В минало време – български народни носии (2/2)

Раздел: Оттук-оттам

С риск да подразня издателите на „Български народни носии“ пускам още няколко от снимките на Димитър Ерменков, публикувани в книгата. Но пускам и линк към книжарница „Пингвините“ за поръчка на печатното издание. Из представянето на книгата там: „Народните носии на старите българи са сред най-забележителните творби на народното ни изкуство. Облеклото, чрез техниката на тъкане и кроене, чрез материала, формата и композицията на множеството части на костюма, разкрива съхранени в продължение на векове архаични черти. Отделните части на облеклото, украсата и накитите изграждат сложна система от знаци, определяща мястото и ролята на човека в обществото, неговата полова, възрастова, семейна характеристика. Народните вярвания за облеклото, представени в митове и легенди, песни и приказки, разкриват древни представи за света и човека. Багрите и знаците на българското народно облекло хвърлят светлина върху вътрешния мир и естетика на предците ни.“

Мъжка носия – гр. Вършец, Берковско.

Важна бележка: За разлика от първата публикация, снимките по-долу не са колажи, но са леко обработени (аматьорски) и с изменени пропорции от Стопанина, за да бъдат премахнати дефектите при сканирането и за да се впишат по-добре във формата на сайта. В книгата илюстрациите са в пъти по-добри.

Обредна мъжка носия на девер – Хасковско.

Женска носия – с. Широка лъка, Смолянско.

Мъжка носия на овчар – Смолянско.

Женска носия – с. Стрезимировци, Пазарджишко.

Празнична носия на млад мъж – с. Долна Липница, Павликенско.

Женска носия – с. Средска, Призренско.

Обредна мъжка носия на уенджия – с. Борисово, Разградско.

Празнична женска носия – с. Трекляно, Кюстендилско.

Обредна носия на момче сурвакарче.

Женска носия – с. Зорница, Ямболско.

Венчална носия – Софийско.

Зимна мъжка носия – с. Бели мел, Чипровско.

Моминска носия – с. Добринище, Разложко.

Обредна носия на момиче „пеперуда“ (перперуна) – Новозагорско.

Празнична мъжка носия – с. Боженци, Габровско.

Моминска носия – с. Божурище, Свищовско.

Празнична носия на млад мъж – с. Въбел, Никополско.

Моминска носия – Царибродско.

Книгата „Български народни носии“ представя носии и от други области на някогашното българско землище, включително от банатски и малоазийски села. Готините модели също са повече. Изкупвам греха си за ползването на чуждите снимки, като отново пускам линк към книжарница „Пингвините“ за поръчка на печатното издание. Към днешна дата книгата още не е изчерпана.


Етикети:


Обратната страна на славата
Що е то “задължително” и що е “образователна система”
Гигантомахията през епохите: Херакъл и исполините от Палена
Образователни концлагеристи


Коментари
  • Stanil 24.03.2010 г. в 03:22 ч.

    Много хубава тема! Благодарско!

    Иначе за пореден път побеснявам, виждайки цената на някоя емблематична книга с общонационално значение. Аз ли съм някакъв смахнат идеалист, или смятам, че подобни издания трябва да се предлагат на символична цена, за да са достъпни за широк кръг хора, а по-големите разходи за издаване да се компенсират от нарочни фондове към министерството на културата и министерството на образованието?!?
    Сега се сещам, че и официалният правописен речник на българския език се предлага на някаква умопомрачителна цена. По едно време имах най-доброто желание да го кача в удобен вид и напълно безвъзмездно за свободно ползване в мрежата, така че всеки, който държи на родния си език, да може да си прави бърза и лесна справка. Какво да ти кажа, едни адвокати набързо ми охладиха ентусиазна, като ми намекнаха, че ще си имам сериозни съдебни проблеми, ако „наруша авторското право на издателя“. А правото на хората за свободен достъп до общонационалното богатство кой ще го защитава?!?

    Благодаря още веднъж за темата.

  • Стопанина 24.03.2010 г. в 09:28 ч.

    Прав си – цената е ужасна. Но хартията е много добра, печатът – почти безупречен, а и не познавам фотограф, дето да щрака за по-малко от 20 лева на снимка. Не е като да не са похарчили пари за каталога. В общи линии е на цената на други сходни книги – тази на Греъм Хенкок и жена му, която е пълна с авторски снимки, е същата работа на сходна цена.

    И все пак…

    Излезе и друга книга от БАН, резултатите от едно антропологическо изследване на Йордан Йорданов. Дебела книга с текст на български и на английски, с хубава хартия, супер дебела корица – всичко това за 10 лева. Значи, можело да се субсидират българофобски книги, а такива като етнографската и правописния речник – не може.

    Уточнение: като казвам, че книгата на Йорданов е българофобска, имам предвид следното. Съгласен съм със суровите данни от измерванията. Абсолютно не съм съгласен с коментарите на автора към тях. Тези сурови данни потвърждават ред по ред писаното от Карлтън Кун преди десетилетия. От новите данни дори излиза, че все повече българи придобиват долихокефален профил, свързан с автохтонното население на нашите земи, живяли тук от много, много хилядолетия.

    В какво се изразява българофобията: принуден да обслужва приятелчетата си от Памиро-афганистанската историческа дружина, др. Йорданов си измисля антропологически термини като „брахикефален тип с някои удължени форми“ – за да не каже, че българите са преобладаващо долихокефални, сиреч местни. И за да докаже, че са дошли от Памир, се позовава на стоматологични данни, които свързвали българите с народи от Средна Азия?! Без да уточни, че същите тези данни изкарват французите и италианците повече азиатци от самите азиатци. А за скудоумията на Йорданов за „реконструирания Мостич“, поместени в книгата му, дори не ми се говори…

    Такива ми ти неща с „нашата“ наука и БАН.

  • Владимир Помаков 20.06.2010 г. в 18:03 ч.

    Да,така е, Стопанино. И интересното е че целия тоя българофобски буламач почна да се пробутва най-напред от един „бай Ганю“, ст.н.с. по стопанска история, един шмекеромошеник както аз съм си го нарекъл, г-на Петър Добрев. От двайсетина години тоя човек пише и издава, пише и издава българофобски книги и си мисля, че няма кой да ме разубеди, че той не прави това срещу пари! По петите го следва един друг шмекеромошеник – даже един негов познат от пътувания из Индия и Хималаите казва, че това определение е „бледо и слабо“ за господин доцента и доктор по мимическото изкуство Александър Илиев. Въпросният доц д-р в момента май организира експедиция – ако се не лъжа със съдействието на БАН (т.е. на сътрудника на ДС проф. Георги Марков, директор на и-тута по история на БАН – няма как иначе!) – до Памир, да установяьва прародината на прабългарите! Наистина аман! Нямат умора, нямат спиране, нямат насищане подобни екземпляри, брей! И във връзка с темата – тия генни изследвания все още са в съвсем начален и много мътен етап от развитието си и постоянното позоваване на тях също е част от шмекеромошеничеството по отношение историята на българите.
    Между другото, Стопанино, да попитам – имаше едно време един сайт, доколкото си спомням се казваше ‘Bulgarophobia.org’; някакви го хакнаха май, и май не бяха какви да е хакери или не го направиха ей-тъй, като дребно хулиганство, а изпълняваха задача някаква май… И какво стана? Сайтът изчезна, а защо не се възроди или да се беше появил друг на негово място? А беше хубав сайт и посещаван от интересни, интелигентни и начетени хора…

  • Стопанина 20.06.2010 г. в 18:13 ч.

    Онзи ден гледах снимки от въпросната експедиция до Памир и Афганистан – бяха наснимали възмургави, мустакати чичовци с чалми и в чаршафи: нашите „братовчеди“. И си вярват, че даже етнографски сме почти еднакви. Според мен има платени манипулатори, но при други можем да говорим за откровени мисловни извращения. Те НАИСТИНА си вярват, че „някъде там“ имаме брат’чеди.

    Bulgarophobia.org беше съсипан от ордите на същия този Петър Добрев, след като насъска хората си в една от книгите си. По-рано форумът, където идваха всички онези свестни хора, беше съсипан от една руска националистическа групировка.

  • Вие какво мислите?