Болшевишката символика в Пантеона край село Гургулят

Неподправените впечатления на Стопанина през престоя му на едно неподозирано място

Някои са ходили на пирамидите в Египет или тези в Мексико. Други обръщат все по-сериозно внимание на Босненските пирамиди. А пък мен Провидението ме отведе при пирамидата, извисяваща се над село Гургулят, община Сливница.

Направих краткия видео репортаж, без да съм проучвал специално монумента. Всичко, което виждате и чувате в клипа, са автентичните ми първи впечатления. Те нямат нищо общо с официалната интерпретация на тази бетонна òтврат.

Но нима съм длъжен да наричам „Пантеон“ нещо, което ми мяза на обезглавена пирамида? И нима трябва да го определям като „огромен и величествен“, защото други го правят?

Че Пантеон „Майка България“ е огромен, такъв е! Имали са бетон и евтина работна ръка, наливали са. Но величественото в положителния смисъл нещо ми се губи.

Ето какво „величествено“ видяхме с обектива ми:

Както се оказа, статуята, затворена между четирите стени, всъщност символизирала клетата ни Майка България. Приказно!

Така паметникът става по-голяма и по-злокобна гротеска! Затова предпочитам да запазя по-лесните си за преглъщане интерпретации, които съм споменал в клипа.

Споделете публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

3 коментара за "Болшевишката символика в Пантеона край село Гургулят"

  1. Ивайло Панов  24.02.2017 г. | 10:12 ч.

    Най-тъпото е, че на това място имаше църква. Вярно, беше порутена, но съм чувал, че е била умалено копие на „Александър Невски“. Като дете съм си играл там.

  2. Cursedbone  24.02.2017 г. | 10:54 ч.

    Ванка, колкото е по-дребна една душица, толкова по-грамадни неща иска да има и да създава.
    Поглеждаш бижутата на жените и забелязваш че едни носят много фини бижута а други носят тежки. Тези които носят фините обикновено са на по-високо интелектуално и духовно ниво, а другите пък са на по-ниско. Същото е и с другите неща. Огромни масивни къщи, паметници, автомобили и колкото повече толкова по-добре (повече 🙂 ). Не смятам, че се е търсил някакъв окултен символизъм. Важното е било да е голямо и да се вижда от далеч. Тези които са го създали, толкова им са били възможностите (нивото). Да, грозно е в моите и твоите очи, но в очите на други е голяма работа.
    Прав си, че никой не е питал хората относно „даренията“, но пък кога ли някой от властимащите е питал за нещо и се е съобразявал с хората, а винаги го правят от името на хората.
    Смятам, че е грешно за всяко нещо от онзи период да съскаш презрително през зъби и да слагаш етикети „болшевики“ и „комунета“. Но да оставим това на страна, защото не е от такова значение. Пусни репортажа за светилището. Смятам, че то е важно да се обсъди.

  3. Стопанина  24.02.2017 г. | 11:28 ч.

    Най-тъпото е, че на това място имаше църква.

    Ако са съборили църквата, за да налеят бетона на „пантеона“, историята става съвсем болшевишка.

    Не смятам, че се е търсил някакъв окултен символизъм. Важното е било да е голямо и да се вижда от далеч.

    Ако това е било важното, можеха да сложат една огромна колона, а „Майка България“ да е на върха на колоната, сякаш гледа отвисоко към околните хълмове и търси изгубените си синове. Само дето са избрали важното да е друго – България да е затворена между четири стени и бял ден да не вижда.

    Смятам, че е грешно за всяко нещо от онзи период да съскаш презрително през зъби и да слагаш етикети „болшевики“ и „комунета“.

    Първо, не коментирам „всяко нещо“, а само едно нещо.

    Второ, не съскам и произнасям през зъби само звуците, които се произнасят през зъби.

    Пусни репортажа за светилището. Смятам, че то е важно да се обсъди.

    В коментарите под клипа в ютуб съм обяснил защо ще се забави.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.