянията на зодиакалния знак Близнаци,11 моралните технологии ще работят с етерни сили и ще се създават под влиянията на Риби и Дева. Тези морални машини са морални, защото ще се задействат само чрез силите на това човешко етерно тяло,12 което се е пречистило от егоизма.

Ето защо моралната техника ще може да се използва за еволюционни цели, сред които ще бъде и освобождаването на човека от необходимостта да се занимава с физически труд, напр. за прехраната си. Тя ще се употребява и в битката с аморалните (ариманични) машини, особено от Орифиловата епоха нататък, когато хората от злата раса на човечеството ще воюват не само помежду си, но и с онези от добрата раса, които ще бъдат пронизани от мощни морални импулси — импулси, които ще бъдат следствие от одухотворяването на науката, но и от новото етерно ясновидство и водачеството на Учителите и Самия Христос.

Макар да не останах абсолютно убеден, авторът на книгата, настоява, че машините ще имат ключова роля и в по-далечно бъдеще — през Шестата културна епоха (в книгата е наречена Руско-Славянска.) и дори в Седмата културна епоха (Американската). Единственият цитат от Щайнер, който защитава (недвусмислено) тази теза, е този, в който се казва, че след намесата на злонамерени окултни ложи цялата планета Земя в онези предстоящи епохи ще добие облика на електронна машина.13

А защо ви занимавам с всичко това?

Смятам, че темата би трябвало да е интересна на всеки антропософ и окултист. Също така, както изглежда, съвсем няма да се отървем от техниката след наближаващото въплъщение на Ариман. Токът за електрониката, сиреч машините на злото, няма да спре при апокалиптичните събития около въплъщението на Ариман. Следователно, подир малкия апокалипсис хората няма да се върнат в каменната или бронзовата епоха.

Еволюцията ще върви напред. А част от естествената еволюция, както се оказва, е: срещу злите компютри и машини да се противопоставят моралните машини. Без моралните машини човечеството няма да има шанс,14 а ще бъде поробено да прекарва по-голямата част от живота си в грижи за насъщния. Без тези машини дори „званите и избраните“ от Христос няма да имат и шанс да се противопоставят на ариманичните машини, чиято цел ще бъде все повече и повече да контролират и подчиняват хората.15

Едва ли е случайно, че на едно място във From Gondishapur To Silicon Valley се изтъкваше, че човешките войнства на арх. Михаил имат задача да проникнат в тайните на злите машини, защото само това познание в по-далечно бъдеще ще им позволи да водят успешна битка с тях. И като прочетох тази мисъл, която беше вметната между другото, мигновено ми просветна, че мнозина от „ядрото“ на блога са… програмисти!

Без да вменявам задължения, ще споделя, че веднага ме споходи мъсълта:

„Михаил добре си е наредил пешките! Ето защо съм се обградил от програмисти, които не обичат особено работата си. Пък и аз, в качеството ми на технологичен журналист, до ден днешен съм принуден да проследявам стремглавото развитие на зловещи технологии, към които нямам непременен личен интерес.“

Хората, за които пиша горните редове, ще схванат намека, без да го пояснявам. Всяко поясняване наистина би прозвучало като вменяване на „житейски мисии“. Не целя това, а само бих искал да обърна внимание на многобройните програмисти в „От Извора“, че в работата им може би има повече смисъл, отколкото предполагат. Разбира се, това важи само за тези програмисти, при които овладяването на соратовите програмистки езици е съчетано с овладяване на духовната наука и с пълно разбиране на задачите за бъдещето.

Още не съм решил дали да се заема с превод на From Gondishapur To Silicon Valley, или само да я сканирам за онези, които искат да я четат в оригинал. А ако е издавана на български, което не ми е известно, потърсете я!

Иван Стаменов
5.9.2017 г.


Бележки:

  1. Специални благодарности на Юлиан! []
  2. Теософите обсъждаха антропософа като религиозен фанатик, който не просто вярвал, че Христос е най-важното Същество във всемира, ами бил и пълен наивник да мисли, че демоните живеят в компютрите и могат да изскачат от монитора. []
  3. Само този, който е усещал как вътрешното му същество иска да избяга от кожата си, ще ме разбере. Ако не бях зачел книгата в едно от тези състояния, едва ли щеше да ми въздейства толкова силно. []
  4. Този окултен закон често се споменава и от Учителя Беинса Дуно, и от Рудолф Щайнер. []
  5. Не съм проверявал цитатите в първоизточниците. Но всички останали в книгата, които са ми познати, са абсолютно верни и неманипулирани. []
  6. Свободни сте да приемете следното като суеверие или както свободно пожелаете. Неведнъж съм имал опитности с компютъра си, които са ме карали да мисля, че той има собствен живот и интелект, колкото и да не можех да си обясня „своеволното му поведение“. Може би най-показателен пример са случаите, когато при работата ми върху особено отговорни материали компютърът изгасва сам. А това винаги се случва без каквато и да било механична повреда, но задължително, когато напиша нещо, в което не съм убеден, а след това се окаже, че е било инспирирано от демон. Моите демони обикновено са луциферови, а не ариманови, затова едното обяснение е, че Ариман се противопоставя на Луцифер, като временно „изчезва“ и компютърът ми за миг остава без електричество и „съзнание“. Другото обяснение е временно компютърът да се обзема от дух на покойник или подобно същество, което опитва да ме предпази, като прекъсва работата, с която бих навредил на себе си и други хора. Както се разбира от книгата, покойниците от оня свят тепърва ще играят все по-голяма роля в обладаването на машини и въздействията им не винаги ще бъдат за добро. []
  7. Освен ако не сме антисоциални изверги, съсъди на демони. []
  8. Намирам за излишно да давам за примери как компютрите могат да се използват за зло. []
  9. С други думи, чрез нашата дейност Ариман върши добро, но сам по себе си Ариман не е неутрален, а зло в еволюцията ни. []
  10. Авторът Пол Емберсън не без основания му дава и още едно прозвище: Бинарния Звяр, воюващ срещу всичко Троично, било то в човешката душа или в социалния организъм. []
  11. Зодиакалният знак Близнаци внася бинарния (двойнственият) елемент, обслужващ Ариман и Сорат. []
  12. По тази причина всяка морална машина ще се задейства и подчинява само на един човек, който има етерно тяло, влизащо в резонанс с етерните сили, захранващи машината. []
  13. Въпреки че не е цитирано и разгледано в книгата, се сещам и за сведение от Щайнер, според когото машините, които хората създават и тепърва ще създават, ще оживеят като етерни същества в следващия еон Юпитер. Тогава съвременните военни самолети, казва Щайнер, ще имат облика на страховити и вредоносни птици. В този смисъл е уместно да се изведе обобщението, че техническите устройства, създадени от човека, ще имат много голяма роля и в бъдеще. Както и че сега, въпреки огромния напредък, всъщност сме едва в началото на тези процеси. []
  14. Едно от условията висшите сили да дарят човечеството с тези морални машини е приложението на троичния социален организъм поне в малка част от планетата. []
  15. Дадени са уместни примери за това в книгата, въпреки че е писана преди 20 години, когато още не бяха изобретени смартфоните и особено зловещите джаджи от линията Internet of Things. []

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

21 коментара за "Рецензия на книгата „От Гондишапур към Силициевата долина“"

  1. Стопанина  05.09.2017 г. | 18:38 ч.

    Огромна молба към Нели Хорински и/или всеки, който има антропософска база данни с лекциите. Мисля, че ще бъде полезно, ако качим избрани цитати на тема за моралните машини. Известно е, че Щайнер е дал насоки за конструирането на една такава, която е била необходима като реквизит за една от мистерийните драми, в която героят Щрадер (Strader) работи в това направление.

    В книгата силно впечатление ми направиха и няколко цитата за Манес, които не бях срещал досега – особено това, че бил по-високо в йерархията дори от Буда, Заратустра и Скитианос. Благодаря предварително, ако извадите сведения и за Манес.

  2. Петкo  05.09.2017 г. | 19:07 ч.

    Когато прочетох бележка №6 си спомних за книгата на Танис Халиуел, „Лято с леприконите“. Там в Послеслов на стр. 209-210 тя описва подобни неща, които са случили и при теб. Аз лично ще бъда много радостен, ако тази книга не само се преведе, но и издаде.
    Благодаря за статията!

  3. Стопанина  05.09.2017 г. | 19:17 ч.

    тя описва подобни неща, които са случили и при теб.

    Случват се при много хора, но не всички им обръщат внимание. И аз в началото не можех да си обясня закономерностите, преди да науча от проф. Чилингиров, че при него се случва абсолютно същото, когато напише нещо, което не е трябвало да пише. Компютърът му се гаси! От него научих и някои интересни насоки за работа с програми за текстообработка, в които също не се случват „произволни“ неща, а от тях могат да се извадят и по-безболезнени поуки, ако се научим да разбираме езика им.

    Аз лично ще бъда много радостен, ако тази книга не само се преведе, но и издаде.

    Да, но това означава да е за сметка на друго. Имам толкова започнати начинания и тук, и в YT канала, че не смогвам и ми се реве.

    Другият проблем е, че авторът не иска книгата му да се разпространява в електронни интернетни издания. Намирам позицията му за неоправдана, но това не означава, че не трябва да уважавам решението му. Но не означава и че ще го уважа, ако трябва да уважа по-висша Воля. Оглеждам се и се ослушвам за „знаци на съдбата“.

    Приема се и превод от друг, стига да има доброволец.

  4. Стопанина  05.09.2017 г. | 19:46 ч.

    Нещо става в етерния свят. Май всички читави алтернативни медии са пощръклели на темата за разюзданите технологии.

    Ето примери от тия дни в канала на TSM:

    Do We Have a „Right“ to Mental Privacy and „Cognitive Liberty“?
    https://www.youtube.com/watch?v=fxd0iQKooIk

    Forcing a Total, Saturated 5G Future… Without Safety
    https://www.youtube.com/watch?v=xRhISwY42nQ

    А ето и втрещяващият увод в статия на The Waking Times, в която авторът чрез съсредоточаване и развиваща се съзнателна душа се е докоснал до окултни тайни:

    Моля, представете си една война в близкото бъдеще. Една война, която няма да се води между Изтока и Запада. Няма да бъде и между народи, нито между религии или раси. Една война, в която ще воюват брат срещу брата, сестра срещу сестра, баща срещу син и майка срещу дъщеря.

    Тешове (технофили) срещу нонтеши (технофоби).

    Тешовете са племе и каста от интоксикирани, които са били социално одобрени чрез почти вродената си връзка с технологиите и техния стадно-кошерен ум. Залепени за Glued to Google Glass, непрекъснато докладват за статуса си. Тешовете винаги дават „вярното мнение“ в точния момент. Неспособни на мислене, различно от груповото, тешовете заемат всички ключови позиции в професионалните сфери, медиите, образованието и информационните дисциплини. Възгледите, различни от тези на груповото мислене на тешовете, не просто по дефиниция са неверни, но са и невидими – филтрирани, изтривани и забравяни в мълчаливо несъществувание.

    Нонтешите са бездомни и бездържавни нечовеци. Не могат да участват в ритуалите и предварително написаните диалози на удобното общество, без достъп до пари и без контакти, които да смазват функцията им в общия поток. Те атакуват от периферията: диви бунища, гробища за електроника и планински вериги с поляни – територии, напуснати от тешовете като неподлежащи на рехабилитация. Като незнайни продължители на лудитите, нонтешите строят примитивни капани за дронове, свирепо атакуват керваните на инженерите и нанасят произволни поражения в покрайнините на тешовската цивилизация. Те убиват и рушат без подготовка и без стратегия – прости и интуитивни гняв и агресия, които централизираните алгоритми на тешовете не могат да разберат и на които се затрудняват да противодействат.

    Това ще бъде Последната война – човек срещу машините и човек срещу механизираните хора.
    http://www.wakingtimes.com/2017/08/31/coming-techno-apocalypse/

    В архивите (само за последните месец-два) на тези медии е още по-интересно.

  5. farseer  05.09.2017 г. | 23:40 ч.

    Много интересни неща постваш, Ванка! Продължавай все така с това разнообразие! Този сайт си е важна част от живота ми.

  6. Ванчето  06.09.2017 г. | 09:17 ч.

    Не знам дали на читателите на блога е известна статията на Сергей Прокопиев за интернет, затова давам линк към английската й версия, както и към друга стария на Юджийн Шварц в отговор на нея. За съжаление нямам време да им правя преводи.

    http://www.waldorflibrary.org/images/stories/Journal_Articles/PacificJ29.pdf
    https://millennialchild.wordpress.com/article/anthroposophy-and-waldorf-education-the-110mw7eus832b-35/

  7. Тео К.  06.09.2017 г. | 10:37 ч.

    Аз имам един въпрос относно тези ариманични духове. През лятото започнах да чета книгата на един антропософ за елементалите – Господарят на елементите на Бастиан Бан и поне до колкото разбрах, дефакто Ариман заключва в материята т.нар. природни духове, за да може да я изгради, съответно има огнени духове, водни духове, земни духове, въздушни духове и т.н, които се наричат още гноми (джуджета), саламандри, елфи и т.н. Те дефакто изграждат или помагат да се изгради минералното, растителното и животинското царство. Та питането ми е, от къде идват тези ариманични духове в техниката и това различни духове ли са от елементалите? Все пак техниката представлява обработено минерално царство, т.е. тя би трябвало да се прониква от същите елементали, които помагат за изграждането на металите, смолите, от които се състои техниката. Когато обработваме дърво или строим къща, ние също „модифицираме“ (ако може така да се каже) тези природни духове, това означава ли, че ние ги ариманизираме допълнително и ги превръщаме в нещо друго, което има вредно влияние. Всъщност докато пиша мисля, че си отговарям на част от питането. Според мен основния проблем настъпва тогава, когато новото изобретение се захранва с електричество. Но това означава ли, че ние сме превърнали тези природни духове в ариманични духове?

    Ако това е така и съм разбрал правилно книгата, то ние имаме голяма власт над природните същества и е много отговорно как работим с тях. Не случайно, те чакат и нашето спасение, за да бъдат спасени и те.

    Във връзката с електричеството бях преди време попадал на цитат от Щайнер, за храната, която в бъдеще ще се готви на ток. Перефразирам, но мисля, че той говореше за готвенето на огън и на ток и че ако се консумира само храна сготвене на ток, то тя би имало вредно въздействие върху здравето на човек.

    Д-р Джак Круз също твърди, че повечето неолтини заболявания на съвремието са свързани с масовата електрефикация на домовете ни, като той там говори основно за промяната в електро-магнитното поле, което води до нарушаването на циркадния ритъм, но си мисля, че нещата са свързани.

  8. Владимир Комаров  06.09.2017 г. | 10:42 ч.

    Различни хора, различен контекст, но едни и същи идеи в даден момент..

    Преди месец ми попадна този документ: http://www.rsarchive.org/RelArtic/UsherS/TwoBooks.html:

    Two Books by Paul Emberson:
    From Gondhishapur to Silicon Valley, Vol. 1 (2009, 462 pages)
    Machines and the Human Spirit (2013, 141 pages)

    За съжаление след половин час ровене се отказах; никъде не успях да я намеря, изчерпана, и тази, и втората не намерих къде да си ги поръчам. Днес виждам тази статия.. и пак се чудя откъде мога да я издиря тази книга.. всъщност и двете. Бих я прочел и ако преценя, че си заслужава бих я и превеждал.

    Темата ми е на фокус периодично, най-малкото, защото съм в IT сферата от миналия век. Между другото края на август приключих с една книга на David Black, която макар и да се появи едва края на април т.г. в RSArchive е от 1981, и е по линия инкарнацията на Ариман: The Computer and the Incarnation of Ahriman, http://wn.rsarchive.org/RelArtic/BlackDavid/DB1981/CmpAhr_index.html. Темата за компютрите и интернет като макрокосмическия аспект на тази инкарнация не е нова т.е.

    P.S. И една друга книга, за която стана дума миналия петък, т.е преди няколко дена.. и също не мога да намеря заради изчерпан тираж: Танис Халиуел, „Лято с леприконите“ – и тя се появява днес в коментарите към статията. И нея искам да купя и да прочета 🙂

    Срядата на съвпаденията 🙂 Поздрави!

  9. Стопанина  06.09.2017 г. | 12:08 ч.

    Та питането ми е, от къде идват тези ариманични духове в техниката и това различни духове ли са от елементалите?

    Различни са. Елементалите са от подчовешко царство, а аримановите духове са от царство, което е две степени над човека. Но в машините Ариман и елементалите си взаимодействат, защото елементалите, които живеят в материята, чрез която са изградени компонентите на машините, се подчиняват на аримановото съзнание.

    Но това означава ли, че ние сме превърнали тези природни духове в ариманични духове?

    Чрез действията си, когато строим електрическа машина, ние подчиняваме елементалите на ариманични духове. В резултат, елементалите служат на Ариман. Но елементалите си остават елементали, а Ариман си остава Ариман. Не може елементал да стане ариманичен дух, както не може човек изведнъж да стане архангел. Както елементалите обаче, така и хората могат изведнъж да се окажат употребявани от Ариман за целите му.

    Все пак техниката представлява обработено минерално царство, т.е. тя би трябвало да се прониква от същите елементали, които помагат за изграждането на металите, смолите, от които се състои техниката. Когато обработваме дърво или строим къща, ние също „модифицираме“ (ако може така да се каже) тези природни духове, това означава ли, че ние ги ариманизираме допълнително и ги превръщаме в нещо друго, което има вредно влияние.

    Тук трябва да се прави огромна разлика между начина на обработка на материята. Машините се строят от други машини. Процесът е изцяло механизиран – тоест ариманизиран. Важи не само за електрониката, но и за всяка фабрична стока. Например – порцелановите чинии. Изобщо не е едно и също дали чинията е изработена във фабрика на поточна линия или е била ръчно изваяна и изрисувана от човек. В първия случай тя е създадена от машина и в нея не е вложен никакъв дух, който спасява елементалите. Във втория случай човекът влага дух, за да изработи чинията.

    Друг пример е с писането. Не е едно и също дали пишем, като рисуваме всяка буква, или дали я изписваме механично с оттрениран почерк. При механичното писане работим за Ариман. А писането на клавиатура е съвсем ариманизирано.

    Специално при компютрите не участва никакъв дух в изработката им. Там няма компонент, който е изработен по начина, който се изработва ръчно направена чиния. Дори етапите от процеса, когато човек взема дейно участие – например „дрогирането“ на силиция, за да се променят физическите му качества и да стане електропроводим – това е ариманичен процес, който работи против качествата на силиция, предвидени от Духа. (По този въпрос има цяла глава в книгата.)

    повечето неолтини заболявания на съвремието са свързани с масовата електрефикация на домовете ни, като той там говори основно за промяната в електро-магнитното поле, което води до нарушаването на циркадния ритъм

    Това за циркадния ритъм дори не е най-страшното. Електричеството е атмосферата на аримановите духове. Когато в дома ни се пресичат десет Wi-Fi мрежи, стотици радио и телевизонни сигнали, ние буквално ариманизираме дома си. Това електричество прониква и вътре в нас, като може да въздейства директно върху етерния (ариманичния) ни двойник. А този двойник стои в дъното на почти всички заболявания, които не са свързани с физическо нараняване.

    И да се намираме само в обхвата на една Wi-Fi мрежа, даваме възможност на външни ариманични същества да се преплитат с ариманичното същество, което действа болестотворно вътре в нас. Звучи зловещо и е такова! Малко или много ние също носим дял от общочовешката карма на материализма.

  10. Стопанина  06.09.2017 г. | 12:18 ч.

    @ Владимир Комаров

    За съжаление след половин час ровене се отказах; никъде не успях да я намеря, изчерпана, и тази, и втората не намерих къде да си ги поръчам.

    Аз също я търсих за поръчка онлайн – навсякъде е изчерпана.

    Понеже копието, с което разполагам, не е мое, ще сканирам книгата за себе си. Ако се интересувате от четенето ѝ в електронен формат, ще го споделя, макар не и публично.

    @ Ванчето

    Тази статия на Прокофиев доста разочарова. Не бих я превел. В нея има много повече фактологически грешки и нелепи тълкувания, отколкото са коментирани в иначе по-добрата статия от втория линк.

  11. Тео К.  06.09.2017 г. | 14:53 ч.

    Това за циркадния ритъм дори не е най-страшното.

    Аз мисля, че говорим за едно и също нещо. От физиологична гледна точка, циркадният ритъм диктува ритъма на будност и сън, които от своя страна се регулира от хормоните мелатонин и кортизол. От духовна гледна точка, се случва точно това, ние възприемаме ариманически влияния, живейки в такава среда, в резултат, на което ритъмът на будност/сън се нарушава, т.е. аз-овото и астралното тяло не могат да се отделят правомерно от физическото и етерното, сънят се накъсва, дори не е ясно дали са се отделили и дали някакъв период през нощта са пребивавали в духовните светове. А сънят служи не само за регенериране на тъкани/клетки и органи, а и за вършене на духовна работа. Ако спреш да я вършеш, защото си се ариманизирал прекалено много, то най-вероятно те отзовават бързо-бързо, лепва човек някоя нелечима болест и си ходи. Разбира се според мен човек може да наваксва с духовна работа и на физически план. Ако живеем в с чисти мисли, чувства и дела, то тези влияния според мен ще се ограничат, но го има и парадокса, че докато се живее в такъв Ариманов свят по трудно се постигат чистите мисли, чувства и дела заради тези духове. Трябва доста силно съзнание (съзнателна душа), за да може човек да им противодейства.

  12. farseer  06.09.2017 г. | 15:47 ч.

    При механичното писане работим за Ариман. А писането на клавиатура е съвсем ариманизирано.

    Брей, сега, като се замисля, значи затова когато хората си комуникират чрез чат, има по-голям шанс за дрязги и неразбирателства, отколкото когато го правят чрез разговор. И затова се нароиха всички тези коментари под една от частите на интервюто с Тео, където се осъждаше неговото и твоето поведение.

  13. Светослав Йорданов  06.09.2017 г. | 16:20 ч.

    Един хубав цитат за машините от с.съч. 320. Той не е за моралните машини, ами за аморалните машини, които се създават в днешно време:

    „Сега, в това обяснение прилежно разделях всичко, което се отнася до потенциалите и центричните сили [има се предвид центробежните земни сили в противовес с центростремителните космични сили – бел. моя] и от друга страна, всичко, което води навън в космичните сили. Но в природата, която ни заобикаля, те не са така разделени. Може да поставите този въпрос: Къде мога да намеря обект, където само центричните сили работят в техтите потенциали и от друга страна къде е областта, където космичните сили работят, които не ви позволяват да изчислявате потенциали? Наистина може да се даде отговор и е такъв, който да разкрие много голямата важност на участващото тук. Защото можем да кажем: Всичко, което човек прави по пътя на машините – всичко, което е сглобено заедно от човека от елементите, снабдени от природата – тук намираме работещи чисто центричните сили, работещи в съответствие с техните потенциали. Това, което съществува в природата извън нас, от друга страна – дори и в неорганичната природа – не може никога да бъде приписано изцяло на центричните сили. В природата няма такова нещо; там никога не се работи напълно в този смисъл: освен нещата, направени изкуствено от човека, действията на центричните и космичните сили винаги се вливат заедно в техните ефекти. В цялата област на т. нар. природа няма нещо неживо в пълния смисъл на думата. Единственото изключение е това, което човек прави изкуствено – създадените от човека машини и механични уреди.“

    Човек може да си представи какво ще произлезе от това един ден в бъдеще, когато всичко оживее.

  14. Стопанина  06.09.2017 г. | 17:52 ч.

    Аз мисля, че говорим за едно и също нещо.

    Тео К., възможно е. И преди сме говорили за това, но строго в контекста на сините лъчи от мониторите, ако не ме лъже паметта. Затова просто разширих примерите за начините на влияние.

    когато хората си комуникират чрез чат, има по-голям шанс за дрязги и неразбирателства

    Farseer, не разбирам механизма и причинно-следствената връзка. Просто се има предвид, че Ариман механизира процес, в който по-рано е имало и духовност. Калиграфията (рисуването на букви) е било изкуство, което се е овладявало години наред. Това изкуство е залегнало и във Валдорфската педагогика, където никой не пришпорва децата да механизират писането си в срок.

    В цялата област на т. нар. природа няма нещо неживо в пълния смисъл на думата. Единственото изключение е това, което човек прави изкуствено – създадените от човека машини и механични уреди.

    Как да разбираме това от цитата, който е пуснал Светли? Май излиза, че машините, създадени от човека, са напълно неживи.

    Това означава ли, че природните сили не ги търпят, защото не са живи, както не ги търпят, защото в тях има и празни пространства? И дали това е причината „природата“ да ги оживява с това, което им е най-сродно, а именно – аримановите духове?

    От друга страна, пълната неживост на съвременните (аморални) машини влиза в пълен контраст с онова, което Щайнер говори за бъдещите (морални) машини. Те ще бъдат дотолкова живи, че ще „живеят“ със същите сили от етера, които живеят и в етерното тяло на човека. И своего рода ще се задействат от силите в човека, сякаш човек ще им вдъхва от своето божествено дихание. Можем ли да разглеждаме това като първото упражнение на човека в божествената школа – да създава форми на живот?

  15. farseer  07.09.2017 г. | 10:33 ч.

    И преди сме говорили за това, но строго в контекста на сините лъчи от мониторите, ако не ме лъже паметта.

    Кажи и тук няколко думи за това, че ми стана интересно. 🙂

  16. Стопанина  07.09.2017 г. | 13:42 ч.

    Имах предвид този пост на Тео К. във форума.

  17. Тео K.  07.09.2017 г. | 16:51 ч.

    За влиянието на синята светлина и не само, може да прочетете следната статия. Оказва се, че всяка изкуствена светлина има вредно въздействие върху организма, като синята може да се каже, че е най вредната.

    https://denparvi.wordpress.com/2016/09/07/%d0%ba%d0%b0%d0%ba-%d1%81%d0%b2%d0%b5%d1%82%d0%bb%d0%b8%d0%bd%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d0%bd%d0%b8-%d1%80%d0%b0%d0%b7%d1%80%d1%83%d1%88%d0%b0%d0%b2%d0%b0/

    Ако говорим стриктно за видимата част от електромагнитния спектър, то можем да кажем, че тялото ни е прозрачно за светлината, тя навлиза дълбоко в тъканите ни. Други части от електромагнитния спектър като ултравиолетовата светлина не проникват дълбоко в тялото ни.

    Ултравиолетовата и синята светлина имат и друго, далеч по-разрушително влияние върху тъканите ни. През 1921-ва година Алберт Айнщайн получава нобелова награда с теорията си за фотоелектричния ефект или способността на фотоните да отцепват електрони от повърхността на дадено вещество. Не всяка светлина обаче има тази способност. Синята светлина с дължина на вълната 475 nm съдържа достатъчно количество енергия, за да предизвика фотоелектричен ефект, докато това не е вярно за червената светлина. Чрез фотоелектричния си ефект синята светлина разрушава структурите на тялото, в частност DHA мазнините, които са съсредоточени в очите и мозъка. Разбира се, тялото ни е еволюирало около този механизъм под въздействието на слънчевата светлина и нейните дневни и годишни цикли, като е важно да отбележим, че тя съдържа балансирано количество синя и червена светлина. В днешно време обаче именно тези цикли са нарушени от присъствието на изкуствена светлина. Модерните екрани и енергийно-ефективни осветителни тела с натурална бяла светлина произвеждат светлинен спектър с пик именно в синята светлина. Това поставя тъканите под постоянното негативно влияние на синята светлина. Както вече видяхме в предишни статии, синята светлина е тази, която има и най-силно хормонално въздействие като е способна да поддържа високи нивата на кортизол и инсулин. Знаехте ли, че изкуствената светлина може да ви разболее от диабет?

    Но е хубаво да се прочете цялата статия. Идеята е, че синята светлина е вредна в определен контекст. Същото важи и за ултра-виолетовата. Те са полезни, когато идват от природни източници като Слънцето и вредени, когато идват от изкусвтени източници нощем след залез слънце.
    Циркадния ритъм се регулира от нивото на светлина и студа в природата. Според мен циркадния ритъм от духовна гледна точка регулира в каква степен и за какъв период от време астралното и аз-ово тела се отделят от физ.-етерния комплекс по време не сън. Ако човек не спи добре през нощта (събужда се често или не може да заспи дълго време), или спи прекалено дълго и се събужда по изморен от преди да е легнал, то най-вероятно има проблем с този ритъм. Според един американски лекар, който следя всяка една неолитна болест на съвремието (от авто-имунно до рак, диабет и сърдечни заболявания) започват от нарушение на циркадния ритъм. За да фукнционира правилно този ритъм освен правилното излагане и гледане на слънчева светлина е небоходимо и правилно заземяване по време на сън. Ако човек спи в апартамент над 3-я етаж то вероятноста от сърдечни проблеми расте експоненциално. Допълнително всички електро-магнитния влияния от WiFi, ел.кабели, GSM клетки затрудняват заземяването, така че според мен отделянето на телата става неправомерно или даже въобще не става (предполагам). Истината е, че нещата не съм ги проучил в детайл, но поне на мен ми звучат доста правдоподобни. В блога, който цитирах, може да се намерят някои въвеждащи статии, които обясняват ефекта от гледна точка на материалистичната наука.

    Нещо, което спомага за регулиране на циркадния ритъм – посрещане на изгрева, пиене на структурирана вода за подобряване на комуникацията между келтките и органите и храене само със сезонни храни. Едни от сензорите, които олавят в какъв сезон сме, се намират в стомаха. Ако през зимата хапнем папая, която расте в момента в южното полу-кълбо, където е лято, то ние казваме на тялото си, че е лято и то почва да мисли, че е лято. Същото е ако ядем домати през зимата или други не-сезонни плодове и зеленчуци. Ние почваме да лъжим организма си, в кой сезон се намираме, той получава разнопосочни сигнали и изпада в хормонален дис-баланс. Начин през зимата да се възстанови циркадния ритъм е излагането на студ. Сензорите, които улавят студа са доминантни и те презаписват дефакто информацията от стомаха, но въпросът ми е колко хора през зимата прекарват времето си на вън на студ. В момента масово живеем в отопляеми, къщи, офиси и коли и тялото ни не може да разбере в кой сезон се намира. Всичко това отваря врата според мен за серизони проблеми със здравето. И според мен е очевидно, кой стой зад това.

  18. Ванчето  11.09.2017 г. | 13:00 ч.

    Здравейте пак,

    във връзка с моралните машини и силата, действаща в тях, навремето Еренфрийд Пфайфер е задал на Щайнер въпроса дали някога ще бъдат открити силите в природата, които са в основата на растежа и дали те ще бъдат впрегнати в конструирането на машини. В частен разговор с Пфайфер, както и с Гюнтер Ваксмут Щайнер е казал:

    „Да, има такава сила, но тя още не е открита. Тя е това, което наричаме ‘етер’, това е напр. силата, която живее в зърното. Но преди да работите с тази сила, вие ще трябва да докажете съществуването й. Трябва да намерите реагент за тази сила. Бихте могли да пробвате с кристализационни процеси, към които прибавяте органичен субстрат. Тогава ще бъде възможно да се конструират машини, реагиращи на тази сила, които да бъдат задвижвани от нея“.

    Щайнер е скицирал принципите на приложението на тази сила като нов източник на енергия. Посочил е също книгата на Пандит Рама Прасад „Nature‘s Finer Forces“, която според него съдържа някои информации по въпроса. Пфайфер започнал да експериментира в Гьотеанума, като съдържанието на експериментите запазил в тайна. Когато съобщил на Щайнер за резултатите, последният отбелязал много сериозно:

    „Резултатите от опитите водят до извода, че се проявява друга една сила, не етерна, а астрална“.

    За него резултатите от тези опити били отговорът на духовния свят, който означавал, че времето да се ползват етерните сили още не е дошло. Пфайфер запитал кога ще дойде това време, на което Щайнер отговорил:

    „Когато социалните условия са такива, че тази сила няма да бъде използвана за егоистични цели“.

    Това щяло да стане едва когато троичният социален организъм се осъществял поне в няколко части на земята. Дотогава всички опити за използване на етерните сили щели да останат безплодни. От това Пфайфер вади заключението, че трябва да запази в тайна указанията за използването на етера и до днес така и никой не е наясно с експериментите му.

    От книгата „Wir erlebten Rudolf Steiner“ със спомени на слушатели и съратници

    Американецът Джон Уоръл Кийли, изобретател от ирландски произход, е пионерът на моралната техника. За Щайнер той е представлявал „прототип на западния човек, в който се заражда новото етерно ясновидство.“. Щайнер споменава мотора на Кийли, който работи само в присъствие на изобретателя си в лекцията от 1.12. 1918 (ГА 186). Той казва, че в бъдеще машините няма да бъдат задвижвани с вода и пара, а с духовната сила, с духовния морал, символично изобразявани със знака Тау, за която образът на свещения Грал е поетичен намек. Импулсът, който Кийли предавал на генераторите си, привеждал в действие процес, при който от водата се освобождават етерни сили.

    Също в ГА 97 се споменават силите, които ще се родят от развитието на моралността: „Кийли привеждаше в действие своя мотор чрез трептения, предизвиквани от него в собствения му организъм. Тези трептения зависят от моралната природа на човека… В бъдеще ще имаме машини, които ще се задвижват само ако идват от хора, които са морални. Неморалните хора няма да могат да задвижват такива машини.“

  19. Стопанина  11.09.2017 г. | 13:22 ч.

    Ванчето, благодаря. Да са ти попадали сведения за макета на моралната машина, която Щайнер е конструирал като част от реквизита за една от мистерийните драми?

  20. Ванчето  13.09.2017 г. | 11:32 ч.

    Извинявам се, че сега чак виждам въпроса. Има три скици на Щайнер за т.нар. апарат на Щрадер, действащо лице в мистерийната драма „Пазителят на прага“, както и скици и снимки на Оскар Шмийдел и Ханс Кюн. Могат да се намерят на страницата

    http://fvn-archiv.net/PDF/Beitraege/BE-107-1991.pdf#page=5&view=Fit

    В същия сборник Оскар Шмийдел, който е бил натоварен от Щайнер да направи модел, си спомня (стр.5):

    „Беше впечатляващо колко точни бяха сведенията на Рудолф Щайнер – едната съставка трябваше да е дори метал/вещество, което още не беше открито. Трудно е да се каже какви цели се преследваха с тези апарати. Централният апарат ми се струваше, че е нещо като кондензатор за събиране на идващите от космоса лъчи и въздействия, може би даже техен трансформатор. Бяха използвани различни метали: антимон, мед и уранинит, освен това заместител за споменатия горе още неоткрит метал, който трябваше да е оцветен в синьо. Наред с този главен апарат бяха зададени още няколко други. На стената трябваше да виси кухо полукълбо от мед, чиято вътрешна страна беше обърната към централния уред. Един друг апарат беше може би някакъв измервателен прибор …

    Той спомена също веднъж кога трябвало да се реализира изобретението на Щрадер – в недалечното бъдеще. За съжаление не помня повече подробности.“

    Също и Ханс Кюн е правил макет на този апарат и е запазена снимка на неговия модел. На стр. 9: „Щайнер възлага на Оскар Шмийдел да изработи макета. Използвани са две полукълба от антимон, едно от никел, четвъртото е било наполовина от мед, другата половина трябвало да бъде допълнена от метал, който тогава още не е бил открит. Под тази двойна паничка висели много фини антени, направени от най-тънката ципа, обвиваща сляпото черво на говедата (дебела една хилядна от мм). На четвъртата страна на един оловен кръст трябвало да се монтира връх от минерала уранинит. Връзките между шестте върха били отчасти от мед, отчасти от калай. От едната чаша до другата води спираловидна стъклена тръба. Още по-тайнствени били трите допълнителни уреда, единият от който представлявал стъклен съд с платинена тел, запоена в него, вторият представлявал лемниската от стъклена тръба, горе с връх от въглен, над който имало по-малка медна паничка. Третият уред трябвало да има в хоризонталната равнина пак четири уранови върха. Формата говори, че уредът е можел да се върти. Трябвало е да отблъсква електричеството.

    Оригиналните модели днес са изгубени, изчезнали са, макар да са надживели пожара в Гьотеанума. Не са се отнесли грижливо с тях и не е било осъзнато значението на тази апаратура. Днес в представленията се използват копия.“

  21. Стопанина  13.09.2017 г. | 13:16 ч.

    Да! Това търсех. Поклон.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.