Рудолф Щайнер (СС-24; 12): Право и икономика

Сред различните възражения спрямо троичния социален ред има едно, което обобщено звучи по следния начин: В последните години усилията на идеолозите в политиката са насочени отчасти към създаването на юридическа основа, съобразена със сегашните условия в икономическото производство. Може да се каже, че идеята за троичния ред изцяло пренебрегва всичката работа, извършена в тази област, и иска просто да отдели правната сфера от икономическата.

Тези, които повдигат това възражение, си представят, че могат да отхвърлят идеята за троичния ред, понеже била нещо, което не взима под внимание практическия опит, а се опитва да реформира обществото без този опит. Истината обаче е точно в обратното.

Противниците на троичния социален ред казват: „Трябва да имаме предвид трудностите, които възникват при всеки опит да се осигури законова база, съобразена със съвременните условия в производството. Човек трябва да има предвид препятствията, на които се натъкват всички, правещи такива опити.“

Поддръжниците на троичния ред могат да отговорят: Самите тези трудности са свидетелството, че хората вървят по грешен път. Те са упорити в мъките си да изградят социална форма, в която определени нужди на съвремието ще се задоволят от съчетанието на икономическата и юридическата система. На тях обаче ще им се наложи да разберат, че когато икономическият живот няма противодействие, той създава условия, при които в обществото се усеща липсата на право и справедливост. На това трябва да се противодейства извън икономиката.

В полза на икономиката е, ако индивиди или групи, които са квалифицирани в даден аспект на производството, са в състояние да натрупат капитал за техния бизнес. Днес най-добрите услуги могат да се предложат на обществото само от квалифицирани лица чрез контрола на големи суми капитал. Но естеството на икономиката е категорично, че такива услуги могат да са следствие само от ефективното производство на стоки, от които обществото се нуждае. В ръцете на хората, които произвеждат такива стоки, попада определено количество стопанска власт. Не може да бъде другояче, троичният социален ред разбира това. Съответно, целта на този ред е да изгради общество, в което ще възниква икономическа власт, от която обаче няма да се надигат злини.

Троичният социален ред не предлага да се възпрепятства натрупването на много паричен капитал в частни ръце, защото това би означавало да се изгуби възможноста да се впрегнат социално възможностите на тези частни лица за служба на останалите в обществото. Той предлага обаче следното — когато даден индивид вече не може да се грижи за управлението на производствените процеси в неговата сфера на власт, средствата за производството да се поверят на друг квалифициран човек. Последният няма да получи тези средства за производство заради някаква негова икономическа сила, а само защото той е най-способният за тази работа. Но това може да се осъществи на практика, ако се извърши такъв трансфер според принципи, нямащи нищо общо със средствата на икономическата власт; тези принципи стават възможни само когато самите хора с техните интереси са ангажирани в сфери на живота, различни от икономическата.

Ако хората се сдружават на правова основа, която поражда интереси, различни от икономическите, тогава тези други интереси ще могат да се реализират. Ако човек е погълнат само от икономическия интерес, тези други интереси не се развиват. Ако човек, който разполага със средствата за производство, има усет за това, кой е най-добрият и най-продуктивният човек за дадена икономическа позиция, този негов усет не е придобит заедно със самата негова икономическа власт, а е бил развит в една сфера, работеща извън икономическата. Сам по себе си икономическият живот може да развие усещането за икономическа власт, но, успоредно с това, не носи усещане за социална справедливост. Затова всички опити само с икономически мисли да се напише рецепта за социална справедливост са обречени на провал.

Тези наблюдения са основани на действителните реалности в живота. Такива неща се имат предвид в идеята за троичния социален ред. Тя се насочва от практическите опити на онези, които са се мъчили да изградят правни структури за съвременните икономически форми; но точно резултатите от тези опити правят излишно поредното повторение на действия, с които мнозина вече са се провалили. Целта не е да се пишат социални закони в една област на живота, където те не могат да се приложат, а да се създадат условия за самия живот, от който могат да възникнат такива закони. В наши дни този живот е погълнат от икономиката; първата стъпка в правилната посока е да се възстанови неговата независимост.

За да се види ясно идеята за троичния ред, човек трябва да е склонен да разбере, че вътрешните сили на икономическия живот трябва постоянно да се коригират отвън, ако не искаме от самия него да възникнат пречки за собственото му развитие. Необходимите корекции ще дойдат тогава, когато има независим духовно-културен живот и съответната независима правна сфера, която да го обезпечава.

Рудолф Щайнер (СС-24; 12): Право и икономика

По този начин не се унищожава единството на социалния живот. В действителност то възниква за пръв път в пълния му смисъл. Това единство не може да се постигне с директиви или постановления на някаква централизирана власт. На единството трябва да му се позволи да възникне чрез взаимодействието на отделните сили, които обаче съществуват отделно, за да живеят като едно цяло.

Опитите да се създават правни регулации за отношенията в днешния икономически живот, които се извличат от самата икономика, не могат да се разглеждат като аргументи против троичния социален ред. Напротив — хората трябва да прозрат, че точно тези опити и провали са поводът да признаем, че троичният социален организъм е идеята, която се изисква от съвременния живот.

Автор: Рудолф Щайнер (Статия 12 от вестника „Троичен социален организъм“. Всичките 20 статии, публикувани в този вестник в периода 1919-1920 г., са част от сборника „Подновяването на социалния организъм“, известен още като Събр. съч. 24.)

Превод: Иван Стаменов

Споделете публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

4 коментара за "Рудолф Щайнер (СС-24; 12): Право и икономика"

  1. boris cherpanski  03.12.2016 г. | 21:52 ч.

    ot okultna gl.t. Astrologiyata triyabva da se poznava i polzuva vinagi,chrez neiya se razbirat dobre otnoscheniyata megdu horata..Astrologiya Ivan Tolev 15 tom Izgrevat na Biyaloto Bratstvo d-r Metodi Konstantinov,“Novata Kultura prez epoha Vodoleiya“ Iv seint d,alveidar..Obobsteno Cgovek poznava tova koeto e nai dobre-2 prinzip analogiya.4Kvadrata v astrologiya 4 Principa.1 Glava+Pr.Lubov=Maika v semeistvoto{sega izroden v religiya na Teokratite},2princip-2kv.astrolog.=pr.Madrostta=Racete=Bastata v semeistvoto=(izroden v Militarizam) 3 kvadrant v astrolog=3princip=Istinata= Sinat v sem.(izroden v Kapitalizam) 4 kvadrant-Pr.Krakata na Organizma=Dobro i Pravda-(izroden v Socializam) 4 principa-Lubov ,Madrost,Istina,Pravda i Dobro,koito horata triyabva sega da Uchat prez epoha Vodolei po Prrrinzipi na Hristos,i metodi na Beinsa Douno{Dounov},za da mogat na Baza Filosofski koncepciya i komunikacii,Obrazovanie i Samorazvitie da ne gi podlagvat politicite s 4-te izrodeni kastovi ili klasovi tehni zamestiteli-Teokraciya,militarizam,Kapitalizam,Socializam..Na vremeto e imalo Sinarhicheska Dargava v posledstvie razkol v epoha Telec ot togava otdelni smeseni komponenti.Hristos Uchenie i Hristianski Komuni t.n. „Kibuci“ v Izrael prez 1 -3 vek ot n.e. no uchenie na Hristos ne prilogeno Metodite,koito sega se davat sa edno Hristovo i dopalneno Uchenie za Novite Hora v epoha Vodolei Dadeno ot Uchiteliya Petar Dounov.Principite izvlecheni ot negovite Bessedi ste pomognat da se prilogat v 4 niya Socialen Organizam,no bez greschkite na minaloto-Da se vturnat da praviyat Komuni ili da propoviyadvat za novoto baz da se otchete Astrologicheski che Epoha Vodolei dava novo stremeg za otkrivatelski duh,no i svoevolno delene na kletki,t.e. rak- ogranichenie v samosaznanieto i po edinichno priyatelstva i Okultno uchenichestvo kato 1 period720 god e mistichen,2 e nauchen 3(720) e socialen sled koeto idva epoha Koziroga kadeto vlastvat socialnite grupi i togava v palnota ste se prilegat socialnite otnoscheniya i to kato 4 soc. organizam.

  2. Gergana  03.12.2016 г. | 22:06 ч.

    Боре Чирпански, намери начин да пишеш на кирилица, моля те.

    „От окултна гледна точка, астрологията трябва да се познава и ползва винаги, чрез нея се разбират добре отношенията между хората и т. н. …“

  3. Петьо  03.12.2016 г. | 22:21 ч.

    Боре, ако поради някаква причина не можещ да ползваш клавиатура на кирилица на устройството, от което пишеш – ей тук има една виртуална:

    http://gate2home.com/Bulgarian-Keyboard

    Долу вдясно има падащо меню, от което да избереш вида клавиатура – Bulgarian, Bulgarian (Latin), Bulgarian (Phonetic). Предполагам, че последната би ти вършила най-добра работа.

  4. Стопанина  03.12.2016 г. | 23:11 ч.

    boris cherpanski,

    Моите почитания и благодаря за постовете – диагонално погледнати, като че ли звучат смислени. Но отказвам да ги чета внимателно, когато са написани на латиница. И особено когато не пишеш от чужбина и затова ми се губи единственото частично оправдание, че не са на кирилица.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.