Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

И нека силата на иносказанията бъде с новата трилогия на звездната сага...

Искаше ми се този анализ да бъде под формата на подкаст с видео, за да мога да онагледя наблюденията си. Но съм на село, тук нямам читав микрофон и достатъчно добър компютър, за да направя клипа. Освен това ми липсват и качествени изображения от важните сцени. Ще се наложи да ползвам два-три нискокачествени скрийншота, снимани с телефон в кино, като предварително се извинявам за качеството им.

Искаше ми се също така публикацията да излезе заедно с премиерата на „Силата се пробужда“, но това е суета. По-важно беше да изчакам десетина дни, за да дам възможност на повече хора да изгледат филма, преди да изчетат текста, с който ще анализирам ключови характеристики на някои герои и особеностите на някои сцени. Добре ще е да се запознаете с тях по-напред в киното, а не тук, за да не си развалите удоволствието.

Длъжен бях да ви предупредя

След като ви предупредих и с горните безсмислени параграфи умишлено избутах основното и издайническо съдържание по-надолу от заглавието, сега вече можем да преминем по същество.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

И така, ако трябва да дам оценка на седмия Star Wars по петобалната система, тя ще е 4 звезди и половина. Отнемам половин единица от максимума, но не защото във филма има глупости, а понеже някои сцени бяха претупани и щяха да станат по-задоволителни или по-правдиви с повече разработка. Такива са, да речем, унищожаването на Новата Република, което, съгласете се, е доста значимо събитие, а на екрана става буквално „с един удар“, продължил около минута. Същото, впрочем, може да се каже и за бастисването на планетата-база (Starkiller) на Първия ред.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

Забравете „Звездата на смъртта“ от предишните епизоди. Тъй нареченият Starkiller е огромна ледена планета, във вътрешността на която е разположен щабът на Първия ред — наследник на Галактическата Империя и проводник на Тъмната Сила. Случайно или по-скоро не, в окултизма е известно, че дълбините на нашата Земя също са седалище на Черната ложа, която, подобно на една сцена във филма, черпи енергия от Слънцето, за да я използва за човеконенавистни цели.

Водещите герои през моите очи

Главните персонажи според мен са толкова добре замислени и новите актьори така добре се сработват, че спокойно можеха да износят целия филм, без каквато и да било помощ от старците.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“Рей. Ако питате Алекс Джоунс или друг „експерт по окултното“, ще ви каже, че главната роля е дадена на жена, защото така били поискали от Пентагона. Тъмните сили със седалище в САЩ по този начин целят, убеждават ни „разбирачите“, да поощрят повече момичета да се записват в армията, да подклаждат феминизма… и тем подобни щуротии.

За мен Рей е такава, каквато е, просто защото е олицетворение на женските архетипни черти: любовта и милосърдието, но и войнствеността тогава, когато е необходима. Като аргумент в полза на това може да се посочи, че нейният другар в приключението — Фин, я допълва с мъжкия архетип: остроумие, справедливост и… впечатляващ мерник.

Абсолютно не съм съгласен с критиките на някои рецензенти и зрители, че Рей „нереалистично бързо стана джедай“, защото в този епизод нито е станала джедай, нито това, което действително постига, е следствие само на нещата, които ѝ се случват във филма. Ще припомня два факта. Преди да попадне под опеката на джедаите, невръстният Анакин Скайуокър от Епизод I вече работи със Силата — сам прави летателни машини и има завидни умения в тяхното управление. Имаме прецедент, който е дори по-„нереалистичен“ от този с Рей. А нима Люк Скайуокър не „стана джедай“ след само една седмица тренировки с Йода в Епизод V?

Казано с други думи, самият труден живот на Рей е бил учителят ѝ за Силата. Разбира се, когато тя натупва мъжете, опитващи да откраднат новия ѝ дроид, тя използва Силата, без да го подозира и без да я нарича така. Това, което се случва във филма, е, че тя постепенно осъзнава следното — всичко, което знае и може, не е просто сбор от случайности и следствие от прищявка на съдбата, а лека-полека се намества в контекста на „митовете“, към които, забележете, тя отдавна е имала интерес и влечение…

Да се пробудиш не означава тепърва да се учиш, а означава да започнеш да намираш мястото на знанията си — да ги прилагаш. Нима на никого не се е случвало да има продължителни трудности и да мисли, че пропилява живота си, преди в един момент да осъзнае, че през последните десет или повече години несъзнателно се е подготвял за текущо събитие, което преобръща живота му и сякаш му отваря много врати? Само човек, който не е имал сходна опитност, може да оспорва реализма на главната героиня.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

Понеже още в първите сцени забелязах, че Рей и Фин са въплъщения на женския и мъжкия архетип, за мен не беше изненада, че във финалната битка и двамата се изправиха срещу Кайло Рен. (Въпреки че трейлърите подвеждащо показваха битка само между Рен и Фин.) Очаквано и вярно с окултните принципи беше Фин (умът) да не се справи сам със злото. На такъв спасителен и изкупителен подвиг е способна само Любовта (Рей), въпреки че, както ще стане на въпрос и по-долу, спасяването на Кайло Рен от лапите на мрака най-вероятно ще е доста продължителен процес, който ще обхване и трите епизода от новата трилогия. Ще отнеме време, тъй като Рей едва сега се пробужда и тепърва ще осъзнава и овладява силата си, като прогнозирам, че накрая ще трябва да даде и скъпа жертва…

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

Важното е, че в края на този епизод я видяхме да предприема мъчителното изкачване на планината (забележете символиката), като следва пътеката, виеща се надясно (поредна символика за посвещение в светлите редици).

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“Фин е войник в редиците на Първия ред. Изтръгнат от семейството си като дете, още преди да получи нормално човешко име, той е обучен за щурмовак с номер FN-2187. Но в първата си полева мисия той отказва да извърши военно престъпление — избиването на невинни и невъоръжени цивилни. Скоро след това избира да организира и подпомогне бягството на един „вражески“ пленник, защото, както сам казва, „така е редно“. И по-нататък във филма този герой проявява ту респектираща смелост в определени ситуции, ту крайна предпазливост, създаваща (според мен погрешно) впечатление за страхливост.

Намирам Фин за истински модел за продражание — както по отношение на морала му, така и за храбростта му да несъучаства на тиранията. Този персонаж е яркото свидетелство, че Пентагона няма пръст в „Силата се пробужда“, освен ако не приемем, че военните и тъмните им господари имат интерес да възвеличават дезертьори, „предатели“ и активисти срещу Първия (световен) ред.

Това, че в началото героят има само номер, автоматично ни подсказва ариманичната същност на Първия ред и Тъмната страна на Силата. Но, както може би мнозина се досещат, самият номер FN-2187 не е случайно избран. Мога да посоча три директни препратки:

• Първата е към килия „2187“, в която принцеса Лея е държана като пленник в Епизод IV.

• Друга е към филма „21-87“ от 1964 г., вдъхновил Джордж Лукас за концепцията на Силата в „Междузвезни войни“. Основният въпрос в „21-87“ е дали човек трябва да се разглежда като сложна биомашина или като същество с душа.

• Номер „21/87“ се среща в ключовите сцени на „THX-1138“ — първия пълнометражен филм на Джордж Лукас, където главният герой (в ролята Робърт Дювал) бяга от строго контролирано общество, управлявано от сенчеста група.

Аналогиите с историята на Фин са красноречиви и не се нуждаят от специално отбелязване. Обобщено, 2187 е това, което за вдъхновителите и създателите на „Междузведни войни“ символизира бягството и/или спасението от ариманичния затвор. Дали числото само по себе си има окултен смисъл, нека се изкажат нумеролозите.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“Кайло Рен е злодей, какъвто не сме виждали досега в сагата. Особеното при него е, че тепърва навлиза в Тъмната страна на Силата. И както става ясно от поне две сцени, Светлината го зове обратно. Това, че малко или повече (поне в началото на филма) е „на кантар“, не го прави по-малко опасен. Напротив, според мен злодеите, които правят нещо, за да се впишат и за да се докажат, са по-непредвидими и могат да са по-зли, отколкото онези, на които лошотията им идва отвътре.

Погрешно е да се мисли, че Кайло Рен (или Бен Соло, ако го наричаме с родното му име) е такъв, какъвто е, заради наследствения принцип. Дарт Вейдър може да е негов дядо, но дори по-близки роднини са майка му Лея Органа, чичо му Люк Скайуокър и баща му Хан Соло, в които не виждаме проявление на Тъмната страна. В една важна сцена Рен казва за баща си: „Той не значи нищо за мен“. Струва ми се, че би казал същото и за дядо си. Вероятно някой ще възрази, че в друга сцена злодеят се прекланя на останките на Вейдър, но ще обърна внимание, че той не познава лично дядо си, а в тази сцена казва: „Ще завърша това, което ти започна“. Става дума за дело, за идеология, за избиране на страна по убеждение и вяра.

Последното е интересно, доколкото, както е известно от духовната наука, в реалния живот такова разделение по вяра предстои за цялото човечество, като в Евангелията се уточнява, че един срещу други ще застанат бащи и синове, майки и дъщери… Би могло да се смята, че едва в края на този епизод, Кайло Рен окончателно отхвърля светлината, като извърша отцеубийство. В иносказателен смисъл това би трябвало да се приема не само като прекъсване на родовите връзки, но и като решително отхвърляне на Бога. Тази ключова сцена беше заснета с очевидна символика, тъй като колебанието на Рен траеше, докато се намираше в лъч светлина. И в момента, в който по независещи от него обстоятелства, светлината изчезна, той извърши греха.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“

Предполагам, че важна сюжетна нишка, която ще проследяваме и в следващите два епизода на новата трилогия, ще бъдат опитите на светлите сили да изкупят Рен и да го върнат обратно. Ще съм разочарован, ако след тази силна завръзка всичко накрая опре до физическото отстраняване на злодея — нещо, което вече е правено в предишни серии и което, както показва историята, не води до балансиране на Силата, а само до трансформирането на Тъмната страна от една фракция в друга.

„Докато имаме светлина, имаме и възможност“,

казва един от второстепенните герои — пилотът Поу Дамерън, като такива мъдрости окончателно би трябвало да прекратят дискусията, дали „Силата се пробужда“ е филм, правен от светли или тъмни сили. За мен нямаше дори една сцена, в която да се възхвалява нещо аморално или сатанинско.

Самият филм, ако се замислите, предлага нещо, което не ни е занимавало в предишните епизоди — положение в галактиката, когато силите са изравнени. Ако в епизоди 1-3 гледахме залеза на джедаиде и възходът на ситите, а в епизоди 4-6 на Люк се възлагаше надеждата да „възстанови баланса“ и да възобнови посвещенията в светлата страна, за пръв път в този епизод светлата и тъмната страна Силата са с почти еднаква мощ. Като изключим върховният лидер Сноук, оглавяващ Първия ред, и остарелия Люк, който вероятно ще възроди първия джедайски храм, засега всички воини — и лошите, и добрите — са все неопитни. Вълнуващото е, че в следващите серии равновесието на кантара може да се промени както с натежаване надясно, така и със залитане наляво.

Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“Подсетете ме, ако съм забравил или греша, но за пръв път в сагата се появя и персонаж, който не е джедай или сит, но „познава Силата“. Да, имам предвид мистериозната Маз Каната, която озадачаващо прилича на расата на Йода и може да вижда душите на събеседниците си през техните очи.

Вярвам, че вдъхновение за този образ са врачките, общуващи с духовния свят чрез това, което в окултизма се нарича атавистично ясновидство. Аргумент за това е, че първият дизайн на героинята ни я показва с антропологически черти и с червена кърпа на главата, които будят асоциации с класическия образ на циганките, предсказващи бъдещето в увеселителните паркове. Нещо повече, тя е стопанка на пивницата, където същества от различни части на галактиката се събират да „ядат, пият и пеят бесовски песни“. 😉

Иван Стаменов
28 декември 2015 г.

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми.
От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите.
Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

9 коментара за "Окултен анализ на „Star Wars 7: Силата се пробужда“"

  1. Спиро  28.12.2015 г. | 19:27 ч.

    Моят коментар е за хората, които са гледали филма.
    Направи ми впечатление, че след като Кайло Рен уби Ханс Соло, вторият падна в нещо като бездна, която светеше, а не беше тъмна както би следвало да се очаква.

  2. Светослав Йорданов  29.12.2015 г. | 11:51 ч.

    Тъй като четох „Връзката между живите и мъртвите“, GA-168, по същото време, по което трейлърът на Междузвездни войни нашумяваше, ми направиха впечатление цветовете на мечовете и свързаните с тях персонажи. В този случай това не се ограничава само до този филм. После това впечатление беше преминало на заден план, докато сега не бях подсетен от картинката в началото на статията. Даже си помислих, че Ванката е коментирал и този аспект, а може да го е направил другаде и просто да не съм разбрал. За съжаление, книгата в момента не е в мен и не мога да цитирам българския текст, но ще дам английския:

    „This finer element may be experienced if we take notice of the more purely soul-impression made upon us — let us say by colours — but also by other sense-impressions. Of course everybody knows, roughly speaking, that when he looks upon a blue surface, the impression it leaves will not be the same as that left by a red surface. A red surface — and I must emphasize this particularly — even when a person is not made nervous by looking at it, has something that attacks something which comes out of the surface, as it were, and thrusts itself at us. Whereas blue, for instance, awakens the opposite sensation — it remains quietly in its place; nothing comes toward us, out of the blue. On the contrary, we feel — if we are able to accompany colour-impressions with a fine feeling — that we can penetrate into this blue with our soul forces, that we can press through it.

    Green is, as it were, in a rythmical state of balance. This is why it has so beneficent an effect upon us, as the plant’s covering of the earth. Green works upon us in such a way that we are able, in part, to penetrate into it, while at the same time it comes back again toward us. When we look out upon the wide green field, we have this impression, that we enter into something; yet, at the same time, that it comes toward us. This is what constitutes the refreshing effect made upon us by a wide green field.

    You will be able to convince yourselves of this fact: that human beings have noticed that it is possible to live with colour as it were, and if you read in Goethe’s Theory of Colours — which, to be sure, is understood by very few persons of to-day — the chapter on the ethical effects of colours, you will find indicated the corresponding feeling to be experienced through each colour. Thus we find that we can experience colours … we can also experience other sense-impressions; but, for the moment, we are speaking about colours, in order to have an example.

    We can live with colours in such a way that blue, for example, calls to life in our souls a force that resembles the longing which goes forth from us and which is taken up kindly by blue.
    In the case of red, something always arises which seems to come toward us and will not leave us alone — something that wishes to overpower us, as it were.

    When we thus feel colours, we may have a soul-experience — a moral soul-experience, as it were. Of course, not every human being can carry on such experiences in any one incarnation; but I am describing them to you, in order that you may see how the different worlds are interrelated.
    If, accordingly, a man were to carry on these exercises, he would live far more purely in the world of colours. And if he did them in connection with other sense-impressions, he would likewise live more purely in the other sense-impressions. In that case, however, something else would very soon have to arise — something different would take place.

    Suppose that such a person were to experience the blue sky in this living way; he would in this case, not simply have the blue above him, (this is, moreover, a very subjective blue; for, in reality, there is no vault above us) but he would feel it above him as the inner surface of a beneficent, inner hemisphere, everywhere receiving his soul-life — a hemisphere, behind the apparent surface of which the soul’s experience could penetrate.

    It is because of this that human beings who experience the world in a deeper sense, speak as did Jacob Böhme, for instance, who did not say: — “When we see the blue vault of heaven …”, but, rather: — “When we see the depths”. In these words, “When we see the depths”, we find contained the whole experience of “blue”.“
    – See more at: http://wn.rsarchive.org/GA/GA0168/19160216p01.html#sthash.qyHBaTOB.dpuf

  3. Стопанина  29.12.2015 г. | 16:54 ч.

    За символиката на цветовете на светлинните мечове има много материали, писани от разни автори през годините. Специално за Епизод 7 се обръщаше изрично внимание и на „нестабилния пламък“, с който работи този на Кайло Рен, което е доста интересен детайл.

    В текста горе забравих да обърна внимание на новия дроид. Освен че е невероятен сладур, схемата на BB-8 представлява vesica piscis.

    BB-8

    Символиката се подчертава и от това, че той съхранява данните за местоположението на Люк.

  4. Чубака  30.12.2015 г. | 18:26 ч.

    На мен филма не ми хареса изцяло, може да се каже на половина, а аз имах много високи очаквания. Не ми хареса крайният феминизъм, който е тенденция напоследък в холиууд и въпреки, че по принцип ми харесва на женските герои да се дава поле на изява, в този филм беше нереалистично направено. Баланс на силата ли, моля ви се как така главната геройня ще постигне целия прогрес, който постигна Люк за три филма, в рамките на един час. Просто и казаха, че притежава силата и 20 минути по късно вече боравеше като виртуоз с нея. В другия герой прозираше типичния стереотип на черен (казвам го без да съм расист), а класическите герои (с изключение на чубака) имаха 0 присъствие. И за капак бяха добавили елементи на пубертетски хумор типичен за дисни, За мен филма си беше чисто копи пеист на първата част, но със заменен състав с цел завладяване на повече демографски ширини и наистина доста претупан сюжет. Втората трилогия за мен не съществува въпреки добрите елементи в третата част, цялата тая работа с хламидийте дето причинявали силата (едва ли не силата е някакво автоимунно заболяване причинено от бактерия, което се предава на поколенията) и лошия подбор на каст, в комбинация с изкуствената анимация и още тонове други грешки. И все пак, новия беше доста по добър от втората трилогия (втората по производство). Хареса ми това че дуелите не бяха детински и изопачени, хареса ми пресъздаването на атмосферата от първите части, хареса ми и концепцията за това че не е нужно да си джедай за да вярваш в силата и до някъде ми хареса антагониста (сериозно, никой ли не му е казал, че дядо му в крайна сметка се е върнал на светлата страна), хареса ми завръщането на старите герои и ми харесаха някои от новите. Аз бих му дал оценка 3/5.
    ПП. Нещо което много ме издразни е, че придаваха прекалено много човешки черти на дроида, черта на много холивудски филми е да придават душевност на машините. Ако си спомняте в първите части, дройдите ги третираха като роби и дори търгуваха с тях, спомням си и няколко места на които саркастично им се присмиваха когато се опитваха да проявяват индивидуалност.

  5. Стопанина  30.12.2015 г. | 19:49 ч.

    Чюи, радвам се, че филмът не ти е харесал, защото, ако беше по твой вкус, вероятно аз щях да съм недоволен. 🙂

  6. чубака  30.12.2015 г. | 23:47 ч.

    Радвай се, и аз ти се радвм как търсиш окултни истини във филми направени да изкарат по няколколко милярда от подрастващите, пък ти си търси весика пискис и под гривата на чубака 🙂 .

  7. Таня  02.01.2016 г. | 23:46 ч.

    Не съм гледала филма, но ще направя един коментар. Преди няколко дни ходих да гледам 1 американски филм (то вече по кината маѝ няма нито френски, или италиански, или испански, или немски, …. направо разнообразие отвсякъде). Започнаха рекламите, ама от 4-те рекламирани филма….. само единият беше с нормална за моите разбирания тематика – комедия за двама съпрузи, единия бивш, другия – настоящ, които се конкурират за вниманието на детето на бившата/настоящата си съпруга. Следващия филм беше за мъж, коѝто обича да се облича като жена и заради някаква игра, която си организират със съпругата си, тоѝ завързва връзка с друг мъж и накрая разбира, че всъщност иска да бъде жена и иска да се оперира, за да си промени пола. По дрехите ми се струва, че деѝствието се развиваше в 19 век!!??….
    Другият филм беше със зомбита, които възкръсват от гробовете и героите ги разсичат със саби?! и ги стрелят, като 1 от главните герои е жена, която размахва сабята с ловкостта и силата на някакъв шампион по фехтовка…..
    И този за междузвезни воѝни, коѝто не ми е по вкуса.
    Може и да греша, но когато видях числото 2187 несъзнателно пресметнах 2+1+8+7=18/3=6+6+6 – числото на С……а.
    И се питам защо толкова много обичат нумерологията и защо толкова много искат мъжете да са двуполови, а жените да са мъжествени? А между другото някъде четох, че ако им се изтърка номера с тероризма, ще почнат да ни плашат, че извънземни заплашват Земята и затова трябва да се въоръжаваме и превъоръжаваме. Имало даже и проект наречен „Син лъч“ за създаване на реални холограмни образи в небето, за измама на хората, че виждат летящи обекти. Та се питам дали така не обработват младите съзнания за план Б…., в края на краищата за повечето хора представата за света се оформя точно в младостта.

  8. Светльо  06.01.2016 г. | 10:27 ч.

    Най-сетне и аз гледах филма. Ами хареса ми филма. Много символика имаше в него. Десния път, по който поема Рей по пътя на своето посвещение, пустинята (като място за очистване) аскетския живот и оскъдната храна с която й се налагаше да преживява – сама, на която беше живяла преди това, мястото където отиде например с Хан Соло и Чуи, много наподобяваше съвременните разбирания за Атлантида – храма и посвещаването в него от жрицата. Ситуация с целия й драматизъм между Кайло Рен (Бен) и баща му Хан Соло, мостът над пропастта, дори ако щете и убийството на баща му – прекъсването на кръвната връзка и поемането на пътя към Злото. Черното слънце, Соратовите армии и самият той обърнат с гръб към Светлината, разделението (пропастта) след битката между Рей и Кайло Рен, наименованието ако щете на Сити (египетска епоха), Империя (гръко-римска), Първи ред (First order – New world order), европейска епоха – сегашно време! За вечната битка на Добро и Зло, за да има Еволюция. Вземането на Светлината за своите егоистични нужди. Може и да преповтарям някои неща казани от Стопанина. Едно отклонение, онзи ден като правих коледните лампички на украсата, ми се наложи да донаждам лампички. В бързината съм вързал минус за плюс и обратно (прекъсна се веригата между плюс и минус), съответно веригата не заработи, за да тече ток, трябва да има плюс и минус във веригата, за да има движение трябва плюс и минус. За мнозина тук е известен окултния факт за връзката между електричеството и мислите на хората. За ефектите на филма не мога да говоря, само мога да кажа, че IMAX не ми хареса. Широко екранните варианти на филмите са далеч по добри – за мен.

    Таня, а защо смяташ по този начин числата? 2187 – 2+1+8+7=18=1+8=9. Девет е символ на завършеност, скрит потенциал, на силата -последното от числата, аз например виждам в това друго от това, което ти виждаш. Фин е последният който чрез силата на собствена воля (въпреки наглед невъзможността да стане това) се спаси от Първия ред – на извърши убийство, искаше да избяга и го направи. За тези които не са го гледали, гледайте филма, според мен е много добър!

  9. Стопанина  06.01.2016 г. | 11:38 ч.

    наименованието ако щете на Сити (египетска епоха), Империя (гръко-римска), Първи ред (First order – New world order), европейска епоха – сегашно време!

    Страхотно наблюдение. Не го бях забелязал!

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.