Защита на БДЖ срещу нападките, лишени от смисъл

И моите собствени приключения с железницата в студените зимни дни

Тези дни бях на село. Закара ме приятел, за което използвам случая отново да му благодаря. А за връщане в София трябваше да избирам между автобус и влак.

Обикновено пътувам с автобус. И аз не знам защо, след като напоследък ме ловят нервите, задето съм принуден два-три часа да стоя на едно силно ограничено място. Дори не мога да извадя лаптоп и да поработя по време на пътуването.

Та този път се върнах от село с бърз влак на БДЖ. Цялото купе беше само мое! Не спрях да се движа и да снимам видеото за този предизвикан коментар:

Материалът стана по-дълъг, отколкото ми се искаше. Дано не се отегчите! Все пак в негова защита ще изтъкна, че в случая е истинско видео, а не просто слайдшоу.

Споделете публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

9 коментара за "Защита на БДЖ срещу нападките, лишени от смисъл"

  1. Gergana  03.02.2017 г. | 02:16 ч.

    Пак благодаря!

    Всички забелязваме „упадъка“ на железниците от миналия век насам. А защо ли е така. Като че ли вършат работа вече само за транспорт на стоки, а не на хора. Не че се е стигнало дотам, но високите цени срещу удълженото време на път май отказват железопътните компани да инвестират в инфраструктурата, камо ли пък да я разширяват.

    И аз много мисля по този въпрос. За мен влакът е едно приключение, което е срамота да се изпуска. Дава ти свобода да видиш държави, поселища, гари, хора… Да се отдадеш на ленивия лукс на безотговорното състояние на страничния наблюдател… да почетеш… да заснемеш… да се разприказваш в откровението на интимното купе… Да сръбнеш една гореща или хладна напитка всред дъха на непознати…

    Защо оскъпиха и пренебрегнаха железницата, въпреки че все още я ползват, и то понякога интензивно, на кратки и понякога доста затъмнени разстояния? За мен това е симптом на времето, в което живеем и на липсата на досег помежду хората. Едновременно причина (една от тях, може би, дори социално натъкмена) и последица на разединението, активно поощрено и безропотно прието.

    А сигурно има много обяснения. С времето сигурно ще ги прозрем.

  2. Светльо  03.02.2017 г. | 08:59 ч.

    Както и да го погледне човек пътуването с влак в днешни условия е бързо, удобно и значително по-евтино. Особено ако се поддържа железопътния транспорт и не се води към умишлено разграбване и фалит. Смятам, че железниците имат своето място в ТСО. Защо например трябва да пътуват по магистрали и пътища тирове и други тежко-товарни камиони. Както България се намира на кръстопът между Изтока и Запада, то тези камиони могат да се товарят на жп платформа на Кап. Андреево или Кулата и да се разтоварват на Видин или по път, който за където е. Всякак е по-добре за всички страни и превозваните и превозвачите. Няма да има грам спорове нито за такси, нито за винетки, нито за горива, нито за това, кой колко карал и изхабявал. Товарните превози както навсякъде трябва да субсидират пътническите превози.

    И още нещо, не е работа на държавата да осигурява нито релсовия състав, нито превоза на пътници и товари.

    Апропо, по данни на БДЖ „По темпове на електрификация на железопътната мрежа България е на едно от първите места в Европа“, пак там обаче четем:

    „По–ниска скорост на подвижния състав –около 70 км/час.
    •Ниска степен на автоматизация
    •В много направления не се постигат проектните скорости
    •Ниско ниво на обслужване на пътниците
    •Не добро качество на ремонта

    Това изоставане се дължи на действието на следните по– важни фактори:

    •Ниско качество на изградения релсов път
    •Просрочени и некачествени ремонти на релсовия път
    •Висока степен на амортизация на подвижния състав
    •Липса на средства за реконструкция и модернизация

    Държавата за пореден път се оказва не добър стопанин…

    @ Гери

    Безспорно пътуването с влак създава нови запознанства, приятни раздумки и действително човек може да се наслади на красиви гледки. Не е нужно и развиване на крайно високи скорости, каквито се опитват да достигнат всякакви ариманични умове по света. България е малка страна и една скорост от около 100 км/ч, каквато е нормална за добре поддържана железопътна линия и съвременни влакове е напълно приемлива за евтино, бързо и комфортно пътуване. Мисля, че именно това е и причината за умишленото съсипване и забиване на железопътните превози у нас. Тогава и магистрали няма да са ни нужни, а и като се замисли човек за какво ли са…

  3. Стопанина  03.02.2017 г. | 10:17 ч.

    За мен влакът е едно приключение, което е срамота да се изпуска.

    И влакът, както и човешката съдба, се движат по предопределен път с желана крайна цел. И при двете пътят може да е по-важен от целта. 😉

    Както и да го погледне човек пътуването с влак в днешни условия е бързо, удобно и значително по-евтино.

    Може да греша, но в момента не се сещам за транспорт, който да е по-екологичен от железницата.

  4. Gergana  03.02.2017 г. | 11:42 ч.

    Апропо, по данни на БДЖ „По темпове на електрификация на железопътната мрежа България е на едно от първите места в Европа“, пак там обаче четем:

    „По–ниска скорост на подвижния състав –около 70 км/час.
    •Ниска степен на автоматизация
    •В много направления не се постигат проектните скорости
    •Ниско ниво на обслужване на пътниците
    •Не добро качество на ремонта

    Това изоставане се дължи на действието на следните по– важни фактори:

    •Ниско качество на изградения релсов път
    •Просрочени и некачествени ремонти на релсовия път
    •Висока степен на амортизация на подвижния състав
    •Липса на средства за реконструкция и модернизация

    В държавата Швеция използват абсолютно същите описания и фактори. А аз намирам транспорта безбожно оскъпен и все пак удобен. Плюли са си в устата из цяла Европа май.

  5. Gergana  03.02.2017 г. | 12:15 ч.

    И влакът, както и човешката съдба, се движат по предопределен път с желана крайна цел. И при двете пътят може да е по-важен от целта.

    Точно. Релсите са символ на предопределен избор.

  6. Петьо  03.02.2017 г. | 14:10 ч.

    Доста съм пътувал с железници и в България и в други страни в Европа. За мен това е най-доброто обществено средство за придвижване, както на къси, така и на по-дълги разстояния.

    Що се отнася до България, до преди 5-6 години равнището беше все още що годе прилично като за тукашните условия. Междувременно в Полша много се оплакваха от техните железници, и да ви кажа от опит – с право. Тяхното състояние беше по-лошо от сегашното на БДЖ. Междувременно там се появиха частни превозвачи, услугите и инфраструктурата значително се подобриха и сега вече в Полша се движат ей такива влакове:

    http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=122128097&postcount=81
    http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=127778655&postcount=97

    А в България най-краткото времепътуване между София е Бургас сега е 6 часа и 2 минути след стотици милиони за модернизация. За сравнение – към края на 70-те години на миналия век (!!!) експрес „Чайка“ е взимал същото разстояние за 4 часа и 50 минути!

    През последните няколко години пътувам из страната основно с кола и с влак. В автобуса ми е твърде тясно и го ползвам в краен случай, ако гоня някакво време – все пак опита ми показва, че автобусите като цяло са по-точни от влаковете, поне при благоприятни атмосферни условия. Иначе предпочитам да пътувам 30 минути повече с влак, но да ми е по-свободно и да мога да се разхождам от време на време, отколкото да се гъна няколко часа в автобуса. Когато няма да имам нужда наистина от колата, предпочитам влака – хем по евтино, хем по-удобно, защото мога да правя и нещо друго междувременно – да чета книжка или просто да се наслаждавам по-пълноценно на гледките.

    За последните години установих, че разликата между първа и втора класа, освен два-три лева повече и малко по-широките седалки в купетата първа класа е точно никаква. В тоалетните и на едните и на другите липсва тоалетна хартия, хартия за ръце, а често и вода. Бих избрал първа класа, само ако влакът е по-пълен и имам нужда от повече спокойствие. Иначе въобще не се заслужава. Като цяло във вагоните е все още прилично чисто, макар, че може да се желае много повече. Както бе споменато и във видеото – това до много голяма степен зависи и от културата на самите пътници. Парното, ако имаме късмет да работи, е включено на макс и става голяма жега – това, по думите на кондукторите е, че защото ако го намалят нямало да се усеща – такива са ни вагоните…
    Към момента, от техническа гледна точка, и ако оставим настрана състоянието на инфраструктурата, най-големият проблем на БДЖ са локомотивите. Повечето от тях са над 50 годишни, като не им е правен основен ремонт през последните 20 години. Това се потвърди и при последното ми пътуване само преди две седмици.

    Сега последния път като ми се наложи да пътувам от Варна до София, реших да пътувам с влак и да тръгна два дена предварително, тъй като можех да си го позволя. Прецених че пред вид метеорологичните условия, дори и влакът да има закъснение, пак ще е по-надежден от автобуса. Влакът тръгна на време от гара Варна, но само след около 4-5 километра спря насред нищото. Оказа се, че локомотивът се е повредил и трябва да го сменят. Щели сме да чакаме 1 час. Разбирам да се повреди след 1, 2, 3 часа път, но не бяха минали и 10 минути. Не се ли проверява преди тръгване? Както и да, дойде друг локомотив, който смениха на гарата на Тополи, само на няколко километра от Варна, и след общо закъснение от 2 часа и половина тръгнахме. Добре поне, че в купето беше топло, та издържахме на чакането без особени трудности. А после, разбира се, можеше да се стои само по къс ръкав и отворен прозорец. До София стигнахме без да наваксаме закъснението, но и без да натрупаме ново. И само 10 минути преди следващия влак, който тръгна от Варна, и който се чудех дали да не взема, за да имам повече време вкъщи. Е, в случая бях направил грешния избор, от желание уж да не пристигам много късно в София. Отделно на следващия ден си загубих няколко часа да обикалям из заледените и заснежени софийски улици (след като служители на БДЖ ме бяха пратили на два пъти на грешни места), за да разбера, че въпреки информацията на сайта на БДЖ няма да си получа 50% от цената на билета.
    Това е, може би 2-то, от последните ми 5 пътувания с влак, когато се поврежда локомотива. Предходното беше през лятото на миналата година, когато се повредиха спирачките при пътуване от Варна до Плевен. За щастие тогава бяхме на гара Шумен и закъснението бе само 40 минути.

    Да защитавам БДЖ? Да, бих могъл от някои нападки, лишени от смисъл, но целенасочено отправяни чрез медиите. Но не мога да се затварям очите пред очевидното. Положението с БДЖ е много лошо, дори плачевно и се влошава все повече. Макар все още да е възможно сравнително удобно пътуване с влак, човек трябва да има търпение, смирение и да има време, да не бърза за никъде, да е подготвен с достатъчно храна и вода. Може да има късмета да се наслади на удобно пътуване и да пристигне почти навреме, но може и иначе, за съжаление все по-често…
    И като че ли нищо не се прави, за да се подобри положението. Дори напротив, целенасочено се работи тъкмо в обратната посока. Според мен това се дължи основно на две неща – стимулирането на автомобилния транспорт, заради „нашите“ автопревозвачески фирми, „нашите“ бензиностанции, „нашата рафинерия“, магистралите, които „ние ви сторим“, винетките, акцизите и прочие. И заради огромния все още материален ресурс в БДЖ. Това е една огромна инфраструктура (която всъщност се управлява и поддържа от отделна, пак държавна компания – НКЖИ, а не от БДЖ), където има огромни материални активи. Т.е. огромни възможности за кражби и личностно облагодетелстване. Вероятно огромни са останали все още последните, докато самите активи вече са сведени до големи. Това е и целта на наблюдаваната от известно време, може би 2-3 години кампания и в медиите за очерняне на името на БДЖ пред обществото. Да се отблъснат колкото се може повече хора от железниците, за да може по-незабелязано, или вече уж законово обосновано след фалита и ликвидацията им, да се усвоят нейните активи.
    А положението все още не чак толкова зле, колкото се описва, но е много зле и отива на по-зле. Аз лично все по-често се замислям за пътуването с влак – харесва ми свободата, която дава, но надеждността е много ниска и спада. Може би наистина трябва да умре сегашното БДЖ и да се появят местни части ЖП превозвачи, които да вдигнат качеството и надеждността на услугата.
    Разбира се, пътниците можем напук на всичко да продължаваме да се возим на БДЖ, колкото повече толкова по-добре. Разбира се въоръжени с нужното търпение, смирени и провизии и смъкнали нивото на гнусомерите си. Макар, че това може би само ще удължи агонията и увеличи сметките на избрани хора.

    Иначе подкрепям предложенията на Светльо. Единствено смятам, че 100 км в час е твърде малко, и ако железниците наистина искат да са алтернатива на пътуването с кола или автобус, скоростите трябва да са поне 140-160 км/ч, каквато е и проектната скорост на повечето ни жп-линии, От Варна до София трябва да се стига за не по-вече от 4 часа, а от София до Бургас за по-малко от 3 часа и половина.

  7. Стопанина  03.02.2017 г. | 14:46 ч.

    скоростите трябва да са поне 140-160 км/ч, каквато е и проектната скорост на повечето ни жп-линии

    Тази проектна скорост според мен е била валидна за времето, когато линиите са били нови. Нали наскоро идваха някакви западни експерти заради драмата в Хитрино и се бяха изненадали, че по тези линии се движат влакове. Може да е било поредната медийна плювка срещу железницата, но се съмнявам, че локомотивите са единствената причина за ограничените скорости.

    Може би наистина трябва да умре сегашното БДЖ и да се появят местни части ЖП превозвачи, които да вдигнат качеството и надеждността на услугата.

    Съгласен съм.

    От държавно нищо добро не може да се очаква. Но от олигарси, които използват медиите си, за да съборят изкуствено БДЖ и да го заменят с нещо друго, също нищо добро не може да се очаква. За мен такива не са никакви предприемачи.

    Проблемите са доста комплексни.

  8. Светльо  03.02.2017 г. | 15:07 ч.

    Аз говорих за средна скорост – в Искърското дефиле подобни скорости от 140-160 км/ч са невъзможни, обратно напълно постижими са в Тракия или Мизия. Както и да е, да не затъвам в ариманични подробности.

    Преминаването от тоталната тоталитарна държава към държава само в правовата сфера, минава несъмнено към сътресения от всякакъв тип във всички сфери на живота. Че този ужас без край няма да остане – няма, че ще има ужасен край също е вярно. Не знам доколко и в како състояние ще бъде всичко вкл. и ЖП линиите след ужасния край – може би зависи от нас хората. Със сигурност обаче ЖП транспорта има и силно социална функция, дано в бъдеще да съумеем ние хората да го развием (ят) в светлината на ТСО.

  9. Петьо  03.02.2017 г. | 15:53 ч.

    Ниските скорости се дължат най-вече на остарялата и неподдържана инфраструктура. Дори със сегашните локомотови по някои новоремонтирани участъци между Айтос и Зимница, например, БДЖ съумява да поддържа до 160 км/ч. Но средната скорост по цялата линия е едва 69 км/ч. На линията Варна-София също на места се движи с над 120, но средната е около 74 км/ч. Скоростта зависи от състоянието на линиите, подвижния състав, а също и от разписанието, броя на спирките и времето за престой в гара.
    През дефилето спокойно може да се развиват скорости и от 140-160 км/ч, че и повече. Това може да се постигне с вагони с накланящи се кошове, каквито са например италианските Пендолино от снимките от Полша. От София към Своге се ремонтира релсовия път. Мисля, че се полагат безнаставови релси, което значително подобрява комфорта на пътуването (няма го познатото трака-трак). Ако се изкара така до Роман, спокойно и със сегашния състав биха могли да се поддържат 100 км/ч при несравнимо по-голямо удобство на пътуването.

    Мисълта ми е, че решения има.

    А БДЖ има нужда от нови локомотиви, в пряк и преносен смисъл. А Д-то, по-добре да изпадне, освен ако не се преобразува в „Добри“. БЖ е достатъчно.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.