21 житейски урока, завещани от Конфуций

„Няма значение колко бавно напредваш. Важното е да не спираш.“

Има една чудесна мисъл от Жак Ванек, която гласи: „Ти си книгите, които четеш, филмите, които гледаш, музиката, която слушаш, хората, които срещаш, мечтите, които имаш, разговорите, в които се включваш. Ти си това, което взимаш от тях. Ти си звукът на океана, глътка чист въздух, най-ярката светлина и най-мрачният ъгъл. Ти си сбор на всяка опитност в живота си. Ти си всяка секунда на всеки ден. Така че се потопи в морето на познанието и битието. Позволи на словото да тече през жилите ти, а на цветовете да изпълват ума ти, докато не остане какво друго да правиш, освен да избухнеш. Няма грешни отговори. Вдъхновението е всичко. Седни, отдъхни и приеми цялото вдъхновение. А след това стани и създай нещо.“

И понеже знам, че това е вярно, непрекъснато събирам цитати от най-мъдрите хора, живели някога на планетата ни, като ги споделям с вас. Нека се усъвършенстваме от тези слова и по-лесно да добием онова, за което те са работили с усилия.


Днес ще се поучим от Конфуций:

1. „Никога не налагай на другите това, което не би избрал за себе си.“

2. „Да гледаш и слушаш покварата вече е началото на покваряване.“

3. „Преди да поемеш по пътя на отмъщението, изкопай два гроба.“

4. „Да ти сторят злина е нищо, освен ако не продължиш да я помниш.“

5. „Забрави онези, които ти причиняват злини, но никога не забравяй тези, които са ти правили добрини.“

6. „Ако се вгледаш в сърцето си и не намериш нищо грешно там, за какво се тревожиш? От какво има да се страхуваш?“

7. „Напредналият човек разбира Справедливостта,1 а низшият човек разбира изгодата.“

8. „Напредналият човек не се занимава с дребни проблеми, но може да му се възложи решаването на огромни грижи. Изостаналият човек не се занимава с големи грижи, но се забърква във всякакви дребни проблеми.“

9. „Когато видите стойностен човек, положете усилие да бъдете като него. Когато видите недостоен човек, направете си вътрешна проверка.“

10. „Където и да отидете, бъдете с цялото си сърце.“

11. „Този, който желае да осигури добруването на другите, вече е осигурил своето.“

12. „Можем да добием мъдрост по три начина: първият е чрез размишление,2 който е и най-благородният; вторият е чрез подражание, който е най-лесният; а третият е чрез лична опитност, който е най-горчивият.“

13. „Това, което търси напредналият човек, е у самия него; това, което търси малкият човек, е в другите.“

14. „Животът е много прост, но ние упорито го правим сложен.“3

15. „В една добре управлявана държава бедността е нещо срамно. В една лошо управлявана държава богатството е нещо срамно.“

16. „Не жадувайте да постигате целите си бързо. Не се изкушавайте по дребните изгоди. Желанието нещата да се постигат бързо пречи да се постигнат качествено. Разсейването с дребни изгоди пречи да се извършат велики дела.“

17. „Колкото повече човек медитира върху добри мисли, толкова по-добър ще бъде неговият свят и светът като цяло.“

18. „Когато не нещата се проучват, се постига истинско познание. Когато се добие истинско познание, волята става искрена. Когато волята е искрена, сърцето става праведно. Когато сърцето е праведно, се развива личният живот. Когато се развие личният живот, се слага ред и в семейния живот. Когато семейният живот е сложен в ред, има ред и в народностния живот. А когато животът на народа се сложи в ред, ще дойде мирът по този свят.“

19. „Избери си работа, която обичаш, и няма да ти се наложи да работиш и един ден през живота си.“

20. „Истинското познание е да знаеш докъде се простира невежеството ти. Когато знаеш нещо, да се отстояваш, че го знаеш. А когато не знаеш нещо, да признаеш, че не го знаеш. Това е познанието.“

21. „Няма значение колко бавно напредваш. Важното е да не спираш.“

Харесахте ли някой от цитатите на Конфуций? Ако е така, споделете мнението си в коментарите отдолу.

С цялата ми любов,
Луминита Савюк

Послепис: Помогнете на The Waking Times да повиши вибрациите, като споделите тази статия с приятелите и семейството си.

Стопанина: Откликваме на призива, като превеждаме и споделяме тази статия не само за приятелите на „От Извора“, но и за тези, които се смятат за неприятели, а всъщност не могат без този блог . 🙂


Бележки:

  1. Може да се преведе и като „Праведността“ — бел. пр. []
  2. Може да се преведе и като „отразяване“ в смисъла, че пречистеният човек отразява мислите на по-висши същества — бел. пр. []
  3. Това може и да е било вярно за времето на Конфуций, но от съвременна, антропософска гледна точка животът не е толкова прост — бел. пр. []

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

18 коментара за "21 житейски урока, завещани от Конфуций"

  1. Томина  03.02.2017 г. | 19:31 ч.

    В номер 12 „reflection“ е преведено като „отразяване“ – не би ли било по-уместно да се използва „размисъл“, „обмисляне“, „медитиране“ или нещо в този дух?

  2. Стопанина  03.02.2017 г. | 19:55 ч.

    Може и по двата начина. Виж как го направих.

  3. Томина  03.02.2017 г. | 20:12 ч.

    Това уточнение помага много! Благодаря!

  4. dragonn  03.02.2017 г. | 21:21 ч.

    На мен много ми хареса мисълта на Жак Ванек в началото.

  5. Стопанина  03.02.2017 г. | 21:35 ч.

    А на мен мисълта на Жак Ванек ми идва твърде плитък нюейдж: „Разпери криле и полети като орел…“

  6. dragonn  04.02.2017 г. | 07:41 ч.

    След като изкачиш планината и достигнеш до най-високата и точкаq единственото което остава да направиш е наистина да полетиш. Въпреки че много хора избират да слязат и да пробват да я изкачат отново по-друг маршрут, в което няма лошо. Въпрос на личен избор.

    Това е метафора. Планинарите и алпинистите да не го разбират буквално и да започнат да скачат от върхове и планини. 🙂

  7. коментатор  04.02.2017 г. | 09:43 ч.

    1. „Никога не налагай на другите това, което не би избрал за себе си.“ 2. „Да гледаш и слушаш покварата вече е началото на покваряване.“ 7. „Напредналият човек разбира Справедливостта, а низшият човек – изгодата.“
    15. „В една добре управлявана държава бедността е нещо срамно. В една лошо управлявана държава богатството е нещо срамно.“

  8. farseer  04.02.2017 г. | 14:00 ч.

    > непрекъснато събирам цитати от най-мъдрите хора, живели някога на планетата ни, като ги споделям с вас

    Което лично за мен е една от най-хубавите ти инициативи, свързани със сайта. Винаги ми действат вдъхновяващо такива цитати и си ги запазвам.

    > Това може и да е било вярно за времето на Конфуций, но от съвременна, антропософска гледна точка животът не е толкова прост

    Защо не е толкова прост?

    А що се отнася до 12-тия цитат и това дали е „отразяване“ или „размишление“, правилното е второто, защото това е един от най-известните цитати на Конфуций и навсякъде съм го срещал като „размишление“.

  9. Стопанина  04.02.2017 г. | 14:29 ч.

    > непрекъснато събирам цитати от най-мъдрите хора, живели някога на планетата ни, като ги споделям с вас

    farseer, това изречение е преводно, а не авторско. 🙂 Писано е от г-ца Луминита Савюк, не от моя милост, но предполагам не променя съществено казаното от теб.

    Защо не е толкова прост?

    Защото Конфуций е живял в гръко-римската епоха, която е и епоха на Разсъдъчната душа. Тогава отношенията на човека с духовния свят са били различни спрямо сегашните условия в епохата на Съзнателната душа. Задачите на човечеството и живота са различни и трябва да се постигнат по начини, които са по-трудни от онези в отминалите времена.

    В някои отношения са по-лесни, защото е приключила Кали Юга и имаме Христов импулс, но като цяло са по-трудни. Мисля, че появата на етерното ясновидство точно в текущата епоха цели да балансира тази трудност – от прекомерна в умерена.

    правилното е второто, защото това е един от най-известните цитати на Конфуций и навсякъде съм го срещал като „размишление“.

    Приятелю, несериозно е. 🙂 И аз съм срещал много известни цитати от Ванга, които се предават по един и същ начин в много сайтове, но това не ги прави верни.

    Верни са и двата превода. Медитацията или размишлението води до „излизането“ на етерното тяло от главата и до достъп до по-висши области на духовния свят. Оттам медитацията води до отразяване на по-висши мисли от всемирното пространство. Ако разбираме механизма, няма да намираме противоречие в отразяването на мъдрост и постигане на мъдрост чрез съзерцание.

    Бих казал, че в известен смисъл отразяването на мъдрост е по-вярно от духовно-научна гледна точка, защото едва в текущата епоха човек може да създава собствени мисли и да ги праща в етерното пространство. По времето на Конфуций това са го можели единици посветени хора, вероятно и самият той, но в контекста на казаното определено става дума за размишления в смисъла на отразяване.

    Размишления в смисъла на пораждане на собствени мисли са това, което Конфуций определя като горчивия начин от лична опитност. Той е най-характерен за сегашната епоха и получаваме отговор от самия Конфуций защо сега е по-трудно. 😉

  10. dragonn  04.02.2017 г. | 23:55 ч.

    Мисля, че появата на етерното ясновидство точно в текущата епоха цели да балансира тази трудност – от прекомерна в умерена.

    Тъй като не съм много наясно с ясновидствата да попитам. Дежа вю-то към етерното ясновидство ли съвпада? Ако да, с етерното ясновидство няма ли да станат малко банални нещата. Все едно постоянно да преживяваш повторения. Ако знаеш всичко за в бъдеще, не може да научиш нищо ново и живота си губи някак смисъла. Губи се творчеството по този начин.

  11. Стопанина  05.02.2017 г. | 00:06 ч.

    Етерното ясновидство няма нищо общо с дежа-вю.

    Има публикации в блога за това ясновидство. Можеш да ги потърсиш.

  12. farseer  05.02.2017 г. | 02:17 ч.

    Тогава отношенията на човека с духовния свят са били различни спрямо сегашните условия в епохата на Съзнателната душа.

    Да разбирам ли, че тогава човек е правил първите си стъпки в духовния свят и затова е било по-просто?

    Приятелю, несериозно е. 🙂 И аз съм срещал много известни цитати от Ванга, които се предават по един и същ начин в много сайтове, но това не ги прави верни.

    Мда, трябваше да допълня, че нямам предвид сайтове, а няколко книги, които имам и в които има цитати от Конфуций. 🙂

    Медитацията или размишлението води до „излизането“ на етерното тяло от главата и до достъп до по-висши области на духовния свят.

    Интересно, тук си сложил знак за равенство между медитацията и размишлението, но дали това важи във всички случаи? Аз си мисля, че не всеки вид размишление е медитация.

  13. Стопанина  05.02.2017 г. | 11:14 ч.

    Да разбирам ли, че тогава човек е правил първите си стъпки в духовния свят и затова е било по-просто?

    Тогава е правил последните си стъпки от духовния свят към затъването в материята. Все още е имал атавистични средства за общение с духовния свят, пък и не се е чувствал като индивид, а като част от групова душа (полис).

    Мда, трябваше да допълня, че нямам предвид сайтове, а няколко книги, които имам и в които има цитати от Конфуций.

    Аз също имам книги с „цитати от Ванга“.

    Интересно, тук си сложил знак за равенство между медитацията и размишлението, но дали това важи във всички случаи? Аз си мисля, че не всеки вид размишление е медитация.

    В контекста има или няма знак за равенство? Контекстът е добиването на мъдрост.

  14. Томина  05.02.2017 г. | 20:20 ч.

    За Конфуций се знае достатъчно, за да се разбере за какво става дума: за него най-съществена е работата върху себе си.

    Друг вариант на същата мисъл: „Man has three ways of acting wisely. First, on meditation; that is the noblest. Secondly, on imitation; that is the easiest. Thirdly, on experience; that is the bitterest.“ – „The Analects“, as reported in Chambers Dictionary of Quotations (1997), p. 279. Тук направо е преведено като медитация.

    Под „отразяване“ (reflection) специално у Конфуций се разбира introspection – самонаблюдение? самоизследване?, т.е. отразяване на това, което се наблюдава във външния свят, във вътрешния свят на човека и съответно изследването на това доколко отражението е точно. Постепенно пречистване на вътрешното огледало. Активен процес на изучаване, при който фокусът е върху същността.

    При подражанието (вторият начин на добиване на мъдрост) – тук става въпрос за подражаване на действията на човек, който е окачествен като мъдър – липсва истинно (вътрешно) изучаване, но се получава вътрешна промяна чрез действие/повторение, т.к. натрупванията водят до скок на качествено ново ниво – фокусът е върху формата.

    За разлика от предишните два начина, които са активни, добиването на опит чрез грешки е пасивен метод – реагира се на измененията в непосредствената околност, плува се по течението.

  15. Cursedbone  06.02.2017 г. | 11:02 ч.

    farseer, не ми стана ясно това твое изказване ли е или цитат?
    „> Това може и да е било вярно за времето на Конфуций, но от съвременна, антропософска гледна точка животът не е толкова прост“

    Живота е много простичък, и ще цитирам два от цитатите (като цяло това е тъпо, но явно се налага да се понавържат в правилен ред)

    14. „Животът е много прост, но ние упорито го правим сложен.“

    8. „Напредналият човек не се занимава с дребни проблеми, но може да му се възложи решаването на огромни грижи. Изостаналият човек не се занимава с големи грижи, но се забърква във всякакви дребни проблеми.

    Спреш ли да се забъркваш в всякакви дребни проблеми, изведнъж всичко става изключително просто в живота.

    Стопанино, опитвам се да намеря причината за това твое изказване в края

    но и за тези, които се смятат за неприятели, а всъщност не могат без този блог .

    Ако има неприятели които влизат да четат редовно тук, то те явно не осъзнават, че любовта и омразата са двете страни на една и съща монета. Когато приключим тук, и се срещнем отвъд, всички сме на едно и дребните неща за които тук се дърляме, вече нямат значение.
    Както беше цитиран Дънов тук в блога: “ В Небето няма православни — досега аз не срещнах там нито един православен, нито един евангелист (протестант), нито един баптист или някакъв друг „-ист“. На Небето между спасените аз срещах само ангели, Синове Божии, които служат на Бога в Любов, Мъдрост и Истина. Тогава запитах тия служители: „Има ли тук някой православен?“ — «Какво е православието? Как и кога се е родило? Тук няма такива хора.» — Ами има ли тук някой евангелист? — «Какво значи евангелист? Какво е евангелизъм? Кога и къде се е родил?» — Някъде в Германия. — «И за него нищо не знаем.» — Ами за новите течения не знаете ли нещо? — «И за тях нищо не знаем.» “

    Което пак ни връща на горните два цитата на Kонфуций.

  16. farseer  06.02.2017 г. | 20:46 ч.

    Цитат е, затова съм сложил „>“ отпред.

  17. Cursedbone  06.02.2017 г. | 23:25 ч.

    Да намерих го, цитираш бележките.

    Вчера обяснявах на малкия задачи по математика. И той смяташе, че е много трудно да решава задачи в които има действия умножение/деление и събиране/изваждане на едно място. Дълго време се опитвах да му обясня, че първо се извършват действията в скобите ако има такива, след това умножение или деление и чак тогава събирането и изваждането.
    За нас тези принципи са ясни и дори не се замисляме когато ги спазваме. Но уви за малките това се явява сложно.
    Същото според мен е и в живота. Всичко изглежда просто на определено ниво от развитието.
    Когато обяснявам на някой смятането на маски в IPv4, според мен е много просто нещо, но в последната половин година осъзнах, че е просто за мен и други мрежови специалисти, но за останалите е някаква мъглява идея, като представата за „Бог“ сред масата хора.
    Това се получава защото хората на които се обяснява, не са пряко засегнати от дадената тема която се обяснява. Докато не им се наложи да се сблъскат с дадена тематика, всичко останало ще им бъде мъгливо и във формата „А бе там някъде, има нещо, но в момента има по-важни неща за които да мисля, пък това ще го видя някой път ако се наложи.
    Попитах наскоро един човек, защо се смята за православен и като се смята за вярващ в какво точно вярва? Отговора беше – Ми не знам, роднините ми правят така и аз така правя!
    -Значи, не вярваш?
    – А бе вярвам, че има нещо, но какво не знам и не мога да кажа. Не знам тия работи от библията за които говориш, но и да ми ги обясняваш са ми много сложни. Не ми е приятно в църквите, но ходя да паля свещ от време на време, защото така са ме учили.

    Всички познавате подобни хора. За тях винаги всичко ще е сложно.
    Хайде стига толкова, че съм уморен и си губя мисълта.

  18. Стопанина  06.02.2017 г. | 23:38 ч.

    Стопанино, опитвам се да намеря причината за това твое изказване в края

    Хммм, вметнал съм нещо по инерция.

    Онзи ден ми стана тъжно и смешно от писанията на една бивша съмишленичка, която си тръгна преди две години с гръм и трясък. Тя беше изписала няколко машинописни страници размишления за превода на whistleblower.

    Не е нужно да изтъквам откъде е почерпила идея за темата. В размислите си тя даже дискутираше с някои от коментарите под подкаста ми. Но никъде не посочваше къде е видяла да се дискутира този въпрос, нито на външен неин читател ще стане ясно с кого влиза в полемика. За мен и „От Извора“ говореше в страдателен залог.

    Ако има конкретна причина, това ще да е.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.