Китай: Кредитният ви рейтинг вече зависи от политическите ви мнения

Наскоро в Китай въведоха универсална кредитна система, където всеки получава рейтинг между 350 и 950. Но този кредитен рейтинг не се определя само от това, колко вероятно е да си плащате вноските по кредитите, а се влияе и от това, доколко вашите политически възгледи се припокриват с тези на китайските власти. Тези на вашите приятели — също.

На запад агенциите, които шпионират хората, се опитват да са по-ниски от тревата и по-тихи от водата, докато подслушват абсолютно всичко. В Китай подхождат по различен начин. Не само че наблюдението е изключително явно, но хората там са постоянно подтиквани да се примиряват с това.

Китайският кредитен рейтинг, който първоначално изглеждаше съвсем безвреден, се въведе това лято. По-точно беше представен от „Алибаба“ и Tencent — китайските технологични гиганти, които контролират всички тамошни еквиваленти на социалните мрежи, заради което имат всякакви данни за хората. Китайците могат да си свалят и програма, наречена Sesame Credit от мрежата на „Алибаба“, като много хора започнаха да си мерят кредитния рейтинг, тъй като на рейтинга се гледа като на „граждански статус“ – това не е напълно грешно. Около 100,000 човека са се похвалили със статуса си в Weibo, китайския еквивалент на Twitter.

На запад кредитната оценка е проста — отговаря на възможността на хората да си погасят дълга. Тя се основава на техните активи, техните приходи и как са погасявали кредити в миналото. Това е. В Китай оценката… има повече нюанси. Не е просто това, че някой е купил нещо, но и какво точно е купил също влияе върху кредитната оценка. Ако например човек си купува неща, които се харесват на режима – например съдомиялни машини и бебешки консумативи, кредитната му оценка се вдига. Ако си е купил видео игра, неговата кредитна оценка намалява.

Властите ще награждават покорните хораНа теория Sesame Credit и нейните еквиваленти не са задължителни. Засега. Но Китай вече обяви, или по-точно загатна, че ще станат задължителни до 2020-а. Властите предупредиха, че ще има възнаграждения за покорните хора, а се канят да въведат наказания за онези, чието поведение не се харесва, като например ограничаване на достъпа до интернет; на такива хора ще се забранява и да заемат определени престижни или важни професии, като правителствен представител, репортер, изпълнителен директор, статист…

Китай: Кредитният ви рейтинг вече зависи от политическите ви мнения

Неща, които ще намаляват кредитната ви оценка, са например оповестяване на политически мнения без предварително разрешение, говорене и обсъждане на исторически събития, които не са официално признати, или даже публикуване на точна и актуална информация за срива на Шанхайската стокова борса (което е неудобно за китайския режим).

Но черешката на тортата е, че, ако някой ваш приятел направи нещо такова — публикува мнения, които не са предварително одобрени, или публикува вярна, но неудобна информация — вашата кредитна оценка също ще падне. И това се отразява директно върху качеството ви на живот.

„Sesame Credit обаче използва и други данни, за да изчисли оценките, като например с какво се занимава човек в свободното му време, кореспонденцията му с приятелите, навици на пазаруване и начина му на живот“— се казва в China Daily Asia.

КГБ и немското ЩАЗИ се борили с дисидентството, като ползвали така наречените агенти-провокатори сред населението. Те се опитвали да накарат събеседниците си да се съгласят с дисидентски възгледи. И веднага след кимването с глава са били затваряни. В резултат на тази програма никой не е смеел да се съгласи, че правителството е направило нещо лошо, а това е много ефективно средство да се предотврати създаването на недоволство сред голяма част от населението. Днешните методи, използвани от китайското правителство, са много по-меки, но навярно са много по-ефективни.

Тази схема е много по-зловеща, отколкото изглежда на пръв поглед, защото на определени оценки се дават определени привилегии:

• Ако кредитната оценка стигне 600, човек може да тегли заем до 800 долара, без да посочва гарант.

• При 650 точки може да наеме кола, без да оставя депозит.

• При 700 точки можете да вземете разрешение за пътуване до Сингапур по улеснена процедура.

• При 750 точки се дава Шенгенска виза по подобна процедура.

Има още много привилегии — това бяха само няколко, за да добиете представа.

Всеки може да провери кредитния рейтинг на друг човек, като посети Credit China, което помага и даже подтиква хората да се отдалечат от приятели и познати, значително дърпащи ги назад заради факта, че се познават. Въпреки че в момента този китайски кредитен рейтинг е изцяло фискален (но рейтинга на приятелите ви оказва влияние на вашия), основната идея е той да става все по-използван и да се превърне в „социална кредитна оценка“ до 2020 г., според официална директива.

Виждате ли какво се получава?

Тези неща означават, че хората трябва да избират между желаната ваканция в Европа и поддържане на отношения с приятели си, които не се съгласяват с официалните решения на властите. С други думи, срещаш ли се с дисиденти, ще ти струва социалните придобивки. Това ще доведе до изолация и до запушване на устата на всеки, които публикува неофициални политически мнения или неофициални исторически факти. Те ще бъдат пратени в социално изгнание, въз основа на всичко, което правят, пишат, мислят и обсъждат онлайн.

В случая Китай селективно дресира народа си срещу всякаква форма на критично и независимо мислене. Това може би не е основната цел и се съмнявам, че целта е само тази, но един от ефектите безспорно е даването на социални придобивки само и единственото на послушни хора, включително да могат да имат деца, особено успели деца.

Хората понякога се шегуват, че още не сме стигнали описаното в „1984“. Чудя се, какво ще успее да накара такива хора да разберат, че ние отдавна задминахме „1984“. Защитата на вашата лична неприкосновеност си е изцяло ваше задължение.

Автор: Рик Фолквинг @ PrivateInternetAccess

Превод: Кирил Атанасов

Споделете публикацията

Google1

За Спиро

kiril@otizvora.com | Кирил Атанасов - Спиро е преводач на свободна практика за „От Извора“. „Злото не е в грешките, които човек прави, а в неизправянето им.“

Всички публикации

14 коментара за "Китай: Кредитният ви рейтинг вече зависи от политическите ви мнения"

  1. Стопанина  19.10.2015 г. | 12:37 ч.

    Тъкмо се бях притеснил за шведите, но явно има осъзнати хора и там, ако съдим по този автор.

  2. Спиро  19.10.2015 г. | 18:40 ч.

    Аз наскоро гледах клипове какво се случва в Англия. И там нещата са много страшни. И говорим за бруталност, която кара тази на мигрантите в Швеция да бледнее. И говореше една жена, която помагаше на жертвите и тя каза – в цялата страна се знае и всички са бесни, но полицията не прави нищо, медиите потулват всичко… Значително по-пробудени са хората.
    И в Англия където има камери на всеки ъгъл нещата са по-ужасяващи, което поставя въпроса за какво им са тогава тези камери при положение, че самото правителство няма никакво желание да защитава народа.

  3. mitko  19.10.2015 г. | 19:04 ч.

    Спиро
    Аз наскоро гледах клипове какво се случва в Англия. И там нещата са много страшни. И говорим за бруталност, която кара тази на мигрантите в Швеция да бледнее. И говореше една жена, която помагаше на жертвите и тя каза – в цялата страна се знае и всички са бесни, но полицията не прави нищо, медиите потулват всичко… Значително по-пробудени са хората.
    И в Англия където има камери на всеки ъгъл нещата са по-ужасяващи, което поставя въпроса за какво им са тогава тези камери при положение, че самото правителство няма никакво желание да защитава народа.

    Как така за какво са им камерите?? Ами за да знаят какво прави народа и да го следят, а не да го защитават! А от пробудените хора нищо няма да зависи, докато не хванат тоягите!!

  4. mitko  19.10.2015 г. | 19:26 ч.

    Това вече е нахалство, г-н Фолквинг! Оправихте Швеция, хванахте се за Китай! Но Китай е с повече от 5000 години история и винаги е било така, нищо ново под слънцето! Освен държава плюнка в сравнение с Китай, Швеция се отличава и с нещо още по съществено – лицемерието!! В Китай властта не се крие зад нищо, това са правилата и точка! А вие защо не напишете за съдебните репресии в Швеция, за уволненията, за спрените социални осигуровки, довеждащи до социална смърт несъгласните с вашата политическа коректност? В Китай се иска само да не говориш срещу партията, а в Швеция може да получиш присъда затова, че си погледнал Хасан накриво, примерно. А това, че вашите боклуци вече се произвеждат основно в Китай не знаете ли, или току що падате от небето? Парите не миришат нали? Ама туй човешките права шъ знайш, са голяма работа!!

  5. Спиро  19.10.2015 г. | 20:40 ч.

    Митко, ти наистина много си им набрал на шведите. 😯 Успокой се!

  6. Gergana  19.10.2015 г. | 20:43 ч.

    Mitko, да. Прав си. Лицемерието е основна част от шведския модел. Толкова по-разочароващо, колкото повече заявки са направени от шведския политически елит, че намеренията на целокупния шведски народ са едни на съзнателно избрана добронамереност.

    Това е една народност, която, общо взето, действа на принципа на вълчата глутница. Един всепризнат авторитет винаги може да те нахапе така, че да прискимтиш и да свиеш опашка под подигравателните и облекчени погледи на останалите членове на глутницата. Чувала съм, че и в Швейцария е така, с важното изключение, че Швейцария е оставена на мира и затова моделът на местно самоуправление действа по-ефективно. В Швеция този модел е в народната памет, но е и много изличен от годините на социалистическо управление, в което гражданите стават собственост на държавата ( всъщност, голяма част от тях дори не осъзнават чия собственост са, защото не са били поставяни на изпитание).

    Същевременно, мен ме боли от скопяването (или опита за скопяване) на тази народност, независимо какъв исторически актив си е натрупала. Нека за тях, за нас и за много други да се радваме, когато просветнат идеи за съпротива. Между другото, Пиратската пария, на която г-н Фолквинг е пропагандатор, е в страшно лоши отношения с идеята за национализма и следователно със смесените представи на шведите за „Дълг“ към нещо си, без да са разбрали какво точно е то (е, акоса разбрали нещо, то ще е – оставете ни на мира, защото ни боли да мислим). Виж колко са зле поставени.

    Привети

  7. mitko  20.10.2015 г. | 10:22 ч.

    Gergana
    Mitko, да. Прав си. Лицемерието е основна част от шведския модел. Толкова по-разочароващо, колкото повече заявки са направени от шведския политически елит, че намеренията на целокупния шведски народ са едни на съзнателно избрана добронамереност.
    Това е една народност, която, общо взето, действа на принципа на вълчата глутница. Един всепризнат авторитет винаги може да те нахапе така, че да прискимтиш и да свиеш опашка под подигравателните и облекчени погледи на останалите членове на глутницата. Чувала съм, че и в Швейцария е така, с важното изключение, че Швейцария е оставена на мира и затова моделът на местно самоуправление действа по-ефективно. В Швеция този модел е в народната памет, но е и много изличен от годините на социалистическо управление, в което гражданите стават собственост на държавата ( всъщност, голяма част от тях дори не осъзнават чия собственост са, защото не са били поставяни на изпитание).
    Същевременно, мен ме боли от скопяването (или опита за скопяване) на тази народност, независимо какъв исторически актив си е натрупала. Нека за тях, за нас и за много други да се радваме, когато просветнат идеи за съпротива. Между другото, Пиратската пария, на която г-н Фолквинг е пропагандатор, е в страшно лоши отношения с идеята за национализма и следователно със смесените представи на шведите за „Дълг“ към нещо си, без да са разбрали какво точно е то (е, акоса разбрали нещо, то ще е – оставете ни на мира, защото ни боли да мислим). Виж колко са зле поставени.
    Привети

    И мен ме болеше до време, но разбрах, че болката разрушава само мен, а не довежда до промяна. Защо пък да ме боли? Сега откровено злорадствам, признавам си го, сигурно не съм прав,но и мисля, че всеки си заслужава съдбата! Вбесявам се обаче, когато „шведският модел“ натрапва себе си на останалия свят, „дава пример“, размахва пръст, поучава! Това вече е прекалено!
    Швейцария изобщо не е оставяна на мира! Тя се намира под много силен международен натиск, вътре в нея изобилства и от „полезни идиоти“. И там има преследвани и осъдени хора за изразено мнение. Искам да видя какви ще са резултатите от развоя на последните избори, в други страни не се случи нищо конкретно, само приказки.
    А в глутниците няма всепризнати авторитети! Тяхното положение винаги виси на косъм, винаги ще се оспорва от някой, някой който знае, че времето работи за него, водачът днес е силен, но утре ще бъде слаб, и това е неизбежно. А краят на водачите е жесток! Бивайки победени, те или са прогонени от глутницата, или са разкъсани! Това май не се отнася за овчите стада и шведите!

  8. mitko  20.10.2015 г. | 10:30 ч.

    Спиро
    Митко, ти наистина много си им набрал на шведите. Успокой се!

    И на германците! Шведите и германците са идиотите на Европа в момента, а какви ще бъдем ние, ще зависи от това, доколко ще позволим да се отрази на нашия живот тяхното скудоумие!

  9. Спиро  20.10.2015 г. | 10:37 ч.

    Въпроса е колко време лидера ще може да задържи властта. Например при нас колко време ни управляват комунистите? Сега са децата и внуците на тези от някогашната ДС, но нямат голяма разлика в манталитета.
    А и забележи, че ние си знаем що за стока имаме в парламента и можем да говорим каквото искаме. И пак нищо не можем да направим, колко години вече стана. Какво остава за шведите, които даже не могат да разберат в какво положение се намират? И те са манипулират от десетилетия.
    А и колко шведи ще тръгнат да си развалят рахатлъка за да се борят против правителството си? Аз си мисля, че ако ние имахме техния стандарт и ние щяхме да се мълчим и да се правим на луди.
    Самата статия показва диктатурата в Китай, където е най-явна. Но същите неща се прилагат и в Швеция. Там са много по-замазани и хората не се усещат. При нас телевизиите се опитват да въведат политкоректното говорене, но удрят на камък. Политиците се опитаха да въведат закон против „насяването на омраза“ колкото да се синхронизираме с останалите от ЕС, но никой не го прие на сериозно. Опитаха да въведат и „закон за защита на детето“ но там вече срещната свирепа съпротива. Ние като сме по-пробудени, но това в никакъв случай не ни пречи да слушаме какво се казва и прави в другите страни. Даже е препоръчително. Например в България имаше свирепа съпротива срещу шистовия газ, но ние знаехме за вредите от него от американците.

  10. Астролог  20.10.2015 г. | 17:01 ч.

    Във връзка с лицемерието – Учителя е посочвал Англия – и то още по това време, когато е нямало камери като сега по улиците. Преди години, като се говореше за така наречения „свински грип“ – направо истерия по телевизията там, а то някой искал да продава ваксини…

  11. mitko  20.10.2015 г. | 20:26 ч.

    Спиро
    Въпроса е колко време лидера ще може да задържи властта. Например при нас колко време ни управляват комунистите? Сега са децата и внуците на тези от някогашната ДС, но нямат голяма разлика в манталитета.
    А и забележи, че ние си знаем що за стока имаме в парламента и можем да говорим каквото искаме. И пак нищо не можем да направим, колко години вече стана. Какво остава за шведите, които даже не могат да разберат в какво положение се намират? И те са манипулират от десетилетия.
    А и колко шведи ще тръгнат да си развалят рахатлъка за да се борят против правителството си? Аз си мисля, че ако ние имахме техния стандарт и ние щяхме да се мълчим и да се правим на луди.
    Самата статия показва диктатурата в Китай, където е най-явна. Но същите неща се прилагат и в Швеция. Там са много по-замазани и хората не се усещат. При нас телевизиите се опитват да въведат политкоректното говорене, но удрят на камък. Политиците се опитаха да въведат закон против „насяването на омраза“ колкото да се синхронизираме с останалите от ЕС, но никой не го прие на сериозно. Опитаха да въведат и „закон за защита на детето“ но там вече срещната свирепа съпротива. Ние като сме по-пробудени, но това в никакъв случай не ни пречи да слушаме какво се казва и прави в другите страни. Даже е препоръчително. Например в България имаше свирепа съпротива срещу шистовия газ, но ние знаехме за вредите от него от американците.

    Най-голямата сила на българите е отрицанието на всичко, нихилизмът и недоверието. Такива хора няма как да ги манипулираш. Те изпадат временно в дребни и конюнктурни заблуди, които после доста бързо изфирясват, и всичко си идва на мястото. Остават само пристрастията, но и те лесно могат да се променят според някои обстоятелства. Аз не бих подценявал потенциалът на българите за съпротива, те може да са апатични и незаинтересовани на пръв поглед, но ако пламне искрата, бъди сигурен, че ще стане доста напечено! И управниците го знаят. Проблемът е, че всеки гледа първо себе си, или чака друг да свърши нещо. Но и на това ще дойде краят. Когато се опитаха да посегнат на децата ни, им стана кристално ясно, че ще стане страшно. От нас си зависи! Но има и един сериозен проблем – интересчийството – толкова характерна черта за нас българите. Като казваш за комунистите, ще ти обърна внимание за нещо. В история на БКП (библия на комунистите), пишеше, че на 9-ти септември 1944, определящите се като комунисти в България са били 5000 (пет хиляди) души, което със сигурност значи, че са били пет пъти по-малко! Но и това число да приемем за истина, пак е фрапиращо вече точното число на членската маса само 5 (пет) години по-късно. През 1949 година партийни книжки притежават 540 000 (петстотин и четиридесет хиляди) души! На 10-ти ноември 1989 БКП беше с членска маса близо 1000 000 (един милион) души, само АБПФК и техните наследници, имащи право на привилегии, бяха 200 000 (двеста хиляди) души. На първите свободни избори в Унгария, комунистите взеха 4 %, в България взеха 47 %. После изборите били фалшифицирани, хайде де!! Та ти какво очакваш да направим, и кои ние?

  12. Спиро  20.10.2015 г. | 22:02 ч.

    Митко, имай в предвид, че след като комунистите са взели властта за много работни места има изискване да се член на БКП. Така, че за много от тези хора може да е било избор между членството в БКП или понижение в много ниска длъжност. В смисъл, че много хора са били членове на БКП главно защото са били подтиквани от политиците и законите.
    Интересчийството не мисля, че е голям проблем, защото в момента от него се облажват само и единствено техните приближени и някой друг мафиот. Ако трябва да съм честен в момента за българина интересчийство е да махне политиците, защото те са като прекалено голям паразит, който ако не се отстрани скоро може да ги убие.

  13. mitko  21.10.2015 г. | 23:19 ч.

    Спиро
    Митко, имай в предвид, че след като комунистите са взели властта за много работни места има изискване да се член на БКП. Така, че за много от тези хора може да е било избор между членството в БКП или понижение в много ниска длъжност. В смисъл, че много хора са били членове на БКП главно защото са били подтиквани от политиците и законите.
    Интересчийството не мисля, че е голям проблем, защото в момента от него се облажват само и единствено техните приближени и някой друг мафиот. Ако трябва да съм честен в момента за българина интересчийство е да махне политиците, защото те са като прекалено голям паразит, който ако не се отстрани скоро може да ги убие.

    А как взеха властта? Като предадоха България на СССР! За два месаца след девети избиха 30 000 души, пратиха армията в една безсмислена война в Югославия, и там загинаха маса хора, отвориха лагерите, национализираха всичко (т.е. заграбиха), създадоха ТКЗС-тата, и какво ли още не. Работните места са били последна грижа, просто кариеристите са надушили келепира. Най-голямата измет на обществото е хукнала през глава към партията, усещайки фантастичните за своето ниво възможности.

  14. Спиро  22.10.2015 г. | 00:41 ч.

    Имало е и от двата типа. Но в момента хората, които имат някакъв келипир от сегашната политическа ситуация са много малко на брой. Като цяло са малка група комуняги, заедно с роднините им и тук там някой друг бушон. А почти всеки друг е потърпевш.
    Но колкото и да си гледа келипира българина нашите политици все ще успеят да го вдигнат на въстание.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.