10 кратки цитата от Учителя Беинса Дуно относно стареенето

При стария човек бързината на трептенията на тялого му намалява – той изгубва силите си и бързината на движенията си. Ако тази бързина се възвърне в артериите, те ще се освободят от натрупаната там кал. Чесънът е добро средство за това, защото увеличава вибрациите на организма и запазва еластичността на капилярите.1

* * *

Остаряването или втвърдяването идва, защото старите хора малко чувстват.2

* * *

Какво е старостта? Отклонение от Великия Закон на Живота, от Божествените Методи, при което става подпушване на Божествената Енергия в човека; тя е резултат от изопачаването на правилните методи за живот и мислене.3

* * *

Остаряването е неестествен процес в живота. Старостта е най-опасната болест в живота. Най-ужасните микроби са тия на старостта. Когато се заразят от тези микроби, хората остаряват, изгубват всичко възвишено и благородно в себе си. Тия микроби изяждат, подобно на термитите, всичко свещено в човека, като остават от него само сухи кости.4

* * *

Човек остарява от леност, а се подмладява от работа.5

* * *

Учителя за стареенето

Философите казват, че в старостта си човек оглупявал, а в младостта си бил глупав. Според мен е точно обратното – в старостта си човек оглупява, а в младостта си е умен.6

* * *

За да не остарявате, не се дразнете.7

* * *

Казват, че някой учен открил в киселото мляко някакъв бацил, който продължавал живота. Всъщност киселото мляко може да продължи живота с 10-20-30 години – не повече. Според статистиките, в България няма човек, който да е живял повече от 150 години. При това малко българи са доживели до 150 години, макар че са се хранили повече с кисело мляко. В Англия пък имало един англичанин, който живял повече от 250 години. Питам: Този човек с кисело мляко ли се е хранил? Не, той не е употребявал кисело мляко, а други са причините, които продължили неговия живот. Тъй че продължителността на живота у българите не се дължи на употребата на киселото мляко. Това е само едно съвпадение. Ако е въпросът за изстудяване на стомаха, когато човек има някакво възпаление, киселото мляко може да помогне, но що се отнася до продължението на Живот от киселото мляко, това още не е доказано.8

* * *

Ако старият мисли, че е остарял и не може да се подмлади, неговата старост не е на място. На санскритски език „стар“ означава мъдрец, разумен човек.9

* * *

Човек, който остарява и отслабва, не живее в света на Любовта.
Човек, който остарява и отслабва, не живее в света на Мъдростта.
Човек, който остарява и отслабва, не живее в света на Истината.
При сегашното разбиране на човека, отслабването и остаряването са на мястото си. Човек живее и греши – какво би станало при това положение, ако той не остарява и отслабва? Грешките му ще се увеличат толкова много, че той никога не би могъл да ги изправи. Опасно е сегашният човек да бъде вечно млад и силен. Слабостта и старостта са спасителни пътища за сегашния човек. И смъртта спасява човека – тя го освобождава от задълженията му. В този смисъл само младият има право да обича. Той има задължения: къща прави, ниви и градини обработва, иска да се ожени, да има деца. Старият е свободен от тези задължения. И той обича, но неговата любов има особен характер – коренно се различава от любовта на младия. И старият гради къщи, но в умствения свят; и той говори за Любовта, говори, че трябва да се обичаме, да се жертвуваме, но сам не може да прояви нито Любовта, нито жертвата.10
Бележки:

  1. МИСЛИ ЗА ВСЕКИ ДЕН 1988-1989, 3 ХII 1988 []
  2. МИСЛИ ЗА ВСЕКИ ДЕН 1988-1989, 10 Х 1988 []
  3. ЗАВЕДОХА ИСУСА, Неделни беседи VIII серия, (1925-26), 1. ЗАВЕДОХА ИСУСА, Русе 1926, с. 13 сл. []
  4. СИНОВЕ НА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО, Неделни беседи Х серия (1927-28), том 3, София 1934, с. 139 []
  5. КРАСОТАТА НА ДУШАТА, Утринни слова, том 12 (1937-38), София 1948,  с. 28 []
  6. СИНОВЕ НА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО, Неделни беседи Х серия (1927-28), том 3, София 1934, с. 139 []
  7. МИСЛИ ЗА ВСЕКИ ДЕН 1988-1989, 10 Х 1988 []
  8. ВЕХТОТО ПРЕМИНА, Неделни беседи IХ серия (1926-27), том 4, София 1931, с. 9 сл. []
  9. КРАДЕЦЪТ И ПАСТИРЯТ, Неделни беседи ХIII серия (1929-30), том 1, София 1937, с.202 сл. []
  10. НОВОТО НАЧАЛО, Утринни слова, год. ХIII (1943-44),  София 1944, с. 130-131 []

Споделяне на публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

18 коментара за "10 кратки цитата от Учителя Беинса Дуно относно стареенето"

  1. Tyrael's Halo  10.11.2013 г. | 21:57 ч.

    Защо смята остаряването за неестествен процес и за болест? Изненадах се от този цитат…

  2. Стопанина  10.11.2013 г. | 23:35 ч.

    Отговорът според мен е даден в предходния цитат.

    Иначе аз бих отговорил, че старостта е закономерна според закона за полярностите в сетивния свят – включително с вълнообразното развитие на духовната еволюция – възходите и паденията, въз- и низходящите сили. Но от гледна точка на вечния живот, безсмъртието, остаряването не е естествен процес.

    Наблюденията ми са, че на стареене подлежат само съществата със собствено астрално тяло – висшите животни и хората. Процесът на повяхване при растенията не е същият като стареенето при животните и хората. Няма начин да различим една стара муха от младата, нито старата риба от младата. Но лесно забелязваме разликата между стар кон и млад, стара крава и млада, старо куче от младо и т.н., както е при хората.

    Според мен ключът е в астралното тяло, а при хората се дължи конкретно и на кармата. Обяснението ми за астралното тяло е в съзвучие с цитата от Учителя:

    За да не остарявате, не се дразнете.

    Дразненето е процес на астралното тяло, в което живеят чувствата.

  3. Никола Чухлев  11.11.2013 г. | 06:53 ч.

    Наистина според Учителя и Учението на Бялото Братство старостта е болест, тя не е естествена.
    Човек по замисъл би трябвало да остава вечно млад. Мисля че за мъжа мярката беше 33 години а за жената 21 години – тоест да изглежда на тази възраст независимо от реалните години.
    За да се постигне това обаче, е необходимо не само праведен живот, но и човек да се откъсне до такава степен от света, че той да не му влияе със съзнанието си, че остаряването е нормално.

    Докато света влияе на човек със своите елементани заблуди, че да се яде месо, да се пушат цигари и да се пие алкохол е нормално изобщо за какво можем да говорим?
    Това са може би най-вредните неща които състаряват човека!
    Но и не са само те!
    Направи ми впечатление, е онези които се хранят със слънчева светлина също остаряват! Така че и това изобщо не е достатъчно.
    Човек доакто не освободи съзнанието си, как би могъл да се освободи от остаряването!?

    Значи човек трябва да освободи съзнанието си до такава степен, че нищо, което види и чуе да може да го подразни! Това е голямо предизвикателство.

  4. Антиантихрист  11.11.2013 г. | 10:26 ч.

    Tyrael’s Halo
    Защо смята остаряването за неестествен процес и за болест? Изненадах се от този цитат…

    Това е по принцип. Виж в последният цитат какво пише:

    Опасно е СЕГАШНИЯ човек да бъде вечно млад и силен. Слабостта и старостта са спасителни пътища за сегашния човек. И смъртта спасява човека – тя го освобождава от задълженията му.

    Няколко думи и от мен. Накратко, да си млад означава да имаш енергия (живот). Щом се изтощиш, ти ставаш стар (досущ като батерия). Когато човек е болен той е стар, защото енергията му е блокирана. Всяка вечер всеки един от нас изпитва една мини-смърт – съня. Кога заспиваме? Когато се почувстваме уморени, най-общо казано. Самата дума „умора“ е много интересна – „у мора (в смъртта)“ или „у море (в морето)“, което е пак същото доколкото морето е символ на материята, а оттам и на смъртта.

  5. Tyrael's Halo  11.11.2013 г. | 13:26 ч.

    Благодаря за разясненията! 🙂

    Аз лично смятам, че старостта може да се разглежда като състояние на съзнанието и като състояние на тялото.
    Ако разглеждаме първото състояние, съм напълно съгласен с Учителя, че тя е болест и неестествен процес.
    Материалната (телесната) старост обаче си е естествена според мен.

    Вие какво мислите? Съгласни ли сте с мен?

  6. Антиантихрист  11.11.2013 г. | 14:37 ч.

    Tyrael’s Halo
    Благодаря за разясненията!
    Аз лично смятам, че старостта може да се разглежда като състояние на съзнанието и като състояние на тялото.

    Точно така. 🙂 Има млади старци и стари младежи. Има и млади младежи и стари старци. Първото е неестествено, второто естествено.

  7. Астролог  11.11.2013 г. | 17:24 ч.

    Учителя е давал задача за подмладяване, както и закони и методи във връзка с подмладяването, освен дразненето има и други неща, които имат значение. Смятате ли че би била интересна книга на тази тема?

  8. Savana Blue  11.11.2013 г. | 19:39 ч.

    Интересни неща има в беседите на Учителя свързани със внезапни евентуални подладявания на такива застаряващи като мен. Ето нещо интересно в рилската беседа Денят на доброто

    Казвам: на много места из Рила, където човешки крак не е стъпвал, се намира този първичен, жизнен елемент, който още старите алхимици са търсили. Достатъчно е човек да стъпи на мястото, където е този елемент, за да се подмлади моментално. Ако е бил стар, подмладява се; ако брадата му е побеляла и окапала, изведнъж става черна и гъста; ако косата му е побеляла, моментално става черна.
    http://triangle.bg/books/1931-07-12-05.1998/1931-07-14-05.html

    Вече девет лета бродя из Рилската пустош, остава десетото ….

  9. Астролог  12.11.2013 г. | 10:33 ч.

    Savana, според мен по-сигурно да наблегнеш на ежедневните практики, пряко или косвено свързани с подмладяването, (комбинирана и допълваща се методика…) 💡

  10. Снежанка Димитрова  12.11.2013 г. | 14:14 ч.

    Според мен Учителят в повечете случаи визира остаряването на съзнанието, защото тялото ни при настоящите условия не може да се запази вечно младо. Да, можем да забавим процеса но не и да го спрем.
    Това, което обаче за себе си не мога да свържа са тези две мисли на Учителя:

    „Ако старият мисли, че е остарял и не може да се подмлади, неговата старост не е на място. На санскритски език „стар“ означава мъдрец, разумен човек.“

    и по-късно

    „И старият гради къщи, но в умствения свят; и той говори за Любовта, говори, че трябва да се обичаме, да се жертвуваме, но сам не може да прояви нито Любовта, нито жертвата.“

    Изобщо, признавам си, пообърках се малко от всички цитати и кога се говори за умствено и кога за физическо остаряване!

    Напоследък много често при такива ситуации се обръщам за отговор към книгите на Петър Димков.

  11. Savana Blue  12.11.2013 г. | 17:10 ч.

    Да се схване смисъла на един цитат извън контекста на цялата беседа е почти невъзможно. Затова винаги се дава от коя беседа е цитата. Това Стопанина винаги го прави. Няма как, нужно е прочит на цялата беседа с нужното внимание и когато се отвори прозорецът и влезе светлината в сърцето и ума, то тогава идва и прозрението.

  12. Астролог  12.11.2013 г. | 20:00 ч.

    За младото съзнание е ясно, въпроса е да се подмлади човек и физически, поне до 120 годишна възраст ефективно функциониране. Новораждането и безсмъртието вече е степен на Посвещение – петата, при нея вече човек е свободен от кармата, и владее тялото на високо ниво (дори да се смалява и оголемява)

  13. FCB  12.11.2013 г. | 21:39 ч.

    Tyrael’s Halo
    Благодаря за разясненията!
    Аз лично смятам, че старостта може да се разглежда като състояние на съзнанието и като състояние на тялото.
    Ако разглеждаме първото състояние, съм напълно съгласен с Учителя, че тя е болест и неестествен процес.
    Материалната (телесната) старост обаче си е естествена според мен.
    Вие какво мислите? Съгласни ли сте с мен?

    Категорично съм съгласен с теб , чукни 5

  14. Антиантихрист  13.11.2013 г. | 13:45 ч.

    Привеждам следната статия като аргумент. 🙂

  15. Антиантихрист  14.11.2013 г. | 08:49 ч.

    Не виждам линка, който пуснах, затова го давам отново.

    http://www.vesti.bg/tehnologii/zdravoslovno/depresiiata-ni-systariava-fizicheski-5998319

  16. Loreal  17.06.2016 г. | 13:56 ч.

    Темата е мноооого обширна. И който каквото каже все ще е истина ще е толова безспорно колкото и оспоримо. Аз само искам да извикам : Искам да посъществувам в тази ми „форма“ още много, много дълго, защото чувствам – има още безкрайно неща които да науча.И мога да науча много още хора на това което са ме научили мен.Аз не съм изпълнила мисията ми на тази земя!

  17. Емо  17.06.2016 г. | 23:10 ч.

    Започни с граматиката 🙂

  18. Мислещ  19.06.2016 г. | 00:30 ч.

    След граматиката почни да работиш върху Егоизма ти. Много силно е изразен.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.