Рудолф Щайнер (СС-24; 20): Търси се прозорливост!

Една сложна идея, каквато е тази за троичния социален организъм, често е обвинявана, че „няма практическо приложение“ по този или онзи специфичен проблем. „Ето, имаме финансов колапс! Какво оздравително средство ще ни препоръчат проповедниците на троичния организъм?“ Само един отговор можете да дадете:

„Цялата настояща същност на световната икономика е такава, че цели съперничество между различните народи, като по този начин води до обезценяването на парите в дадения случай. Промяната може да започне само когато, вместо налагането на конкретни мерки с оглед оздравяването на това или онова, цялата същност на икономическия живот се преобразува в смисъла на троичната система. Разбира се, някои мерки могат да подобрят дадени аспекти за известно време. Но, докато икономическите методи в същината си остават в общи линии едни и същи, отделните „подобрения“ няма да доведат до добро. Всъщност едно такова „подобрение“, направено сега, неизбежно ще влоши положението в бъдеще.“

Има само един истински практичен начин да се построи наново това, което е рухнало, и този начин е самият троичен социален организъм. Например, ако хората правят всеобхватни промени, издържани в смисъла на троичния организъм, макар и само в част от страдащата икономика, би последвал низ на събития, които биха изцелили злото. Само някой, който по една или друга причина се страхува реално да работи в смисъла на троичния социален организъм, би задал въпрос като споменатия. Такъв човек иска защитниците на троичната идея да му кажат как да подобри отделни симптоми, без да приложи троичното изцеление върху самата болест.

В това се състои разликата между поддръжниците на троичната идея и всички онези, които си мислят, че могат да запазят старата форма на социален живот с нейната единна държава, като в нейните рамки построят една нова структура. Цялата идея за троичния социален организъм е построена върху схващането, че социалният модел в единна държава е това, което доведе света до сегашното катастрофално положение. Следователно, човек трябва да мисли за пълно преизграждане, основано на троичната идея.

„Търси се прозорливост!“ – Рудолф ЩайнерПодробно за троичната идея в  „Същност на социалния въпрос“ от д-р Щайнер.
Вижте още „Вътрешният аспект на социалния въпрос“.

Докато у достатъчно много хора не възникне куражът за такава всеобхватна мярка, агонизиращият социален живот никога няма да оздравее. Без такава всеобхватна мярка единственото, което може да се случва, е заграбването на икономическа и политическа сила от народите-победители и потискането на покорените. За известно време победителите могат да продължат със старата система, защото злото, което идва от нея, може да се компенсира чрез властта им над победените. Но в същото време победените са в отчаяние, което прави наложителни бързите и всеобхватни мерки, предлагани тук. Разбира се, би било по-добре, ако и победителите добият такава прозорливост. Когато се върнат у дома си,  те трябва да отчетат и с течение на времето да вземат мерки за предотвратяване на непоносимата ситуация в победената страна — иначе ще последват нови катастрофи. От друга страна обаче, победените не могат да си позволят да чакат, тъй като всяко закъснение прави житейското им положение все по-непоносимо.

Троичната идея определено е противна за мислите и чувствата на онези, които са свикнали да са благоразположени към унифицираната национална държава. За тях е толкова трудно да признаят честно пред себе си, че злините, които сега виждат около себе си, са следствие от идеята за унифицирана държава, колкото и ако ги помолят да ходят без твърда почва под краката. Земята, по която тези хора искат да стъпват, е унифицираната държава. Те я приемат за даденост и я застрояват с институции — с надеждата, че това ще доведе до подобрение на общественото положение. Но това, което е необходимо, е полагането на нова основа — за това обаче липсва кураж.

За да може троичната идея да се осъществи, се налага да пробудим колкото се може повече хора — да осъзнаят, че само едно нещо ще доведе до добро и това е радикалната промяна. Вече твърде много хора допускат най-тесният възглед върху живота да оформя преценката им за обществените дела. Това е особено вярно за шепата хора, които действат в големите индустриални концерни. Те се самоизтъкват като последна инстанция за обществените дела, а всъщност са компетентни само в собствената си област.

Трябва да се работи за по-ясни представи, каквито има твърде малко в наши дни, относно особеностите на обществения живот. Колкото повече хората знаят как силите на социалния живот са работили досега и как това е довело до сегашната катастрофа, толкова по-малко ще са препятствията за троичния социален ред. Всичко, което може да разпространи такива ясни възгледи, подготвя почвата, върху която троичната идея може да даде практически резултат.

Съобразно с това, не трябва да очаквате кой знае какво от разговори с членове на една или друга партия. Защото, докато те избират да останат в рамките на партията, ще останат и склонни да интерпретират всяка мисъл, предложена от поддръжниците на троичната идея, по начин, удобен за тази партия. Ако някой е осъзнал ценността на този импулс, трябва да го разбере всеобхватно и в дълбочина. Никой не може да направи каквото и да било за хората, които не искат троичния социален организъм, а може да се работи само с тези, които вече се изпълват с идеята. Само с такива хора може да се обсъждат подробности за обществените дела. Важно е да разберете, че няма смисъл да се говори с Г-н Ерцбергер1 за обществените дела, докато Г-н Ерцбергер е Г-н Ерцбергер!

Пиша това по този въпрос, защото забелязвам, че не всички, които са приели троичната идея, я насочат в правилната посока. Троичният социален ред е идея, на която човек трябва да служи без задръжки, ако иска изобщо да ѝ служи. Тя дава основа за разговори с всеки, но идеята не трябва да губи нищо от своята радикалност в тези разговори. Хората ще вземат правилните мерки, когато разберат истинските причини за упадъка. Вярната представа ще даде необходимия кураж за всеобхватни оздравителни мерки. А сегашната преобладаваща безпомощност все пак е само последствие от липсата на прозорливост.

Автор: Рудолф Щайнер (Статия 20 от вестника „Троичен социален организъм“. Всичките 20 статии, публикувани в този вестник в периода 1919-1920 г., са част от сборника „Подновяването на социалния организъм“, известен още като Събр. съч. 24.)

Превод: Иван Стаменов

 
Бележки:

  1. Най-вероятно става дума за Матиас Ерцбергер, германски политик и съвременник на Рудолф Щайнер. След катастрофата от Първата световна война, тогава финансов министър, Ерцбергер въвежда реформа, която дава привилегии на Райха и потиска съставните републики; съден е за корупция и принуден да напусне политиката; убит от немски националисти — бел. пр. []

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

13 коментара за "Рудолф Щайнер (СС-24; 20): Търси се прозорливост!"

  1. nellih  03.01.2015 г. | 21:30 ч.

    Освен дадените линкс под предишната статия – още интернет адреси за ТСО:

    http://www.sozialimpulse.de/startseite.html

    http://www.globenet3.org/

    http://www.sozialimpuls.info/

    http://www.forum-dreigliederung.de/alsodrei/m1.html

    горните адреси ги взех от http://anthrowiki.at/Soziale_Dreigliederung, страницата за ТСО. Интересно е, че тази страница е прочетена, или поне отворена 32.189 пъти. Това означава, че не малко хора копнеят за промяна в обществения живот и са готови да научат нещо за ТСО.
    На тази страница: http://anthrowiki.at/Soziale_Dreigliederung също могат да се прочетат важни информации, поне за хората, които знаят немски. Но достатъчно е на английски или на руски да се даде името ТСО и ще се намери достатъчно информация. А ако след информацията млади хора се и свържат с хората в такива общности (винаги има помощи за пътуване или посещаване на курсове или като човек предложи да извършва някаква работа срещу оказана му парична помощ за пътуването.)

    В тази връзка е интересна и темата за безусловния основен доход, която се обсъжда не само в антропософски среди (там не в толкова голяма степен), но и между политици, икономисти и изобщо поддръжници на БОД.
    При прелитането по страниците на антровики, срещнах следния интересен факт:
    „В Швейцария в кантона Шафхаузен има вече гарантиран основен доход за семейства с деца под 16 години, или учащи се.“
    Колкото повече хора се занимават с тези въпроси, изучават ги и се включват в някои инициативи, толкова повече тези идеи ще навлезат в мисленето на останалите хора и оттам ще се породят импулсите те да бъдат внедрени в практическия живот.
    Протестите трябва да посочват някакъв алтернативен път, а за да се посочи такъв път, отделният човек трябва основно да се запознае със самите идеи и тяхното практическо приложение.
    Иначе всички добронамерени младежки революционни енергии ще се влеят в царството на Луцифер и ще се изживеят само като емоции, както и става в повечето случаи сега по света, също и в безмислени разрушения на имущество (коли, магазини и др.) на невинни хора.

  2. Стопанина  22.01.2015 г. | 01:50 ч.

    Да превеждам ли други статии от поредицата?

    Май няма особен интерес. 😐

  3. Светльо  22.01.2015 г. | 10:13 ч.

    Ама моля ви се, как да няма особен интерес. Щом имаш сили и желания превеждай Иване, моля!

  4. Спиро  22.01.2015 г. | 12:02 ч.

    Как да няма интерес!?

  5. Стопанина  22.01.2015 г. | 12:17 ч.

    Ами не е задължително да има интерес. Тези статии за мен са „леки“ и им липсва задълбоченото разглеждане на идеята за ТСО. Но може би пък точно в масовата им достъпност се крие и голямата им сила.

  6. Петьо  22.01.2015 г. | 12:34 ч.

    Тези статии за мен са „леки“ и им липсва задълбоченото разглеждане на идеята за ТСО.

    И за мен така. Например продължава да ми е слабо ясен въпроса с разделянето на правото от икономиката (държавата от стопанството) според ТСО.

    Иначе според мен има нужда и от двете – по-общи статии за запознаване на повече хора с идеите за троичното разделение на социалния организъм и по-задълбочени и конкретни за тези, които вече са прегърнали идеята и биха искали да направят стъпки към прилагането му, или поне по-дълбокото му разбиране.

    Чудя се дали Щайнер изобщо е давал точно съвети „как да“ или само е дал насоки за мислене и бъдещо развитие по въпроса.

  7. Мислещ  22.01.2015 г. | 12:35 ч.

    Ванка, нали не очакваш хора незапознати с материята да прегърнат идеята от раз?
    Иска се време. И какво по-хубаво, това да става в дискусии след запознаване с преведените лекции.
    Ето на мен, определено ми убягват детайлите за една такава система. В нея ще функционират ли парите, такива каквито ги познаваме или ще е изцяло на стоково-разменни начала по индивидуални нужди. Ще има ли масово производство или ще се сформират малки групи от хора, които ще бъдат ангажирани за извършването на определена работа и дейности? И още куп други въпроси. Мисля, че при едно разумно разискване, кой знае може пък да изпълним със съдържание ТСО. Това, което съм прочел от Щайнер по темата дава само насоката, но не и подробностите за изграждането на Държава с Троичен Социален Организъм (ТСО).

    Пиша това по този въпрос, защото забелязвам, че не всички, които са приели троичната идея, я насочат в правилната посока.. Троичният социален ред е идея, на която човек трябва да служи без задръжки, ако иска изобщо да ѝ служи.
    Тя дава основа за разговори с всеки, но идеята не трябва да губи нищо от своята радикалност в тези разговори. Хората ще вземат правилните мерки, когато разберат истинските причини за упадъка. Вярната представа ще даде необходимия кураж за всеобхватни оздравителни мерки. А сегашната преобладаваща безпомощност все пак е само последствие от липсата на прозорливост.

  8. Стопанина  22.01.2015 г. | 12:56 ч.

    Чудя се дали Щайнер изобщо е давал точно съвети „как да“ или само е дал насоки за мислене и бъдещо развитие по въпроса.

    Намират се из още непревеждани лекционни цикли. Живот и здраве, може би тази година ще я посветя на превода им.

    Ето на мен, определено ми убягват детайлите за една такава система. В нея ще функционират ли парите

    На всеки му убягват детайли. Но мога да кажа със сигурност, че към днешна дата няма как да избягаме от парите, ако не искаме държавата с ТСО да се изолира в международен план. Именно това е темата на една от статиите в поредицата.

  9. Gergana  23.01.2015 г. | 00:36 ч.

    Има интерес, как да няма!
    Има и подробности, които Щайнер е описал. Но ТСО, наистина е радикално различен от представата за социална държава, която възниква и се налага по негово време. Щайнер предупреждава, че последователите на ТСО рискуват да бъдат нарочени за анархисти.
    ТСО все пак е Организъм, а не абстрактно понятие като „държава“ или „юридическо лице“. Отпадат данъци и задължение за труд, парите и имането имат срок на годност, законите се взимат и съобразяват с културните тежнения в народността, общуването между отделните хора би трябвало да е облагородено и обгрижвано, за да осигури обмен на идеи между икономика (ресурси, но не а Хора, те не са ресурс ), право (баланс между изпълнителна и законодателна дейност, те дори не са и съвсем власт), нрави (там участва всеки, припознат за такъв с тук карма и народен Дух си казват думата, очи и уши трябват).
    Само като си помислите, че различни понятия и иманета изчезват, правяте сметка за съпротивата. При това, да няма жалки страсти замесени. Да му правим сметката. Какъв отпор следва от загрижените ВЛАСТИ.
    Ще обсъждаме, докато сме годни и готини.
    Сърдечни благодарности ♡.

  10. Gergana  23.01.2015 г. | 01:32 ч.

    Извинете за синтактичните грешки в предходния коментар, но съпротивата ще е голяма, въпреки чисто човешките тежнения. Във време разделно сме. Поради криворазбраната циливилизация. Елит срещу новородените или Новородените за Живот? Лесно е. Все ще носим отчет пред Себе си.

    С много обич.

  11. Петьо  23.01.2015 г. | 11:54 ч.

    И аз мисля, че съпротивата ще е голяма (тя и сега е налице)*. Затова е важно своевременно да се запозанем в дълбочина с принципите на ТСО и да почнем да ги разбираме и прилагаме (в началото може и отчасти в по-малки общности). А когато от горе видят, че е дошло времето, ще помагат за преодоляване на съпротивата.
    Отделно смятам, че съпротивата (може да) е голяма и вътре, в човека. И нейното преодоляване е задача на отделния човек.

    ––
    * Като пример бих могъл да посоча февруарските протести от 2013 г. За мен те показаха, че хората вече все по-ясно осъзнават несъстоятелността на сегашната система и нуждата от промяна. В мнозинството си обаче им се губи все още същността на тази промяна. Та тогава се заговори за нов обществен договор, за промяна на системата. И въпреки, че нямаше все още ясна оформена идея за това (а може би и поради това с последствие тази нова сила бе заглушена) се усети зараждането на нещо ново, някакъв нов импулс. Поне аз така го усещах, дори и зад граница тогава. И колко бързо тогава медиите (не всички, но в по-голямата си част) и политиците изместиха фокуса към предсрочните избори и поредното противопоставяне на „наши“ и „ваши“, „сини“ и „червени“, „българи“ и „турци“ и т.н. Агонията се удължава, но с това и времето за подготовка.

  12. Gergana  23.01.2015 г. | 12:19 ч.

    Така е, Петьо, трябва да се преодоляват егоизма и алчността. Хората да получат наистина почит. Така е по всички завети от Ману, например, насам. Човек е създаден, за да владее нисшата природа пракърти, а не да бъде владян, камо ли пък от хора. Само този принцип да се вроди в човеците и да заживеят с него, тогава… Ехе! Да бъде.

  13. Спиро  23.01.2015 г. | 14:48 ч.

    Аз бих добавил, че след като имаше протести изведнъж „съвсем ненадейно“ се появиха скинари, които да бият хората. Това беше една подмолна техника, но успя да измести вниманието на хората. И започнаха безсмислени дискусии, на тема „дали аджеба българина е толерантен“ и изведнъж успяха да изместят фокуса. Така, че си мисля, че трябва да се отварят очите на хората и за манипулациите на медиите, за да могат да придобият „имунитет“ към тях или да си намерят достоверни източници, като блогове и форуми.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.