В минало време – български народни носии (1/2)

Нека се откъснем за миг от неприятните новини и още по-неприятните пророчества, за да се потопим в един позабравен шарен свят. Попадна ми книгата „Български народни носии“ на изд. „Анико“. В този своеобразен каталог, съставен под редакцията на Никола Григоров, изобилства от чудесни снимки на хубави хора, облечени в изумителни народни носии. Фотосите са дело на Димитър Ерменков. Етнографските текстове, подборът на носиите и тяхното аранжиране е от Анита Комитска и Веска Борисова. На издателските страници са споменати Националният етнографски музей и БАН – не разбрах каква е ролята на БАН за раждането на тази книга, но заслужава похвали. Няма да публикувам текстове от „Български народни носии“, но ще си позволя да кача няколко от снимките, като така се надявам да направя нещо като реклама на добрия продукт. Снимките ще са малки – който иска да ги гледа големи (формат А4, супер качество), нека си купи каталога. Заслужава си.

Невестинска зимна носия – с. Киркьой, Солунско.

Важна бележка: Нескопосаните колажи по-долу са от Стопанина. В книгата всяка от снимките е на по цяла страница, с безупречни цветове и с неописуеми детайли по носиите – без преувеличение: вижда се всеки конец!

Ляво: празнична женска носия – с. Константиново, Харманлийско.
Средата: венчална мъжка носия, Хасковско.
Дясно: женска носия, гр. Страцин.

Ляво: моминска празнична носия – гр. Котел.
Дясно: празнична носия на млад мъж – с. Попина, Силистренско.
Средата (горе): детска носия на момиче – Никополско.
Средата (долу): детска носия на момиче – Разложко.

Ляво: обредна моминска носия на зълва – с. Сухин дол, Севлиевско.
Средата: венчална мъжка носия – с. Подгоре, Белоградчишко.
Дясно: обредна моминска носия на лазарка, с. Бяла, Сливенско.

Ляво: празнична мъжка носия – с. Българи, Малкотърновско. Средата: носия на годеница, Лозенград. (Бел. Стопанина: Ако тази годеница ми пристане, взимам я! Може и да си я открадна по стар обичай. Шегувам се, момичето да не се притесни! Стопанинът е дал обет за безбрачие.) Дясно: празнична женска носия – с. Поповяне, Самоковско.

Ляво (горе): невестинска носия – с. Килифарево, Търновско.
Ляво (долу): моминска носия – с. Лозен, Горнооряховско.
Кръглата снимка: лятна женска носия – гр. Кюстенджа, Северна Добруджа.
Дясно:  празнична зимна носия на млад мъж – с. Лозен, Горнооряховско.

Ляво: венчална мъжка носия – с. Прогорелец, Ломско.
Дясно: женска носия – с. Горна река, Гостиварско.
Средата (горе): детска носия на момиче – Трънско.
Средата (долу): детска носия на момче – с. Караисен, Павликенско.

Ляво: празнична женска носия – с. Мокреш, Ломско.
Дясно: обредна мъжка носия на коледар – с. Победа, Добричко.

Ляво: женска носия – с. Старо село, Тутраканско.
Средата: празнична мъжка носия – с. Марковча, Новопазарско.
Дясно: празнична женска зимна носия – с. Лозен, Горнооряховско.

Ляво: празнична женска носия – гр. Бяла.
Дясно: празнична мъжка зимна носия – Софийско.

Ляво: обредна носия на лазарка – с. Драгалевци, Софийско.
Дясно: мъжка носия – с. Крумово, Варненско.
Средата (горе): обредна носия на девер -с. Горна баня,  Софийско.
Средата (долу): празнична женска носия – с. Вакарел, Ихтиманско.

Вашият Стопанин смята да се обзаведе с чифт навуща и поне едно везано елече. Ще му стоят страхотно на вълнените чорапи – безценното наследство от баба му, с което преживява зимата. А специално с елечето ще може да ходи и на работа. Защо не? И сега го прави с едно. Стопанинът току-що осъзна, че има фетиш към елеци – всякакви!

Споделете публикацията

Google1

За Стопанина

is@otizvora.com | Иван Стаменов — Стопанина пише статии на политически, здравни, развлекателни, исторически и духовни теми. От 2016 г. поддържа „От Извора“, като се издържа от дарения на читателите. Превежда статии, книги и непубликувани досега антропософски лекции. Подкастър и издател на други автори.

Всички публикации

11 коментара за "В минало време – български народни носии (1/2)"

  1. Владимир Помаков  22.03.2010 г. | 09:24 ч.

    Ако бих имал няколко носии за различни случаи, с най-голям кеф бих си ги обличал и носил па ако ще да се смеят глупците. Ама една ли ще могат да се намерят…
    Влад Помаков

  2. Стопанина  22.03.2010 г. | 09:39 ч.

    Намират се, вкл. в етнографския музей, но са бая скъпи.

  3. въпрос  22.03.2010 г. | 16:29 ч.

    знаете ли дали/къде мога да поръчам книгата в интернет? опитах да намеря нещо, но неуспешно засега.

  4. Стопанина  22.03.2010 г. | 16:46 ч.

    Книжарница „Пингвините“ я продават за 51 лв. Скъпа е, но когато я взех преди години, беше още по-скъпа. Ти ще си прецениш.

    Ето директен линк:
    http://www.pe-bg.com/?cid=3&pid=13232

  5. въпрос  22.03.2010 г. | 16:48 ч.

    намерих! съвсем малко по-целенасочено търсене трябвало;)

  6. Владимир Помаков  13.06.2010 г. | 19:47 ч.

    Стопанино,
    Сетих се като разглеждах повторно чудесните фотографии – на хубави българи и на хубавите някогашни български носии – за описанието на скитите от Херодот, където се споменават и названията на разните скитски народи като едно от тях е „меланхлени“, което ще рече „чернодрешковци“. Което пък е едно старо и много популярно за времето си делене на българите от всички земи, обитавани някога от тях – на „белодрешковци“ и на „чернодрешковци“ – както ги виждаме и тук, в представените от теб фотографии. Това не си ли е едно косвено доказателство, че ние сме от най-старите народи на Земята, от първите бели хора – скитите – създадени и, дето има една дума, пуснати да живеят в Европа (Евразия)? И като се има предвид, че падането ни под турско робство в края на 14 в. ни консервира в някакъв смисъл за цели 500 години, та сме запазили тия носии в най-първоздания си вид, т.е. при ония темпове на живота спокойно можем да кажем – „още от зората на времето“ – няма да е пресилено да твърдим това, нали? Вярвам че има начин всичко това да се докаже по един безспорен научен начин…

  7. Стопанина  13.06.2010 г. | 20:08 ч.

    „Това не си ли е едно косвено доказателство, че ние сме от най-старите народи на Земята“

    Смятам, че това не се нуждае от доказване.
    Ако някой иска да доказва противното – да заповяда!

  8. Надя  23.01.2014 г. | 00:44 ч.

    Дайте линк моля за втората част на тази статия. Къде да я търся сега..

  9. Стопанина  23.01.2014 г. | 12:01 ч.

    Има търсачка на сайта. Друг вариант е в раздела „Оттук-оттам“, където е публикувана тази първа част, като е почти сигурно, че и втората част е около същата дата.

    Ето директен линк:

    http://www.otizvora.com/2010/03/1012/

  10. Gergana  23.01.2014 г. | 12:38 ч.

    Носия, угоди я,
    Когато ти потрябва,
    Да се намери всичко.
    Хвала на Бога,
    Там се сбира: чекия,
    Забрадка и престилка,
    Гайтан, калпак и риза,
    Порядък хорски в криза.
    Поглед под забрадка,
    Глас над красен повой,
    Гърди във век тукани,
    Чела от лъх благани.

  11. Корнелия Александрова  22.09.2016 г. | 21:02 ч.

    Престилката на момата от гр.Бяла не е такава.Това не е беленска престилка.Беленската престилка сте я запасали на момата от Горнооряховско.Тази тъкана престилка с червени полета се нарича „гивизяна“ и се носи на празник.Тя е част от харцойските носии.Моля да поправите грешката.И днес ние пазим и обличаме оригиналните носии с тази престилка.

Вие какво мислите

Имейлът не се публикува.