Новите ариманични изцепки на митрополит Николай

Не гледайте каква кола кара владиката, а какво пише в Евангелието…

По догматични съображения пловдивският владика Николай не прие в дар новопостроения храм в пловдивското село Строево. Пред насъбралото се множество той обясни, че не може и не иска да освети кипрата църквица „Свети Димитър“, защото… строителното разрешение не е издадено на името на патриаршията, а на името на  фондация „Свети Димитър“, която иска да подари съграденото.

С други думи: Българската православна църква може да служи само в храмове, които са нейна собственост. И друго – ами тогава май става дума за пари, нали? За имоти. За собственост. За изгода.

Не бих искал да се наддумвам с хората в расо по въпросите за техните църковни правила. Затова ще опитам да ги наддумам за човешките правила. И ще разкажа за това как патриаршията, когато й е изгодно, може да заобиколи или най-малкото да замижи за догмата. Става дума за това как българите в чужбина ходят в храма. Продължава »

Автор: Михаил Ванчев

* * *

Вестник Марица (четвъртък, 28 Април 2011 г.):
Владиката Николай поиска параклиса Свети Димитър в Строево

Откритият вчера красив параклис в село Строево „Свети Димитър“ стана причина за задочен спор между владиката дядо Николай и строителя на храма – бизнесмена Васил Василев. Митрополитът бе поканен да извърши освещаване на Божия дом в 14 часа. Множество гости и жители на селото се събраха на празника пред параклиса в центъра на Строево. Дядо Николай приветства дошлите, поздрави строителя и семейството му за щедрия жест, благослови присъстващите, поздрави ги за празника на празниците – Великден, поръси със светена вода, но накрая направи две неочаквани забележки.

„Това не е освещаване на храма на Димитър Солунски Чудотворец, а пасхален водосвет“, подчерта владиката. „По невнимание на кмета е станала грешка и правото на строеж не е дадено на Църквата, а на частна фондация. По тази причина не мога да го осветя. Но имам уверението на г-н Язов, кмета и други лица, че грешката ще се поправи и тогава пак ще дойда“, обеща митрополитът.

Още преди множеството да осмисли думите му, дядо Николай се насочи към друга, още по-странна за мястото и повода тема.

„Сектантството е зловеща ръка, която може да отведе невнимателните миряни в ада“, с остър завой продължи словото си владиката. И веднага даде пример: „Не бива да допускаме да се разкъсва тялото Христово от хора като ей оня разколник, дето се крие там“, посочи с пръст митрополитът.

„Разколникът“ се оказа свещеникът Запрян Писанов, поп в село Граф Игнатиево, който през 2004 г. преминал към алтернативния Синод. Оказа се, че той е приятел на строителя на параклиса Васил Василев, който лично го е поканил на освещаването.  Продължава »

Споделете публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

29 коментара за "Новите ариманични изцепки на митрополит Николай"

  1. Припомням  28.04.2011 г. | 11:01 ч.

    Първото,което ми дойде на ума е,че лицемерието е безгранично.Но второто,което ми мина през главата беше,че истински вярващите хора ,които възприемат черквата като храм Господен,в който влизат със смирение и благоговение,за да отправят искрена молитва,ще отвърнат сърцата си и ще спрат да ходят да се черкуват.
    Това,което дядо ни Николай е сторил,е ни повече,ни по-малко подигравка с миряните и дарителя.То бива,бива лакомия…

  2. Балинов  28.04.2011 г. | 17:15 ч.

    Това е ясно, примери и други ще се намерят подобаващи (явно се души усърдно).., ама все няма ли поне една добра дума де се чуе тук за православието? Толкова да е лошо това православие ,а пък толкова да е добро „братството“ и толкова да е мъдър „учителят“..:)
    Ами другите „изповедания“ – евангелисти,католици, свидетели на чичо ми и тем подобни? Щом не се пуска критика за тях, значи и те са прелест вероятно ?

  3. Стопанина  28.04.2011 г. | 17:27 ч.

    @ Балинов

    …евангелисти,католици, свидетели на чичо ми и тем подобни? Щом не се пуска критика за тях…

    Сигурен ли си, че не се пуска?
    Ако извадя поне 10 критики от архива, какво правим тогава?
    Ще се извиниш ли?

    няма ли поне една добра дума де се чуе тук за православието?

    Слушам те.
    Ако има нещо – кажи го. Аз няма да си измислям новини.

    Толкова да е лошо това православие

    Вменяваш ми думи, които не съм казвал.

  4. Припомням  28.04.2011 г. | 18:04 ч.

    Балинов,и аз имам забележки към Братството и Учителя,обаче те са от друго естество,а и не харесвам /меко казано/ никоя религия,защото смятам,че тя всъщност вкарва човешката душа в калъп,слага й рамки. Оказва се обаче,че православните „наместници“ на Бог нямат за цел да спасяват душите,а трупат имане за спасяване на задниците си,без извинение.

  5. Мислещ  28.04.2011 г. | 20:15 ч.

    @Балинов

    Това е ясно, примери и други ще се намерят подобаващи (явно се души усърдно).., ама все няма ли поне една добра дума де се чуе тук за православието? Толкова да е лошо това православие ,а пък толкова да е добро “братството” и толкова да е мъдър “учителят”..:)
    Ами другите “изповедания” – евангелисти,католици, свидетели на чичо ми и тем подобни? Щом не се пуска критика за тях, значи и те са прелест вероятно ?

    На пръв поглед така изглежда, че тук едва ли не само с православието се занимаваме. Но това съвсем не е така, може би се получи едно наслагване след Висарионовото безумие да анатемоса Петър Дънов и Ванга, а и цялата тази истерия, която (за мен лично) е повод за по далечни и користни цели (патриаршеския престол на дядо Максим),и която се развихри след това. И вервай ми, не се вторачвам в православието, аз с православието проблеми нямам. Аз се вторачвам в личностите които го представляват (разликата е голяма). Не може човек, врекъл се да проповядва Божието слово само за пари и имоти да мисли. Съгласи се, че това е меко казано лицемерие (и номера…ама и ние сме човеци, невърви….защото ще ви отговоря, ами и аз съм човечец, но не щавя хорските парици дарени с голямо желание и любов, нали). Аз изпитват неудобство да целуна ръката на Владиката Николай, когато на нея виси часовник колкото моята 1-но годишна заплата, та и отгоре. Ами на децата какво обяснение да им дам, когато ги водя в храма, и вместо благост, милосърдие, любов, те чуват некоя и друга ругатня, грубо отношение и една показност на властничество, все едно тази църква/храм е бащиния на служещите там свещенници. Мисля да се спра, че пак ще кажеш тия само плюват, не не плюваме разсъждаваме, мислиме и отчитаме реалностите.
    Нали в Евангелието на Матея е казано “По делата им ще ги познаете”…. А ти какво виждаш в техните дела?

  6. Албена  28.04.2011 г. | 21:03 ч.

    Всъщност, хора, изобщо не е лоша идеята да потърсим наистина добри примери. И то не само сред хората изповядващи православието. Даже много ми харесва тази идея, ще се радвам Байлов да ми посочи такива примери, че да се сещам за тях, вместо за митрополит Николай или за Папата като се каже православие, католицизъм и пр. То добри хора има много и навсякъде, но обикновено почти никой не чува за тях. Само за единици знаем.

    От православието – аз се сещам сега за отец Иван от с.Нови Хан и за дядо Добри от с.Байлово, които са много истински хора за мен. От католицизма – за Майка Тереза… И като се сети човек за тези примери, вижда се още по-добре контраста.

  7. Михаела  29.04.2011 г. | 00:37 ч.

    Но второто,което ми мина през главата беше,че истински вярващите хора ,които възприемат черквата като храм Господен,в който влизат със смирение и благоговение,за да отправят искрена молитва,ще отвърнат сърцата си и ще спрат да ходят да се черкуват.

    Нека отвърнат сърцата си, за да се обърнат към сърцата си.
    Нека се отвърнат от „простите храми“, та да влезат най-сетне в „стаичката си“ да се молят. Щото от две хиляди години насам Господ храма Си в черква не прави. 🙂

    Ако Ме люби някой, ще пази учението Ми; и Отец Ми ще го възлюби, и Ние ще дойдем при него и ще направим обиталище у него. Йоан 14:23

  8. Михаела  29.04.2011 г. | 00:54 ч.

    Всъщност, хора, изобщо не е лоша идеята да потърсим наистина добри примери.

    Йеромонах Неофит (Калчев) (1848-1928) – народен лечител и учител, безсребреник; почитател на Василий, Златоуст и Лествичник, но в делата си с любов и без сребро отдаден на хората. В продължение на 60 години работи всеотдайно и живее бедно и скромно като истински духовник; монах от Преображенския и Дряновския манастир.

  9. Албена  29.04.2011 г. | 01:06 ч.

    Да, може би има по-дълбоки причини, може би кармични, човек да е обвързан с една или друга религия. И не е така просто, дори когато е очевидно на къде вървят нещата с една църква, хората да надрастнат връзката си с нея, защото това е връзка с някаква свещена идея вътре в тях. Говоря в най-идеалния случай – за хора като дядо Добри например.

  10. Албена  29.04.2011 г. | 08:14 ч.

    Бързам да се поправя – като казах за дядо Добри, после ми се стори нелепо да го наричам човек, който не може да надрасне връзката си с православната църква. Аз не знам, наистина, що за човек е той, но по ми се вижда вероятно такъв човек да е пратен с някаква мисия – напр. да покаже нещо на хората, които са здраво свързани с тази църква, да могат да забележат някои разлики. Същото важи и за другите добри примери. Може би, понеже Господ обича еднакво всички хора, праща своите служители навсякъде, за да не се погубят душите на неговите дечица, които е по-добре в някоя църква да стоят, вместо да останат с една празнина, която не биха могли на дадения етап с нещо друго по-висше да запълнят; и така биха се объркали напълно ако бъдат лишени от църквата или от добрите примери в нея.

  11. Албена  01.05.2011 г. | 22:58 ч.

    @Балинов, защо не ни помогнахте в намиране на доброто? Някои от нас се понапънаха по въпроса, но Вие явно просто така си питате, приказка да става, без някакъв личен ангажимент към това добро. Както Вие питате другите защо не кажат, така и ние се чудиме защо Вие не казвате, а очаквате от нас.

    Така че, вече мога да ви отговоря на въпроса: Няма да се каже скоро добро за православието, първо защото явно почти на никого не е интересно, дори и на Вас; и второ – защото изисква много усилия да бъде открито на фона на другото, а очевидно дори и заинтересованите представители на това вероизповедание предпочитат да се дърлят, отколкото да го открият и да ни го посочат по един убедителен начин. (И извинявайте, че Ви обърках името и Ви нарекох Байлов в един горен коментар, но всъщност Вас визирах и очаквах да ни подкрепите с „една добра дума“ след така зададения въпрос (нас, които приехме чистосърдечно идеята Ви).

  12. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:31 ч.

    защо плюете и хулите православието постоянно хулите се въртят около едни и същи личности искам да изживея остатъка от живота си като православен ида умра като православен и така ще стане.амин

  13. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:33 ч.

    дали ще говорите добро или лошо против православието винаги ще има православни които да го исповядват

  14. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:35 ч.

    Св. Иоан Кронщадски казва: „Само Православната вяра прочиства и освещава човешката природа, омърсена от греха… Само тя осветява потъмнялото, изцерява нараненото от греха, сгрява замръзналото и обединява отделилите се от Бога

  15. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:36 ч.

    Ситуацията в Православната ни църква понастоящем може да се оприличи с обуреваем кораб в развълнувано море. Уплашените пътници мислят, че няма надежда за спасение и излизане на спасително пристанище, независимо че Господ Иисус Христос управлява кораба до крайното местоназначение. Също както апостолите преди 2000 години, когато се намирали на кораба в бурното море, мнозина и днес смятат, че Господ е заспал и не вижда бурята наоколо.

  16. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:36 ч.

    Обществото ни се е пристрастило към гнева, злобата, печалбата, грабенето на всичко, което окото пожелае. Народът е насърчаван да прави, да мисли и да казва каквото желае, да получава каквото желае, да употребява каквото желае. Навред се шири неверие, секуларизъм, упадък на духовния живот, самота, отчаяние и мизерия. Освен това нашето православно свидетелство е конфронтирано от враждебните опити на западни „християни“, които използват вакуума и идват да ограбят нашия духовен дом. Ние бихме казали на тези „ревнители“, както и на тези, които ги поддържат и насърчават, че е редно първо да изучат Православието не само теоретично, но и на практика, за да разберат какво означава да бъдеш Христов ученик, да свидетелстваш и да проповядваш светото Евангелие в мъченичество. Така че дълг на всеки един от нас е да води непрестанна борба за всяка една душа, за да спасим нашия собствен дом и_- нашите души.

  17. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:37 ч.

    Преди няколко дни един човек дойде при мен и ме запита: „Митрополит Йосиф, не ми харесва вашата православна строгост. Винаги казвате, че грехът е нещо отвратително за Бога, че Той се гнуси от него, че грехът отдалечава от Бога. Не може ли малко да смекчите думите си, когато говорите за греха. Младите хора сега не обичат да слушат това и няма да дойдат при нас. Вместо грях не може ли да казвате: пропуск, невнимание, недобра постъпка?“.

  18. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:38 ч.

    „Разбирам те!“ – отговорих. И продължих: – „В аптеката има шише със стрихнин. На етикета е написано: „Отровно“. Можеш ли да си представиш какво би станало, ако сменя етикета и напиша „оцет“. Получава се така, че думата „грях“ плаши, а самият грях – не! Неусетно загубихме чувството за грях. И грехът е вече омаловажен, омекотен, напудрен. Дава се предимство на т. нар. „нов морал“, който ни хвърля в недоумение. Чувството за вина не нарушава емоционалния баланс на съвременния нов човек, който въобще не се тревожи, че греши и че грехът го отдалечева от Бога

  19. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:38 ч.

    Какво да правим? Светата Православна църква ни зове към морално съвършенство, с добри мисли и дела да вървим по пътя на спасението и да вземем активно участие в градежа на царството Божие, което ни е дарено от Самия Господ. Трябва да сме строги в православната си вяра и твърди в нашата решимост да свидетелстваме евангелската истина. Трябва да разберем, че макар да живеем вече в демократично общество, послушанието към Църквата е задължително за всекиго. Св. апостол Павел казва: „И недейте се съобразява с тоя век, а се преобразявайте чрез обновения ваш ум, та да познавате от опит, коя е благата, угодна и съвършена воля Божия“ (Рим. 12:2). На планината Синай не е имало изборни урни. В Евангелието никога не е имало допитване до народа, освен веднъж: когато са дарили свободата на разбойника Варава, а са разпнали невинния Иисус. Конституцията може да бъде изменяна и допълвана, но учението на Христос – не! Демократичната система може да има различни партии и философии, но Църквата – не! Никога! Щом става дума за спасителните догмати, за канона и традицията на светата Църква, включително нейното литургическо установление и проповядването на Свещеното Писание, мнението на всички трябва да бъде едно единствено. А да си послушен на Христа, това значи да се смиряваш. Започнеш ли да мислиш християнски и познаеш ли истината, ти вече преобразяваш своя ум и сърце. И тяхното преобразяване не е и не може да бъде еднократен акт, то изисква постоянно бдение. Така че хората, които ни гледат, трябва да са сигурни, че ние принадлежим на Христа и пътят към Христа е пътят, който ние следваме.

  20. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:39 ч.

    Какво да правим? Знаете ли, че веднъж Махатма Ганди казал: „Аз бих станал християнин, ако християните живееха по християнски!“ Знаете ли, че Кемал Ататюрк, бащата на модерна Турция, е имал намерение да стане православен християнин? Но той останал в същата вяра, защото видял, че християните не живеели като християни.

    Господ казва: „Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец“ (Мат. 5:16). Така че, възлюбени, вие и аз имаме свещеното задължение и отговорност да запазим България православна и в двадесет и първия век. И когато някой утре, вдругиден или в следващите дни каже на вашето дете, на вашите внуци или на вас самите: „Защо не напуснете православната вяра? Елате при нас, нашата вяра е по-добра. Ние ще ви помогнем, ще ви дадем пари, ще изпратим вашите деца да учат зад граница. В края на краищата Бог е един, нали?!“

  21. стоян костов  02.05.2011 г. | 02:39 ч.

    На този някой, който и да е той, следва да отговорим така: „Защо да напусна православната си вяра? Аз се гордея, че съм православен българин! Аз съм горда, че съм православна българка! Аз обичам светото Православие, защото „ние видяхме светлината на истината, ние приехме небесния Дух, ние намерихме правата вяра“!

    Св. Василий Велики пише: „Ако се умилостиви към нас Господ, какво още има да желаем, а ако над нас се излее Божият гняв, каква ни е ползата от горделивия Запад?“

    Св. Иоан Кронщадски казва: „Само Православната вяра прочиства и освещава човешката природа, омърсена от греха… Само тя осветява потъмнялото, изцерява нараненото от греха, сгрява замръзналото и обединява отделилите се от Бога.“

    Прочее, бъдете православни! Вземете кръста на Христа! Искайте прошка от Бога!

    Бог да ви даде дух на премъдрост и откровение, за да Го познаете! Амин!

    Препечатано от © Църковен вестник от 6 февруари 1998

  22. Стопанина  02.05.2011 г. | 09:51 ч.

    @стоян костов

    Всяка форма на флуд и спам в коментарите говори достатъчно „добре“ за „православието“, което изповядваш.

  23. стоян костов  02.05.2011 г. | 15:47 ч.

    не те разбрах какво искаш да кажеш

  24. inranxan  02.05.2011 г. | 19:05 ч.

    стояне само да те питам така от уважение преди да е имало православна вяра как са се спасявали хората….или господ едва от 2000 някъде години се е смилил над хората?….не е нужно да ми отговаряш знам че няма да успееш – горното е да се замислиш над една дума наречена фанатизъм

  25. стоян костов  02.05.2011 г. | 19:41 ч.

    и други са ме наричали фанатик не ти се сърдя правилно до преди Господ Иисус Христос да ни изкупи от греха и смъртта чрез своето въскресение хората са отивали в ада

  26. Стопанина  02.05.2011 г. | 19:45 ч.

    и други са ме наричали фанатик

    Обаче не си фанатик, нали? 🙂

    преди Господ Иисус Христос да ни изкупи от греха и смъртта чрез своето въскресение хората са отивали в ада

    😆

    А що не е дошъл по-рано?

    За последен път те моля най-учтиво да не спамваш коментарите.

  27. Мислещ  03.05.2011 г. | 09:22 ч.

    @стоян костов

    и други са ме наричали фанатик не ти се сърдя….

    Странно признание!:) Защо мен никой и никога не ме наричал фанатик!
    Ти Стояне как мислиши? 🙂

  28. стоян костов  03.05.2011 г. | 18:18 ч.

    ако не ми триеха коментарите щях да ти отговоря

  29. Астролог  04.05.2011 г. | 13:01 ч.

    Важното е не догмата и канона(които са човешки производни, в някои случаи гласувани с мнозинство на „вселенски събор“), а практическото приложение на Учението на Христос.
    За мен това Учение е по-важно от Учението на църквата!

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.