Петър Георгиев: КАNАСYBIГI – Кънѧзь у Бога

Статията е публикувана със съдействието и съгласието на автора

Българската владетелска титла КАNАСYBIГI, както и другите части от надписите на първите български владетели, е изписана слято, без интервали между думите в надписи 56, 57, 58, 59, 60, 61, 64, 65. Титлата е следвана от имената на Омуртаг или Маламир. В надписи 54 и 69 и медальон на Омуртаг вместо КАNА е употребено КАNЕ.

Свали статията
Петър Георгиев: „КАNАСYBIГI – Кънѧзь у Бога“
(PDF | 20 стр. | 1.8 MB)

Как ще разделим отделните части на записа зависи и от това на кой език ще преведем написаното. Фразата е повече от нелепа — четенето на българска титла би трябвало да се извършва на български — опитът за разчитане на българска титла през филтъра на тюркските езици на фона на нетюркския характер на имената на българските владетели води до катастрофа — колкото автори, толкова и становища. Продължава във файла »

Още публикации от Петър Георгиев »

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

8 коментара за "Петър Георгиев: КАNАСYBIГI – Кънѧзь у Бога"

  1. House M.D.  14.04.2017 г. | 23:45 ч.

    Да разбирам ли, че „княз“ означава „кучевълк“?

  2. Павел Серафимов  15.04.2017 г. | 13:17 ч.

    Интересно написано! Бих желал да добавя нещо за вариацията Бог-Биг. Това явно е особеност на мизийските диалекти защото в Южна Тракия срещаме Румбо-дОна, Миг-дОния, като дона означава дъно, земя, повърхност. В Мизия се срещат топонимите Амлаи-дИна, Васи-дИна и др.

    Замяната на О с И не е било особеност само на древните ни диалекти, среща се и днес, но на място, където не очакваме – в Родопите. Там казват бИзка, бИзая, вместо бОзка, бОзая.

    Дали въпросните родопчани са мизийски преселници, или тази диалектна особеност е била по-широко разпространена, на този момент не мога да дам отговор, но това не е и важно. По-важното е, че особеностите на тракийските диалекти обясняват особената форма на Бог, а по-точно Биг в старобългарските надписи.

  3. Павел Серафимов  15.04.2017 г. | 13:36 ч.

    За титлата княз професионалистите eдва ли ще признаят, че принадлежи на старите балканци. Твърде много е изписано за нейния „германски произход“, за древната й, но незасвидетелствана форма *kuningaz.

    Професионалистите изобщо не се притесняват от присъствието на ирландската и шотландска гаелска ceannass -княжество, власт, а и ceannard-господар, княз. Близка е също лувийската khandawat-княз, принц, а и староегипетската khenti-княз, вожд на чужда армия.

    Като няма споменаване на неудобните факти, няма и дискусия. Няма ли дискусия, няма и проблем 🙂

  4. Стопанина  15.04.2017 г. | 21:57 ч.

    Като няма споменаване на неудобните факти, няма и дискусия. Няма ли дискусия, няма и проблем

    Нямаме и проблем. Защото нямаме допирни точки с „професионалистите“. 😉

  5. Петър Георгиев  18.04.2017 г. | 17:06 ч.

    House M.D.
    „Да разбирам ли, че „княз“ означава „кучевълк“?”

    Разбира се, че не „означава” това. Богинята майка е символизирана със земноводното жаба, но това значи ли, че „означава”, че тя е жаба. Зевс е символизиран с орел, Сабазий и Апис с бик, Дионис е символизиран с овен и лъв – вижте монетите на Александър Македонски, новият Дионис – диадеми на овен и лъв. Така че, древните са имали друг начин на мислене, различен от нашия. Символът е заменял писаното слово.
    Самото „означава” има много отенъци, трудно ми е да разбера какъв е смисълът му при вас. Княз е означавало единствено и само ВЛАДЕТЕЛ, пазител, закрилник.

  6. Петър Георгиев  18.04.2017 г. | 17:23 ч.

    Павел Серафимов, благодаря за лувийското khandawat – княз, принц, не го знаех. Под същото име е и област в Индия. Интересно е масовото разпространение, a също така етимологията на думата, въпрос на трудно и дълго проучване.

  7. Gergana  19.04.2017 г. | 01:51 ч.

    Както Даниел Дефо обобщава (препредавам от неговата „A system of magick; or, a history of the… first begun“): били са мъдри, после луди, а накрая – мошеници.

    Кучевълка е по-реален, когато можеш да си оставиш душата в него. Много по-малко реален е, ако търсиш други начини на влог. И еднакво реален спрямо сегашните прийоми, ако го погледнем критично.

    Кучевълк и человекозвяр ги обосноваваме етерно. Ако етимологично се изавяват някъде, значи имаме на място съдебна система (нещата не са просто случки, ами интересни случки).

  8. Сергей Ценков  14.10.2017 г. | 11:22 ч.

    Александър Македонски толкова е бил обсебен от Дионис, че тръгва да повтори похода му през Азия до Индия!

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.