5-те най-сериозни причини против нова АЕЦ в България

Референдумът за АЕЦ, който предстои, се оказа измамен. Излиза, че основният спор е дали да се строи нова АЕЦ в Белене или в Козлодуй, а не дали да се строи АЕЦ или не. Министерския съвет прие решение противниците и привържениците на АЕЦ да си плащат на медиите, за да пропагандират тезите си.

Зад привържениците на АЕЦ седят мощни интереси с много пари. Русия силно притиска България да строи АЕЦ, нейни лобисти плащат на български медии. Отделно енергийни фирми у нас, които печелят от износ на енергия и от проектиране на АЕЦ, са развързали кесиите и плащат на медии и на конкретни журналисти (а за политици да не говорим — с тях са в симбиоза).

Другата страна — противниците на АЕЦ — нямат такъв мощен финансов гръб. Централната избирателна комисия отказа да регистрира зелени и екологични движения и партии, за да участват в кампанията. А освен тях има и енергийни експерти, които смятат АЕЦ за погрешна и излишна, не по екологични, а по чисто икономически причини.

И се получава се така, че в този референдум няма истинска дискусия за и против ядрената енергетика, а спорят политици за ползите от седми и осми реактор в АЕЦ „Козлодуй“ или нова АЕЦ в Белене. Тоест — дали ще надделеят руските интереси за Белене или американски и други интереси за нови блокове в Козлодуй.

5-те най-сериозни причини против нова АЕЦ в България

Кои всъщност са най-основателните причини срещу нови ядрени мощности в България? Продължава »

1. Рискът от авария

2. Цената на тока

3. Скъп проект за сметка на данъкоплатеца

4. Лъжат за недостиг на ток

5. Годишно по 45 тона ядрени отпадъци сега, а после?

Подробности »

 

Споделете публикацията

Google1

За Сътрудници

В този раздел са поместени интересни преводни или авторски материали, писани или намерени от сътрудници и читатели на „От Извора“. Вие също можете да направите своя принос, като изпратите предложение за авторска публикация или собствен превод на is@otizvora.com.

Всички публикации

11 коментара за "5-те най-сериозни причини против нова АЕЦ в България"

  1. Огнян (Мислещ)  05.01.2013 г. | 23:53 ч.

    Не знам кой и чии интереси „клати феса“ в момента, но на мен лично, така и не ми стана ясно каква е алтернативата Без АЕЦ? Никой не си направи труда да каже в прав текст:
    с какво АЕЦ-овете ще се компенсират(заместят) ………… Какъв ще е този енергиен източник? На каква цена (тук не визирам само финансовата страна, а цялата съвкупност от нещата които правят дадено нещо полезно, не заробващо и безвредно за природата и хората). Може би някой някъде знае за дадени открития и умишлено ги потулва, не знам! Тук се сещам за Никола Тесла и неговите открития, но кой има силата и потенциала да направи тази революция в енергетиката днес!!!
    С този коментар, по скоро искам да предизвикам всички, които имат становище по въпроса, да се изкажат. Но няма да приема едно „За“ или „Против“ без ясни и конкретни предложения и аргументации.
    Може ли някой да ми обясни, какво правим след 2020г. когато 5 и 6 блок бъдат спрени? Тогава на практика няма да имаме работеща АЕЦ.

  2. Gergana  06.01.2013 г. | 06:54 ч.

    Не върви. Коментарът остава, дори да в глупав.

  3. Стопанина  06.01.2013 г. | 16:55 ч.

    Никой не си направи труда да каже в прав текст: с какво АЕЦ-овете ще се компенсират(заместят)

    Оги, в статията е написано следното:

    В Германия има инсталирани слънчеви (фотоволтаични) панели, които по мощност вече надхвърлят 30 ядрени блока като в Козлодуй.

    Аз съм съгласен данъците ми да се използват за примера, който дава Германия, а не за частните интереси на Матушка Русь и нейните доморасли рубладжии.

    Може ли някой да ми обясни, какво правим след 2020г. когато 5 и 6 блок бъдат спрени? Тогава на практика няма да имаме работеща АЕЦ.

    Чудесно, тогава ще се наредим сред страни като:

    Германия и Швейцария се отказаха напълно от ядрената енергия в бъдеще. Германия спря седем реактора и ще спре всичките си АЕЦ до 2022 г.

    Ако дотогава изберем и разумна алтернатива на АЕЦ, грешка няма да имаме. За мене нова АЕЦ е нещо недопустимо. И не само заради аргументите в статията, а и заради всичко, което е редовни теми в „От Извора“. Предстоят невиждани природни катаклизми. Предстоят и ужасни войни, а тежки битки ще се водят и по Дунава. Наистина ли искаме една уязвима мишена като АЕЦ да тиктака като самоделна бомба в задния ни джоб?

  4. Van  06.01.2013 г. | 17:44 ч.

    Двете лобита – американското и руското – се бият за съответните парички във вид да комисиони или рушвети. Покрай това свършват няколко вредни неща:

    – Изхарчват народни пари за референдум, чийто свисъл не напуска тесните интересчийски граници на двете лобита.
    – Намират тема за дълги обществени дебати (референдума, АЕЦ, реактори, ядрена или атомна енергия и прочие алабализми). Ако не са подобни безсмислени наукообразни или политикообразни дебати, народното събрание и голяма част от администрацията няма да има какво да прави.
    – Лобитата имат поне толкова акъл, че да впрегнат боричкането си за кокала в служба на малко по-дългосрочните си интереси – сплотяване на стадата за предстоящите избори. Жалко, че техните дългосрочни интереси не ни ползват по никакъв начин.
    – И накрая, което за мен е най-важно, настоящата история около атомната енергия задава границите в обществото на самото понятие атомна енергия и нейните перспективи. Ако имаше качествен референдум, трябваше да има възможност за следния отговор-сценарий: „Против съм строеж на АЕЦ Белене, против съм строеж на реактори в Козлодуй, против съм строеж на каквато и да е атомна централа, но съм „ЗА“ развитие на атомната енергетика.“. САЩ и Израел правят всичко възможно щото каже ли се атомна енергия да се разбират тия опасни, неекологични и скъпи процеси, като в днешните АЕЦ – разбиване на ядра на тежки елементи, използване на радиоактивни вещества и за какво е всичко това – за производство на топлина. Това не са никакви ядрени технологии, а парни машини с радиоактивни отпадъци. Колко народ узна, че ядрената програма на Иран няма нищо общо с процесите в днешните АЕЦ? А колко правителства правят работни срещи по въпросите на ядрената енергетика, така както я рабира Фондация Кеше?

    Лошото е, че правителствата няма да работят по технологиите, разработени от Кеше, които са екологичени, евтини и децентрализирани.
    Хубавото е, че около фондация Кеше вече се формират работни групи от инженери и ентусиасти по света и това е истинска гаранция, че моделът ще се запази именно децентрализиран и евтин. Има и много важни изключения – за сега Китай, Италия и още няколко бедни държави като България, са провели срещи на държавно ниво с фондация Кеше и не крият плановете си да разработват технологиите.

  5. Огнян (Мислещ)  07.01.2013 г. | 18:14 ч.

    Чудесно, тогава ще се наредим сред страни като:

    Германия и Швейцария се отказаха напълно от ядрената енергия в бъдеще. Германия спря седем реактора и ще спре всичките си АЕЦ до 2022 г.

    Добре, ще се наредим „барабар Петко с Воеводите“
    Ванка, само че, икономически Къде сме ние, Къде са те? 🙂
    Те могат да си го позволят.

    Ако дотогава изберем и разумна алтернатива на АЕЦ, грешка няма да имаме.

    Да си дойдем на думата. 🙂 За алтернативата иде реч, ама нещо не я виждам.
    А докато намерим тази алтернатива, какви ще ги вършим?

  6. Стопанина  07.01.2013 г. | 18:35 ч.

    Те могат да си го позволят.

    А ние можем ли да си позволим нов АЕЦ? Не можем – ще го плащат три поколения напред, докато успоредно с това ще плащат и скъпия ток, защото токът от ядрена централа няма да поевтинява. Нищо чудно 10 години след строежа му от ЕС да излязат с някоя Директива за закриването на чисто новия ни АЕЦ или за плащането на солени такси за опасната атомна енергия. Не мисли, че Германия и Швейцария са балъци – те отрано се подготвят за това, което има да става.

    Както можем да си позволим нов АЕЦ, като се вкарваме в яки дългове, така бихме могли да се вкараме в дългове, но за алтернатива, която е по-перспективна, екологична и безопасна.

    А докато намерим тази алтернатива, какви ще ги вършим?

    Не е нужно да откриваме топлата вода. Алтернативите ги има – видими за всички. Строят ги в Германия и Швейцария. И не са по-скъпи от нов АЕЦ. Това е един вариант.

    Друг вариант е да се изчисли колко ще струва купуването на електричество. Струва ми се, че дори вносният ток ще е по-евтин от този, който бих плащал месечно + изплащането на новия АЕЦ чрез данъци.

  7. pravidobro  08.01.2013 г. | 01:03 ч.

    Ако погледнете фактурите си за ток, ще установите, че Слънцето е по-скъпо от урана, а слънчевите панели – от една гора реактори. Имено този факт ме навежда на мисълта, че реално една централа /и тока, произвеждан от нея/ струват жълти стотинки в сравнение със сумите, които ни налагат /и ще ни налагат/ да плащаме. Както за самото строителство, така и за произведения ток. Значи отново стигаме до извода, че някой се опитва да заличи Българското племеот картата на света.

  8. pravidobro  09.01.2013 г. | 02:23 ч.

    Това е единствената разумна алтернатива.

    Плюсове:
    1. Липса на вредни емисии от горивни процеси.
    2. Денонощна работа при всякакви метеоусловия.
    3. Независимост спрямо външни енергоносители /без закупуване на твърдо, течно, газообразно или ядрено гориво/.
    4. Безотпадна технология.

    Минуси:

    1. Изграждането на една геотермална централа струва в пъти по-скъпо дори и от една атомна.
    2. Всички мощности на „Серо Прието“ /най-голямата геотермална централа в света/ са колкото 2 от кои да е 2 от спрените 4 блока на „Козлодуй“ или, ако предпочитате, колкото всеки един от 2-та все още работещи блокове на същата АЕЦ.
    3. Проектният срок на една ГЕЦ рядко надхвърля 30 години, докато за една АЕЦ същият този срок е минимум 40 години. /ще се радвам по-запознатите от мен да ме опровергаят/.

    В момента в Германия разходите за изграждане на геотермална електроцентрала с капацитет от 3.5 MW са от 30 до 40 милиона евро, като жизненият и цикъл е над 30 години.

    Или, средно, около 10 милиона евро за мегават. /цитатът е от линка/.

    В същото време строените в момента атомни мощности /като 3-ти блок в АЕЦ „Олкилуото“, Финландия, 3-ти и 4-ти блок в АЕЦ „Темелин“, Чехия, 3-ти и 4-ти блок в АЕЦ „Вогтъл“ , САЩ и т.н./ ще стъпят между 3 и 6 милиона евро на мегават. А реактор под 1000 МВт е рядко явление /не казвам, че няма/.

    Обобщено, атомните централи, поне засега, нямат алтернатива. Казвам го с огромна болка, предвид пристрастността ми към геотермалните централи. Бъдещето наистина принадлежи на ГТЕЦ, но първо трябва да достигнат мощностите на атомните, а не да са със смешните 3.5 MW.

  9. Pirab  09.01.2013 г. | 22:05 ч.

    Стопанина

    Никой не си направи труда да каже в прав текст: с какво АЕЦ-овете ще се компенсират(заместят)

    Оги, в статията е написано следното:
    В Германия има инсталирани слънчеви (фотоволтаични) панели, които по мощност вече надхвърлят 30 ядрени блока като в Козлодуй.

    Аз съм съгласен данъците ми да се използват за примера, който дава Германия, а не за частните интереси на Матушка Русь и нейните доморасли рубладжии.

    Може ли някой да ми обясни, какво правим след 2020г. когато 5 и 6 блок бъдат спрени? Тогава на практика няма да имаме работеща АЕЦ.

    Чудесно, тогава ще се наредим сред страни като:
    Германия и Швейцария се отказаха напълно от ядрената енергия в бъдеще. Германия спря седем реактора и ще спре всичките си АЕЦ до 2022 г.
    Ако дотогава изберем и разумна алтернатива на АЕЦ, грешка няма да имаме. За мене нова АЕЦ е нещо недопустимо. И не само заради аргументите в статията, а и заради всичко, което е редовни теми в „От Извора“. Предстоят невиждани природни катаклизми. Предстоят и ужасни войни, а тежки битки ще се водят и по Дунава. Наистина ли искаме една уязвима мишена като АЕЦ да тиктака като самоделна бомба в задния ни джоб?

    Това, че немците разчитат на волтаици значи , че могат да си позволят да плащат цената им.Японците също се отказаха от ядрената енергия,но се вижда , че се надигат мненията за връщането и. Не съм за или против централа,руснаци,американци или марсианци-за мен е важно цената на тока да е съизмерима със стандарта тук.Защото в противен случай икономиката ни отива на кино(това,което е останало от нея) и ставаме роби на чужди интереси. Не е важно дали ще си доставим евтин ток чрез АЕЦ,Газова централа или чрез някой от методите на Тесла , важното е да го има,при покрити всички рискове разбира се.

  10. Мислещ  25.11.2013 г. | 11:21 ч.

    В нашата татковина никога не скучаем!

    Силно се наведохме на Уестингхаус – без да питаме надеждно ли е и колко ще струва

    При готов реактор за „Белене”, политиците ни хукнаха да купуват друг от Уестингхаус

    Големият брат„Изграждането на 7-ми блок на АЕЦ „Козлодуй” с „Уестингхаус” би било грандиозен проект за България!” – въодушевен съобщи след завръщането си от САЩ Иван Генов, изпълнителен директор на АЕЦ „Козлодуй”.

    Министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев пък направо заяви, че е възможно българското правителство да даде държавни гаранции по кредитите за Седми блок от Уестингхаус, а също и да се подпишат дългосрочни договори с американо-японската фирма за изкупуване на електроенергията, въпреки че засега цената на получената електроенергия не е известна?!
    ………………………………..
    Противниците на „Белене” сега къде са?

    Не били нужни нови мощности на България пееха в хор противниците на изграждането на Втора атомна централа в Белене.

    Необходима била диверсификация – а сега какво ще запеят? Че предоставянето на изграждане на Седми блок в АЕЦ „Козлодуй” е диверсификация и ще донесе големи ползи? Нали нямахме необходимост от нови мощности?

    Или диверсификацията е да се клекне пред Вашингтон и за Седми блок /при готов реактор в „Белене” – бел. Л. М./ и да търсим пак пари от инвеститор за нов реактор, но този път американски?!

    Надявам се Джеймс Уорлик, когото изгониха преди края на мандата му да спи вече спокойно, а посланик Елена Поптодорова също да се успокои…

    Това се случи в предишния мандат…

    „Аз изпратих Трайков преди един месец, лично, заедно с Дянков в Москва. Да каже на руснаците, че няма да строим „Белене“ и искам да си вземем да си платим реактора и да си го закараме на „Козлодуй“.” Помни ли някой тези думи на Бойко Борисов, изречени на 16 март 2012 г., в БНТ и предаването „Денят започва”?

    Русофобството. „… не е тайна, че на България е била предложена финансова помощ от страна на Руската федерация, но е факт, че България не я е приела”. По думите й е факт, че България няма как да осигури нито да гарантира финансирането на подобен проект. – В момента не търсим руско финансиране, а европейско съучастие в проекта АЕЦ „Белене”.

    Защо се тръбеше за необходимост от спиране на руско икономическо влияние в България, а в същото време се мълчеше за руските инвестиции в Италия, Турция, Гърция, Франция, Австрия, Словения, Сърбия и Румъния?

    Върнете се на статията горе (5-те най-сериозни причини против нова АЕЦ в България)и я прочетете отново, внимателно!
    И с какво Белене се различава от нов 7-ми реактор в Козлодуй? Освен, че единия проект е руски, а другия американски.
    Не е истина, как Алчните енергийни лобисти ни лашкат между едните и другите акули (Русия и САЩ)
    Много искам да видя сега противниците на АЕЦ Белене с какви аргументи ще ни убеждават от нуждата да се изгради нов блок – 7-ми в АЕЦ Козлодуй!!!

  11. Мислещ  25.11.2013 г. | 12:18 ч.

    Още по темата.

    България се превръща в ядрена проститутка

    Светът тия дни гърми за иранската ядрена програма и споразумението за ограничаването й. Само че българската ядрена програма е на път да се превърне в сензация.
    Както е тръгнало България ще се окаже с още три нови ядрени блока в обозримо бъдеще, във време, когато европейски страни като Германия и Швейцария закриват атомни централи. И ще настигне все повече колебаещата се по въпроса Франция по атомен ток на глава от населението. И по ядрен боклук, разбира се, който ще трябва да закопава някъде из плодородните си полета.
    Но най-важният въпрос е – какво ще го правим в България толкова ток?
    …………………………………………………………………………………
    Случващото се е удивително. Не ГЕРБ, който уж спря „Белене”, а правителство на БСП, обвинявано от всички, че иска да прокарва руските интереси с нова АЕЦ, придвижва американски проект. Проект, който практически прави излишен руския. Защото на площадката в Козлодуй има инфраструктура и по-точно далекопроводи към енергийната система. А в Белене това всичко трябва да се строи и ще глътне повече пари. Ако все пак строят АЕЦ и в Белене, както обещава Първанов, толкова ток със сигурност няма къде да се дене в България.

    Сега би трябвало и на най-върлите партийни привърженици (независимо от кой цвят на политическата палитра са) да им светне, че в България Няма партии, а силно изразени Лобистки Кланове по интереси. Които използват ресурсите на държавата Изключително и Само за лични финансови и материални интереси.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.